Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Química de Biomoléculas Código 610509014
Titulación
Mestrado en Investigación Química e Química Industrial
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química Fundamental
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Jimenez Gonzalez, Carlos
Correo electrónico
carlos.jimenez@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia preténdese que os estudantes podan adquirir un coñecemento en profundidade da estrutura, función e aplicacións das principais biomoléculas, principalmente proteínas, carbohidratos e ácidos nucleicos. Pártese da idea de que os alumnos teñan coñecementos en química para entender varios aspectos do comportamento molecular dos diferentes tipos de biomoléculas. Non só van estudar os aspectos estruturais e as funcións biolóxicas das diferentes biomoléculas, sino tambén estudarán as diversas estratexias existentes para a sua manipulación sintética, así como e as técnicas utilizadas para modular e / ou modificar a súa actividade biolóxica, coa finalidade de obter novas ferramentas na investigación biomédica.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Definir conceptos, principios, teorías e feitos das diferentes áreas especializadas da Química
A2 Propoñer alternativas para resolver os problemas químicos complexos das diversas especialidades químicas
A3 Aplicar os materiais e as biomoléculas en ámbitos innovadores da industria e Enxeñaría Química
A4 Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B7 Identificar información da literatura utilizando as canles axeitadas e integrar esta información para crear e contextualizar un tema de investigación.
B10 Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquisición de coñecementos profundos sobre a química de biomoléculas (hidratos de carbono, proteínas e ácidos nucleicos) AM1
BM1
BM4
BM10
Coñecer as rutas bioxenéticas e as funcións que teñen estas biomoléculas AM1
BM5
Coñeza as estratexias utilizadas no seu illamento, identificación e procesamento; así como métodos para a súa síntese AM2
AM4
BM2
BM10
Coñecer as súas aplicacións máis importantes, sobre todo como moduladores da actividade celular e, polo tanto, como ferramentas en investigación biomédica AM3
BM2
BM7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Introdución e aspectos históricos. Estrutura e funcións básicas da célula. Biomoléculas máis importantes Estrutura organizativa e bioquímica das células.
Distintos tipos de biomoléculas, a estrutura de base e funcións
TEMA 2. Os péptidos e as proteínas: aspectos estructurais. Síntese e modificación. Proxección de proteínas funcionais. Metaloproteínas: tipos, métodos de estudo, exemplos e aplicacións Os aminoácidos e os péptidos
Proteínas e funcións
Primaria, estrutura terciaria e cuaternaria secundario
Biosíntesis
Síntese por métodos químicos
Modificación por métodos químicos
Metaloproteínas e modelos sintéticos.
aplicacións
TEMA 3. Os ácidos nucleicos: aspectos estructurais. Técnicas de síntese e análise. Interaccións con outros ácidos nucleicos. Interaccións con moléculas pequenas e metais. Interaccións con proteínas e péptidos.
Estrutura dos Nucleótidos
Estrutura e función dos diferentes ácidos nucleicos
química supramolecular do ácidos nucleicos
Biosíntesis
O ácido nucleico
Síntese e manipulación de ácidos nucleicos por métodos químicos
A interacción con moléculas pequenas e complexos metálicos
TEMA 4. Carbohidratos e os seus derivados: aspectos estructurais e síntese Monossacarídeos, nomenclatura, estrutura e química.
Oligosacáridos e polisacarideos, nomenclatura, estrutura.
As determinacións estruturais de oligo- e polisacáridos.
Biosíntesis, a síntese química e a síntese biolóxica de oligosacáridos.
Glicosídos e inhibidores glicosidase: tipos, impacto na natureza, os métodos de síntese e aplicacións biolóxicas.
Glucolípidos. Tipo de estruturas. Incidencia natural. Biosíntesis. Funcións.
Glicoproteínas. Tipo de estruturas. Incidencia natural. Biosíntesis. Funcións.
O glicocódigo. Concepto Glicocódigo. Estado actual do coñecemento de Glicocódigo, perspectivas futuras e ámbito da mesma.
Glicoterapia. Funcións coñecidas de Glicoconjugados. Glycoconjugates usar en terapia, situación actual e perspectivas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 B1 B7 B10 12 24 36
Solución de problemas A2 A3 A4 B5 7 17.5 24.5
Proba mixta A3 B2 B4 2.5 10 12.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Levaranse a cabo 12 sesións maxistrles nun grupo onde veranse os contidos teóricos do tema, xunto con exemplos ilustrativos relevantes. Consistirán principalmente na presentacións en Power Point. Os alumnos tndrán co tempo unha copia de todos os ficheiros no Moodle, de xeito que os alumnos poden prepararse as clases por adianto, ademais de facilitar o seguimento de explicacións. A participación interactiva dos alumnos será incentivada en todo momento. A frecuencia de estas clases non é obrigatoria, pero é altamente recomendable
Solución de problemas Proponse a realización de 7 sesións de seminarios de problemas en pequenos grupos, onde os alumnos resolverán os problemas propostos polo profesor nos boletíns correspondentes. Os alumnos terán con suficiente tempo de antelación tales boletíns través do Moodle da materia para que podan desenvolver individualmente antes do inicio destas clases. Estas clases tamén será por eles utilizado para resolver calquera dúbida que poidan xurdir. A participación nestas clases é obrigatoria
Proba mixta O exame final abarcará todo a totalidade do temario.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Descrición
As tutorías están programadas polo profesor e coordinadas polo Centro. En xeral, cada alumno dispondrá de dúas horas por semestre. As actividades de control como exercicios dirixidos, aclaración de dúbidas sobre a teoría ou dos problenas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; ea presentación, presentación, discusión ou comentario feito traballo individual ou en pequenos grupos. En moitos casos, o profesor pode esixir que os estudantes entreguen os exercicios antes da celebración das clases. Estas entregas virán incluído no calendario de actividades a seren desenvolvidas polos alumnos ao longo do curso na Guía docente da disciplina correspondente. Participación nestas clases é obrigatoria.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A2 A3 A4 B5 Estará composto por dous partes: as clases teórico-prácticas (seminarios) e clases interactivas en grupos moi pequenos (tutoriais). Dentro da avaliación continua (N1) esta parte vai pesar 40% na nota do curso 40
Proba mixta A3 B2 B4 O exame final (N2) abarcará todos os tema. Pesará un 60% na clasificación da materia. 60
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Davies, B.G.; Fairbanks. A.J. (2004). Carbohydrate Chemistry. Oxford Science publications
Vranken, D-V; Weiss, G.A. (2012). Introduction to Bioorganic Chemistry and Chemical Biology. Garland Science
Taylor, M.E.; Drickamer, K. (2011). Introduction to Glycobiology. Oxford University press
Brändén, C-I; Tooze, J. (1999). Introduction to Protein Structure. Garland Science
Hadjiliadis, N.; Sletten, E. (2009). Metal Complex-DNA Interactions. Wiley
Alberts et all (2002). Molecular Biology of the Cell. Garland Science
Blackburn, M.: Gait, M.J.; Loakes, D.; Williams, D.M. (2006). Nucleic Acids in Chemistry and Biology. Rayal Society of Chemistry
Gutte, B. (1995). Peptides: Synthesis, Structures and Application. Academic Press

Bibliografía complementaria Kaim, W. Schwederski, B.,Klein, A (2013). Bioinorganic chemistry, inorganic elements in the chemistry of life: an introduction and guide. John Wiley, Chichester
Driguez, H; Thiem, J. (1997). Glycoscience, Synthesis of Substrate Analogs and Mimetics. Springer-Verlag, New York


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Profundización en Química Orgánica/610509004
Análise Estrutural Avanzado/610509005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Síntese estereoselectiva/610509012
Química de Produtos Naturais/610509017

Materias que continúan o temario

Observacións

O alumno debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas utilizando o manual de referencia e os resumos. O grao de éxito na resolución dos exercicios ofrece unha medida de preparación dos alumnos para superar o exame final. Os alumnos que se atopan con dificultades significativas en traballar as actividades propostas deben comparecer durante as horas de titoría dos profesores, a fin de que pode analizar o problema e axudar a resolver estas dificultades. É moi importante cando se prepara o exame resolver algúns dos exercicios da lista ao final de cada capítulo do manual de referencia.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías