Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Selección e Validación de Metodoloxías Analíticas Código 610509101
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación Química e Química Industrial (Plan 2017)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinación
Muniategui Lorenzo, Soledad
Correo electrónico
soledad.muniategui@udc.es
Profesorado
Carlosena Zubieta, Alatzne
Muniategui Lorenzo, Soledad
Correo electrónico
alatzne.carlosena@udc.es
soledad.muniategui@udc.es
Web http://http://www.usc.es/gl/centros/quimica/curso/master.html
Descrición xeral Esta materia ten por obxeto dar ao estudante o coñecemento dos principios básicos para as boas prácticas na medición analítica, facendo fincapé na importancia de empregar métodos validados. Dar unha orientación sobre a avaliación dos métodos de análisis na súa adecuación ao uso con diferentes guías de validación, de carácter xeral ou máis específico. Introducir ao alumno en técnicas innovadoras de análisis, de interese no campo industrial e da investigación. Desenvolver no alumno a súa capacidade para resolver problemas reais de casos prácticos de análisis de interese clínico, ambiental, entre outros.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Definir conceptos, principios, teorías e feitos das diferentes áreas especializadas da Química
A3 CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
A5 CE5 - Avaliar axeitadamente os riscos e o impacto ambiental e socioeconómico asociado con produtos químicos especiais
A6 CE6 - Deseñar procesos que impliquen o tratamento ou eliminación de produtos químicos perigosos
A7 CE7 - Operar con instrumentación avanzada para análise química e a determinación estrutural
A8 CE8 - Analizar e utilizar os datos obtidos de forma independente en experimentos de laboratorio complexos relacionándoos coas técnicas químicas, físicas ou biolóxicas axeitadas, incluíndo o uso de fontes bibliográficas primarias
A9 CE9 - Valorar, promover e practicar a innovación e o emprendemento na industria e na investigación química.
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades.
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B10 CG5 - Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química
B11 CG6 - Aplicar correctamente as novas tecnoloxías de capturar e organizar a información para resolver problemas na actividade profesional
B12 CG8 - Avaliar a dimensión humana, económica, xurídica e ética na práctica profesional, así como as implicacións ambientais do seu traballo.
C1 CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico
C2 CT2 - Traballar en equipo e adaptarse a equipos multidisciplinares.
C3 CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional.
C4 CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade para seleccionar e implementar boas prácticas de medida e experimentación analítica, asegurando a calidade dos datos químicos a través da validación das metodoloxías de análisis. AM8
AM9
BM3
BM4
BM5
CM1
CM4
Coñecer técnicas avanzadas e innovadoras de análisis, de interese no campo industrial e da investigación química. AM5
AM6
AM7
AM9
CM1
Capacidade de análisis e resolución de problemas químicos, de interese ambiental, clínico, etc., baseada en criterios analíticos. Planificación e execución das distintas etapas do proceso analítico AM1
AM3
BM2
BM10
BM11
BM12
CM2
CM3

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Selección de metodoloxías analíticas.
Tema 2. Implantación, validación e verificación de procedimentos de análisis químicos.
Tema 3. Tecnoloxías Innovadoras en Química Analítica.
Estudo de casos prácticos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A9 B2 B11 C2 C4 3 9 12
Traballos tutelados A5 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 2 18 20
Proba mixta A1 A8 B2 C1 3 0 3
Prácticas de laboratorio A3 A5 A6 A7 A8 A9 5 5 10
Sesión maxistral A9 B3 B12 C4 10 20 30
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Nos seminarios acláranse e amplían algúns aspectos tratados nas clases maxistrales e prácticas de laboratorio, especialmente relacionados coa aplicación práctica das metodoloxías estudadas. Os estudantes participan e discuten as posibles estratexias para resolver os problemas ambientais e/ou industriais que se plantexen baixo a orientación do profesor
Traballos tutelados Comprenderá a búsqueda de información en distintas fontes, a elaboración, exposición e defensa dun tema proposto polo profesor relacionado con algún problema ambiental, industrial, clínico, etc. As horas presenciais dedicaranse á orientación para a súa elaboración e exposición/defensa dos mesmos
Proba mixta Farase un exame final para avaliar o grao de aprendizaxe tanto dos contidos teóricos como prácticos
Prácticas de laboratorio Nas sesións de laboratorio o estudante terá a oportunidade de tomar contacto con técnicas e instrumentación científica avanzada. Sempre que sexa posible, visitaranse laboratorios de centros de investigación ou empresas.
Sesión maxistral O profesor imparte os conceptos fundamentais e os contidos máis importantes de cada tema do programa. Ademáis, propone diferentes cuestións que deberán discutir e resolver os estudantes, fomentando a participación.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Traballos tutelados
Descrición
Ao longo do curso, no horario que especifique o profesor, orientarase ou discutirán todos os aspectos relacionados coa docencia que o estudante considere necesarios en cada momento.
Nos seminarios o profesor supervisa para cada estudante a metodoloxía aplicada e o proceso de resolución dos problemas que se propoñen, resolvendo de forma individual as dúbidas formuladas polo estudante e guiando o proceso de aprendizaxe.
Nos traballos tutelados é importante realizar un seguimento personalizando para comentar os avances que se van realizando e proporcionar ao estudante a orientación necesaria para desenvolver con aproveitamento o devandito traballo

O alumno con recoñecemento de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será atendido en réxime de horas de titorías (previa cita).

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A9 B2 B11 C2 C4 Avaliarase o traballo e participación activa do estudante 5
Traballos tutelados A5 B3 B4 B5 B10 B12 C1 C3 As actividades académicas dirixidas serán avaliados pola realización e /ou exposición das mesmas por parte do estudante. 30
Proba mixta A1 A8 B2 C1 O grao de aprendizaxe dos contidos propios da materia e de adquisición de competencias por parte do estudante avaliarase mediante unha proba obxectiva. Constará de preguntas teóricas, cuestións aplicadas e resolución de problemas 60
Prácticas de laboratorio A3 A5 A6 A7 A8 A9 Avaliarase de modo continuado o traballo e a participación activa do estudante. 5
 
Observacións avaliación

Para superar a asignatura se plantexan dous requisitos básicos;
asistencia regular á todas as actividades avaliables e acadar unha calificación
mínima en cada uhna das actividades avaliables. O alumno acadará a
cualificación de Non Presentado cando non realice o traballo tutelado e non se
presente ao examen final. A cualificación das actividades avaliables poderán
conservarse na convocatoria de xullo, excepto a da proba mixta no caso de estar suspensa.

Os seguintes cursos académicos, o proceso de enseñanza-aprendizaje,
incluídas todas as actividades avaliables, volverán a comenzar cun
novo curso.

Para  os  estudantes  con 
dedicación  a  tempo  parcial  e dispensa académica de
exención de asistencia, se non puidera realizar todas
as probas de avaliación continua, o profesor adoptará as medidas oportunas para
non prexudicar a súa cualificación.


Fontes de información
Bibliografía básica R. Kellner, J. M. Mermet, M. Otto, M. Valcarcel y H. M. Widmer, (2004). Básica. Eds. “Analytical Chemistry: A Modern Approach to Analytical Science. Wiley-VCH
Eurolab España. P.P. Morillas y colaboradores (2016). Guía Eurachem: La adecuación al uso de los métodos analíticos – Una Guía de laboratorio para la validación de métodos y temas relacionados . Disponible en www.eurachem.org
M. Valcárcel (1999). Principios de Química Analítica. Springer, Barcelona

Bibliografía complementaria Valcárcel M., Cárdenas M.S (2000.). Automatización y Miniat urización en Química Analítica. Ed. Springer.
Compañó Beltrán R., Rios Castro A (2002). Garantía de calidad en los laboratorios analíticos. Síntesis. Madrid.
Ramis Ramos G., García Álvarez-Coque M.C (2001). Quimiometría. Síntesis. Madrid.
Kruve A. et al. (2015). Tutorial review on validation of liquid chromato graphy–mass spectrometry methods: Part I. Analytica Chimica Act a 870 (2015) 8–28
Kruve A. et al. (). Tutorial review on validation of liquid chromato graphy–mass spectrometry methods: Part II. Analytica Chimica Act a 870 (2015) 29–44
I. Rodríguez, E. Trullos, X. Rius (2003). Validación de Métodos Analíticos Cualitativos. Técnicas de Laboratorio, 281 (2003) 328-335. http:/www.quimica.urv.es/quimio


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

O alumnado debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas empregando a bibliografía recomendada e o material proporcionado. Aqueles alumnos que encuentren dificultades importantes á hora de traballar as actividades propostas, deben acudir nas horas de tutorías do profesorado, con obxeto de poder analizar o problema e intentar resolver ditas dificultades.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías