Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Espectroscopia de Fluorescencia e Fotoquímica Código 610509108
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación Química e Química Industrial (Plan 2020)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Química
Coordinación
Fernandez Perez, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.fernandez.perez@udc.es
Profesorado
Fernandez Perez, Maria Isabel
Novo , Mercedes
Wajih , Al-Soufi
Correo electrónico
isabel.fernandez.perez@udc.es
Web http://https://www.usc.gal/gl/estudos/masteres/ciencias/master-universitario-investigacion-quimica-quimica-industrial/20212022/espectro
Descrición xeral CONSULTAR EL CAMPUS VIRTUAL DE LA USC
Obxectivos da materia
O obxectivo xeral da materia é que os alumnos dominen os aspectos básicos da espectroscopia electrónica e especificamente da fluorescencia, así como da fotoquímica. Incidirase especialmente na utilidade da fluorescencia para coñecer o comportamento molecular en estados electrónicos excitados e nas súas aplicacións nos eidos da Química, Bioloxía e Medicina. Despois de cursar esta materia, o alumno debería:
• Entender os aspectos básicos da espectroscopia electrónica e de fluorescencia e as propiedades moleculares en estados electrónicos excitados.
• Coñecer as técnicas experimentais para medir fluorescencia.
• Poder describir os mecanismos de extinción da fluorescencia e a súa utilidade.
• Entender os mecanismos de transferencia de enerxía electrónica e a súa utilización para estudos estruturais.
• Saber utilizar os distintos métodos baseados na fluorescencia para obter información estrutural e dinámica sobre o entorno molecular e supramolecular.
• Coñecer os tipos de sondas de fluorescencia máis importantes e as súas aplicacións.
• Ser capaz de realizar medidas de fluorescencia con seguridade e corrección.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Definir conceptos, principios, teorías e feitos das diferentes áreas especializadas da Química
A3 CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
A7 CE7 - Operar con instrumentación avanzada para análise química e a determinación estrutural
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos
B7 CG2 - Identificar información da literatura utilizando as canles axeitadas e integrar esta información para crear e contextualizar un tema de investigación.
B10 CG5 - Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química
B11 CG6 - Aplicar correctamente as novas tecnoloxías de capturar e organizar a información para resolver problemas na actividade profesional
C1 CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico
C3 CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional.
C4 CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4
AM1
AM3
AM7
BM2
BM3
BM7
BM10
BM11
CM1
CM3
CM4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Fundamentos de espectroscopia electrónica e espectroscopia de fluorescencia Fenómenos luminiscentes. Procesos radiantes e non radiantes. Espectros de excitación e de emisión de fluorescencia. Rendemento cuántico de fluorescencia. Tempo de vida de fluorescencia. Efecto do medio na fluorescencia.
Tema 2. Técnicas experimentais Medida de espectros de fluorescencia: o espectrofluorímetro. Corrección de espectros de excitación e emisión. Medida de tempos de vida de fluorescencia. Medidas de polarización de fluorescencia. Técnicas ultrarrápidas. Fluorescencia de moléculas individuais. Microscopía de fluorescencia.
Tema 3. Extinción da fluorescencia Extinción colisional ou dinámica. Ecuación de Stern-Volmer. Extinción estática. Extinción estática e dinámica. Aplicacións no estudo de formación de complexos e de sistemas microheteroxéneos.
Tema 4. Estados electrónicos excitados e fotoquímica Formación de complexos no estado excitado: excímeros e exciplexos. Transferencia electrónica fotoinducida. Transferencia protónica fotoinducida. Outras reaccións fotoquímicas.
Tema 5. Transferencia de enerxía electrónica Mecanismos da transferencia de enerxía electrónica. Transferencia de enerxía de resonancia de Förster (FRET). Aplicacións na determinación de distancias moleculares e no estudo de asociacións supramoleculares. Mecanismo de Dexter de transferencia de enerxía: fotosensibilización e terapia fotodinámica.
Tema 6. Sondas fluorescentes Tipos de sondas fluorescentes: intrínsecas e extrínsecas. Proteína verde fluorescente. Puntos cuánticos. Aplicacións en biomedicina, análises, medio ambiente y materiais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 B2 B3 B10 12 6 18
Seminario A7 B2 B3 B7 B10 7 13 20
Traballos tutelados A3 B2 B3 B7 B10 B11 C1 C3 C4 20 13 33
Proba oral C1 C3 0 0 0
Proba obxectiva A1 A3 A7 B2 B10 C4 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral
Seminario
Traballos tutelados
Proba oral
Proba obxectiva

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Tutorías programadas por el profesor y coordinadas por la Comisión Académica del Máster. Supondrán para cada alumno 2 horas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A7 B2 B3 B7 B10 Avaliación de problemas entregados para cada tema: 10%.
­Avaliación de casos prácticos: 20%
30
Traballos tutelados A3 B2 B3 B7 B10 B11 C1 C3 C4 ­Exposición oral dun artigo de investigación: 10%. 10
Proba obxectiva A1 A3 A7 B2 B10 C4 exame final da materia con cuestións conceptuais e problemas 60
 
Observacións avaliación

A cualificación de aprobado obterase para unha nota final de 5 sobre 10. A nota final, tanto en primeira como en segunda oportunidade, basearase na avaliación dos seguintes aspectos:

• 40% da nota final: avaliación continua baseada nas seguintes contribucións:

­­Avaliación de casos prácticos: 30%

­Exposición oral dun artigo de investigación: 10%.

• 60% da nota final: avaliación do exame final da
materia con cuestións conceptuais e problemas, complementario á avaliación
continua tanto en primeira como en segunda oportunidade e en calquera dos
escenarios. Será necesario obter unha nota mínima de 4 sobre 10 no exame para aprobar
a materia.

A avaliación do alumnado que repite a materia rexerase polas mesmas normas de avaliación que a do alumnado que cursa a materia por primeira vez.

PLAXIO E USO INDEBIDO DAS TECNOLOXÍAS NA REALIZACIÓN DE TAREFAS OU PROBAS: “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.

PLAN DE CONTINXENCIA PARA ACTIVIDADES DOCENTES EN REMOTO: O sistema de avaliación será o mesmo independentemente da modalidade de docencia empregada (presencial ou virtual), coa única diferenza de que as actividades de avaliación realizaranse, segundo establezan as autoridades competentes, ou ben presencialmente na aula ou ben en remoto mediante os medios telemáticos dispoñibles na USC.


Fontes de información
Bibliografía básica Bernard Valeur (2012). Molecular Fluorescence. Principles and Applications, 2nd Ed. Wiley-VCH, Weinheim
Petr Klán y Jacob Wirz (2009). Photochemistry of Organic Compounds: From Concepts to Practice,. Wiley, Chichester
Joseph R. Lakowicz (2006). Principles of Fluorescence Spectroscopy, 3rd Ed. Springer, New York
Paul R. Selvin y Taekjip Ha (2008). Single-Molecule Techniques. A laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías