Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Técnicas Atómicas Avanzadas e Sensores Código 610509127
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación Química e Química Industrial (Plan 2020)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Química
Coordinación
Moreda Piñeiro, Jorge
Correo electrónico
jorge.moreda@udc.es
Profesorado
Moreda Piñeiro, Jorge
Correo electrónico
jorge.moreda@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta asignatura abordase o estudo das técnicas de espectrometría atómica máis avanzadas, algunhas das cuales son claves noutros procedimentos analíticos tanto de uso en laboratorios de empresas como en laboratorios de control. Por outra banda, abordánse os avances máis recientes no campo dos sensores que son a base de moitas investigacións actuais.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se contemplan modificacións dos contidos no Plan de continxencia
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas as metodoloxías se manteñen.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Todas as metodoloxías se adaptan á modalidade non presencial a través de Moodle e Teams e se mantén a programación establecida no calendario de coordinación do Centro.
As sesións maxistrais e seminarios serán impartidos a través da Plataforma Moodle de forma sincrónica no horario contemplado na programación do curso.
A proba realizaranse a través da Plataforma Moodle (proba on-line).


3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Todas as metodoloxías serán supervisadas virtualmente (a través da Plataforma Moodle e Teams) polo profesor en horario de clases.
O seguimento personalizado realizarase a través do correo electrónico, a plataforma Moodle ou a ferramenta TEAMS, a demanda do alumnado e, na medida do posible, no horario establecido para as tutorías. Para os estudantes con dedicación a tempo parcial ou modalidades específicas de aprendizaxe ou apoio á diversidade, facilitarase a atención personalizada dentro da flexibilidade permitida polos horarios de coordinación e os recursos materiais e humanos.

4. Modificacións na avaliación
Non se contemplan modificacións na avaliación no Plan de continxencia
*Observacións de avaliación:
Mantéñense todas as observacións incluídas na guía docente.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se contemplan modificacións na bibliografía no Plan de continxencia. Todos os materiais necesarios encontraranse dispoñibles en Moodle ou mediante acceso aos recursos electrónicos dispoñibles na Biblioteca do Centro.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 - Propoñer alternativas para resolver os problemas químicos complexos das diversas especialidades químicas
A3 CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
A6 CE6 - Deseñar procesos que impliquen o tratamento ou eliminación de produtos químicos perigosos
A7 CE7 - Operar con instrumentación avanzada para análise química e a determinación estrutural
A9 CE9 - Valorar, promover e practicar a innovación e o emprendemento na industria e na investigación química.
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades.
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B7 CG2 - Identificar información da literatura utilizando as canles axeitadas e integrar esta información para crear e contextualizar un tema de investigación.
B9 CG4 - Demostrar capacidade de analizar, describir, organizar, planificar e xestionar proxectos
B10 CG5 - Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química
C1 CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico
C3 CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional.
C4 CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquisición completa sobre as diferentes técnicas espectroscópicas atómicas avanzadas tanto nos aspectos teóricos como na súa aplicación práctica AM2
AM7
AM9
BM2
BM5
BM7
CM3
Adquisición completa sobre as diferentes técnicas híbridas utilizadas en metalómica e metaloproteómica, tanto nos aspectos teóricos como na súa aplicación AM2
AM7
AM9
BM2
BM4
BM5
BM7
CM1
Adquisición completa sobre os diferentes tipos de sensores ópticos, electroquímicos, térmicos e másicos, aspectos teóricos e exemplos de aplicación AM2
AM3
AM6
AM7
AM9
BM2
BM4
BM9
BM10
CM4

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. TÉCNICAS ATÓMICAS AVANZADAS

(1) Espectrometría de absorción atómica con atomización electrotérmicas. (2) Espectrometría de absorción atómica con fuente continua. (3) Espectrometría de emisión óptica con plasma acoplado por inducción. (4) Espectrometría de masas con plasma acoplado por inducción. (5) Espectrometría de fluorescencia atómica. (6) Espectrometría de fluorescencia de raios X
TEMA 2. TÉCNICAS ALTERNATIVAS DE INTRODUCCIÓN DE MOSTRA

(1) Introducción de mostras sólidas I: muestreo de sólidos. (2) Introducción de mostras sólidas II: muestreo de suspensions. (3) Introducción de vapor: técnicas de xeneración de vapor (vapor frío e hidruros covalentes). (4) Outras técnicas de introducción de mostra (Ablación Láser)
TEMA 3. TÉCNICAS HÍBRIDAS NO ANÁLISIS DE COMPOSTOS ORGANOMETÁLICOS Y METALOPROTEÍNAS (METALÓMICA E METALOPROTEÓMICA)


(1) Acoplamiento da cromatografía líquida coa espectrometría de emisión óptica con plasma acoplado por inducción. (2) Acoplamiento da cromatografía
líquida coa espectrometría de masas con plasma acoplado por inducción. (3) Acoplamiento da cromatografía líquida coa espectrometría de fluorescencia atómica. (4) Acoplamiento da cromatografía de gases coa espectrometría de
masas con plasma acoplado por inducción. (5) Acoplamiento da electroforesis capilar coa espectrometría de masas con plasma acoplado por inducción. (6) Acoplamiento do fraccionamiento en campo de flujo coa espectrometría de masas con plasma acoplado por inducción
TEMA 4. SENSORES (1) Concepto de sensor. (2) Tipos de sensores. (3) Sensores electroquímicos. (4) Sensores ópticos. (5) Sensores de gases. (6) Sensores remotos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A2 B2 B4 B9 B10 C4 7 14 21
Traballos tutelados A2 A3 A9 B2 B4 B5 B7 B9 B10 C1 C3 2 8 10
Proba obxectiva A2 A3 A6 A7 2 0 2
Sesión maxistral A2 A3 A7 12 30 42
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Seminarios realizados co profesorado propio do Máster, e con profesionais invitados da empresa, da administración e de outras universidades
Sesions interactivas relacionadas coas distintas materias con debates e intercambio de opinions cos alumnos
Resolución de exercicios prácticos (problemas, cuestions tipo test, interpretación e procesamento da información, evaluación de publicaciones científicas, etc.)
Traballos tutelados Estudio persoal baseado en diferentes fontes de información
Exposición oral de traballos, informes, etc., incluindo debate cos profesores e os alumnos
Proba obxectiva Realización de las diferentes probas para la verificación da obtención tanto de conocimientos teóricos como prácticos e a adquisición de habilidades y actitudes
Sesión maxistral Clases presenciais teóricas. Clases expositivas (utilización de pizarra, ordenador, cañón), complementadas cas ferramientas propias da docencia virtual

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Seminario
Traballos tutelados
Descrición
Os traballos tutelados e seminarios para a resolución de problemas realizaranse baixo a supervisión do profesor, o cal resolverá dudas, organizará a búsqueda bibliográfica, etc

Para elo realizaranse Tutorías nas que se resolverán dudas e se revisará o traballo realizado, etc.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A2 B2 B4 B9 B10 C4 Os seminarios avaliaranse mediante a avaliación continua do traballo do alumno e a resolución individual de problemas e casos 15
Traballos tutelados A2 A3 A9 B2 B4 B5 B7 B9 B10 C1 C3 Os Traballos Tutelados implican a realización dunha memoria e unha exposición a partir do tema entregado polo profesor 10
Proba obxectiva A2 A3 A6 A7 Os contidos teóricos da asignatura serán avaliados mediante un exame que poderá incluir preguntas tipo test (selección múltiple), preguntas cortas e de resposta razoada 75
 
Observacións avaliación

O
alumno debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas,
utilizando o manual de referencia e os resúmenes. O grado de acerto na resolución
dos exercicios propostos proporciona uhna medida da preparación do alumno para afrontar o examen final da asignatura. Aqueles alumnos que
encontren dificultades importantes a  hora de traballar nas actividades
propostas deben  acudir as horas de titoría do profesor, co obxetivo de que éste poida analizar o problema e ayudar a resolver ditas
dificultades.


Fontes de información
Bibliografía básica C. Cámara, C. Pérez-Conde (2011). Análisis Químico de Trazas. Ed. Síntesis
R. Keller, J. M. Mermet, M. Otto, H. M. Widmer, (2004). Analytical Chemistry, . Ed. Wiley
B. Welz, M. Sperling (1999). Atomic Absorption Spectrometry. Ed. Wiley
R. Cornelis (2003). Handbook of Elemental Speciation I/II. Ed. Wiley
B. Welz, H. Becker-Ross, S. Florek, U. Heitmann (2004). High Resolution Continuum Source AAS. Ed. Wiley
J. D?dina, D. L. Tsalev (1995). Hydride Generation Atomic Absorption Spectrometry. Ed. Wiley
Skoog, Holler, Nieman (2008). Principios de Análisis Instrumental. Ed. Thonsom-Paraninfo
S. Alegret, M. del Valle, A. Merkoçi (2004). Sensores electroquímicos. Universidad Autónoma de Barcelona
C. Pérez Conde (1996). Sensores Ópticos. Universidad de Valencia

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

E altamente recomendable asistir as clases expositivas desde o primer día dado que os diferentes temas do programa están enlazados entre si;

É importante mantener o estudio da materia “o día”;

Unha vez finalizada la lectura dun tema, é útil facer un resumen dos puntos importantes, identificando as cuestions básicas que debense recordar e asegurándose de coñecer tanto o seu significado como as condicions nas que se poden aplicar. 



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías