Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Validación de Metodoloxía Analítica Código 610509301
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación Química e Química Industrial (Plan 2020)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinación
Muniategui Lorenzo, Soledad
Correo electrónico
soledad.muniategui@udc.es
Profesorado
Carlosena Zubieta, Alatzne
Muniategui Lorenzo, Soledad
Correo electrónico
alatzne.carlosena@udc.es
soledad.muniategui@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia, de carácter obrigatorio, pertence ao Módulo M1 (Formación Obrigatoria Química Avanzada) e se relaciona coas materias do seu mesmo módulo e coas optativas da especialidade Módulo M6 (Técnicas Analíticas Avanzadas).
O seu obxetivo é capacitar ao alumno para a axeitada selección da metodoloxía analítica en función da súa aplicabilidade e a selección, cálculo e avaliación dos criterios adecuados para o fin proposto nos laboratorios de control e da industria.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non realizaranse cambios

2. Metodoloxías
* Metodoloxías docentes que se manteñen
Seminarios, Traballos tutelados, Proba mixta, Atención personalizada.

* Metodoloxías docentes que se modifican

Prácticas de laboratorio: ao non poder realizarse de forma presencial incorporaranse os seus contidos na metodoloxía de traballo tutelado.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

- Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar algún encontro virtual para resolver dúbidas e facer seguimento do caso práctico e traballos tutelados.

– Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumnado. Dispón de “foros temáticos” para formular as consultas necesarias.

– Teams: sesións en grupo grande para o avance dos contidos teóricos e dos seminarios, na franxa horaria asignada á materia. Sesións en grupo pequeno para o seguimento e apoio do estudo e actividades programadas relacionadas cos seminarios e traballos tutelados.

4. Modificacións na avaliación

- A porcentaxe da avaliación das prácticas incorpórase na ponderación do traballo tutelado, o cal terá un peso del 25% da calificación da materia.

Observacións de avaliación:
- Mantéñense o resto de metodoloxías da guía docente, salvo que todas realizaríanse de forma virtual ou telemática (vía Moodle e/ou Teams).

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo dá maneira dixitalizada en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
A5 CE5 - Avaliar axeitadamente os riscos e o impacto ambiental e socioeconómico asociado con produtos químicos especiais
A6 CE6 - Deseñar procesos que impliquen o tratamento ou eliminación de produtos químicos perigosos
A7 CE7 - Operar con instrumentación avanzada para análise química e a determinación estrutural
A8 CE8 - Analizar e utilizar os datos obtidos de forma independente en experimentos de laboratorio complexos relacionándoos coas técnicas químicas, físicas ou biolóxicas axeitadas, incluíndo o uso de fontes bibliográficas primarias
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B10 CG5 - Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química
B11 CG6 - Aplicar correctamente as novas tecnoloxías de capturar e organizar a información para resolver problemas na actividade profesional
B12 CG8 - Avaliar a dimensión humana, económica, xurídica e ética na práctica profesional, así como as implicacións ambientais do seu traballo.
C1 CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico
C2 CT2 - Traballar en equipo e adaptarse a equipos multidisciplinares.
C3 CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional.
C4 CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O alumno debe adquirir coñecementos sobre a selección do mellor procedemento de análise para resolver problemáticas de interese, asi de cómo implantar e validar eses procedementos. AM8
BM2
BM5
BM11
CM1
CM2
CM3
O alumno deberá saber seleccionar para cada situación en particular técnicas innovadoras tanto no tratamento da mostra analítica, como nas técnicas de determinación e os procedementos de tratamiento de datos. AM3
BM10
BM11
BM12
CM1
CM3
CM4
O alumno deberá ser capaz de aplicar os coñecementos adquiridos á resolución de casos prácticos de interese clínico, industrial, ambiental, entre outros. AM3
AM5
AM6
AM7
AM8
BM2
BM3
BM5
BM11
CM1
CM2
CM3

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introducción: Selección de metodologías analíticas Criterios de selección de un método de análisis. Clasificación de métodos de análisis. Características del análisis cualitativo y cuantitativo
Tema 2. Validación de metodologías analíticas Selección de criterios de funcionamiento de un método. Desarrollo, evaluación y uso de una metodología analítica. Directrices oficiales para la validación de un método analítico. Herramientas de validación. Tipos de validación intra o interlaboratorio. Evaluación de los estudios de validación
Tema 3. Tecnoloxías Innovadoras en Química Analítica. Tecnologías Innovadoras en Química Analítica. Automatización y miniaturización en Química Analítica
Estudo de casos prácticos Abordarasen exemplos prácticos para aprender a determinar as condicións operacionais óptimas dun proceso, a adecuación dun método para o fin previsto, asegurar que os resultados obtidos mediante unha metodoloxía son confiables e de calidade, etc.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A5 B2 B3 B5 B11 C3 C4 10 10 20
Seminario A8 B2 B3 B5 B10 C1 C2 C4 7 21 28
Prácticas de laboratorio A6 A7 A8 B2 B3 B12 C2 5 5 10
Traballos tutelados A8 A5 B2 B3 B5 B10 B11 B12 C1 C2 C4 3 12 15
Proba mixta A5 B2 B3 B10 C1 C4 2 0 2
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O profesor imparte os conceptos fundamentais e os contidos máis importantes de cada tema do programa. Ademáis, propone diferentes cuestións que deberán discutir e resolver os estudantes, fomentando a participación.
Seminario Nos seminarios acláranse e amplían algúns aspectos tratados nas clases maxistrales e prácticas de laboratorio, especialmente relacionados coa aplicación práctica das metodoloxías estudadas. Os estudantes participan e discuten as posibles estratexias para resolver os problemas ambientais e/ou industriais que se plantexen baixo a orientación do profesor.
Prácticas de laboratorio Nas sesións de laboratorio o estudante terá a oportunidade de tomar contacto con técnicas e instrumentación científica avanzada. Sempre que sexa posible, visitaranse laboratorios de centros de investigación ou empresas.
Traballos tutelados Comprenderá a búsqueda de información en distintas fontes, a elaboración, exposición e defensa dun tema proposto polo profesor relacionado con algún problema ambiental, industrial, clínico, etc. As horas presenciais dedicaranse á orientación para a súa elaboración e exposición/defensa dos mesmos.
Proba mixta Exame final para avaliar o grao de aprendizaxe tanto dos contidos teóricos como prácticos de toda a materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Seminario
Prácticas de laboratorio
Descrición
Ao longo do curso, no horario que especifique o profesor, orientarase ou discutirán todos os aspectos relacionados coa docencia que o estudante considere necesarios en cada momento.
Nos seminarios o profesor supervisa para cada estudante a metodoloxía aplicada e o proceso de resolución dos problemas que se propoñen, resolvendo de forma individual as dúbidas formuladas polo estudante e guiando o proceso de aprendizaxe.
Nos traballos tutelados é importante realizar un seguimento personalizando para comentar os avances que se van realizando e proporcionar ao estudante a orientación necesaria para desenvolver con aproveitamento o devandito traballo

O alumno con recoñecemento de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será atendido en réxime de horas de titorías (previa cita).

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A8 A5 B2 B3 B5 B10 B11 B12 C1 C2 C4 As actividades académicas dirixidas serán avaliados pola realización e /ou exposición das mesmas por parte do estudante. 20
Sesión maxistral A3 A5 B2 B3 B5 B11 C3 C4 Avaliarase a asistencia ás sesións maxistrais e a participación activa nas mismas. 5
Seminario A8 B2 B3 B5 B10 C1 C2 C4 Ao longo dos seminarios avaliarase a adquisición de coñecementos e competencias por parte do alumnado a través da resolución de problemas e casos prácticos, etc. 10
Proba mixta A5 B2 B3 B10 C1 C4 O exame final abordará o conxunto de contidos da materia. Constará de preguntas teóricas, cuestións aplicadas e resolución de problemas. 60
Prácticas de laboratorio A6 A7 A8 B2 B3 B12 C2 Avaliarase de modo continuado o traballo e a participación activa do estudante nas sesións prácticas mediante preguntas y cuestións orais, realización de tests, etc.
5
 
Observacións avaliación

A avaliación desta materia farase mediante avaliación continua e a realización dun exame final presencial, que só poderá realizarse se o alumno participa nun mínimo do 80% das actividades docentes presenciais de asistencia obrigatoria (sesións maxistrais, seminarios, prácticas).

O alumno acadará a cualificación de Non Presentado cando non realice o traballo tutelado e non se presente ao examen final. A cualificación das actividades avaliables poderán conservarse na convocatoria de xullo, excepto a da proba mixta no caso de estar suspensa.
Os seguintes cursos académicos, o proceso de enseñanza-aprendizaje, incluídas todas as actividades avaliables, volverán a comenzar cun novo curso.

Para  os  estudantes  con dedicación  a  tempo  parcial  e dispensa académica de exención de asistencia, se non puidera realizar todas as probas de avaliación continua, o profesor adoptará as medidas oportunas para non prexudicar a súa cualificación.

Fontes de información
Bibliografía básica Eurolab España. P.P. Morillas y colaboradores. (2016). Guía Eurachem: La adecuación al uso de los métodos analíticos – Una Guía de laboratorio para la validación de métodos y temas relacionados . Disponible en www.eurachem.org
AOAC, IUPAC (2016). AOAC and IUPAC Official Guidelines for Validation of Analytical methods .
M. VALCARCEL (1999). Principios de Química Analítica. Springer, Barcelona
R. Kellner, J. M. Mermet, M. Otto, M. Valcarcel y H. M. Widmer, Eds (2004). “Analytical Chemistry: A Modern Approach to Analytical Science. Ed. Wiley-VCH.

Bibliografía complementaria Compañó Beltrán R., Rios Castro A (2002). Garantía de calidad en los laboratorios analíticos. Ed. Springer.
Ramis Ramos G., García Álvarez-Coque M.C (2001). Quimiometría . Síntesis. Madrid.
Kruve A. et al. (2015). Tutorial review on validation of liquid chromatography–mass spectrometry methods: Part I. Analytica Chimica Acta 870 (2015) 29–44
I. Rodríguez, E. Trullos, X. Rius (2003). Validación de Métodos Analíticos Cualitativos.. Técnicas de Laboratorio, 281 (2003) 328-335. http:/www.quimica.urv.es/quimio


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Cromatografía e Técnicas Analíticas de Separación/610509125
Técnicas Atómicas Avanzadas e Sensores/610509127
Técnicas Avanzadas de Preparación da Mostra/610509324

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías