Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Análises Clínicas e Toxicolóxicas Código 610509315
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación Química e Química Industrial (Plan 2020)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Química
Coordinación
Turnes Carou, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.turnes@udc.es
Profesorado
Bermejo Barrera, Ana María
Lores Aguín, Marta
Sánchez Sellero, César Andrés
Turnes Carou, Maria Isabel
Correo electrónico
cesar.sanchez@udc.es
isabel.turnes@udc.es
Web http://www.usc.gal/es/estudios/masteres/ciencias/master-universitario-investigacion-quimica-quimica-industrial-2a-ed/20212022/analisis-
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 CE2 - Propoñer alternativas para resolver os problemas químicos complexos das diversas especialidades químicas
A3 CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química.
A7 CE7 - Operar con instrumentación avanzada para análise química e a determinación estrutural
A8 CE8 - Analizar e utilizar os datos obtidos de forma independente en experimentos de laboratorio complexos relacionándoos coas técnicas químicas, físicas ou biolóxicas axeitadas, incluíndo o uso de fontes bibliográficas primarias
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades.
B8 CG3 – Avaliar a responsabilidade na xestión da información e do coñecemento no campo da Química Industrial e da investigación química
B11 CG6 - Aplicar correctamente as novas tecnoloxías de capturar e organizar a información para resolver problemas na actividade profesional
B12 CG8 - Avaliar a dimensión humana, económica, xurídica e ética na práctica profesional, así como as implicacións ambientais do seu traballo.
C1 CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico
C2 CT2 - Traballar en equipo e adaptarse a equipos multidisciplinares.
C3 CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional.
C4 CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir unha visión global dun laboratorio de análises clínicos e toxicolóxicos. AM3
BM2
BM8
- Coñecer as similitudes e diferencias entre os especímenes clínicos e toxicolóxicos. - Coñecer os métodos máis importantes de análise e detección de compostos de interese clínico e toxicolóxico AM2
AM3
AM7
BM2
BM3
- Ser capaz de avaliar criticamente as variacións analíticas de resultados delaboratorio. - Ser capaz de interpretar os resultados de análises clínicos e toxicolóxicos. AM8
BM4
BM11
CM2
CM3
-Aprender a xestionar casos clínicos dende unha perspectiva químico-analítica. -Aprender a xestionar casos forenses dende unha perspectiva toxicolóxico-analítica. AM8
BM2
BM12
CM1
CM4

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1: Análises Clínicos -Mostras clínicas e características da Fase Preanalítica.
- Instrumentación e automatización no laboratorio clínico.
- Métodos de análise de compostos de interese clínico e de drogas terapéuticas
- Interpretación clínica básica de resultados analíticos.
Bloque 2: Análises Toxicolóxicos - Concepto de toxicoloxía. Toxicidade. Ramas da toxicoloxía
- Mostras biolóxicas para toxicoloxía
- Investigación toxicolóxica: técnicas de screening e confi rmación
- Métodos de extracción de tóxicos
- Interpretación de resultados toxicolóxicos
Seminarios - Casos clínicos: Analitos e Metabolismo
- Casos clínicos: Alteracións de órganos e sistemas
- Casos clínicos: Elementos de patoloxía molecular
- Toxicoloxía Analítica no Laboratorio
- Casos forenses

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A7 A8 B8 B12 6 6 12
Proba obxectiva A2 B2 B3 2 0 2
Traballos tutelados B2 B4 B11 C1 C2 C3 2 7 9
Sesión maxistral A2 A3 B3 C4 17 34 51
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Seminarios realizados con profesorado propio do máster ou con profesionais invitados da empresa, a administración ou outras universidades. Sesións interactivas relacionadas coas distintas materias con debates e intercambio de opinións cos alumnos. Ademais, realizarase polo menos unha visita de campo a un laboratorio clínico ou toxicológico.
Proba obxectiva Realización das diferentes probas para a verificación da obtención tanto de coñecementos teóricos como prácticos e a adquisición de habilidades e actitudes.
Traballos tutelados Realizarase un traballo sobre un caso práctico. Elaborará un informe e unha exposición oral do traballo. Incluíndo debates con profesores e o resto do alumnado.
Sesión maxistral Clases presenciais teóricas. Clases expositivas complementadas coas ferramentas TIC que o profesorado considere mais indicadas en cada sesión.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Suxerencias dos posibles casos prácticos o alumnado e orientación para a elaboración e exposición do traballo proposto.
Tamén se aproveitará para solucionar dun modo mais directo as dúbidas que se lle poidan presentar e farase un seguimento do proceso de aprendizaxe

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A7 A8 B8 B12 Resolución de problemas ou casos prácticos propostos. 15
Proba obxectiva A2 B2 B3 A proba final versará sobre a totalidade dos contidos da asignatura. 55
Traballos tutelados B2 B4 B11 C1 C2 C3 Elaboración de un informe escrito así como dunha exposición oral do mesmo. 20
Sesión maxistral A2 A3 B3 C4 Evaluación continua mediante preguntas e cuestions plantexadas o longo do curso. 10
 
Observacións avaliación

O alumno deberá asistir polo menos ao 70% das clases presenciais: expositivas, seminarios e titorías. 

A avaliación continua non se pode realizar correctamente seo alumno non asiste á clase; idealmente, debería participar activamente no desenvolvemento de todas as actividades presenciais.

A cualificación do alumno será a obtida ponderándo a do examen final coa da avaliación continua; aínda que para ter opción á ponderación é necesario ter unha nota mínima de 4 sobre 10 puntos no exame final.

A calificación do alumno non será inferior á do exame final nin á obtida ponderandoa coa evaluación continua.

Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendimento académico dos estudantes e da revisión das calificacións.


Fontes de información
Bibliografía básica W.J. Marshall, S.K. Bangert & M. Lapsley (2012). Bioquímica Clínica. Elsevier
Allan Gaw y otros (2015). Bioquímica Clínica. Elsevier
Álvaro GonzálezHernández (2010). Principios de bioquímica clínica y patología molecular. Elsevier
Repetto Jiménez y G. Repetto Kuhn (2009). Toxicología fundamental. Diaz de Santos

Bibliografía complementaria C.D. Klaasen y J.B. Watkins (2005). Fundamentos de toxicologia. McGraw-Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

-É altamente recomendable asistir ás clases expositivas dende o primeiro día.

-É importante manter o estudo da materia “ao día”.

-Unha vez rematada a lectura dun tema, é útil facer un resumo dos puntos importantes, identificando as cuestións básicas que se deben lembrar e asegurándose de coñecer tanto o seu significado como as condicións nas que se poden aplicar.

-A discusión de casos clínicos é moi recomendable para o aprendizaxe desta materia



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías