Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Química Analítica 2 Código 610G01012
Titulación
Grao en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química Analítica
Coordinación
Turnes Carou, Maria Isabel
Correo electrónico
isabel.turnes@udc.es
Profesorado
Moreda Piñeiro, Jorge
Soto Ferreiro, Rosa Maria
Turnes Carou, Maria Isabel
Correo electrónico
jorge.moreda@udc.es
rosa.soto.ferreiro@udc.es
isabel.turnes@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura afonda nos fundamentos da Química Analítica do primeiro cuatrimestre. Baséase na toma de mostra e a sua preparación para a análise, abrange tamen as técnicas de separación e introduce o alumno na Análise Instrumental.
Por isto pódese considerar que ten un papel básico no conxunto do grao.
Es una asignatura que profundiza en algunos de los fundamentos de la Química Analítica del primer cuatrimestre. Se centra en la toma y preparación de muestra para el análisis, incluyendo las técnicas de separación, así como en la introducción del alumno al Análisis Instrumental.
Por todo ello, se puede considerar que desempeña un papel básico en el conjunto del grado.

The aim of this subject is the study of the sampling strategies, sample pre-treatment and treatment methodologies and separations techniques. Basic fundamentals of electroanalytical techniques (condutometry and potentiometry) are also enclosed in the scope of this subject

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Coñecer e aplicar as técnicas analíticas.
A15 Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos.
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A17 Traballar no laboratorio Químico con seguridade (manexo de materiais e eliminación de residuos).
A18 Valorar os riscos no uso de sustancias químicas e procedementos de laboratorio.
A19 Levar a cabo procedementos estándares e manexar a instrumentación científica.
A20 Interpretar os datos procedentes de observacións e medidas no laboratorio.
A21 Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos.
A22 Planificar, deseñar e desenvolver proxectos e experimentos.
A23 Desenvolver unha actitude crítica de perfeccionamento na labor experimental.
A24 Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química.
A25 Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir e aplicar as metodoloxías e a problemática asociadas á toma de mostra e o seu tratamento A7
A16
B2
B3
C1
C6
Aplicar as principais técnicas analíticas de separación A7
A15
A21
B2
B3
C1
C6
Adquirir destreza no laboratorio químico A17
A18
A19
A20
A22
A23
B4
C1
C6
Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química Analítica A7
A24
A25
B3
C1
C8

Contidos
Temas Subtemas
Toma de mostra e preparación para a sua analise Toma de mostra
Tratamentos previos da mostra
Preparación da mostra para a sua analise
Técnicas de separación Separacións por precipitación
Separacións por volatilización e destilación
Separacións por extracción
Separaracións por intercambio iónico
Separacións por electroforese e electrodeposición
Separacións cromatográficas
Técnicas electroanalíticas Técnicas conductimétricas
Técnicas potenciométricas
prácticas de laboratorio Preparación de mostras de mexilon para a determinación de metais.
Determinación de graxas en alimentos
Concentración de trazas de Ni na auga
Determinación de cafeina en bebidas de cola
Determinación de cloroplastos vexetais por cromatografía en capa fina e en columna
Valoracións conductimétricas: determinación de ácido acetilsalicílico en Aspirina, determinación da composición dunha mistura de ácidos.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A7 A15 A17 A18 A19 A20 A22 A23 A24 B2 B3 B4 C6 C8 20 20 40
Seminario A7 A15 A20 A21 A22 A24 A25 B2 B4 C1 8 20 28
Sesión maxistral A7 A16 A21 A22 A24 A25 B3 24 54 78
Proba mixta A7 A15 A20 A24 B2 B3 B4 C1 3 0 3
 
Atención personalizada 0.5 0 0.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Faranse en grupos reducidos nas dataas sinaladas nos calendarios de coordinación.
O alumno levará a cabo a aplicación dos conceptos teóricos vistos o longo do curso e ira collendo a destreza manual propia das técnicas obxeto de estudo. Deberá entregar unha memoria das prácticas realizadas e responder una serie de cuestións plantexadas.
Seminario Intercalados ó longo do curso, da cotio tras un tema ou bloque de temas relacionados. Faranse en grupos reducidos. Neles o profesor insistirá nos aspectos esenciais dos temas tratados, fomentará a discusión entre os alumnos de solucións a problemas reales. Tamen se plantexarán exercicios numéricos, o profesor explicará o procedemento xeral, según os conceptos científicos explicados, que os alumnos aplicarán posteriormente no seu traballo persoal para a resolución dos demais exemplos propostos. Nalgún seminario faranse cuestionarios de autoevaluación ou problemas para que o alumno poida ir adaptado o seu proceso de aprendizaxe.
Sesión maxistral Recoméndase que o alumno teña feito unha lectura previa comprensiva de cada tema seguiendo as directrices bibliográficas dictadas polo profesor da asignatura uns días antes do inicio do tema
Proba mixta Farase un examen final para evaluar o grado de aprendizaxe o longo do cuatrimestre. A data do mesmo está indicada no calendario de exámenes do grao.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Prácticas de laboratorio
Descrición
Os seminarios e prácticas de laboratorio están concebidos como actividades en grupos reducidos nas que o alumno participa directamente. De este modo realizarase unha atención personalizada dos alumnos permitiendo un mellor seguimento e orientación de todos os aspectos relacionados coa docencia
Programaranse o longo do cuatrimestre tutorías individuais de aproximadamente media hora de duración. Nestas tutorías o profesor resolverá as dudas que atope o alumno no estudo dla asignatura e poderá analizar se o proceso de aprendizaxe do alumno e axeitado.
Os alumnos poderán facer uso do horario de tutorías para cualquera consulta ou dúbida acerca da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A7 A15 A20 A21 A22 A24 A25 B2 B4 C1 O traballo do alumno irase evaluando o longo dos seminarios. Terase en conta se é o caso, a resolución de cuestións ou problemas plantexados polo profesor.
15
Prácticas de laboratorio A7 A15 A17 A18 A19 A20 A22 A23 A24 B2 B3 B4 C6 C8 Evaluarase de modo continuado o traballo desenvolto polo alumno no laboratorio. Asimesmo entregarase unha memoria final e poderase incluirse cuestiones referentes as mesmas na proba mixta de evaluación.
20
Proba mixta A7 A15 A20 A24 B2 B3 B4 C1 Realizase o fin do cuatrimestre, para poder evaluar o grado de aprendizaxe e de adquisición de competencias por parte do alumno. Constará tanto de preguntas teóricas como cuestións aplicadas e resolución de problemas.
65
 
Observacións avaliación

Para superar a asignatura plantéxanse dous requisitos básicos:


 -Asistencia regular a todas as actividades evaluables e alcanzar unha calificación final mínima de 5 puntos e a lo menos un mínimo de 4 puntos en cada unha das actividades evaluables.


El alumno terá a calificación de Non Presentado cando realizara a lo menos un 25% das actividades académicas programadas, e non se presente ó examen final.


Para que se teñan en conta as calificaciones nas distintas actividades suxeietas a evaluación é preciso obter a calificación mínima indicada anteriormente para cada unha delas. Por tanto, de no alcanzarse dita puntuación mínima nalgunha delas, e no caso de que a media sexa superior ou igual a 5 (sobre 10) a asignatura figurará como suspensa (4.5). 


 As calificación das prácticas de laboratorio e dos seminarios conservaranse  para a segunda oportunidade de xullo. Mentras que a calificación da proba mixta de xullo sustituirá á obtida na proba de xunio. Os alumnos evaluados na segunda oportunidade sólo poderán optar a matrícula de honra se o número máximo de éstas para o correspondente curso non se esgotou na sua totalidade na primeira oportunidade.


 Por lo que se refiere aos sucesivos cursos académicos, o proceso de enseñanza-aprendizaxe, incluida a evaluación,  refierese a un curso académico e polo tanto, volvería a escomenzar con un novo curso, incluidas todas as actividades  e procedimentos de evaluación que sean programadas para dito curso.


Fontes de información
Bibliografía básica HARRIS DANIEL C (2007). Análisis Químico Cuantitativo. Barcelona, Ed. Reverté, 3ª Edición
SKOOG, D.; WEST, D.N.; HOLLER, F.J.; CROUCH, S.R. (2005). Fundamentos de Química Analítica . Madrid, Ed. Thomsom, 8ª edición
CÁMARA, C.; FERNÁNDEZ, P.; MARTÍN-ESTEBAN, A; PÉRZ-CONDE, C.; MIQUEL VIDAL (2002). Toma y Tratamiento de Muestra. Madrid, Ed. Síntesis

Bibliografía complementaria VALCARCEL, M. & GÓMEZ, A. (1988). Técnicas Analíticas de Separación. Barcelona, Ed. Reverté
HARVEY, D. (2002). Química Analítica Moderna. Madrid, Ed. McGraw-Hii
GAVIRA VALLEJO, J.M. HERNANZ GISMERO, A. (2007). Técnicas Físicoquímicas en Medio Ambiente. Madrid, Ed.Libreria UNED


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Química 3/610G01009
Química Analítica 1/610G01011

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Laboratorio de Química/610G01032

Materias que continúan o temario
Química Analítica Instrumental 1/610G01013
Química Analítica Instrumental 2/610G01014

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías