Identifying Data 2020/21
Subject (*) Inorganic Chemistry 1 Code 610G01021
Study programme
Grao en Química
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Química
Coordinador
Blas Varela, Andrés M. de
E-mail
andres.blas@udc.es
Lecturers
Avecilla Porto, Fernando Francisco
Blas Varela, Andrés M. de
Fernandez Lopez, Alberto A.
Martínez Calvo, Miguel
E-mail
fernando.avecilla@udc.es
andres.blas@udc.es
alberto.fernandez@udc.es
miguel.martinez.calvo@udc.es
Web http://(En Construcción)
General description Historicamente o estudo da Química dividiuse en grandes Áreas de Coñecemento una das cales é a Química Inorgánica, disciplina que aborda o estudo das propiedades, estrutura e reactividade de todos os elementos e os seus compostos exceptuando os hidrocarburos e a maioría dos seus derivados así como a interpretación teórica da ligazón e as propiedades dos mesmos. Por iso dous dos trazos máis característicos da Química Inorgánica na actualidade son por unha banda a súa gran diversidade e por outro o seu carácter interdisciplinar. Da súa relevancia dá idea o feito de que esta disciplina pasa os límites puramente académicos. Así, na nosa vida cotiá hai infinidade de produtos inorgánicos que utilizamos habitualmente e moitas especies inorgánicas están implicadas en aspectos ambientais relevantes que son parte importante da vida mesma tal como coñecémola.
No plan de estudos do actual Grao en Química da UDC a docencia da Química Inorgánica Xeral exponse no segundo curso a través de dúas materias:
Química Inorgánica 1 e Química Inorgánica 2, materias teórico-prácticas nas que a Universidade diversifica a materia troncal Química Inorgánica.
A Química Inorgánica 1 aborda o estudo dos elementos non metálicos e os seus compostos e desde un punto de vista académico das outras materias desta área de coñecemento que se imparten durante os seguintes cursos do Grao.
Contingency plan No caso de que a situación derivada da evolución da pandemia Covid-19 obrigue a limitar o acceso presencial ás actividades planificadas na guía docente para o curso 2020-2021 aplicarase o seguinte plan de continxencia:

1. Modificacións nos contidos:

Os contidos manteranse integramente, tal e como se indican na guía.

2. Metodoloxías
Metodoloxías docentes que se manteñen:

Clases maxistrais:
A docencia teórica que se ten previsto impartir de modo presencial de tipo híbrido pasará a impartirse totalmente de modo remoto por medio de Teams. O número de actividades propostas aos alumnos para a súa realización durante as clases de teoría incrementarase para poder manter unha avaliación continua do nivel de seguimento e comprensión.

Clases de resolución de problemas
As clases de resolución de problemas tamén se pasarán a realizar de modo remoto por Teams, mantendo o protagonismo dos alumnos que seguirán realizando a presentación dos exercicios proposto. Ademais pasará a ser obrigatorio enviar un pdf dos exercicios resolto antes do inicio da sesión para incorporar a cualificación á avaliación continua desta actividade, substituíndo á supervisión presencial.

Traballos tutelados:
Esta parte da preparación do traballo no laboratorio pódese realizar da mesma maneira que viña realizando. O traballo realizado recóllese no caderno de laboratorio e supervísase cunha tutoría previa á entrada no laboratorio, mesmo no caso de que non podamos entrar no mesmo.

Proba mixta:
A proba mixta manterase con características similares, adaptándoa para realizala de maneira telemática, no caso de que non se pode realizar de maneira presencial.

*Metodoloxías docentes que se modifican:

Prácticas de laboratorio:
A metodoloxía máis afectada será a correspondente ás prácticas de laboratorio. É evidente que, se non se poden realizar de modo presencial no laboratorio, será imposible adquirir as competencias relacionadas coa manipulación de sustancias químicas, realización de operacións básicas de laboratorio, traballo con seguridade ,realización de montaxes de forma segura, etc...Por tanto esa parte deberá ser suprimida e deberemos renunciar á adquisición das competencias relacionadas co traballo no laboratorio, limitándonos a manter a parte teórica recollida nos traballos tutelados onde se realiza a planificación da práctica e substituír o diario de laboratorio por un "caderno virtual" elaborado usando vídeos e información dispoñible en internet.


3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

- Correo electrónico: Diariamente. Os alumnos poderán realizar consultas de todo tipo, relacionadas coa teoría ou os exercicios propostos así como para o seguimento dos traballos tutelados.
- Moodle: Diariamente. Os alumnos poden expor dúbidas ou cuestións mediante o foro ou mensaxes.
- Teams: Utilizarase para as clases de resolución de problemas e para a atención personalizada que pode ser a petición do alumno concertando previamente a tutoría mediante correo electrónico pero tamén se usará para o seguimento dos traballos tutelados e as prácticas de laboratorio, polo menos dúas sesións por práctica que serán convocadas polo profesor correspondente. Tamén se usará para o seguimento dos alumnos con dedicación a tempo parcial.

4. Modificacións na avaliación:
As adaptacións derivan fundamentalmente da supresión das prácticas de laboratorio e da realización dun maior número de actividades asociadas ás sesións maxistrais que entran dentro da avaliación continua:

Participación en clase: máximo de 1 punto
Resolución de problemas: máximo de 2 puntos
Traballos tutelados / Caderno de laboratorio: máximo de 2 puntos
Proba mixta: máximo de 5 puntos

Puntuación final será a suma do catro puntuacións anteriores.
Puntuación mínima para aprobar: 5
Non presentado: alumnos que non realizasen a proba mixta

*Observacións de avaliación:
Para superar a materia será preciso obter polo menos o 45% da cualificación da proba mixta e o 40 % no resto das actividades.
Na segunda oportunidade consérvanse todas as cualificacións excepto a da proba mixta que será substituída pola cualificación do exame na segunda oportunidade. se algún alumno non chega a 40% da cualificación nalgunha dos epígrafes restantes deberá falar co profesor para concretar que parte do traballo deberá refacer e entregar para a segunda oportunidade.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Ability to use chemistry terminology, nomenclature, conventions and units
A2 Ability to describe and account for trends in properties of chemical elements throughout the periodic table
A3 Knowledge of characteristics of the different states of matter and theories used to describe them
A4 Knowledge of main types of chemical reaction and characteristics of each
A5 Understanding of principles of thermodynamics and its applications in chemistry
A6 Knowledge of chemical elements and their compounds, synthesis, structure, properties and reactivity
A12 Ability to relate macroscopic properties of matter to its microscopic structure
A14 Ability to demonstrate knowledge and understanding of concepts, principles and theories in chemistry
A16 Ability to source, assess and apply technical bibliographical information and data relating to chemistry
A17 Ability to work safely in a chemistry laboratory (handling of materials, disposal of waste)
A18 Risk management in relation to use of chemical substances and laboratory procedures
A20 Ability to interpret data resulting from laboratory observation and measurement
A21 Understanding of qualitative and quantitative aspects of chemical problems
A22 Ability to plan, design and develop projects and experiments
A23 Critical standards of excellence in experimental technique and analysis
A24 Ability to explain chemical processes and phenomena clearly and simply
A26 Ability to follow standard laboratory procedures in relation to analysis and synthesis of organic and inorganic systems
B1 Learning to learn
B2 Effective problem solving
B3 Application of logical, critical, creative thinking
B4 Working independently on own initiative
C1 Ability to express oneself accurately in the official languages of Galicia (oral and in written)

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer de maneira sistemática, a química descritiva dos elementos non metálicos, facendo fincapé non só en aspectos puramente académicos como formas de actuación, estado elemental, propiedades físicas, reactividade, estado natural ou métodos de obtención, senón tamén en aplicacións e temas de actualidade relacionados cos mesmos (problemas ambientais, novas fontes de enerxía, etc.). A1
A2
A3
A4
A6
A12
A14
A16
A21
A24
B1
B3
B4
C1
Construír unha "rede de ideas" que permitan racionalizar o comportamento dos diferentes elementos non metálicos en función da súa situación na táboa periódica. A1
A2
A3
A4
A6
A12
A14
A16
B1
B3
B4
C1
Racionalizar a química dos elementos non metálicos sobre a base das teorías e modelos vixentes, afianzando os coñecementos do estudante sobre os principios de estrutura e ligazón, termodinámica e reactividade (acedo-base, oxidación-redución, etc.), etc, establecidos noutras materias. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A12
A14
A16
A21
A24
B1
B3
B4
C1
Coñecer as posibilidades de combinación dos elementos non metálicos e o comportamento químico dos seus compostos derivados. A1
A2
A3
A4
A6
A12
A14
A16
A24
B1
B3
B4
C1
Coñecer e aplicar a metodoloxía de traballo científica. A20
A22
A23
A24
B1
B2
B3
B4
C1
Coñecer o material e as técnicas habituais no laboratorio de síntese (tales como a decantación, filtración, recristalización, destilación etc.) e desenvolver nel a destreza adecuada para a súa utilización. A17
A18
A20
A22
A23
A26
B1
B2
B3
B4
C1
Desenvolver a capacidade de observación e aprender a levar un rexistro adecuado dos feitos experimentais. A20
A21
A23
B1
B3
B4
C1
Racionalizar os feitos experimentais á luz dos coñecementos teóricos adquiridos. A20
A24
B1
B3
B4
C1
Coñecer a bibliografía para atopar solucións a un problema químico concreto. A16
B1
B3
B4
C1

Contents
Topic Sub-topic
Part 1.- Hydrogen and hydrogen compounds. Lesson1.- Hydrogen.
Lesson2.- Hydrides. Water, a special hydride.
Part 2.- Group 17 elements and their compounds . Lesson 3.- Group 17 elements .
Lesson 4.- Halides.
Lesson 5.- Hydrogen halides.
Lesson 6.- Halogen oxides and oxoacids.
Part 3.- Group 16 elements and their compounds . Lesson 7.- Group 16 elements .
Lesson 8.- Oxides and sulfides.
Lesson 9.- Hydrides of sulphur, selenium and tellurium.
Lesson 10.- Halides and oxohalides sulphur, selenium and tellurium.
Lesson 11.- Oxides and oxoacids of sulphur, selenium and tellurium.
Part 4.- Group 15 elements and their compounds . Lesson 12.- Group 15 elements .
Lesson 13.- Hydrides of 15 elements.
Lesson 14.- Oxides and oxoacids of group 15 elements.
Part 5.- Group 18 elements and their compounds. Lesson 15.- Group 18 elements and their compounds.
Part 6.- Laboratory. Synthesis of elements and inorganic compounds.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A1 A22 A23 B1 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A21 A24 A25 B3 C1 C3 23 46 69
Problem solving A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A21 A24 A25 B1 B2 B3 B4 C1 C3 8 24 32
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A21 A24 B2 B3 B4 C1 3 9 12
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A18 A21 A22 A24 A25 B1 B2 B3 B4 C1 C3 1 14 15
Laboratory practice A1 A3 A4 A5 A6 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 B1 B2 B3 B4 C1 C3 18 0 18
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Ao comezo das actividades, presentarase a materia, comentando, entre outros aspectos, a metodoloxía de traballo e os criterios que se utilizarán na avaliación do alumno.
Guest lecture / keynote speech As sesións maxistrais consistirán en clases presenciais onde se levará a cabo a exposición do temario por parte do profesor. Previamente, entregarase ao alumno, a través da plataforma Moodle, un esquema que reflicta os contidos de cada tema.
Baseándose neste e co fin de que o alumno poida aproveitar o mellor posible a clase expositiva, deberá ler na bibliografía recomendada, os capítulos relacionados co tema a tratar antes de acudir á clase.
Problem solving As clases de resolución de problemas, desenvolveranse en grupos reducidos de alumnos e estarán dedicadas á resolución dos boletíns de cuestións e problemas numéricos que, con suficiente antelación, terán sido publicados na páxina da materia.
Nestas clases os alumnos discutirán ante os seus compañeiros as respostas ás distintas cuestións e establecerase un debate.
Mixed objective/subjective test Exame que poderá constar dunha serie de cuestións curtas, preguntas para desenvolver, problemas numéricos e preguntas de tipo test relacionados co programa da materia.
Supervised projects Previamente ás prácticas de laboratorio o alumno terá que realizar, sobre a base dos seus coñecementos e á revisión bibliográfica dos textos propostos, un estudo sobre os aspectos teóricos dos produtos que vai obter e dos reactivos que vai utilizar; así como sobre o traballo práctico a realizar.
Espérase que con ese traballo o alumno comprenda o proceso que se vai desenvolver e as cuestións relacionadas cos riscos asociados á práctica para o seu traballo no laboratorio sexa seguro
Esta tarefa será supervisada polo profesor mediante un mínimo dunha titoría individual.
Laboratory practice Traballo de síntese e illamento de substancias inorgánicas baixo a supervisión do profesor. O alumno debe elaborar un caderno de laboratorio, que constará de tres partes: resumo da preparación teórica previa (realizada durante os traballos tutelados), descrición detallada da execución e desenvolvemento do experimento (diario de laboratorio), e un comentario final sobre os resultados obtidos e as conclusións que se poden extraer deles.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Supervised projects
Laboratory practice
Description
A metodoloxía de ensino proposta está baseada no traballo do estudante, que se converte no principal responsable do seu proceso educativo. Para que este obteña o óptimo rendemento do seu esforzo é de extrema importancia que exista unha elevada atención personalizada, co fin de guiar o estudante neste proceso. A través da interacción cos alumnos e das diferentes actividades de avaliación, o profesor determinará ata que punto o estudante está a alcanzar os obxectivos propostos e decidirá cando este precisa de atención personalizada a través de titorías individuais.
Polo tanto, periodicamente o profesor convocará os alumnos a titorías, que se celebrarán nos horarios máis convenientes para cada estudante, coa intención de que estes reciban a necesaria orientación.
Obviamente e a parte destas titorías propostas polo profesor, o estudante pode acudir a titoría, a petición propia, cantas veces desexe, no horario que lle resulte conveniente.
Ademáis do dito en xeral para todos os alumnos, oseguimento das actividades propostas para os estudantes en réximen de estudos a tempo parcial se realizará mediante atención personalizada.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A21 A24 A25 B3 C1 C3 Durante algunhas destas clases poderanse realizar, probas intermedias de respostas curtas ou de tipo test, que axudarán, ao alumno e ao profesor a comprobar tanto que se levou a cabo con aproveitamento a lectura recomendada, coma que se comprenderon os temas tratados en clases anteriores. Tamén se suxerirá a realización de traballos curtos sobre aspectos da materia tratada nas clases. 5
Problem solving A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A21 A24 A25 B1 B2 B3 B4 C1 C3 O profesor valorará tanto as respostas ás cuestións do boletín como a participación activa no debate cos outros compañeiros.
Déixase aberta a posibilidade de realizar probas de respostas curtas ou probas de tipo test durante estas clases.
10
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A21 A24 B2 B3 B4 C1 Proba escrita que se levará a cabo, ao final do semestre, no horario aprobado en Xunta de Facultade. 60
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A12 A14 A15 A16 A18 A21 A22 A24 A25 B1 B2 B3 B4 C1 C3 Mediante as Titorías asociadas aos traballos tutelados, o profesor, ademais de orientar o alumno, avalía todos os aspectos relativos á preparación teórica das prácticas e aspectos experimentais ou de seguridade no traballo.
Dada a súa importancia, o alumno non poderá comezar o traballo no laboratorio ata que realice de forma axeitada esta preparación previa, deste xeito garántese que o traballo no laboratorio se vai realizar de forma segura para o alumnos e para todos os que comparten o laboratorio con el.
10
Laboratory practice A1 A3 A4 A5 A6 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 B1 B2 B3 B4 C1 C3 Avalíase o traballo no laboratorio dende os puntos de vista de organización e seguridade, coñecemento do material e técnica do seu emprego, habilidade manual, conalicerce das operacións básicas de laboratorio e, especialmente, a capacidade para comprender os procesos levados a cabo á luz da preparación previa.
Tamén se avaliará a elaboración do Caderno de Laboratorio.
15
 
Assessment comments

Teniendo en cuenta los criterios mencionados, se calificará cada metodología según las siguientes puntuaciones:

Calificación obtenida en las Sesiones magistrales y las Clases de solución de problemas: hasta un máximo de 1,5 puntos. Los alumnos con dispensa académica por trabajo o por otros motivos justificados deberán de hablar con el profesor en la primera semana de curso para sustituir el régimen presencial por otro tipo de actividades calificables igualmente con 1,5 puntos. Estas actividades se indicaran en un plan individual de trabajo que se entregará al alumno.

Calificación obtenida en los Trabajos Tutelados y las Prácticas de laboratorio: hasta un máximo de 2,5 puntos.

Calificación obtenida en la Prueba mixta: hasta un máximo de 6 puntos.

La calificación final será la suma de las anteriores.

Para aprobar la asignatura, en ambas oportunidades, será necesario alcanzar un mínimo de 5 puntos en total, debiéndose cumplir al mismo tiempo la condición de haber obtenido un mínimo de un 40% de la calificación del apartado 2 (Trabajos Tutelados y Prácticas de laboratorio) y un mínimo de un 45% de la calificación del apartado 3 (Prueba mixta). En caso de que el alumno no alcanzase dicha puntuación mínima para cada una de ellas, aún en el caso de que la puntuación total sea superior o igual a 5 (sobre 10) la asignatura figurará en el acta como suspensa (4,5).

Además, para aprobar la asignatura será obligatorio haber asistido a todas las clases de laboratorio, incluidos los alumnos en régimen de estudios a tiempo parcial para los cuales, en la medida de lo posible, se adecuará el horario a sus necesidades.

Obtendrán la calificación de No Presentado los alumnos que no realicen la prueba mixta (examen final).

Las calificaciones de las actividades realizadas durante el curso (Sesiones magistrales y las Clases de resolución de problemas, Trabajos Tutelados y las Prácticas de laboratorio) se conservarán en la “segunda oportunidad de julio”. En cuanto a la calificación de la prueba mixta de Julio, ésta sustituirá a la obtenida en "la primera oportunidad". Para la segunda oportunidad aquellos alumnos que hayan suspendido las prácticas de laboratorio podrán completar la libreta de laboratorio en los aspectos referentes a preparación previa, realización de cálculos, cálculo de rendimiento y análisis de los resultados para mejorar su calificación. No son modificables la calificación del diario de laboratorio ni la referente al trabajo en el laboratorio.

Los alumnos que sean evaluados en la “segunda oportunidad” sólo podrán optar a matrícula de honor si el número máximo de éstas para el curso, de acuerdo con la normativa académica, no se ha cubierto en su totalidad en la “primera oportunidad”.

El proceso de enseñanza-aprendizaje, incluida la evaluación, se refiere a un curso académico y por lo tanto vuelve a comenzar cada nuevo curso, incluidas todas las actividades y procedimientos de evaluación programados para dicho curso. Atendiendo a las necesidades de laboratorio el coordinador de la asignatura podrá proponer a los alumnos que superasen as prácticas en el curso anterior con una calificación superior a la que se establezca que, si lo desean, podrán mantener la calificación de prácticas quedando exentos de su realización, estos alumnos podrán optar en todo caso por realizar de nuevo las prácticas.


Sources of information
Basic
Para a parte teórica: G. Rayner-Canham "Química Inorgánica descriptiva" 2ª Ed. Pearson Educación, México (2000).

C. E. Housecroft, A. G. Sharpe “Química Inorgánica” 2ª Ed. Prentice Hall, Madrid (2006).

Complementary
Para a parte teórica: D.F. Shriver y P.W. Atkins "Química Inorgánica". 4ª Ed. Mc Graw Hill, México, D.F.(2008). A.G. Sharpe "Química Inorgánica" 2ª Ed. Ed. Reverté, Barcelona (1998). E. Gutierrez Ríos "Química Inorgánica" 2ª Ed. Ed. Reverté, Barcelona (1984). S.M. Owen and A.T. Brooker " A Guide to Modern Inorganic Chemistry". Longman, Harlow, Essex (1991). Y.D. Lee "Concise Inorganic Chemistry".5 th Ed. Chapman & Hall, London (1996). N.N. Greenwood y A. Earnshaw "The Chemistry of the Elements". 2ª Ed. Butterworth Heinemann, Oxford (1997) F.A. Cotton and G. Wilkinson "Advanced Inorganic Chemistry". 6 th Ed. Wiley & Sons, New York (1999). (Traducción de la 4ª Ed. en Castellano, Limusa-Wiley, México). Para as prácticas: D.R. Lide (ed.). "CRC Handbook of Chemistry and Physics". 81 Ed. CRC Press, Boca Ratón (2000-1) J.C. Bailar Jr., H.J. Emeléus, R. Nyholm y A.F. Trotman-Dickerson (eds.). "Comprehensive Inorganic Chemistry", vols. I-V. Pergamon Press, Oxford(1973) A.F. Wells. "Models in Structural Inorganic Chemistry". Oxford Univ. Press, Londres (1970)

Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
General Chemistry 1/610G01007
General Chemistry 2/610G01008
General Chemistry 3/610G01009
Chemistry Laboratory 1/610G01010

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Inorganic Chemistry 2/610G01022
Inorganic Chemistry 3/610G01023
Inorganic Chemistry 4/610G01024
Advanced Inorganic Chemistry/610G01025
Industrial Chemistry/610G01039

Other comments
O alumno debe ter asentados os coñecementos básicos sobre: estrutura atómica, propiedades periódicas e teorías de enlace, termodinámica química, equilibrio químico e técnicas básicas de traballo no laboratorio, impartidos, todos eles nas materias de Química Xeral de primeiro curso.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.