Identifying Data 2015/16
Subject (*) Química Inorgánica 2 Code 610G01022
Study programme
Grao en Química
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Química Fundamental
Coordinador
Lopez Torres, Margarita
E-mail
margarita.lopez.torres@udc.es
Lecturers
Avecilla Porto, Fernando Francisco
Esteban Gomez, David
Lopez Torres, Margarita
Vazquez Garcia, Digna
E-mail
fernando.avecilla@udc.es
david.esteban@udc.es
margarita.lopez.torres@udc.es
d.vazquezg@udc.es
Web http://(En construcción)
General description Históricamente, o estudo da Química dividiuse en grandes Áreas de Coñecemento, sendo unha delas a Química Inorgánica. Esta materia trata a investigación experimental e a interpretación teórica das propiedades e reactividade de tódolos elementos da táboa periódica, así como a de todos os compostos derivados deles. Polo que podemos dicir que dous dos aspectos máis característicos da Química Inorgánica son, por unha banda, a súa grande diversidade e, por outra, o seu carácter interdisciplinar.
O significado desta materia supera as fronteiras puramente académicas. Así, na nosa vida cotián, atopamos unha grande variedade de produtos inorgánicos que son comunmente empregados, destacando moitos deles pola súa importante implicación en procesos industriais e tecnolóxicos que contribúen decisivamente ao desenvolvemento da sociedade.
No plan de estudos do Grao en Química da UDC, e de acordo con criterios de organización académica, o ensino da Química Inorgánica Xeral prográmase no segundo curso a través de dúas materias de carácter teórico-práctico, Química Inorgánica 1 e Química Inorgánica 2. A Química Inorgánica 2 trata o estudo sistemático e a síntese dos elementos dos grupos 13 e 14 e dos elementos metálicos, así como o estudo da síntese e propiedades dos principais compostos derivados destes elementos.
Dende o punto de vista académico, asenta as bases para o estudo de materias avanzadas dentro da Área de Química Inorgánica, así como para a maioría das materias doutras áreas de coñecemento.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Ability to use chemistry terminology, nomenclature, conventions and units
A2 Ability to describe and account for trends in properties of chemical elements throughout the periodic table
A3 Knowledge of characteristics of the different states of matter and theories used to describe them
A4 Knowledge of main types of chemical reaction and characteristics of each
A5 Understanding of principles of thermodynamics and its applications in chemistry
A6 Knowledge of chemical elements and their compounds, synthesis, structure, properties and reactivity
A12 Ability to relate macroscopic properties of matter to its microscopic structure
A14 Ability to demonstrate knowledge and understanding of concepts, principles and theories in chemistry
A16 Ability to source, assess and apply technical bibliographical information and data relating to chemistry
A17 Ability to work safely in a chemistry laboratory (handling of materials, disposal of waste)
A18 Risk management in relation to use of chemical substances and laboratory procedures
A20 Ability to interpret data resulting from laboratory observation and measurement
A21 Understanding of qualitative and quantitative aspects of chemical problems
A22 Ability to plan, design and develop projects and experiments
A23 Critical standards of excellence in experimental technique and analysis
A26 Ability to follow standard laboratory procedures in relation to analysis and synthesis of organic and inorganic systems
B1 Learning to learn
B2 Effective problem solving
B3 Application of logical, critical, creative thinking
B4 Working independently on own initiative
C1 Ability to express oneself accurately in the official languages of Galicia (oral and in written)

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e racionalizar o comportamento químico dos elementos e dos seus principais compostos derivados, así como as súas propiedades individuais e posibilidades de combinación, de acordo con modelos e teorías axeitadas, relacionándoo coa súa situación na táboa periódica. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A12
A14
A16
A21
B1
B3
B4
C1
Coñecer o material e as técnicas habituais no laboratorio de síntese de Química Inorgánica e desenvolver a destreza axeitada para a súa utilización. A17
A18
A20
A21
A22
A23
A26
B1
B2
B3
B4
C1
Relacionar de xeito crítico os coñecementos teóricos adquiridos cos feitos experimentais observados. A14
A20
B1
B3
B4
C1
Coñecer os medios bibliográficos empregados na Química Inorgánica. A16
B1
B3
B4
C1

Contents
Topic Sub-topic
Lesson 1. Metals: an overview. 1.1. General Characteristics of metals.
1.2. Structure and bonding.
1.3. Physical and chemical properties. Química en disolución acuosa. Aqueous solution chemistry. Aquated cations: formation and acidic properties. Pourbaix diagrams.
1.4. Obtaining. Ellingham diagrams.
Lesson 2. Coordination Chemistry. 2.1. General considerations: Definición and terminology.
2.2. Types of ligands.
2.3. Bonding in complexes.
2.4. Coordination numbers and geometries.
2.5. Isomerism in coordination chemistry.
2.6. Ligand Topology.
Lesson 3. The Group 14 elements (C, Si, Ge, Sn, Pb). 3.1. Electronic structures of atoms and chemical behavour.
3.2. Occurrence, extraction and uses.
3.3. The elements: structure and bonding, physical and chemical properties. Aqueous solution chemistry.
3.4. Main compounds.
Lesson 4. The Group 13 elements (B, Al, Ga, In, Tl). 4.1. Electronic structures of atoms and chemical behavour.
4.2. Occurrence, extraction and uses.
4.3. The elements: structure and bonding, physical and chemical properties. Aqueous solution chemistry.
4.4. Main compounds.
Lesson 5. The Groups 1, 2 and 3. 5.1. Electronic structures of atoms and chemical behavour. Diagonal relationships between Li and Mg, and between Be and Al.
5.2. Occurrence, extraction and uses.
5.3. The elements: structure and bonding, physical and chemical properties. Aqueous solution chemistry.
5.4. Main compounds.
Lesson 6. d-Block metal chemistry: the first row metals. 6.1. The d-Block metals: General characteristics and classification.
6.2. Electronic structures of atoms and chemical behavour. The most common oxidation states.
6.3. Occurrence, extraction and uses.
6.4. The elements: structure and bonding, physical and chemical properties. Aqueous solution chemistry.
6.5. Main compounds.
Lesson 7. d-Block metal chemistry: the second and the third row metals. 7.1. Electronic structures of atoms and chemical behavour. The most common oxidation states.
7.2. Occurrence, extraction and uses.
7.3. The elements: structure and bonding, physical and chemical properties. Aqueous solution chemistry.
7.4. Main compounds.
Lesson 8. The f-block metals. 8.1. Lanthanides
8.2. Actinides
8.3 Postactinides
Lesson 9. Experimental Inorganic Chemistry. Synthesis of inorganic elements and compounds.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 B3 23 46 69
Problem solving A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B4 C1 8 24 32
Supervised projects A14 A16 A21 B1 B2 B3 B4 C1 1 14 15
Laboratory practice A22 A21 A20 A18 A17 A14 A23 A26 B1 B2 B3 B4 C1 18 0 18
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B3 B2 C1 4 8 12
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Ao comezo das actividades, presentarase a materia, comentando, entre outros aspectos, a metodoloxía de traballo e os criterios que se utilizarán na avaliación do alumno.
Guest lecture / keynote speech Actividade presencial dirixida a un grupo relativamente numeroso de alumnos (dun máximo de sesenta) na que se presentan os aspectos máis destacados do programa. Con todo, a pesar de ser clases expositivas, requerirase nelas a participación do alumnado. É desexable que o alumno, con anterioridade ao desenvolvemento de cada clase, teña lido na bibliografía aconsellada as partes relacionadas co tema a tratar e, en determinadas ocasións, o alumno terá mesmo que preparar certas partes da materia nas horas non presenciais.
Problem solving Clases en grupos reducidos ou moi reducidos, que están concibidas coma un conxunto de actividades nas que o alumno debe participar activamente. Estarán adicadas á resolución dos boletíns de cuestións e problemas que previamente lles foran entregados. Nestas clases os alumnos discutirán ante seus compañeiros as respostas as distintas cuestións e se establecerá un debate. Durante algunhas destas clases realizaranse tamén, probas intermedias de respostas curtas ou de tipo test, que axudarán, ao alumno e ao profesor a comprobar se se comprenderon os temas tratados en clases anteriores.
Supervised projects Previamente ás prácticas de laboratorio o alumno terá que levar a cabo, un estudo inicial que deberá recoller tanto aspectos preparativos como teóricos asociados aos experimentos a realizar, aplicando os seus coñecementos e apoiándose en todo momento na revisión bibliográfica dos textos propostos. Antes de comezar as prácticas de laboratorio, terá que superar unha entrevista co profesor responsable na que presentará os resultados e conclusións do seu traballo autónomo previo, co fin de determinar se o grao de coñecementos adquirido é suficiente como para que poida proceder a realizar con seguridade e aproveitamento o traballo experimental.
Laboratory practice Centrarase na síntese e illamento de substancias inorgánicas. O desenvolvemento dos experimentos en sí debe deixar patente unha actitude responsable por parte do alumno no tocante ás normas de seguridade, así como á rigorosidade e a eficiencia características do método científico. O alumno debe de elaborar un caderno de laboratorio que constará de tres partes: resumo da preparación teórica previa (realizada durante os traballos tutelados), descrición detallada da execución e desenvolvemento do experimento (diario de laboratorio), e un comentario final sobre os resultados obtidos e as conclusións que se poden extraer deles.
Mixed objective/subjective test Proba escrita que constará dunha serie de cuestións de diferente natureza:
- de desenvolvemento medio-longo dun tema ou dunha parte do mesmo.
- de desenvolvemento curto sobre aspectos puntuais.
- de resolución de problemas, tanto numéricos como de aplicación lóxica dos coñecementos adquiridos.
- de elección entre respostas múltiples.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Problem solving
Laboratory practice
Mixed objective/subjective test
Supervised projects
Description
A atención personalizada ao alumno, entendida coma un apoio no proceso de ensino-aprendizaxe, realizarase nas horas de titoría do profesorado que participa na materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B2 B4 C1 O profesor valorará tanto as respostas ás cuestións do boletín como a participación activa no debate cos outros compañeiros.
Valoraranse tamén as probas de respostas curtas ou probas de tipo test realizadas durante estas clases.
15
Laboratory practice A22 A21 A20 A18 A17 A14 A23 A26 B1 B2 B3 B4 C1 O traballo no laboratorio avaliarase dende os puntos de vista de:
- organización e seguridade
- coñecemento do material, técnicas preparativas e o seu uso
- habilidade manual e,
- especialmente, a capacidade para comprender os procesos observados a partir da preparación previa.
Tamén se avaliará a elaboración do Caderno de Laboratorio, que constará de tres partes:
1-Resumo da preparación teórica previa (realizada durante os traballos tutelados).
2- Descrición detallada da execución e desenvolvemento dos experimentos (diario de laboratorio).
3- Comentario final sobre os resultados obtidos e as conclusións que se poidan extraer deles.
20
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A12 A14 A21 B3 B2 C1 A proba escrita levarase a cabo no horario aprobado na Xunta de Facultade. Constará dunha serie de cuestións e problemas relacionados co programa da materia.
50
Supervised projects A14 A16 A21 B1 B2 B3 B4 C1 Mediante as tutorías asociadas aos traballos tutelados, o profesor, ademais de orientar ao alumno, avalía todos os aspectos relativos á preparación teórica das prácticas e aspectos experimentais ou de seguridade no traballo.
Dada a súa importancia, o alumno non poderá comezar o traballo no laboratorio ata que realice de forma adecuada esta preparación previa.
15
 
Assessment comments

Para aprobar a materia será necesario alcanzar un mínimo de 50 puntos, debéndose cumprir ao mesmo tempo a condición de obter un mínimo dun 45% da cualificación da Proba mixta e un mínimo dun 40% da suma das cualificacións dos apartados Traballos Tutelados + Prácticas de laboratorio. No caso de que o alumno non conseguise a puntuación mínima nalgunha delas, se a suma do conxunto é superior ou igual a 50 puntos a materia figurará como suspensa (4,5 sobre 10 puntos).

A avaliación non poderá ser positiva se non se asistiu a todas as clases de laboratorio e a un 85% do resto das actividades.

O alumno terá unha cualificación de non presentado cando realice menos dun 25% das actividades académicas programadas e non se presente a proba mixta.

A "segunda oportunidade de xullo" enténdese exclusivamente como unha segunda oportunidade de realización da proba mixta. Por tanto, soamente repetirase a proba mixta, a cal suporá, igual que na "primeira oportunidade", o 50% da cualificación. Á devandita nota sumaráse as cualificacións obtidas nas demais actividades realizadas durante o curso

Os alumnos que sexan avaliados na "segunda oportunidade" só poderán optar á matrícula de honra se o número máximo destas para o curso, de acordo coa normativa académica, non fose cuberto na súa totalidade na "primeira oportunidade".

Unicamente no caso de circunstancias moi excepcionais e justificadas, o coordinador da materia poderá eximir a algún membro do alumnado da súa participación en parte das actividades que conforman o proceso de avaliación continua. O alumnado que se atopase nesa situación deberá superar unha proba obxectiva específica que permita comprobar a consecución das competencias asociadas á materia.

A metodoloxía docente e as actividades que a configuran están deseñadas de acordo cun proceso de avaliación continua programado para un único curso académico, polo que non se contempla a posibilidade de trasladar cualificacións parciais de actividades superadas a cursos sucesivos.


Sources of information
Basic E.C. Housecroft y A.G. Sharpe (2006). Química Inorgánica. Madrid, Pearson 2ª Ed. (en inglés 4ª Ed 2012)
D.F. Shriver, P.W. Atkins, T.L. Overton, J.P. Rourke, H.T. Weller y F.A. Armstrong (2008). Química Inorgánica. México, McGraw-Hill 4ª Ed. (en inglés 6ª Ed. 2014)

Bibliográfía de Prácticas:

G. Brauer. "Preparative Inorganic Chemistry", vols. I y II. Academic Press, Nueva York (1963 y 1965). Versión en castellano de la 2ª ed. alemana: "Química Inorgánica Preparativa", Reverté, Barcelona (1958)

G.C. Schlessinger. "Inorganic Laboratory Preparations". Chemical Pub. Co., Nueva York (1962). Versión en castellano: "Preparaciones de Compuestos Inorgánicos en el Laboratorio", Continental, México (1962)

Z. Szafran, R.M. Pike y M. Singh. "Microscale Inorganic Chemistry: A Comprensive Laboratory Experience". Wiley & Sons, Nueva York (1991)

Complementary S.M. Owen y A.T. Brooken (1991). A Guide to Modern Inorganic Chemistry. Harlow. Longman
F.A. Cotton, G. Wilkinson, C.A. Murillo y M. Bochman (1999). Advanced Inorganic Chemistry. New York, Wiley&Sons 6th Ed. [en castellano: 4ª Ed., 1986]
J.D. Lee (1996). Concise Inorganic Chemistry. London, Chapman&Hall 6th Ed.
G.E. Rodgers (2002). Descriptive Inorganic Coordination and Solid State Chemistry . Melbourne, Thomson Learning 2ª Ed. [en castellano: 1ª Ed., 1995]
E. Gutiérrez Ríos (1984). Química Inorgánica . Barcelona, Reverté 2ª Ed.
G. Rayner-Canham y T. Overton (2000). Química Inorgánica Descriptiva. Mexico, Pearson, 2ª Ed. [en inglés: 6ª Ed., 20014]
N.N. Greenwood y A. Earnshaw (1997). The Chemistry of the Elements. Oxford, Butterworth Heinemann 2nd Ed.

Bibliografía de teoría e prácticas de laboratorio enfocada cara á Química Inorgánica en xeral, a disposición pública na Biblioteca da Facultade de Ciencias.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Química 1/610G01007
Química 2/610G01008
Química 3/610G01009
Química 4/610G01010

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Química Inorgánica 1/610G01021

Subjects that continue the syllabus
Química Inorgánica 3/610G01023
Química Inorgánica 4/610G01024
Química Inorgánica Avanzada/610G01025
Química Industrial/610G01039

Other comments

Como complemento ás clases presenciais e ao material bibliográfico porase á disposición do alumno (mediante os medios establecidos en cada caso) a documentación relativa aos contidos das sesións maxistrais, boletíns de exercicios e problemas, documentos guía para as prácticas de laboratorio e/ou cuestionarios de diversa natureza.

NOTA: Aconséllase a asistencia a todas as clases, así como a participación activa en todas as actividades.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.