Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Química Inorgánica 3 Código 610G01023
Titulación
Grao en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química Fundamental
Coordinación
Platas Iglesias, Carlos
Correo electrónico
carlos.platas.iglesias@udc.es
Profesorado
Castro Garcia, Socorro
Esteban Gomez, David
Platas Iglesias, Carlos
Correo electrónico
socorro.castro.garcia@udc.es
david.esteban@udc.es
carlos.platas.iglesias@udc.es
Web
Descrición xeral A Química Inorgánica 3 é unha materia obrigatoria do primeiro semestre do terceiro curso do Grao en Química. Dita materia pertence ao módulo "Química Inorgánica". Esta materia está dedicada ao estudo dos Compostos de Coordinación e dos Sólidos Inorgánicos, tanto desde o punto de vista estrutural e da ligazón, como do da reactividade dos primeiros. As competencias adquiridas nesta materia resultan indispensables para a materia Química Inorgánica 4, xunto coa cal forman a materia denominada "Ampliación de Química Inorgánica". Para o estudo da devandita materia é imprescindible ter ben asentadas as competencias das Químicas inorgánicas 1 e 2 do segundo curso e das Químicas Físicas 1 e 2, tamén de segundo curso. Á súa vez, as competencias de de a materia "Ampliación de Química Inorgánica" son necesarios para as materias Química Inorgánica Avanzada e Ciencias de Materiais de cuarto curso.


La Química Inorgánica 3 es una asignatura obligatoria del primer semestre del tercer curso del Grado en Química. Dicha asignatura pertenece al módulo "Química Inorgánica". Esta asignatura está dedicada al estudio de los Compuestos de Coordinación y de los Sólidos Inorgánicos, tanto desde el punto de vista estructural y del enlace, como del de la reactividad de los primeros. Las competencias adquiridas en esta asignatura resultan indispensables para la asignatura Química Inorgánica 4, junto con la cual forman la materia denominada "Ampliación de Química Inorgánica". Para el estudio de dicha materia es imprescindible tener bien asentadas las competencias de las Químicas inorgánicas 1 y 2 del segundo curso y de las Químicas Físicas 1 y 2, también de segundo curso. A su vez, las competencias de de la materia "Ampliación de Química Inorgánica" son necesarios para las asignaturas Química Inorgánica Avanzada y Ciencias de Materiales de cuarto curso.


“Inorganic Chemistry 3” is a compulsory course in the 1st semester of the 3rd year of the Degree in Chemistry. This subject belongs to the module "Inorganic Chemistry" and is dedicated to the study of Coordination Compounds and Inorganic Solids, both from the standpoint of the structures and bonding, as the reactivity of the former. To follow this course is essential to have well-established skills of “Inorganic Chemistry 1”, “Inorganic Chemistry 2”, “Physical Chemistry 1” and “Physical Chemistry 2” (all of the 2nd year). “Inorganic Chemistry 3” serves as the foundation for “Inorganic Chemistry 4” (3rd year, 2nd semester), “Advanced Inorganic Chemistry” and “Materials Science” (both of the 4th year).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Utilizar a terminoloxía química, nomenclatura, convenios e unidades.
A3 Coñecer as características dos diferentes estados da materia e as teorías empregadas para describilos.
A4 Coñecer os tipos principais de reacción química e as súas principais características asociadas.
A5 Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química.
A6 Coñecer os elementos químicos e os seus compostos, as súas formas de obtención, estrutura, propiedades e reactividade.
A8 Coñecer os principios da Mecánica Cuántica e a súa aplicación á estrutura de átomos e moléculas.
A9 Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural.
A10 Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción.
A14 Demostrar o coñecemento e comprensión de conceptos, principios e teorías relacionadas coa Química.
A15 Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos.
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A24 Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química.
A25 Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a estrutura e a natureza do enlace nos compostos de coordinación. A1
A3
A6
A8
A9
A14
A15
A16
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8
Coñecer os aspectos termodinámicos relacionados coa estabilidade dos compostos de coordinación. A1
A5
A9
A14
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8
Coñecer os mecanismos dos tipos de reaccións máis importantes dos compostos de coordinación. A1
A4
A9
A10
A14
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8
Coñecer a estrutura dos sólidos inorgánicos. A1
A3
A6
A9
A14
A15
A16
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8
Coñecer a microestrutura dos sólidos inorgánicos. A1
A6
A9
A14
A15
A16
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8
Coñecer a natureza do enlace dos sólidos inorgánicos. A1
A3
A5
A6
A8
A9
A14
A15
A16
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C1
C2
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1.- Introducción a Química de Coordinación. Introducción.
2.- O enlace nos Compostos de Coordinación. - Teoría de enlace valencia.
- Teoría do campo cristalino.
- Teoría dos orbitáis moleculares
3.- Estabilidade Termodinámica dos Compostos de Coordinación - Introdución: diferenza entre estabilidade/inestabilidade vs. inercia/labilidade.
- Constante de estabilidade.
- Factores dos que depende a constante de estabilidade.
4.- Mecanismo das Reaccións dos Compostos de Coordinación. - Reaccións de sustitución.
- Reaccións rédox.
5.- Introdución a Química do Estado Sólido. Introducción
6.- Sólidos Ideais: Aspectos Estruturais e o enlace nos sólidos. - Estruturas de sólidos.
- Enlace nos sólidos: modelo iónico, modelo de bandas.
7.- Sólidos Reais: defectos en Sólidos, exemplos de sólidos inorgánicos con propiedades relevantes. - Defectos nos sólidos.
- Exemplos de sólidos con propiedades relevantes.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A25 B7 C2 C8 28 42 70
Obradoiro A5 A6 A8 A9 A10 A14 A16 B5 C2 7 21 28
Solución de problemas A3 A4 A15 A24 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C6 C7 7 24.5 31.5
Proba mixta A1 A3 B2 B3 B4 B7 C1 C2 4 15.5 19.5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Na clase maxistral introduciranse os contidos dos correspondentes temas, destacando os seus aspectos máis importantes e deténdose particularmente naqueles conceptos fundamentais e/ou de máis difícil comprensión para o alumno.
Obradoiro Actividade formativa de carácter eminentemente práctico cuxo obxectivo é incidir en aspectos da materia de difícil comprensión.
Solución de problemas As clases de solución de problemas estarán dedicadas á resolución de problemas e cuestións que se propuxeron con antelación ao alumno a fin de que este poida traballar sobre eles antes da correspondente sesión presencial.
Proba mixta Proba de conxunto que se realizará no calendario acordado pola Xunta de Facultade. O seu obxectivo é contribuir á avaliación do nivel de coñecementos e competencias acadados polo alumno e a capacidade deste para relacionalos e para obter unha visión de conxunto da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Solución de problemas
Sesión maxistral
Descrición
A metodoloxía de ensino proposto está baseada no traballo do estudante, que se converte no principal responsable do seu proceso educativo. Para que este obteña o mellor rendemento do seu esforzo é de extrema importancia que exista unha interacción estreita e constante alumno-profesor, a fin de guiar ao estudante neste proceso. A través de tal interacción e das diferentes actividades de avaliación, o profesor poderá determinar ata que punto o estudante está a alcanzar os obxectivos propostos en cada unidade temática e orientalo respecto diso.
Dita orientación levará a cabo en entrevistas individuais (titorías) que se celebrarán nos horarios máis convenientes para o estudante.
Obviamente e á parte destas titorías propostas polo profesor, o estudante pode acudir a titoría, a petición propia, cantas veces desexe, nos horarios que lle resulten máis convenientes.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A5 A6 A8 A9 A10 A14 A16 B5 C2 Teranse en conta as actividades realizadas nos mesmos, pero tamén o nivel de participación e de coñecementos demostrado polo alumno.
A avaliación de OBRADORIOS e de SOLUCIÓN DE PROBLEMAS farase de maneira conxunta.
0
Solución de problemas A3 A4 A15 A24 B1 B2 B3 B4 C1 C2 C6 C7 Cualificaranse tanto as respostas dos alumnos como a súa participación nas correspondentes actividades presenciais. Ocasionalmente e a requirimento do profesor, o alumno deberá entregar os boletíns de problemas que tamén poderán ser avaliados.
Este 30% engloba a cualificación de SOLUCION DE PROBLEMAS e de OBRADOIROS.
30
Proba mixta A1 A3 B2 B3 B4 B7 C1 C2 Consistirá nunha proba de conxunto que se celebrará ao final do cuadrimestre. Constará tanto de preguntas de desenvolvemento, como de preguntas tipo test e problemas que serán similares aos expostos ao longo do curso. 70
 
Observacións avaliación

A cualificación será a suma das seguintes contribucións:

- proba mixta, ata un máximo 7 puntos

- clases de solución de problemas máis talleres ata un máximo de 3 puntos

Para superar a materia será necesario conseguir polo menos 5 puntos entre todas as contribucións anteriores, coa restrición de que na proba mixta é necesario obter un mínimo de 2.8 (sobre un máximo de 7). Se o alumno non alcanza esta nota mínima, a cualificación final será a obtida na mencionada proba mixta; é dicir, non se terá en conta a nota de clases de solución de problemas e talleres.

Dado que a cualificación baséase no modelo de avaliación continua, valorarase especificamente a progresión do alumno ao longo de todo o cuadrimestre cun máximo de 1 punto que poderá sumarse á cualificación final.

De acordo con esta metodoloxía de avaliación, considerarase o alumno presentouse a avaliación se participou activamente en calquera actividades que en conxunto supoñan máis do 20% da cualificación da materia.

Dentro do mesmo contexto de "avaliación continua" e de acordo co contido do escrito "Probas de Avaliación e Actas de Cualificación de Grao e Mestrado", a chamada "segunda oportunidade de xullo"enténdese exclusivamente como unha segunda oportunidade de realización da proba mixta. Por tanto, na devandita oportunidade realizarase de novo a proba mixta e á cualificación obtida nesta sumaranse as obtidas durante o curso nas outras actividades (clases de solución de problemas e talleres). As porcentaxes serán os mesmos que na"primera oportunidade". Matricúlalas de honra outorgaranse prioritariamente aos alumnos aprobasen a materia na primeira oportunidade. E só se outorgarán na chamada "segunda oportunidade" se o número máximo daquelas non se cubriu na súa totalidade na primeira.

No caso de circunstancias moi excepcionais, obxetivables e adecuadamente xustificadas, o Prof. Responsable podería eximir total ou parcialmente ao alumno en que concorran do proceso de avaliación continua. Devandito alumno habería de someterse a un exame particular que non deixará dúbidas sobre o seu nivel de coñecementos e competencias.

A metodoloxía docente e as actividades que a configuran están deseñadas
de acordo cun proceso de avaliación continua programado para un único
curso académico, polo que non se contempla a posibilidade de trasladar
cualificacións parciais de actividades superadas a cursos sucesivos.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
(). .
M.T. Weller (1999). "Inorganic Materials Chemistry". Oxford University Press, Oxford
J. Rivas Gispert (2000). "Química de Coordinación". Ediciones Omega S.A.
P. W. Atkins, T. L. Overton, J. P. Rourke, M. T. Weller y F. A. Armstrong (2008). "Química Inorgánica de Shriver y Atkins" Versión en español de la 4ª edición de "Shriver and Atkins' Inorganic Chemistry". McGraw-Hill Interamericana
P. W. Atkins, T. L. Overton, J. P. Rourke, M. T. Weller and F. A. Armstrong. (2009). "Shriver and Atkins' Inorganic Chemistry" 5th ed.. W. H. Freeman and company, New York
A.R. West (1984). "Solid State Chemistry and its Aplications". John Wiley & Sons, New York
L. Smart & E. Moore (1992). "Solid State Chemistry: an Introduction". Chapman & Hall, London
J. Ribas Gispert (2008). Coordination Chemistry (versión en ingles de Química de Coordinación). Willey-VCH, Weinheim
L. Smart & E. Moore (1995). “Una introducción a la química del estado sólido”, versión española. Ed. Reverté, Barcelona

Bibliografía complementaria (). .
S. F. A. Kettle (1998). "Physical Inorganic Chemistry. A Coordination Chemistry Approach". Oxford University Press
A.F. Wells (1978). “Química inorgánica estructural” Versión española de la 4ª Ed.. Ed. Reverté, Barcelona
A.F. Wells (1984). “Structural Inorganic Chemistry” 5th Ed.. Oxford Univesity Press, London


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Química Física 1/610G01016
Química Física 2/610G01017
Química Inorgánica 1/610G01021
Química Inorgánica 2/610G01022

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Química Inorgánica 4/610G01024
Química Inorgánica Avanzada/610G01025
Ciencia de Materiais/610G01035

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías