Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Xeoloxía Código 610G02004
Titulación
Grao en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Física e Ciencias da Terra
Coordinación
Grandal D`Anglade, Aurora
Correo electrónico
aurora.grandal@udc.es
Profesorado
Bao Casal, Roberto
Grandal D`Anglade, Aurora
Paz Gonzalez, Antonio
Rodriguez Blanco, Mari Luz
Sanjurjo Sanchez, Jorge
Taboada Castro, Maria Teresa
Correo electrónico
roberto.bao@udc.es
aurora.grandal@udc.es
antonio.paz.gonzalez@udc.es
m.rodriguezb@udc.es
jorge.sanjurjo.sanchez@udc.es
teresa.taboada@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura pretende que los alumnos adquieran los conocimientos sobre el medio físico que les serán necesarios para el desarrollo de su carrera profesional como biólogos. El medio físico (los procesos geológicos internos y externos y los riesgos asociados) constituye la base física de los ecosistemas, de las comunidades biológicas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A6 Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais.
A22 Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
A31 Desenvolverse con seguridade nun laboratorio.
A32 Desenvolverse con seguridade no traballo de campo.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar en colaboración.
B6 Organizar e planificar o traballo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B9 Formarse unha opinión propia.
B10 Exercer a crítica científica.
B11 Debater en público.
B12 Adaptarse a novas situacións.
B13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir os coñecementos básicos sobre os procesos xeolóxicos internos e externos A6
A22
A30
A31
A32
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
Coñecer os riscos asociados aos procesos xeolóxicos A6
A22
A31
A32
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
Coñecer a historia da Terra e dentro da mesma a a evolución da vida e a súa relación cos grandes cambios no medio físico A6
A22
A30
A31
A32
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
Coñecer os recursos naturais A6
A22
A30
A31
A32
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13

Contidos
Temas Subtemas
I. A formación da Terra 1. Orixe da Terra
2. Estrutura da Terra: modelo xeoquímico
3. Estrutura da Terra: modelo dinámico. Tectónica de Placas
4. Dinámica da Terra: a enerxía da Terra
5. Orixe e evolución da hidrosfera. Orixe e evolución temperá da atmosfera
II.As rochas da Terra 6. As rochas magmáticas: plutónicas e*volcánicas
7. As rochas metamórficas. Tipos de metamorfismo.
8.As rochas sedimentarias: detríticas, químicas e biolóxicas.





III. Xeoloxía Histórica. 9. Estratigrafía e cronoestratigrafía. O tempo en Xeoloxía. Cronoloxía absoluta e relativa. A escala geocronológica. Eons, eras e períodos.
10. O Eón Arcaico.
11. O Eón Proterozoico
12. O Eón Fanerozoico I: o Paleozoico
13. O Eón Fanerozoico II: o Mesozoico
14. O Eón Fanerozoico III: o Cenozoico

IV. Temas complementarios 15. Paleontoloxía humana
16. O cambio climático


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A22 B8 B9 24 60 84
Seminario A22 B3 B4 B5 B6 B7 B8 8 20 28
Saídas de campo A32 A22 B9 5 5 10
Prácticas de laboratorio A22 A30 A31 10 15 25
Proba obxectiva A22 B3 B4 B6 B8 B9 B10 B13 2 0 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases maxistrais presenciais de 50 minutos de duración. Na primeira hora de clase explicarase o programa da materia e o método docente que se empregará. As horas seguintes dedicaranse a impartir os contidos teóricos do programa.
Seminario Formulación e resolución de problemas e cuestións relacionados directa e indirectamente cos temas desenvolvidos nas clases maxistrais, baixo a dirección do profesor.
Saídas de campo Estudo dos afloramientos de corpos rochosos e das súas formas e interpretación da súa xénese e representación. Estudo de formas de relevo e procesos xeolóxicos actuais e fósiles
Prácticas de laboratorio Desenvolvemento do temario práctico con observacións sobre material escollido, utilización de criterios de clasificación. Formulación de exercicios conceptuais
Proba obxectiva

Exercicio composto por unha unha relación de preguntas sobre calquera contido da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Saídas de campo
Prácticas de laboratorio
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial para o alumnado co profesor, polo que implica unha participación obrigatoria para o alumnado. A forma e o momento no que se desenvolverán indicaranse en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia. A solución de problemas prácticos en talleres servirán para constatar e orientar os contidos da materia e a súa asimilación polos alumnos ao ter lugar en grupos reducidos. Este seguimento tamén pode ter lugar en grupos reducidos durante as prácticas de laboratorio e no campo. A atención personalizada pode levar a cabo de forma non presencial a través do correo electrónico ou do campus virtual. Esta modalidade non presencial será a que se desenvolva principalmente para alumnos con dedicación a tempo parcial ou a distancia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A22 B3 B4 B5 B6 B7 B8 Avaliación continua da capacidade para obter, seleccionar e comprender a información. Procesado e síntese da mesma. Avaliación do traballo en equipo. 10
Saídas de campo A32 A22 B9 Valoraranse as observacións e atención, así como a aplicación dos coñecementos á hora de interpretar as observacións, mediante unha memoria de campo. 10
Prácticas de laboratorio A22 A30 A31 La evaluación vendrá de la asistencia y realización de las prácticas así como de pruebas prácticas durante las mismas. 10
Sesión maxistral A22 B8 B9 Expoñeranse os temas nos 40-45 minutos iniciais, e finalizaranse as sesións con actividades interactivas para facer reflexionar aos alumnos sobre os contidos presentados. 70
 
Observacións avaliación

É obrigatoria a asistencia ao 80% de todas as actividades programadas.
Para superar a materia é necesario ter un 5 sobre 10 como cualificación global.
Para calcular a nota media é necesario obter en cada unha das actividades como mínimo un 4,5 sobre 10.
Para obter a cualificación de non presentado (NP) bastará con non presentarse ao exame final ordinario.

Alumnos con dedicación a tempo parcial ou dispensa de asitencia Estes alumnos deberán compensar a non asistencia ás actividades mediante:
-Para a actividade de laboratorio: un traballo práctico sobre recoñecemento de rocas, tutorizado a distancia.
-Para a actividade de campo: Se non é posible a asistencia (fortemente recomendada), realizarase un traballo bibliográfico sobre a zona de estudo, tutorizado a distancia.
-Para a actividade de seminario: o mesmo traballo que os alumnos presenciais pero tutorizado a distancia.


Fontes de información
Bibliografía básica

Recomendaranse textos durante o curso a medida que se necesiten durante a explicación teórica. Os textos recomendados son os que traten o tema de Xeoloxía xeral existentes na biblioteca da Facultade de Ciencias. Tratarase de proporcionar información específica sobre temas concretos durante a exposición teórica ben nas clases maxistrais ben nos grupos reducidos.

Bibliografía complementaria

http://ocw.innova.uned.es/cartografia/indice_general.htm (Página sobre prácticas de Cartografía geológica de la UNED)


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Xeografía física/610G02006
Paleobioloxía/610G02043

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías