Identifying Data 2021/22
Subject (*) Introduction to Botany: General Botany Code 610G02023
Study programme
Grao en Bioloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Bioloxía
Coordinador
Leira Campos, Antón Manoel
E-mail
m.leira@udc.es
Lecturers
Fagúndez Díaz, Jaime
Leira Campos, Antón Manoel
Sahuquillo Balbuena, Elvira
E-mail
jaime.fagundez@udc.es
m.leira@udc.es
elvira.sahuquillob@udc.es
Web http://http://campusvirtual.udc.es/moodle/
General description Iniciación á Botánica ou ciencia que se encarga do estudo dos diferentes grupos de organismos clasicamente coñecidos como vexetais, integrando información doutras materias (fisioloxía, anatomía e histoloxía vexetal, bioquímica, xenética, ecoloxía, etc) e que capacita ao alumno para traballar en diferentes ámbitos: como investigador, docente, na asesoría ambiental, a agronomía e a etnobotánica.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Manteranse os contidos da programación docente, respectando os obxectivos, competencias e nivel de esixencia.
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesión maxistral
Docencia interactiva: prácticas (computa na avaliación)
Docencia interactiva: seminarios (computa na avaliación)
Estudio de caso (con Atención personalizada) (computa na avaliación)
Os contidos de todas as actividades da materia estarán dispoñibles na aula virtual, como presentacións en power point ou guións para as prácticas.
*Metodoloxías docentes que se modifican
(i) Adaptación prevista no centro para os casos nos que se supere o aforo da aula asignada para a materia
Para a docencia expositiva consistirá na atribución de dúas ou máis aulas á materia e a impartición da clase a través de TEAMS para o alumnado que non estea na aula co profesor. A docencia interactiva de prácticas será presencial para o 50% das prácticas, garantindo que todo o alumnado poida realizar estas actividades mantendo o horario programado polo Centro, e outra parte online. A parte virtual das clases prácticas (50% restante) farase a partires de actividades na aula virtual.
(ii) Adaptación a realizar no caso de non presencialidade sobrevida causada por gromos da enfermidade
Clases virtuais dos contidos da materia mediante Teams/Aula virtual mediante presentacións explicadas e comentadas. Atenderanse as dúbidas mediante o foro ou MS Teams. As clases interactivas recorrerase a exercicios prácticos utilizando a Aula Virtual ou Teams.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
• Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumando. Dispoñen de “foros temáticos asociados aos módulos” da materia, para formular as consultas necesarias. Tamén hai “foros de actividade específica” para desenvolver as “Discusións dirixidas”, a través das que se pon en práctica o desenvolvemento de contidos teóricos da materia.
• Teams: 1 sesión semanal en gran grupo para o avance dos contidos teóricos e dos traballos tutelados na franxa horaria que ten asignada a materia no calendario de aulas da facultade. De 1 a 2 sesións semanais (ou mais segundo o demande o alumnado) en pequeno grupo (ate 6 persoas), para o seguimento e apoio na realización dos “traballos tutelados”. Esta dinámica permite facer un seguimento normalizado e axustado as necesidades da aprendizaxe do alumando para desenvolver o traballo da materia.
• Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguimento dos traballos tutelados.
4. Modificacións na avaliación
Metodoloxía
Peso na cualificación
Descrición
Seminario
10%
Avaliarase o traballo levado a cabo polo estudante en cada seminario, así como a súa actitude e participación nos mesmos. As sesións de videoconferencia se realizarán por Teams e serán gravadas.
Sesión maxistral
20%
Comprenderá a resolución de cuestionarios presentados na AulaVirtual. Os cuestionarios serán de resposta múltiple, verdadeiro/falso, recheo de espazos en branco ou preguntas curtas ou de ensaio sobre os temas tratados durante as clases.
Prácticas de laboratorio
20%
Comprenderá a resolución de exercicios prácticos presentados na AulaVirtual. -A avaliación das prácticas levarase a cabo mediante cuestionarios arredor das actividades realizadas.
Actividade complementaria
10%
Esta actividade manterase segundo o previsto. Os alumnos deben entregar un breve estudo florístico dentro desta actividade. Procurarase unha actividade que unicamente riquira acceso a internet, polo que non sofrirá modificacións. As partes que esixen saída ó campo serán substituídas pola busca de información online en webs de botánica.
Proba obxectiva
40%
Cualificarase mediante unha proba obxectiva composta por cuestionarios en Moodle e un exame individual manuscrito (con entrega arquivo foto ou escaneo). A proba realizarase en sala de videoconferencia gravada en Teams. Porén, se durante a elaboración das cualificacións, os docentes detectan algunha irregularidade que poña en cuestión os coñecementos expostos polo alumno durante a realización da proba, procederase a contactar co alumno para a súa verificación mediante unha proba oral (videoconferencia individual Teams).
*Observacións de avaliación:
Para obter a cualificación de "non presentado" o estudante non poderá ter participado en máis dun 30% das actividades avaliables programadas. Para superar a materia na primeira oportunidade será preciso ter participado en alomenos un 70% das actividades avaliables programadas. Igualmente o estudante deberá obter cando menos a cualificación de 4,5 sobre 10 puntos na proba obxectiva escrita (e non menos de 4 nas distintas partes desta proba) e de 4 sobre 10 no resto das avaliacións. A nota global do curso non deberá ser inferior a 5.
Para superar a materia na segunda oportunidade (Xullo), o estudante, en función do resultado da súa primeira avaliación, deberá realizar unha proba obxectiva escrita similar á da primeira oportunidade e/ou unha proba de laboratorio (ou a equivalente por vía telemática) na que deberá completar un cuestionario similar ó empregado nas prácticas. A necesidade de realizar unha ou ambas probas de recuperación indicarase nas cualificacións da primeira oportunidade. As cualificacións obtidas nas actividades avaliables serán conservadas unicamente durante o curso académico vixente. O estudante que suspenda nas dúas convocatorias terá que repetir todas as actividades e avaliacións da materia ó ano seguinte. Excepcionalmente, no caso de que o estudante, por razóns debidamente xustificadas, non puidera realizar todas as probas de avaliación contínua, o profesor adoptará as medidas que considere oportunas para non prexudicar a súa cualificación.
No caso de estudantes con dispensa académica ou que participen en modalidades específicas de aprendizaxe e apoio á diversidade o profesorado adaptará as actividades de avaliación contínua e obrigatorias para que o estudante poida optar a superar a materia.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo de maneira dixitalizada en Moodle onde tamén se proporcionan títulos da bibliografía dos que se dispón online na Biblioteca da Facultade, e unha listaxe das direccións web máis interesantes para a materia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos.
A2 Identificar organismos.
A4 Obter, manexar, conservar e observar especímenes.
A7 Reconstruír as relacións filogenéticas entre unidades operacionales e pór a proba hipóteses evolutivas.
A19 Analizar e interpretar o comportamento dous seres vivos.
A22 Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico.
A29 Impartir coñecementos de Bioloxía.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
A31 Desenvolverse con seguridade nun laboratorio.
A32 Desenvolverse con seguridade no traballo de campo.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B6 Organizar e planificar o traballo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B9 Formarse unha opinión propia.
B10 Exercer a crítica científica.
B12 Adaptarse a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
-Being able to critically manage relevant information from different bibliographic sources. B1
B8
B9
B10
- Encourage students to further learn and research about Botany, a basic discipline in Biology. B6
B12
- Understanding the different reproductive types and life cycles of the diverse organisms studied in Botany. A19
- Acquiring skills related to the observation, description and identification of fungi, algae and plants. A1
A2
A4
- Learning basic techniques of field- and laboratory work in Botany. A22
A30
A31
A32
- Understanding the evidences of the evolutionary relationships among the different fungi, algae and plants. A7
- Understanding the taxonomic organization and nomenclature of fungi, algae and plants. A1
A2
A7
- Understanding the morphological and taxonomical diversity of fungi, algae and plants. A1
A2
A29
-Ability for reasoning, argumentation and critical thinking. B3
B7
B9
B10
C4
C6
Ability to apply ICT in the field of Biology. B12
C3
Learning skills needed to undertake further studies B6
B8
B12
C4
Ability to convey information, ideas, problems and solutions to both specialized and non-specialized audiences. B1
B3
B7
C1

Contents
Topic Sub-topic
BLOCK I: INTRODUCTION AND GENERAL CONCEPTS
I.1. Organisms studied in Botany.
I.2. The Scientific Method in Botany.
I.3. Systematics, nomenclature and taxonomy of plants.
I.4. Fields and applications of Botany.
BLOCK II: STRUCTURE OF PLANTS AND FUNGI II.1. Introduction to the structure of plants and fungi
II.2. The vegetative body.
II.3. Reproductive structures.
II.4. Reproduction. Alternation of nuclear and generational phases. Biological cycles.
BLOCK III: ECOLOGY AND CONSERVATION
III.1. Plant communities and populations. Interaction with other organisms
III.2. Reproductive ecology
III.3. Conservation of plant biodiversity. Conservation threats and strategies
III.4. Geobotany as an integrative science. The floristic kingdoms and the main plant formations of the Earth. Biomes.
BLOCK IV: BIODIVERSITY AND EVOLUTION IV.1. The evolution in vegetables. Frame of vegetables in living things. Evolutionary relationships and importance of phylogeny. Characters and main groups
IV.2. Morphological levels of plant organization. Evolution from talophytes to cormophytes
IV.3. Photosynthetic coins and protists. Cyanobacteria and algae
IV.4. Fungi and other heterotrophic organisms. Fungal symbioses
IV.5. Plants without flowers. General characteristics of embryophytes. Vascular embryophytes. General characteristics and life cycle of pteridophytes
IV.6. The prevascular vascular embryophytes. General characteristics and life cycle of bryophytes
IV.7. Flowering plants. General characteristics and life cycle of spermatophytes
IV.8. Gymnosperms and angiosperms (dicotyledons and monocotyledons)
SEMINARS 1.- Classification and systematics.
2.- Life cycles of plants and fungi.
3.-Floral diagrams and formulas. Identification keys.
4.- Comparative studies of organism
LAB SESSIONS 1.- Introduction of the local vegetal landscape, organographic study and field diagnosis of a selection of species. Collection and conservation methods.
2.- Characteristics and function of fungi and lichens. Observation of vegetative (mycelium) and reproductive structures in microscopic Zygomycetes and Ascomycetes. Recognition of fruiting bodies of Ascomycetes and Basidiomycetes. Morphological types of lichens and their habitat. Recognition of reproductive structures in lichens.
3.- Characteristics and function of microscopic algae. Microscope handling. Analysis of microscopic algae in inland waters (eutrophic or not). Study of algae in marine plankton.
4.- Characteristics and function of macroscopic algae. Observation of freshwater and marine representatives. Organization and morphology, reproductive structures and life cycle.
5.- Characteristics and function of bryophytes and pteridophytes. Study of diversity of representatives of bryophytes (liver and moss) and pteridophytes (ferns, horsetails and lycopods).
6.- Characteristics and function of gymnosperms. Observation of vegetative and reproductive characters. Recognition of species of gymnosperms (Pinaceae, Cupressaceae, Taxaceae) representative of the Iberian flora.
7.- The flower. Flower analysis. Morphological study of different types of flowers.
8.- Study of the characteristics and function of monocotyledonous angiosperms. Recognition of common species in the Iberian Eurosiberian environment.
9.- Study of the characteristics and function of dicotyledonous angiosperms. Recognition of common species in the Iberian Eurosiberian environment.
CASE STUDY ( ICT practicals) Realization of a virtual herbarium as a valid strategy of research training that enable the theoretical-practical integration of previous knowledge with new computer technologies, to obtain meaningful learning.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals A22 A2 B1 B6 B7 B8 B12 C3 C6 0 15 15
Laboratory practice A4 A30 A31 A32 20 20 40
Guest lecture / keynote speech A1 A7 A19 A29 B1 B6 B8 B12 23 46 69
Objective test B8 C1 2 0 2
Online forum B3 B9 B10 C4 C3 0 2 2
Short answer questions B8 C1 0 2 2
Multiple-choice questions B8 0 2 2
Seminar A7 A1 B1 C4 8 8 16
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals Realization of a virtual herbarium as a valid strategy of research training that enable the theoretical-practical integration of previous knowledge with new computer technologies, to obtain meaningful learning.
Laboratory practice The student will work with different kinds of living and preserved material, representative of the studied groups of the subject.
Guest lecture / keynote speech Lecturers will explain the main concepts of the subject. Lecture notes will be uploaded.
Objective test The acquisition of the contents of the subject will be qualified by means of an objective written test that will include test-type questions, definitions, short questions and topics to be developed.
Online forum Continual assessment will include a forum as an informal discussion space for students to address a topic or problem, which is developed through the virtual classroom asynchronously.
Short answer questions Objective test aimed at continual assessment. A question-and-answer statement is presented to be answered with a specific phrase, word, number, or symbol.
Multiple-choice questions The continual assessment will include questions in the form of a direct question or an incomplete statement, and several options or answer alternatives that provide possible solutions, of which only one is valid.
Seminar Lecturers will invite the students to work on specific aspects of the studied groups, and discussion will follow in seminars.

Personalized attention
Methodologies
Seminar
Laboratory practice
ICT practicals
Description
Personalized attention will be given individually when direct feedback to the student so requires. In case of in-person situation, it will take place during the development of the tutorials of the subject. In the event of a non-contact situation, it will take place online, during pre-arranged tutorial hours, and via e-mail.
For students with recognition of part-time dedication and academic exemption from attendance, specific tutorials will be agreed at the beginning of the course, either to attend or arranged electronically via email, and that are compatible with their dedication.
Gender discrimination will be avoided and actions and measures will be proposed to correct them. Non-sexist language will be used, intervention in class by students will be encouraged.
The integration of students who, due to physical, sensory, mental or sociocultural reasons, experience difficulties in passing the subject, through the appropriate aids, will be facilitated.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Multiple-choice questions B8 Objective test that consists of asking a question in the form of a direct question or an incomplete statement, and several answer options or alternatives that provide possible solutions, of which only one is valid. 5
Seminar A7 A1 B1 C4 Quality of interventions and demonstrated interest in the subject 10
Laboratory practice A4 A30 A31 A32 Resolution of questionnaires and the submission of practical reports. Content and quality will be graded. 20
ICT practicals A22 A2 B1 B6 B7 B8 B12 C3 C6 At the beginning of the course, students are informed of the activity to be carried out throughout the course, which can be both individual and group. The content, quality and presentation of the activity will be qualified. 10
Short answer questions B8 C1 Objective test aimed at provoking the memory of a presented learning. A statement is presented in the form of a question to answer with a specific phrase, word, number or symbol.
10
Online forum B3 B9 B10 C4 C3 Informal discussion space for students to address a topic or problem, which is developed through a virtual learning environment using asynchronous communication tools (forum).
5
Objective test B8 C1 A written test will be used to assess learning. The Objective Test can combine different types of questions: multiple choice questions, ordering questions, short answer questions, discrimination questions, completion questions and / or association questions. It can also be built with a single type of any of these questions. 40
 
Assessment comments

In order to pass the subject at the first opportunity it will be necessary to have a participation of at least 70% of the scheduled evaluable activities. Likewise, the student must obtain at least a grade of 4.5 out of 10 points in theory, and 4 out of 10 in the practical part.

In order to pass the subject in the second opportunity (July), the student, depending on the result of his first evaluation, will have to carry a written objective test and pass the practical part. The need to take one or both of the second-chance examinations will be indicated in the first opportunity grades.

The qualifications obtained in the evaluable activities will be kept only during the corresponding academic year except for the practical part. To obtain the qualification of "not presented" the student will not be able to participate in more than 30% of the scheduled evaluable activities. In the case of students with part-time dedication or specific learning modalities and support for diversity, the assessment of the objective tests will be the same, and the continual assessment of participation may be replaced by an individual work proposed by the teacher and evaluated in tutorials.

In the case of students with recognition of part-time dedication and academic exemption from attendance, the same evaluation criteria will be followed for the 1st and 2nd opportunity as for the rest of the students.

Fraud on the tests or assessment activities will directly imply the grade of failed  '0' in the subject in the corresponding opportunity, invalidating like this any grades obtained in all the assessment activities towards the extraordinary announcement.


Sources of information
Basic

Theory:

BARNES, C. (2001). Invitación a la Biología. Panamericana

DIAZ-GONZALEZ, T.E.; FERNÁNDEZ-CARVAJAL, M.C. & FERNÁNDEZ, J. A.(2004). Curso de Botánica. Ediciones Trea, Gijón.

FONT I QUER, P. (1982). Iniciación a la Botánica. Editorial Fontalba.

FONT I QUER (1987). Plantas medicinales. El Dioscórides renovado. Labor.

FONT I QUER, P. (1993). Diccionario de Botánica. Labor, Barcelona.

IZCO, J.; BARRENO, E.; BRUGUÉS, M.; COSTA M.; DEVESA, J.; FERNÁNDEZ, F.; GALLARDO, T.; LLIMONA, X; SALVO, E; TALAVERA, S. & VALDÉS, B. (2004). Botánica. McGraw-Hill, Madrid.

NABORS, M.W. (2006). Introducción a la Botánica. Pearson.

REECE, C. et al. (2008). Biology. Pearson International Edition

SCAGEL, R.; BANDONI,R.J.; ROUSE,G.E.; SCHOFIELD, G.E.; STEIN,J.R. & TAYLOR,T.M.(1987). El Reino Vegetal. Omega, Barcelona.

STRASBURGER, E., F. NOLL, H. SCHENCK & A.F.W. SCHIMPER. (2004). Tratado de Botánica (actualizado por P. SITTE et al.) Omega, Barcelona.

Practicals:

AIZPURU,I.; ASEGINOLAZA, C.; URIBE-ECHEBERRÍA, P.M.; URRUTIA, P. & ZORRAKIN, I. (2000). Claves ilustradas de la Flora del País Vasco y territorios limítrofes. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

ANDRÉS, J., B. LLAMAS, A. TERRÓN, J.A. SÁNCHEZ, O.G. PRIETO, E. ARROJO & T.P. JARAUTA (1990). Guía de hongos de la Península Ibérica (noroeste peninsular, León), claves-descripciones-fotografías. Celarayn, León.

BÁRBARA, I. & J. CREMADES (1993). Guía de las algas del litoral gallego. Ayuntamiento de La Coruña, Casa de las Ciencias.

BONNIER, G. & De LAYENS, G. (1993). Claves para la determinación de plantas vasculares. Omega, Barcelona.

CABIOC'H, J., J. FLOC'H, A. TOQUIN, C.F. Le, Ch.-F. BOUDURESQUE, A. MEINESZ & M. VERLAQUE (2006). Guía de las algas del Atlántico y del Mediterráneo. Omega, Madrid.

CASTROVIEJO, S. et al (2001). Claves de Flora Ibérica, vol. I . Real Jardín Botánico, Madrid.

EGEA FERNANDEZ, J.Mª & P. TORRENTE PAÑOS (1997). Manual de Teoría y Prácticas de Botánica. DM Librero Editor.

GERHARDT, E., J. VILA & X. LLIMONA (2000). Hongos de España y de Europa. Omega, Barcelona.

GARCÍA, X.R. (2008). Guía das plantas de Galicia. Xerais.

JAHNS, H.M. & A.K. MASSELINK (1982). Guía de campo de los helechos, musgos y líquenes de Europa. Omega, Barcelona.

MANOBENS, R. Mª (1988). Botánica, instruccions per als recol-lectors de plantes: l'herbari. Preparació i documentació. Generalitat de Catalunya.

MAYOR, M. & T.E. DÍAZ (2003). La flora Asturiana. Ayala, Oviedo.

NIÑO RICOI, H. (2008). Guía dos fentos de Galicia. Baía Edicións.

PÉREZ VALCÁRCEL, C., LÓPEZ PRADO, Mª & LÓPEZ DE SILANES VÁZQUEZ, Mª (2003). Guía dos liques de Galicia. Baía Edicións.

SALVO TIERRA, E. (1990). Guía de helechos de la Península Ibérica y Baleares. Pirámide, Madrid.

WIRTH, V., R. DÜLL, X. LLIMONA, R.-M. ROS & O. WERNER (2004). Guía de campo de los líquenes, musgos y hepáticas. Omega

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Plant Systematics: Cryptogamia/610G02024
Plant Systematics: Phanerogamia/610G02025
Botanical Geography: Geobotany/610G02026

Other comments

It is highly recommended that you take this course before any of other continuing subjects (mostly Botánica Sistemática: Criptogamia, Botánica Sistemática: Fanerogamia and Xeobotánica)



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.