Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Fisioloxía vexetal I Código 610G02027
Titulación
Grao en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Coordinación
Silvar Pereiro, Cristina
Correo electrónico
c.silvar@udc.es
Profesorado
Bernal Pita da Veiga, María de los Ángeles
Pomar Barbeito, Federico
Silvar Pereiro, Cristina
Correo electrónico
angeles.bernal@udc.es
federico.pomar@udc.es
c.silvar@udc.es
Web
Descrición xeral Entre as disciplinas nas que o biólogo pode exercer a súa profesión está a Fisioloxía Vexetal, a ciencia que estuda como funcionan as plantas. Esta asignatura pretende proporcionar coñecementos e habilidades relativos a esta ciencia, así como unha actitude positiva ante ela.
Plan de continxencia 1.Modificacións nos contidos
Non se modificarán os contidos, pois son básicos para a formación dun Graduado en Bioloxía
2. Metodoloxías
Ao tratarse dunha materia do primeiro cuadrimestre pódense dar dúas situacións:
A- Docencia híbrida, si o acceso á Facultade estivera restrinxido en horario ou aforo. Nese caso habería una combinación de docencia presencial e on-line. Este é o método previsto na Facultade para o primeiro cuadrimestre.
B- Non presencial, si o acceso á Facultade estivera totalmente prohibido nese cuatrimestre. Nese caso a docencia sería totalmente non presencial
*Metodoloxías docentes que se manteñen
*Metodoloxías docentes que se modifican.
No caso A as clases maxistrais impartiríanse de xeito presencial rotatorio (aforo presencial limitado) e ao tempo a clase retransmitiríase on-line con Teams. No caso das prácticas, se o aforo máximo do laboratorio non permite a presencialidade total, parte das prácticas se impartirían on-line con materiais ad hoc xerados polos profesores. No caso A os Grupos reducidos serían presenciais. No caso B, clases maxistrais, prácticas e grupos reducidos desenvolveríanse totalmente on-line.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico, titorías por Teams e foros en Moodle, con atención diaria no caso do correo electrónico e foros, e previa petición do alumnado no caso das titorías por Teams.
4. Modificacións na avaliación
No caso A, presencial. No caso B avaliación on-line (Moodle e outras ferramentas institucionais).
*Observacións de avaliación:
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
En ambos casos se fose posible libros alternativos e/ou adicionais en formato electrónico aos que se puidera ter acceso dende o inicio dese cuatrimestre (condicionado a que se publiquen en aberto nos vindeiros meses ou haxa suscripción institucional), e en calquera caso materiais adicionais ad hoc xerados polos profesores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Illar, analizar e identificar biomoléculas.
A18 Levar a cabo estudos de produción e mellora animal e vexetal.
A26 Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados.
A29 Impartir coñecementos de Bioloxía.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
A31 Desenvolverse con seguridade nun laboratorio.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar en colaboración.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ser capaz de elaborar e expoñer un tema no ámbito da Fisioloxía Vexetal A8
A18
A29
B1
B8
Ter un coñecemento actualizado sobre os mecanismos de funcionamento dos vexetais e a sua regulación. A8
A18
A29
Ser capaz de realizar experimentación básica no ámbito da Fisioloxía Vexetal. A8
A26
A30
A31
B2
Ser capaz de traballar en grupo para resolver cuestions relativas á Fisioloxía Vexetal B1
B2
B5
B7
Ter unha actitude crítica e constructiva sobre a Fisioloxía Vexetal. B3
B13

Contidos
Temas Subtemas
I. INTRODUCCION Tema 1.- INTRODUCCION Á FISIOLOXÍA VEXETAL.
Tema 2.- A CELULA VEXETAL.
II. RELACIONES HIDRICAS Y NUTRICION MINERAL Tema 3.- RELACIONS HIDRICAS NA CELULA.
Tema 4.- ABSORCION E TRANSPORTE DE AUGA.
Tema 5.- PERDIDA DE AUGA POLA PLANTA. TRANSPIRACIÓN.
Tema 6.- NUTRICION MINERAL.
Tema 7.- ABSORCIÓN E TRANSPORTE DOS NUTRIENTES MINERALES.
Tema 8 .- METABOLISMO DO NITROXENO (I).
Tema 9.- METABOLISMO DO NITROXENO (II).
Tema 10.- METABOLISMO DO AZUFRE.
Tema 11.- METABOLISMO SECUNDARIO.
III. FOTOSINTESIS Tema 12.- INTRODUCCION A FOTOSINTESIS. CLOROPLASTOS.
Tema 13.- PIGMENTOS FOTOSINTÉTICOS E ABSORCION DA ENERXIA LUMINOSA.
Tema 14.- TRANSPORTE ELECTRONICO E FOTOFOSFORILACION.
Tema 15.- FIXACION E ASIMILACIÓN DO CO2. CICLO DE CALVIN.
Tema 16.- FOTORESPIRACIÓN.
Tema 17.- OUTRAS VIAS DE FIXACIÓN E ASIMILACIÓN FOTOSINTÉTICA DO CO2.
Tema 18.- TRANSPORTE POLO FLOEMA.

Programa de prácticas Práctica 1.-Determinación do potencial osmótico dun tecido vexetal polo método plasmolítico.
Práctica 2.-Inducción da actividade nitrato reductasa en plantas de maíz.
Práctica 3.-Cuantificación de pigmentos dos cloroplastos.
Práctica 4.-Separación e identificación dos pigmentos dos cloroplastos.
Práctica 5.- Fotosíntesis en cloroplastos aislados.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A8 A18 A29 B1 B8 B13 28 70 98
Prácticas de laboratorio A8 A26 A30 A31 B2 B3 B5 B7 B13 15 15 30
Seminario A18 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B13 4 10 14
Proba mixta A8 A18 A26 A29 A30 A31 4 0 4
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral do tema complementada con presentacións en Power Point, vídeos e/ou esquemas de pizarra. Durante o desenvolvemento do tema se intercalan preguntas ao alumno para que reflexione sobre elas e as resposte oralmente, previamente á súa explicación polo profesor.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Seminario Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo interactivo dun ou varios temas. Realizarase en grupos moi reducidos de aproximadamente 10 alumnos.
Proba mixta Constará de dúas partes, nas cales se avaliarán os coñecementos adquiridos tanto teóricos como prácticos. A proba mixta poderá incluír preguntas a desenvolver, tipo test ou problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Descrición
Os alumnos, en grupos de aproximadamente 10, reuniranse co profesor pra a elaboración do traballo de seminario. Ademais, en horario de tutorías, cada alumno poderá comentar co profesor a marcha do traballo, así como todas as dúbidas que se lle presenten.
Para os estudantes con dedicación a tempo parcial oficialmente recoñecida e dispensa académica de exención de asistencia, a actividade de seminarios poderá ser substituida a petición do alumno por un traballo escrito

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A18 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B13 As actividades desenvolvidas durante os seminarios serán avaliadas de maneira contínua polo profesor. 20
Proba mixta A8 A18 A26 A29 A30 A31 Exame dos coñecementos teóricos e prácticos. 60% teórico 20% práctico. 80
 
Observacións avaliación

A avaliación constará de dúas partes:

1) Parte teórica que inclúe os seminarios e parte da proba
mixta

2) Parte práctica, incluída na proba mixta.

En cada unha delas hase de alcanzar un mínimo de 4 puntos
sobre 10. Ademais, será imprescindible obter un mínimo de 4 puntos en cada unha
das dúas partes, teórica e práctica, da proba mixta final. A media de todas as
actividades avaliables ha de alcanzar un mínimo de 5 puntos. Se a media
resultase ser de 5 ou máis puntos, pero obtivéronse menos de 4 puntos nunha das
partes da proba mixta (ou nunha das partes da avaliación), a nota final será de
4,9 (suspenso). Na segunda oportunidade (Xullo), realizarase unicamente a proba
mixta, as cualificacións obtidas en seminarios mantéñense da primeira
oportunidade. Se o alumno está suspenso na primeira oportunidade e a nota nunha
das partes da proba mixta (teoría ou práctica) é de 5 ou máis puntos, manterase
esa nota na segunda oportunidade, tendo só que realizar a outra parte da proba
mixta, a non ser que manifeste a súa vontade de repetir a totalidade da proba
mixta.

A asistencia ás prácticas considérase obrigatoria. A non
asistencia a unha ou dúas sesións de prácticas será penalizada cun punto e dous
puntos menos, respectivamente, na nota da parte práctica da proba mixta. Se o
alumno non asistise a tres ou máis sesións de prácticas, terá suspensa a
asignatura.

Serán considerado como NON PRESENTADOS aqueles alumnos que
non concorran ás probas mixtas.

Para os estudantes con dedicación a tempo parcial oficialmente recoñecida e dispensa académica de exención de asistencia, a actividade de seminarios poderá ser substituida a petición do alumno por un traballo escrito.


Fontes de información
Bibliografía básica BARCELÓ J, NICOLÁS G, SABATER B, SÁNCHEZ R (2001). Fisiología Vegetal. Ed. Pirámide, España
TAIZ, L, Zeiger, E (2007). Fisiología Vegetal. (Traducción de la 3ª edición). Universitat Jaume I, España
TAIZ, L., ZEIGER, E., MOLLER, I.M., MURPHY, A. (2018). Fundamentals of Plant Physiology. Sinauer Associates
AZCÓN-BIETO J, TALÓN M. (2008). Fundamentos de Fisiología Vegetal. McGraw Hill/ Interamericana, España.
SMITH, A.M. et al. (2009). Plant Biology. GS Garland Science
TAIZ, L.; ZEIGER, E. (2006). Plant Physiology 4th Ed. Sinauer Associates, Massachusets
TAIZ, L. ; ZEIGER, E. (2010). Plant Physiology 5th Ed.. Sinauer Associates, Massachusets
TAIZ, L., ZEIGER, E., MOLLER, I.M., MURPHY, A. (2015). Plant Physiology and Development. Sinauer associates, Massachusets
BHATLA, S.C.; LAL, M.A. (2018). Plant Physiology, Development and Metabolism. Springer
JONES, R. et al. (2013). The molecular life of plants. Wiley-Blackwell – ASPB, Reino Unido

Bibliografía complementaria SCOTT, P. (2008). Physiology and Behaviour of Plants.. John Wiley & Sons Ltd England
HELDT, H.W. (1997). Plant Biochemistry and Molecular Biology.. Oxford University Press. Oxford (UK).
MOHR, H., SCHOPFER, P. (1995). Plant Physiology. . Ed. Springer, Berlín.
SITTE, P., WEILER, E.W., KADEREIT, J.W., BRESINSKY, A., KÖRNER, C. (2004). Strasburger Tratado de Botánica. Ed. Omega, Barcelona.
BUCHANAN, B.B., GRUISSEM, W., JONES, R.L (2000). Biochemistry and molecular biology of plants. . ASPP, Rockville Maryland.
GIL MARTÍNEZ F. (1995). Elementos de Fisiología Vegetal.. Mundi Prensa, Madrid.
SALISBURY FB, ROSS CW. (2000). Fisiología delas plantas. Paraninfo, Madrid
GUARDIOLA BÁRCENA, J.L., GARCÍA LUIS, A. (1990). Fisiología Vegetal: Nutrición y transporte. Ed. Síntesis, Madrid.
AZCÓN-BIETO J, TALÓN M. (1993). Fisiología y Bioquímica Vegetal. . Interamericana. McGraw Hill. España
HOPKINS W.G., HÜNER, N.P.A (2009). Introduction to Plant Physiology.. John Wiley & Sons, INC, New York.
CASAL J. (2006). Las plantas entre el suelo y el cielo. Ed. Eudeba
BOWSHER, C., STEER, M., TOBIN, A. (2008). Plant Biochemistry. GS Garland Science, New York
RIDGE, I. (2002). Plants. Oxford University Press. Oxford (UK).
ÖPIK, H, ROLFE, SA, WILLIS, AJ. (2005). The physiology of flowering plants.. Cambridge University Press (UK).


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Química/610G02001
Física/610G02002
Citoloxía/610G02007
Bioquímica I/610G02011
Introdución á Botánica: Botánica xeral/610G02023

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Bioquímica II/610G02012
Microbioloxía/610G02015
Xenética/610G02019
Botánica sistemática: Criptogamia/610G02024

Materias que continúan o temario
Fisioloxía vexetal II/610G02028
Fisioloxía vexetal aplicada/610G02029
Resposta das plantas en condicións adversas/610G02030

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías