Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Ecoloxía II: Poboacions e comunidades Código 610G02040
Titulación
Grao en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Coordinación
Ruiz De la Rosa, Jose Miguel
Correo electrónico
jose.miguel.ruiz.delarosa@udc.es
Profesorado
Martínez Abraín, Alejandro
Ruiz De la Rosa, Jose Miguel
Correo electrónico
a.abrain@udc.es
jose.miguel.ruiz.delarosa@udc.es
Web
Descrición xeral Ecoloxía de poboacións. Interacións entre especies. Comunidades.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos.
A17 Realizar bioensaios e diagnósticos biolóxicos.
A20 Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades.
A21 Deseñar modelos de procesos biolóxicos.
A24 Xestionar, conservar e restaurar poboacións e ecosistemas.
A26 Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Organizar e planificar o traballo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B12 Adaptarse a novas situacións.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir conceptos ecolóxicos a nivel de individuo, poboación, comunidade e ecosistema. A1
A24
Discutir conceptos ecolóxicos valorando criticamente as evidencias que os apoian. B8
Enfrontarse con certo éxito á literatura especializada. A30
Usar algunhas técnicas básicas da ampla metodoloxía ecolóxica. A17
A20
A21
A26
A30
B4
B6
B7
B12

Contidos
Temas Subtemas
Sección 1. Poboacións Tema 1. Tamaño, estrutura e ciclos vitais.
Tema 2. Crecemento en poboacións modelo.
Tema 3. Crecemento en poboacións naturais.
Tema 4. Metapoboacións.
Sección 2. Interaccións entre especies Tema 5. Competencia.
Tema 6. Depredación.
Tema 7. Mutualismo.
Sección 3. Comunidades Tema 8. Natureza, estrutura e organización.
Tema 9. Riqueza específica: patróns e equilibrios.
Tema 10. Sucesión, estrutura trófica e estabilidade.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 24 62.4 86.4
Prácticas de laboratorio A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 15 15 30
Seminario A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 8 20.8 28.8
Proba obxectiva A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 3 0 3
 
Atención personalizada 1.8 0 1.8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral para transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A maior parte do apoio gráfico destas sesións estará dispoñible no campus virtual (Moodle)
Prácticas de laboratorio Para que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico en el campo e/ou laboratorio
Seminario Presentación e estudo de modelos numéricos para unha mellor comprensión e resolución de problemas ecolóxicos. A maioría destes modelos traballaranse con PCs da Facultade se os alumnos non dispoñen de portátiles.
Proba obxectiva Exame escrito de toda a materia: teoría, prácticas e seminarios

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Seminario
Sesión maxistral
Proba obxectiva
Descrición
Resolución de dubidas que poidan xurdir segundo se explica a materia

Orientación e tutela para un aproveitamento óptimo das prácticas

Orientación e tutela para un aproveitamento óptimo dos seminarios

Preparación, explicación e revisión de exames

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 Exame escrito de toda a materia: teoría, prácticas e seminarios (ver observacions)
100
 
Observacións avaliación

Con
este exame global avaliaranse todas as competencias específicas da titulación
incluídas nesta materia.

Un único exame (de data marcada pola Xunta
de Facultade) incluirá preguntas sobre as tres partes da materia: teoría, seminarios
(S) e prácticas (P). O seu valor para a cualificación final será proporcional a
súa contribución da planificación horaria: 60%, 20% e 20% (respectivamente).
Para superar a materia é necesario superar simultaneamente todas e cada unha das
tres partes; unha parte suspensa poderá ser compensada con outras si a súa
cualificación é maior que 4/10.

A asistencia a S e P non é obrigatoria, pero
quedará rexistrada.

Os alumnos poden, de forma voluntaria,
entregar no momento do exame un caderno o memoria en papel sobre o traballo
desenvolvido en S e/ou P; o texto principal será manuscrito e o conxunto
doadamente lexible. As devanditas memorias elaboraranse segundo guías dispoñibles
no campus virtual (Moodle), e a súa cualificación (susceptible de exame oral
individual) poderá contribuír a paliar posibles deficiencias na parte
correspondente do exame.

De acordo coa normativa vixente, en xeral os
cadernos S e P non se poderán recuperar ata o final do curso seguinte, polo que
é recomendable quedar cunha copia do que se entrega. Non obstante, os alumnos
que concorran á oportunidade de xullo poderán recuperar o caderno entregado
anteriormente para aproveitalo, melloralo e volver entregalo; de ser o caso
indicaranse claramente os cambios introducidos na nova versión.

Estes cadernos podense preparar por parellas
ou grupos, pero non deben copiarse: son individuais (igual que os respectivos
exames) e, por tanto, deben recoller o traballo e o xeito de interpretar de cada
estudante.

Os cadernos entregados en 1ª soben nota e
poden polo tanto facer compensable unha parte S ou P.

Os entregados en 2ª non soben nota, pero
poden facer compensable e/ou aprobar unha parte S ou P.

A cualificación dos cadernos entregados en
1ª oportunidade consérvase só para a 2ª.

Os dous cadernos (S e P) serán necesarios para obter
unha cualificación de Matrícula de Honra.


Fontes de información
Bibliografía básica Alstad DN (2001). Basic Populus models of ecology. New Jersey: Prentice-Hall
Smith RL, Smith TM (2000). Ecología. Madrid: Pearson
Piñol J, Martínez-Vilalta J (2006). Ecología con números. Barcelona: Lynx
Molles M (2006). Ecología: Conceptos y Aplicaciones. Madrid: McGraw - Hill
Krebs CJ (1986). Ecología: el análisis experimental de la distribución y la abundancia. Madrid: Pirámide
Begon M, Harper JL, Townsend CR (1999). Ecología: individuos, poblaciones y comunidades. Barcelona: Omega
Smith TM, Smith RL (2012). Elements of Ecology. USA: Pearson
Begon M, Howarth RW, Townsend CR (2014). Essentials of Ecology. USA: Wiley
Ricklefs RE (1998). Invitación a la ecología: la economía de la naturaleza. Madrid: Panamericana
Alstad DN (). www.cbs.umn.edu/populus.
Piñol J, Martínez-Vilalta J (). www.ecologiaconnumeros.uab.es.

Unha das referencias básicas para os seminarios é Piñol e Martínez-Vilalta (EC-650). Os modelos contidos no CD que inclúe o libro están tamén dispoñibles na súa web.

Do enlace de Alstad pódese descargar libremente o programa Populus, con modelos de bioloxía xeral e para algúns seminarios en particular. Inclúe un PopulusHelp.PDF que foi editado como libro en 2001 (EC-505).

Hai edicións mas recentes das demais referencias básicas.

Bibliografía complementaria Gotelli NJ (1995). A primer of ecology. Sunderland: Sinauer
Margalef R (1974). Ecología. Barcelona: Omega
Odum EP, Barret GW (2006). Fundamentos de ecología. Mexico: Thomson

Hai edicions mais recentes destas referencias complementarias


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Química/610G02001
Matemáticas/610G02003
Estatística/610G02005
Xeografía física/610G02006
Ecoloxía I: Individuos e ecosistemas/610G02039

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Xenética de poboacións e evolución/610G02021
Fisioloxía Animal II/610G02036

Materias que continúan o temario
Ecoloxía humana/610G02041
Ecotoxicoloxía/610G02042
Análise de datos en Bioloxía/610G02044

Observacións

Prímase a comprensión  sobre a memorización



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías