Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Ecoloxía II: Poboacions e comunidades Código 610G02040
Titulación
Grao en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Coordinación
Rodríguez Roiloa, Sergio
Correo electrónico
sergio.roiloa@udc.es
Profesorado
Barrientos De La Llana, Sara
Rodríguez Roiloa, Sergio
Correo electrónico
sara.barrientos@udc.es
sergio.roiloa@udc.es
Web
Descrición xeral Ecoloxía de poboacións. Interacións entre especies. Comunidades.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:
Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Modalidade híbrida: Teoría 1/3 presencial, 2/3 non-presencial por Teams. Seminarios e Prácticas 100% presencial.
Modalidade non presencial: Todas as metodoloxías docentes pasan a realizarse telemáticamente.

*Metodoloxías docentes que se modifican:
Modalidade non presencial:
TEORIA: a docencia de Teoría realizarase telemáticamente mediante a plataforma Teams. Os materiais de Teoría estarán dispoñibles en Moodle.
SEMINARIOS: a docencia de Seminarios realizarase telemáticamente mediante a plataforma Teams. Os materiais de Seminarios estarán dispoñibles en Moodle.
PRÁCTICAS: a docencia de Prácticas será adaptada á non presencialidade e realizarase telemáticamente mediante a plataforma Teams. Os materiais de Prácticas estarán disponñibles en Moodle.
TITORIAS: as titorias manteñense de manera telemática, mediante consultas por correo electrónico e/ou video-conferencia en Teams.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Teams: Titoría individual continua (realizada a demanda do alumno). Clases de dúbidas grupais semanais.
E-mail: Titoría individual continua (realizada a demanda do alumno).
Moodle: Titoría individual continua (realizada a demanda do alumno). Todos os contidos da materia estarán dispoñibles en Moodle.

4. Modificacións na avaliación:
Non se realizarán cambios.

*Observacións de avaliación:
Modalidade non presencial: As entregas de informes, probas e exame final realizarase telemáticamente a través da plataforma Moodle.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:
Non se realizarán cambios

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos.
A17 Realizar bioensaios e diagnósticos biolóxicos.
A20 Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades.
A21 Deseñar modelos de procesos biolóxicos.
A24 Xestionar, conservar e restaurar poboacións e ecosistemas.
A26 Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Organizar e planificar o traballo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B12 Adaptarse a novas situacións.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir conceptos ecolóxicos a nivel de individuo, poboación, comunidade e ecosistema. A1
A24
Discutir conceptos ecolóxicos valorando criticamente as evidencias que os apoian. B8
Enfrontarse con certo éxito á literatura especializada. A30
Usar algunhas técnicas básicas da ampla metodoloxía ecolóxica. A17
A20
A21
A26
A30
B4
B6
B7
B12

Contidos
Temas Subtemas
Sección 1. Poboacións Tema 1. Tamaño, estrutura e ciclos vitais.
Tema 2. Crecemento en poboacións modelo.
Tema 3. Crecemento en poboacións naturais.
Tema 4. Metapoboacións.
Sección 2. Interaccións entre especies Tema 5. Competencia.
Tema 6. Depredación.
Tema 7. Mutualismo.
Sección 3. Comunidades Tema 8. Natureza, estrutura e organización.
Tema 9. Riqueza específica: patróns e equilibrios.
Tema 10. Sucesión, estrutura trófica e estabilidade.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 24 60 84
Prácticas de laboratorio A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 15 15 30
Seminario A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 8 8 16
Proba de resposta múltiple A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 0 1 1
Estudo de casos A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 0 14 14
Proba obxectiva A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 3 0 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral para transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A maior parte do apoio gráfico destas sesións estará dispoñible no campus virtual (Moodle)
Prácticas de laboratorio Para que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico en el campo e/ou laboratorio
Seminario Presentación e estudo de modelos numéricos para unha mellor comprensión e resolución de problemas ecolóxicos. A maioría destes modelos traballaranse con PCs da Facultade se os alumnos non dispoñen de portátiles.
Proba de resposta múltiple Exames parciais desenvolvidos ao longo do curso. Non eliminan materia
Estudo de casos Informes das actividades desenvolvidas en Seminarios e Prácticas
Proba obxectiva Exame escrito de toda a materia: teoría, prácticas e seminarios

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Prácticas de laboratorio
Seminario
Sesión maxistral
Proba obxectiva
Proba de resposta múltiple
Descrición
Resolución de dubidas que poidan xurdir segundo se explica a materia

Orientación e tutela para un aproveitamento óptimo das prácticas

Orientación e tutela para un aproveitamento óptimo dos seminarios

Preparación, explicación e revisión de entregables e exames

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 Informes das actividades desenvolvidas en Seminarios e Prácticas (ver observacións) 20
Proba obxectiva A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 B4 B6 B7 B8 B12 Exame escrito de toda a materia: teoría, prácticas e seminarios (ver observacions)
50
Proba de resposta múltiple A1 A17 A20 A21 A24 A26 A30 Exames parciais desenvolvidos ao longo do curso. Non eliminan materia (ver observacións) 30
 
Observacións avaliación

A cualificación final será consecuencia dos resultados globais obtidos en todas as actividades de avaliación, que incluirán as tres partes da materia Teoría, Seminarios e Prácticas cunha contribución á cualificación final proporcional á súa contribución na planificación horaria: 60% Teoría, 20% Seminarios e 20% Prácticas. Todos os estudantes terán dúas oportunidades para aprobar o curso:

En caso da primeira oportunidade realizarase unha avaliación continua incluíndo entregables, probas parciais e exame final (en data marcada por Xunta de Facultade), coa seguinte ponderación:

60% Teoría (30% probas parciais + 30% exame final)

20% Seminarios (10% entregable + 10% exame final)

20% Prácticas (10% entregable + 10% exame final)

No caso da segunda oportunidade realizarase un único exame final (en data marcada pola Xunta de Facultade) incluirá preguntas sobre as tres partes da materia coa seguinte ponderación:

60% Teoría

20% Seminarios

20% Prácticas

Tanto en primeira como en segunda oportunidade para superar a materia é necesario superar simultaneamente todas e cada unha das tres partes (Teoría, Seminarios e Prácticas); unha parte suspensa poderá ser compensada con outras se a súa cualificación é polo menos de 4/10. A nota media para aprobar a materia debe ser un 5.0. Aqueles alumnos que entreguen e/ou se presenten a algunha das actividades da avaliación continua serán considerados como presentados, recibindo a cualificación correspondente aos traballos entregados e/ou probas realizadas segundo a súa ponderación, e unha cualificación de cero naquelas traballos e/ou probas nas que non se presentou. En caso de non entregar nin presentarse a ningunha das probas será considerado como non presentado.

A asistencia a Seminarios e Prácticas non é obrigatoria, pero quedará rexistrada.

Os entregables de Seminarios e Prácticas consistirán nun informe das actividades desenvolvidas en Seminarios e Prácticas. Devanditos informes realizaranse seguindo as indicacións dadas polo profesor (formato, contidos, prazos, etc.) e a súa cualificación será susceptible de exame oral individual de ser necesario. Estes informes deben realizarse de maneira individual e recoller o traballo de cada estudante a si como a súa interpretación persoal. De acordo coa normativa vixente, en xeral os informes de Seminarios e Prácticas non se poderán recuperar ata o final do curso seguinte, polo que é recomendable quedar con copia do entregado.

A obtención de Matricula de Honra requirirá, como mínimo, unha nota final de 9.0 ou superior, e a presentación de todos os entregables.

Os estudantes con dispensa académica oficialmente recoñecida poderán realizar as activiades propostas ou equivalentes telemáticamente e apoiados mediante tutorías (presenciais ou telemáticas).


Fontes de información
Bibliografía básica Alstad DN (2001). Basic Populus models of ecology. New Jersey: Prentice-Hall
Smith RL, Smith TM (2000). Ecología. Madrid: Pearson
Piñol J, Martínez-Vilalta J (2006). Ecología con números. Barcelona: Lynx
Molles M (2006). Ecología: Conceptos y Aplicaciones. Madrid: McGraw - Hill
Krebs CJ (1986). Ecología: el análisis experimental de la distribución y la abundancia. Madrid: Pirámide
Begon M, Harper JL, Townsend CR (1999). Ecología: individuos, poblaciones y comunidades. Barcelona: Omega
Molles M (2013). Ecology: concepts and applications. McGraw Hill
Smith TM, Smith RL (2012). Elements of Ecology. USA: Pearson
Begon M, Howarth RW, Townsend CR (2014). Essentials of Ecology. USA: Wiley
Ricklefs RE (1998). Invitación a la ecología: la economía de la naturaleza. Madrid: Panamericana
Alstad DN (). www.cbs.umn.edu/populus.
Piñol J, Martínez-Vilalta J (). www.ecologiaconnumeros.uab.es.

Unha das referencias básicas para os Seminarios é Piñol e Martínez-Vilalta (EC-650). Os modelos contidos no CD que inclúe o libro están tamén dispoñibles na súa web.

Do enlace de Alstad pódese descargar libremente o programa Populus, con modelos de bioloxía xeral e para algúns seminarios en particular. Inclúe un PopulusHelp.PDF que foi editado como libro en 2001 (EC-505).

Bibliografía complementaria Gotelli NJ (1995). A primer of ecology. Sunderland: Sinauer
Margalef R (1974). Ecología. Barcelona: Omega
Odum EP, Barret GW (2006). Fundamentos de ecología. Mexico: Thomson


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Química/610G02001
Matemáticas/610G02003
Estatística/610G02005
Xeografía física/610G02006
Ecoloxía I: Individuos e ecosistemas/610G02039

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Xenética de poboacións e evolución/610G02021
Fisioloxía Animal II/610G02036

Materias que continúan o temario
Ecoloxía humana/610G02041
Ecotoxicoloxía/610G02042
Análise de datos en Bioloxía/610G02044

Observacións

Prímase a comprensión sobre a memorización



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías