Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Química Supramolecular Código 610G04027
Titulación
Grao en Nanociencia e Nanotecnoloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinación
Brandariz Lendoiro, Maria Isabel
Correo electrónico
i.brandariz@udc.es
Profesorado
Brandariz Lendoiro, Maria Isabel
Brea Fernández, Roberto Javier
Criado Fernández, Alejandro
Esteban Gomez, David
Mosquera Mosquera, Jesús
Correo electrónico
i.brandariz@udc.es
roberto.brea@udc.es
a.criado@udc.es
david.esteban@udc.es
j.mosquera1@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es
Descrición xeral Este curso é unha introdución á química supramolecular e divídese en tres bloques fundamentais: en primeiro lugar, estúdanse as forzas intermoleculares responsables da formación de estruturas supramoleculares, para despois afondar no recoñecemento molecular, os receptores moleculares clásicos e o ensamblaxe de metais. para rematar de estudar na última parte, os sistemas supramoleculares biomiméticos

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Comprender los conceptos, principios, teorías y hechos fundamentales relacionados con la Nanociencia y Nanotecnología.
A3 CE3 - Reconocer y analizar problemas físicos, químicos, matemáticos, biológicos en el ámbito de la Nanociencia y Nanotecnología, así como plantear respuestas o trabajos adecuados para su resolución, incluyendo el uso de fuentes bibliográficas.
A4 CE4 - Desarrollar trabajos de síntesis y preparación, caracterización y estudio de las propiedades de materiales en la nanoescala.
A5 CE5 - Conocer los rasgos estructurales de los nanomateriales, incluyendo las principales técnicas para su identificación y caracterización
B2 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B4 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B8 CG3 - Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 CG4 - Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B11 CG6 - Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano/a y como profesional.
C2 CT2 - Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero
C5 CT5 - Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
C8 CT8 - Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 CT9 - Tener la capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas, establecer plazos y cumplirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir coñecementos básicos relacionados coa Química Supramolecular A1
A3
A4
A5
Comprender a relación entre a estrutura dos compostos químicos e a formación de supramoléculas mediante procesos de recoñecemento molecular e autoensamblaxe B2
B4
B5
Interpreta datos procedentes de observacións experimentais e uso das diversas técnicas experimentais empregadas na súa caracterización. B8
B9
B11
C2
C5
C8
C9
Comprender a Química Supramolecular como ferramenta para a construción de sistemas complexos a partir de unidades perfectamente definidas e a súa aplicación en diferentes áreas de investigación. B8
B9
B11
C2
C5
C8
C9

Contidos
Temas Subtemas
Forzas intermoleculares Interaccións que implican ións, moléculas polares e polarizables, forzas de Van der Waals. Enlace de hidróxeno, interaccións hidrófobas e hidrófilas, coloides.
Sistemas supramoleculares sinténticos Recoñecemento molecular, receptores moleculares clásicos, autoensamblaxe molecular, recipientes moleculares, ensamblaxe metal-orgánico
Sistemas supramoleculares biomiméticos Dinámica combinatoria, Química supramolecular en sistemas biolóxicos, Polímeros supramoleculares, Motores moleculares, estructuras tubulares, sistemas con resposta a estímulo externo.
Prácticas Experimentos de laboratorio para ilustrar a formación de estruturas supramoleculares y su caracterización con diferentes métodos e técnicas experimentais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A4 A5 28 50 78
Seminario B2 B4 B5 B8 B9 8 32 40
Prácticas de laboratorio B9 B11 C2 C5 C8 C9 15 12 27
Proba mixta A1 A3 A4 A5 B2 B4 B5 B8 B9 B11 C2 C5 C8 C9 4 0 4
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explícanse os conceptos e teorías fundamentais da materia

Seminario Resólvense problemas, preguntas e dúbidas relacionadas cos contidos teóricos.
Prácticas de laboratorio Consta de dúas etapas:
Realización do experimento asignado no laboratorio
Elaboración da memoria de prácticas na que se describen os resultados e se analizan os datos obtidos.
Proba mixta Consistirá en problemas similares aos resoltos nos seminarios e cuestións relacionadas cos contidos teóricos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Seminario
Descrición
Recoméndase a asistencia ás titorías para resolver as dúbidas que poidan xurdir tanto na resolución de problemas, como para a preparación das prácticas de laboratorio ou para cuestións relacionadas coas clases maxistrais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A3 A4 A5 B2 B4 B5 B8 B9 B11 C2 C5 C8 C9 Proba escrita para responder a cuestións teóricas e resolver exercicios relacionados cos contidos das clases teóricas, seminarios e prácticas. 70
Prácticas de laboratorio B9 B11 C2 C5 C8 C9 Na avaliación desta actividade téñense en conta o traballo de laboratorio e a Memoria de Resultados. 20
Seminario B2 B4 B5 B8 B9 Terase en conta o traballo realizado polo alumno nos seminarios. 10
 
Observacións avaliación

- A asistencia ás prácticas e a entrega da Memoria, son requisitos imprescindibles para superar a materia.

- Para superar a materia será necesario obter unha nota non inferior a 4,5 sobre 10 na proba mixta e acadar, sumando as cualificacións de todas as actividades, unha nota mínima de 5,0.

- Se non se acadara a nota mínima da proba mixta final, a materia figurará como suspensa, aínda que a media das cualificacións obtidas nas distintas metodoloxías sexa superior a 5 (sobre un máximo de 10), en cuxo caso a nota final outorgada será de 4,5.

- A cualificación de matrícula outórgase preferentemente na primeira oportunidade.

- Na segunda oportunidade repetirase a proba mixta e manterase a cualificación do resto de actividades.

- A cualificación de non presentado concederáselles aos que non se presenten á proba mixta, e non asistan ás prácticas.

-O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia que non poida asistir aos seminarios, poderá ter asignados diferentes traballos/problemas ao longo do curso para ser expostos en horario de titoría.

Fontes de información
Bibliografía básica Jacob N. Israelachvili (2011). Intermolecular and Surface Forces 3ª ed.. Elsevier
Atkins, P. W. (2006). Physical Chemistry. Oxford ; New York : Oxford University Press,
J. W. Steed, J. L. Atwood (2009). Supramolecular Chemistry 2nd Ed. Wiley and Sons
P. A. Gale, J. W. Steed (2012). Supramolecular Chemistry: From molecules to nanomaterials. Wiley and Sons Ltd. (Vol.1 - 2)

Bibliografía complementaria Bockris J.O.M., Reddy A K.N. (1998). Modern Electrochemistry 1. Ionics. 2nd ed.. Plenum Press, New York
Anslyn, E. V., Dougherty D.A. (2006). Modern Physical Organic Chemistry. University Science Books
BERRY R. S., RICE S. A., ROSS J. (2000). Physical Chemistry. 2ª ed.. Oxford University Press, New York
Steed J. W., Atwood J.L. (2009). Supramolecular Chemistry 2ª ed.. Wiley UK


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías