Identifying Data 2020/21
Subject (*) Research Techniques Code 611532006
Study programme
Máster Universitario en Economía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Empresa
Coordinador
Loureiro GarcíA, María Luz
E-mail
Lecturers
Loureiro GarcíA, María Luz
E-mail
Web http://www.usc.gal/gl/centros/ecoade/materia.html?materia=144256
General description A materia comprende o estudo e a práctica dos procedementos e metodoloxías da investigación científica para xerar análises e recomendacións rigurosas no eido da intelixencia competitiva da empresa, ou na xeración de informes para axentes externos públicos e privados.

Contingency plan Ver web curso. Con carácter xeral seguiranse as recomendacións contidas nas directrices extraordinarias para a docencia 2020-2021 durante a pandemia. Todos os escenarios contemplados contarán co apoio da aula virtual da asignatura onde compartiranse os materiais requiridos para a asignatura. A may¡iores, nos escenarios II e III empregaremos o software de teledocencia para as clases expositivas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 CE5 - Capacidad para defender argumentos económicos con claridad y precisión tanto en el entorno habitual de trabajo, como en reuniones científicas nacionales e internacionales.
A6 CE6 - Plantear con suficiente precisión y rigor un proyecto de investigación en economía.
A8 CE8 - Analizar y proponer cambios en el diseño de las organizaciones y de los sistemas de incentivos que mejoren el funcionamiento de los mismos en tener de su eficiencia.
A10 CE10 - Participar en grupos de trabajo interdisciplinarios ligados al estudio de las tendencias socio- económicas de largo plazo.
A13 CE13 - Discernir el alcance y las limitaciones de las conclusiones y juicios que se derivan del empleo de teorías y modelos económicos.
B1 CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
B3 CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
B5 CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B7 CG2 - Capacidad de concebir, diseñar y poner en práctica un proceso sustancial de investigación en el campo de la economía en general, y en particular en sus áreas de especialización, con rigor académico.
B9 CG4 - Capacidad para fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance tecnológico, social y cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.
B10 CG5 - Capacidad para la crítica y la defensa intelectual de las soluciones propuestas.
C1 CT1 - Capacidad para comprender el significado y aplicación de la perspectiva de género en los distintos ámbitos de conocimiento y en la práctica profesional con el objetivo de alcanzar una sociedad más justa e igualitaria.
C7 CT7 - Capacidad para comunicarse por oral y por escrito en lengua inglesa.
C8 CT8 - Capacidad para trabajar en un contexto internacional.
C9 CT9 - Destrezas para investigar.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To know: to know how to ellaborate and transmit an empirical reseach that generates knowledge of international standards To know how to do: to propose a research issue, design the research method, develop proposals and inductive research hypotheses, present the obtained results and discuss research implications. To know how to be: socialize students with the norms and values that rule market competition. AC5
AC6
AC8
AC10
AC13
BC1
BC3
BC5
BC7
BC9
BC10
CC1
CC7
CC8
CC9

Contents
Topic Sub-topic
Chapter 1: Planning of the research study 1.1 Determine the research issue
1.2 Desgin on the research methodology
1.3 Desing the research structure
Chapter 2: Search and design of the information
2.1 Primary and secondary sources of information
2.2 Design of questionnaires and experiments
2.3 Sampling procedure and information processing
2.4 Analysis and data debugging
Chapter 3: Analysis methodologies 3.1 Qualitative research techniques
3.2 Quantitative research techniques
Chapter 4: Presentation of a final report 4.1 Discussion of results
4.2 Discussion of research implications
4.3 Executive summary / conclusions

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A5 A6 A8 A10 A13 1 14 15
Supervised projects B1 B3 B5 B7 B9 B10 C1 C7 C8 C9 0 20 20
Guest lecture / keynote speech A5 A6 A8 A10 A13 15 25 40
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Test in order to evaluate the student ability to assimilate interrelated concepts
Supervised projects Each student should develop a research project with real data applying the techniques explained in the course, under the professor supervision.
Guest lecture / keynote speech Oral presentation supported by audio-visual media, which includes theoretical concepts and practical cases.


Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Each student should develop a research project with real data applying the research techniques explained in the course, supervised by the professor.


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A5 A6 A8 A10 A13 0
Supervised projects B1 B3 B5 B7 B9 B10 C1 C7 C8 C9 0
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Sarabia Sánchez, F. J. (2013). Métodos de investigación social y de la empresa. Editorial Pirámide (Madrid)
Rabadán Anta, R (2003). Técnicas cualitativas para investigación de mercados . Editorial Pirámide (Madrid)
Marqués, F (2015). Técnicas de investigación de mercados. RC Libros (Madrid)
Hernández Blázquez, B. (2001). Técnicas estadísticas de investigación social . Ediciones Díaz de Santos (Madrid)
Vázquez, Xosé H (2018). The poetry of intriguing ideas, logical arguments and rigorous methods in management. BRQ Business Research Quarterly, Vol. 21(1)
Fatás, E., J. M. Roig (2004). Una introducción a la economía experimental en economía. Cuadernos de Economia, Vol. 27

Complementary Welch, C., & Piekkari, R (2017). How should we (not) judge the ‘quality’of qualitative research? A re-assessment of current evaluative criteria in International Business. Journal of World Business, Vol. 52(5)
Berk, J. B., Harvey, C. R., & Hirshleifer, D (2017). How to write an effective referee report and improve the scientific review process. Journal of Economic Perspectives, Vol. 31 (1)


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Quantitative Methods/611532004
Econometric Techniques/611532003

Subjects that continue the syllabus
Financial Econometrics/611532026
Advanced Econometrics/611532027
Advanced Techniques for Data Analysis/611532032

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.