Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Socioloxía Código 611G01003
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
León Medina, Francisco J.
Correo electrónico
f.leon@udc.es
Profesorado
León Medina, Francisco J.
Souto García, Andrea
Correo electrónico
f.leon@udc.es
andrea.souto@udc.es
Web
Descrición xeral A Socioloxía Económica céntrase no estudo dos fenómenos económicos a través das referencias teóricas, modelos e variables explicativas propias da socioloxía. Neste curso introdutorio, o noso obxectivo é, por unha banda, comprender os fundamentos epistemolóxicos e teóricos desta ciencia social e, por outro, promover criterios científicos, a facultade crítica e a experiencia práctica en temas teóricos, co fin de formarse, ao obxecto de capacitar aos estudantes na análise especializada da materia.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas as metodoloxías mantéñense, pero adaptáronse á nova situación, como se describe na seguinte sección.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Sesións maxistral: as sesións mestras serán substituídas por lecturas que se poñerán a disposición dos estudantes a través de Moodle.
Seminarios: mantense as lecturas dos seminarios, pero o apoio para a súa comprensión vai dende a realización de sesións presenciais ata a realización de titorías virtuais.
Proba obxectiva: a proba mantense no mesmo formato e data, pero farase en liña.
Traballos tutelados: mantéñense traballos titorizados, pero serán desenvolvidos individualmente a partir de guías detalladas elaboradas polo profesor que faciliten a súa realización non presencial.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico: diario. A través deste medio, os estudantes poderán facer preguntas sobre calquera aspecto da materia.
Moodle: Os foros temáticos empregaranse para plantexar consultas e debates sobre o contido do tema.
Teams: organizarase unha sesión semanal para aclarar dúbidas sobre o tema correspondente á semana anterior e sobre o contido das actividades prácticas en curso. Ademais, estableceranse horarios de titoría para consultas que se poden facer individualmente ou en pequenos grupos.

4. Modificacións na avaliación
*Observacións de avaliación:
As únicas modificacións no formulario de avaliación que se levarán a cabo serán as seguintes:
a) A proba obxectiva realizarase a través de Moodle.
b) As probas do seminario non realizadas realizaranse xuntas, nunha única proba final.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.


Competencias do título
Código Competencias do título
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Cooperar en debates e traballos de equipo. A11
A13
B4
C1
C6
C7
C8
Coñecemento dos principais conceptos ou nocións da socioloxía e da socioloxía económica B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C6
C7
C8
Entender as decisións dos principais axentes socioeconómicos e as súas consecuencias macroscópicas (na economía e a sociedade) B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9

Contidos
Temas Subtemas
Unidade 1: Una primeira aproximación á socioloxía e á socioloxía económica Contexto histórico e intelectual do nacemento da socioloxía.
Unha primeira definición da socioloxía.
A macro e o micro en socioloxía.
Enfoque sociolóxico da economía.
Categorías e obxecto de estudo da socioloxía e da socioloxía económica.


Unidade 2: A tarefa sociolóxica: para que e como abordar o obxecto de estudo Tipos de socioloxía.
Particularidades do obxecto do estudo sociolóxico.
Descrición, comprensión, explicación, predición.
A conexión macro-micro.
Explicación: causalidade, mecanismos e leis.
Unidade 3: A explicación sociolóxica do comportamento económico (I): Cultura e comportamento social e económico Cultura e sociedade.
Socialización.
Funcións, normas e expectativas sociais.
Valores culturais e decisións económicas.
Cultura de empresas e cultura de empresas.
Patróns culturais de consumo.

Unidade 4: A explicación sociolóxica do comportamento económico (II): Racionalidade e comportamento social e económico Racionalidade instrumental e racionalidade cognitiva.
Racionalidade e heurística do comportamento limitadas.
Unidade 5: A explicación sociolóxica do comportamento económico (III): Bioloxía e comportamento social e económico O papel da bioloxía na explicación do comportamento social e económico.
Adaptacións evolutivas e decisións económicas.
O papel das adaptacións na explicación dos patróns de consumo.
Unidade 6: Interacción social e as súas consecuencias: Xurdimento de fenómenos sociais Efectos perversos.
Agregación sinxela e complexa.
Interaccións estratéxicas e os seus resultados.
Acción colectiva e dilemas sociais.
Causas acumulativas.
Efectos acumulativos.
Efectos de limiar.
Redes e modelos de difusión.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A11 B1 B4 B5 2 8 10
Traballos tutelados A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 16 16 32
Seminario A11 A13 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 25 25 50
Sesión maxistral B2 B5 B7 27 27 54
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Exame tipo test correspondente ás convocatorias oficiais coa totalidade do temario.
Traballos tutelados Realización de varios traballos individuais e colectivos nos que se aplican os coñecementos transmitidos nas sesións maxistrais e os seminarios de lecturas.
Seminario Consistirá na lectura e discusión grupal de distintos textos básicos relacionadas coa materia, así como a avaliación do coñecemento adquirido cos mesmos mediante probas tipo-test
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisual e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada será de carácter individual ou grupal, para resolver dúbidas e / ou problemas que xurdan durante as clases, a realización dos traballos titorizados ou a lectura e estudo das lecturas do seminario.

A atención pódese facer de xeito persoal ou se o alumno o prefire, practicamente a través de Teams, nas horas de titoría establecidas para este propósito.



Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A11 A13 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 Probas tipo test sobre as lecturas do curso 30
Proba obxectiva A11 B1 B4 B5 Exame tipo-test sobre os contidos do programa, que se celebrará nas datas oficiais
40
Traballos tutelados A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 Traballos individuais e colectivos de carácter práctico relacionados coa materia
30
 
Observacións avaliación

PRIMEIRA OPORTUNIDADE 

A nota do apartado “seminarios” será a media das notas obtidas nas distintas probas de tipo-test que se realizarán ao longo do curso para avaliar o coñecemento adquirido a partir das lecturas. As probas deste apartado que non se realicen computarán como un 0. A nota do apartado “traballos tutelados” será a media das notas das distintas actividades prácticas, individuais e colectivas, que se irán facendo ao longo do curso. Os traballos deste apartado que non se entreguen computarán como un 0. Para superar a asignatura é necesario aprobar a proba obxectiva.

SEGUNDA OPORTUNIDADE

O peso relativo dos distintos apartados no sistema de avaliación da segunda oportunidade será o mesmo da primeira. Para a segunda oportunidade, os/as estudantes terán a oportunidade de: 

a) Si a media do apartado “traballos tutelados” foi inferior a 5 na primeira oportunidade, poderán reelaborar os traballos tutelados que suspendan. 

b) Si a media do apartado “seminarios” foi inferior a 5 na primeira oportunidade, terán que enfrontarse a unha proba test única sobre TODAS as lecturas de semanarios do curso. 

c) Si a nota da proba obxectiva foi inferior a 5 na primeira oportunidade, poderán volver repetir a proba.

CONVOCATORIA ADIANTADA

Os/as alumnos/as que se vaian a presentar á "Convocatoria adiantada", deberán contactar co profesor ao comezo de curso para que lles indique o sistema de avaliación. ESTUDANTES CONRECOÑECEMENTO DE DEDICACIÓN A TEMPO PARCIAL E DISPENSA ACADÉMICA DE EXENCIÓN DEASISTENCIA Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial (os que non se acollan á avaliacióncontinua presencial), deberán poñerse en contacto co profesor a comezo decurso. A súa avaliación basearase nun portafolio que inclúa unha recensión decada unha das lecturas obrigatorias do curso (40%) e o exame presencial realizado na data oficial estipulada pola UDC (60% da nota). Para aprobar a materia é necesario aprobar o exame presencial.

CUALIFICACIÓN DENON PRESENTADO

Entre o alumnado a tempo completo, terán a cualificación de “Non presentado” aqueles que cumpran calquera das seguintes condicións: a) Nonpresentarse á proba obxectiva 
b) Nonpresentarse a máis da metade das probas de seminario.
 
Entre o alumnado a tempo parcial, terán a cualificación de “Non presentado” aqueles que cumpran calquera das seguintes condicións:
a) Nonpresentarse á proba obxectiva 
b) Nonpresentar o portafolio de recensións de lecturas.

SOBRE CONDICIÓNSDE AVALIACIÓN FINAL

Está prohibido acceder ao aula de exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou almacenamento de información.

IDENTIFICACIÓN DO ESTUDANTE

O estudante debe acreditar a súa personalidade de acordo coa normativa vixente.

Fontes de información
Bibliografía básica Fernández Enguita, M. (1998). Economía y sociología: para un análisis sociológico de la realidad económica. Madrid : Siglo XXI
Goldthorpe, J.H. (2017). La sociología como ciencia de la población. Alianza Editorial
Boudon, R. (2004). La sociología que realmente importa. Papers: revista de sociologia, (72), pp.215-226.
Schelling, T.C. (1989). Micromotivos y macroconducta. México: Fondo de Cultura Económica
Linares, F. (2018). Sociología y teoría social analíticas. Editorial: Alianza
Boudon, R. (2010). “El homo sociologicus: ni idiota racional ni irracional”. En: Noguera, J.A. ed., Teoría sociológica analítica. CIS.

Bibliografía complementaria

Boudon, R. (1980). Efectos perversos y orden social. Premiá.

Boudon, R. (1981). Lógica de lo social. Introducción al análisis sociológico. La rialp.

Elster, J. (2010). La explicación del comportamiento social: más tuercas y tornillos para las ciencias sociales. Editorial Gedisa.

Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Ariel

Golthorpe, J.H. (2010). De la sociología: números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. CIS.

Hedström, P. and Swedberg, R. eds. (1998). Social mechanisms: An analytical approach to social theory. Cambridge University Press.

Mingione E. (1994). Las Sociedades Fragmentadas. Una Sociología De La Vida Más Allá Del Paradigma Del Mercado. Cap. 1, 2,3 y 4. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social

Noguera, J.A. (2003). ¿Quién teme al individualismo metodológico?: Un análisis de sus implicaciones para la teoría social. Papers: revista de sociologia, (69), pp.101-132.

Olson, M. (1965). The logic of collective action: public goods and the theory of groups. Harvard University Press.

Pinker, S. (2003). The blank slate: The modern denial of human nature. Penguin.

Quivy R.; campenhoudt L., (2002). Manual de investigación en ciencias sociales. Limusa Noriega Editores

Sánchez-Cuenca, I. (2009). Teoría de juegos (Vol. 34). CIS.

Sennet, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona, Anagrama

Tomasello, M. (2010). ¿Por qué cooperamos?. Katz Editores.

Watson, T. (1995). Trabajo y sociedad. Manual introductorio a la sociología del trabajo, industrial y de la empresa. H


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Principios de Microeconomía/611G01001
Historia Económica/611G01002
Estatística I/611G01006
Economía da Empresa: Dirección e Organización/611G01008

Materias que continúan o temario
Estatística II/611G01014
Métodos Estatísticos e Introdución á Econometría/611G01019
Análise Económico das Organizacións/611G01032
Marketing/611G01035
Investigación de Mercados/611G01040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías