Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Socioloxía Código 611G01003
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
ariadna.rodriguez@udc.es
Profesorado
Rodríguez Barcón, Alberto
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
alberto.barcon
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral A Socioloxía Económica céntrase no estudo dos fenómenos económicos a través das referencias teóricas, modelos e variables explicativas propias da Socioloxía. Neste contexto, o obxetivo é, por unha banda, comprender os fundamentos epistemolóxicos e teóricos desta ciencia social e, por outro, promover a adquisición de criterios científicos, capacidade crítica e experiencia práctica, co fin de capacitar aos estudantes na comprensión e análise especializada da materia.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:

- Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías:

*Metodoloxías docentes que se manteñen:

Se manteñen todas pero adaptándoas á nova situación (a través de sesión virtuais e formato online).
- Sesión maxistral (non computa na avaliación).
- Obradoiro (computa na avaliación).
- Presentación oral (computa na avaliación).
- Traballos tutelados (computa na avaliación).
- Atención personalizada (non computa na avaliación).
- Proba obxetiva (computa na avaliación).

*Metodoloxías docentes que se modifican:

- Ningunha.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

- Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguemento das actividades prácticas e dos traballos tutelados.
- Campus Virtual: Diariamente. Segundo a necesidade do alumnado para formular consultas, acceder ós materiais necesarios para o seguemento da materia e o desenrolo das actividades prácticas e traballos.
- Teams: Tantas como demande o alumnado para: a/ comprobar o avance nos contidos teóricos da materia; b/ facer un seguimento e proporcionar apoio na realización das prácticas e traballos tutelados. Esta dinámica permite facer un seguimento normalizado e axustado ás necesidades da aprendizaxe do alumnado para desenvolver o traballo da materia. Se organizará unha sesión semanal co fin de aclarar dúbidas sobre o contido da materia correspondiente á semana anterior e sobre o contido das actividades prácticas que se estén a realizar en cada momento. Ademáis, establecerase un horario de atención en tutorías para consultas que poderánse realizar individualmente e en grupos reducidos.

4. Modificacións na avaliación:

- Ningunha. Se manterá o sistema de avaliación en base os criterios establecidos na Guía Docente. A única modificación na forma de avaliación será que a proba obxetiva, no mesmo formato e data, realizarase de modo online.
Das actividades e traballos presentados valoraráse:
? A profundidade, reflexión e capacidade crítica.
? O dominio das fontes utilizadas.
? O tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
? A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
? A presentación e a claridade da exposición.
- A ausencia de plaxio no contido.

*Observacións de avaliación:

- Mantéñense as mesmas que figuran na Guía Docente.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Non se realizarán cambios xa que os estudantes disporán de todos os materiais necesarios para o seguemento e desenrollo da materia no Campus Virtual.

Competencias do título
Código Competencias do título
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Cooperar en debates e traballos de equipo. A11
A13
B4
C1
C6
C7
C8
Coñecemento dos principais conceptos ou nocións da socioloxía e da socioloxía económica B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C6
C7
C8
Entender as decisións dos principais axentes socioeconómicos e as súas consecuencias macroscópicas (na economía e a sociedade) B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE TEMÁTICA 1: A análise sociolóxica da realidade.
1.1. Aproximación á disciplina sociolóxica.
1.2. Fundamentos teóricos básicos da Socioloxía.
1.3. Categorías sociais e mirada sociolóxica.


UNIDADE TEMÁTICA 2: Ferramentas de análise da realidade social.
2.1. Necesidade dun enfoque interdisciplinar.
2.2. O método en Socioloxía.
2.3. Fundamentos e utilidades das técnicas cuantitativas e cualitativas da investigación social.
UNIDADE TEMÁTICA 3: A análise sociolóxica da empresa.
3.1. A análise da empresa como sistema social.
3.2. Organización formal (funcional e xerárquica) e organización informal.
3.3. A humanización do traballo: teorías da motivación e da satisfacción laboral.

UNIDADE TEMÁTICA 4: A análise sociolóxica da acción económica.
4.1. Disciplinas e especialidades fronteirizas.
4.2. Economía non monetaria e economía informal.
4.3. Investigación da realidade económica.
UNIDADE TEMÁTICA 5: O Mercado como institución social.
5.1. O institucionalismo na economía.
5.2. Modelos de mercados e regulación.
5.3. O capital social.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A11 B1 B4 B5 2 8 10
Traballos tutelados A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 16 16 32
Obradoiro A13 A11 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C6 C8 25 25 50
Sesión maxistral B2 B5 B7 27 27 54
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Exame con preguntas de desenvolvemento sobre os contidos teóricos da materia.
Traballos tutelados Realización de traballos individuais e colectivos nos que se apliquen os coñecementos adquiridos na materia.
Obradoiro Realización de actividades prácticas relacionadas cos contidos teóricos da materia.
Sesión maxistral Explicación dos contidos teóricos da materia para transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. Fomentarase a participación dos estudantes a través de preguntas e / ou discusións.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Obradoiro
Descrición
Levarase a cabo un seguemento continuo dos estudantes a través de titorías e atención personalizada como complemento ás actividades que se realizarán na aula.

Recoméndaselles aos estudantes que fagan uso das tutorías para consultar e supervisar as actividades e traballos que deben realizar para conseguir o mellor uso e aprendizaxe da materia.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A11 B1 B4 B5 Exame con preguntas de desenvolvemento sobre os contidos teóricos da materia.
40
Traballos tutelados A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 Realización de traballos individuais e colectivos nos que se apliquen os coñecementos adquiridos na materia. 60
 
Observacións avaliación

A) NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

1. Condicións de avaliación: está prohibido acceder á sala de exames con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información.

2. Identificación do alumno: o alumno deberá acreditar a súa personalidade segundo a normativa vixente.

B) TIPOS DE CALIFICACIÓN:

1. Calificación de non presentado: corresponde ao alumno cando só participa en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a calificación final, independentemente da calificación acadada.

2. Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención de asistencia á exención de asistencia: o alumno deberá comunicar esta circunstancia aos profesores da materia ao comezo do curso para establecer un calendario específico de datas compatibles coa súa dedicación, agás o datas aprobadas na Xunta de Facultade para a proba obxetiva.

C) OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN:

1. Primeira oportunidade: na convocatoria correspondente á 1ª oportunidade avaliarase aos alumnos matriculados en función dos seguintes criterios: 1) realización, entrega e exposición oral dos traballos e actividades prácticas (60% da calificación); e b) proba obxetiva con preguntas de desenvolvemento sobre o contido teórico da materia (40% da calificación). A suma das puntuacións obtidas en cada un dos apartados constitúe o 100% da nota final.

2. Segunda oportunidade: na convocatoria correspondente á 2ª oportunidade, os estudantes serán avaliados mediante unha proba obxetiva con preguntas de desenvolvemento relacionadas coa parte teórica da materia. Neste caso, a nota do exame representará o 100% da calificación final.

3. Convocatoria anticipada: no caso de que un alumno solicite a convocatoria anticipada, avaliarase mediante unha proba obxetiva con preguntas de desenvolvemento relacionadas coa parte teórica da materia. A ponderación desta proba nesta convocatoria será do 100%.

D) OUTRAS OBSERVACIÓNS DE AVALIACIÓN:

Sistema antiplaxio: os profesores reservaranse o dereito de non avaliar traballos que presenten plaxio no seu contido (todas as actividades realizadas no marco da materia serán sometidas ao programa antiplaxio Turnitin).


Fontes de información
Bibliografía básica Fernández Enguita, M. (1998). Economía y sociología: para un análisis sociológico de la realidad económica. Madrid: Siglo XXI
Goldthorpe, J.H. (2017). La sociología como ciencia de la población. Alianza Editorial
Boudon, R. (2004). La sociología que realmente importa. Papers: Revista de Sociología, (72), pp. 215-226.
Schelling, T.C. (1989). Micromotivos y macroconducta. México: Fondo de Cultura Económica

Berger, P. L., Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Duverger, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ed. Ariel. 

Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel.

Garmendia, J. A. (Ed.) (1987). Sociología industrial y de la empresa. Madrid: Ed. Apilar.

Giner, S. (1979). Sociología. Barcelona: Ed. Península.

Golthorpe, J.H. (2010). De la sociología: números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. Madrid: CIS.

Guiddens, A. (2001). Sociología. Madrid: Ed. Alianza. 

Köhler, H. D. y Artiles, A. M. (2007). Manual de la Sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta Publicaciones.

Macionis, J. y Plummer, K. (2010). Sociología. Madrid: Prentice Hall.

Penalonga, A. (2011). Homo economicus: una explicación del mundo a través de la economía. Madrid: Grupo Planeta.

Portes, A. (2014). Sociología económica, una investigación sistemática (Vol. 9). CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.

Rocher, G. (1980). Introducción a la Sociología General. Barcelona: Ed. Herder. 

Solow, R. M. (1992). El mercado de trabajo como institución social. Madrid: Alianza Editorial.

Watson, T. (1995). Trabajo y sociedad. Manual introductorio a la sociología del trabajo, industrial y de la empresa. Barcelona: Hacer Editorial.

 

Bibliografía complementaria

Finkel, L. (1994). La organización social del trabajo. Madrid: Pirámide.

García Madaria, J. M. (1985). Teoría de la organización y sociedad contemporánea. Barcelona: Ariel Ciencia Política.

Mingione, E. (1994). Las Sociedades Fragmentadas. Una Sociología de la vida más allá del paradigma del Mercado. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Rifkin, J. (1996). El fin del trabajo. Nuevas tecnologías contra puestos de trabajo: El nacimiento de una nueva era. Barcelona: Ed. Paidós.

             -(2011). La tercera revolución industrial. Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Barcelona: Ed. Paidós.

Sayer, A. y Walker, R. (1992). La nueva economía social. Reelaboración de la división del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Sennet, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Principios de Microeconomía/611G01001
Historia Económica/611G01002
Estatística I/611G01006
Economía da Empresa: Dirección e Organización/611G01008

Materias que continúan o temario
Estatística II/611G01014
Métodos Estatísticos e Introdución á Econometría/611G01019
Análise Económico das Organizacións/611G01032
Marketing/611G01035
Investigación de Mercados/611G01040

Observacións

1. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático.

b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostibilidade e nos comportamentos persoais e profesionais.

3. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

4. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías