Identifying Data 2021/22
Subject (*) Sociology Code 611G01003
Study programme
Grao en Economía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
ariadna.rodriguez@udc.es
Lecturers
Rodríguez Barcón, Alberto
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
alberto.barcon
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
General description A Socioloxía Económica céntrase no estudo dos fenómenos económicos a través das referencias teóricas, modelos e variables explicativas propias da Socioloxía. Neste contexto, o obxetivo é, por unha banda, comprender os fundamentos epistemolóxicos e teóricos desta ciencia social e, por outro, promover a adquisición de criterios científicos, capacidade crítica e experiencia práctica, co fin de capacitar aos estudantes na comprensión e análise especializada da materia.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos:

- Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías:

*Metodoloxías docentes que se manteñen:

Se manteñen todas pero adaptándoas á nova situación (a través de sesión virtuais e formato online).
- Sesión maxistral (non computa na avaliación).
- Obradoiro (computa na avaliación).
- Presentación oral (computa na avaliación).
- Traballos tutelados (computa na avaliación).
- Atención personalizada (non computa na avaliación).
- Proba obxetiva (computa na avaliación).

*Metodoloxías docentes que se modifican:

- Ningunha.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

- Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguemento das actividades prácticas e dos traballos tutelados.
- Campus Virtual: Diariamente. Segundo a necesidade do alumnado para formular consultas, acceder ós materiais necesarios para o seguemento da materia e o desenrolo das actividades prácticas e traballos.
- Teams: Tantas como demande o alumnado para: a/ comprobar o avance nos contidos teóricos da materia; b/ facer un seguimento e proporcionar apoio na realización das prácticas e traballos tutelados. Esta dinámica permite facer un seguimento normalizado e axustado ás necesidades da aprendizaxe do alumnado para desenvolver o traballo da materia. Se organizará unha sesión semanal co fin de aclarar dúbidas sobre o contido da materia correspondiente á semana anterior e sobre o contido das actividades prácticas que se estén a realizar en cada momento. Ademáis, establecerase un horario de atención en tutorías para consultas que poderánse realizar individualmente e en grupos reducidos.

4. Modificacións na avaliación:

- Ningunha. Se manterá o sistema de avaliación en base os criterios establecidos na Guía Docente. A única modificación na forma de avaliación será que a proba obxetiva, no mesmo formato e data, realizarase de modo online.
Das actividades e traballos presentados valoraráse:
? A profundidade, reflexión e capacidade crítica.
? O dominio das fontes utilizadas.
? O tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
? A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
? A presentación e a claridade da exposición.
- A ausencia de plaxio no contido.

*Observacións de avaliación:

- Mantéñense as mesmas que figuran na Guía Docente.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Non se realizarán cambios xa que os estudantes disporán de todos os materiais necesarios para o seguemento e desenrollo da materia no Campus Virtual.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Cooperate in discussions and teamwork. A11
A13
B4
C1
C6
C7
C8
Knowledge of the main concepts or notions of sociology and economic sociology B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C6
C7
C8
Understand the decisions of the main socio-economic agents and their macroscopic consequences (in the economy and society) B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9

Contents
Topic Sub-topic
THEMATIC UNIT 1: The sociological analysis of reality. 1.1. Approach to sociological discipline.
1.2. Basic theoretical foundations of Sociology.
1.3. Social categories and sociological perspective.
THEMATIC UNIT 2: Tools for analyzing social reality.
2.1. Need for an interdisciplinary approach.
2.2. The method in Sociology.
2.3. Fundamentals and utilities of quantitative and qualitative techniques of social research.
THEMATIC UNIT 3: A sociological analysis of the company.
3.1. The analysis of the company as a social system.
3.2. Formal organization (functional and hierarchical) and informal organization.
3.3. The humanization of work: theories of motivation and job satisfaction.
THEMATIC UNIT 4: The sociological analysis of economic action. 4.1. Border disciplines and specialties.
4.2. Non-monetary economy and informal economy.
4.3. Investigation of economic reality.
THEMATIC UNIT 5: The Market as a social institution.
5.1. Institutionalism in economics.
5.2. Market models and regulation.
5.3. The social capital.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A11 B1 B4 B5 2 8 10
Supervised projects A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 16 16 32
Workshop A13 A11 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C6 C8 25 25 50
Guest lecture / keynote speech B2 B5 B7 27 27 54
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Exam with development questions on the theoretical contents of the subject.
Supervised projects Completion of individual and collective work in which the knowledge acquired in the subject is applied
Workshop Elaboration of practical activities related to the theoretical contents of the subject.
Guest lecture / keynote speech Explanation of the theoretical contents of the subject to transmit knowledge and facilitate learning. Student participation will be encouraged through questions and/or discussions.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Workshop
Description
Continuous monitoring of students will be carried out through tutorials and personalized attention as a complement to the activities that will be carried out in the classroom.

Students are recommended to use the tutorials to consult and supervise the activities and work they must do in order to achieve the best use and learning of the subject.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A11 B1 B4 B5 Exam with development questions on the theoretical contents of the subject 40
Supervised projects A13 B2 B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 C1 C6 C8 Completion of individual and collective work in which the knowledge acquired in the subject is applied 60
 
Assessment comments

A) EVALUATION REGULATIONS:

1. Evaluation conditions: It is forbidden to access the exam room with any device that allows communication with the outside and / or storage of information.

2. Identification of the student: The student must bring and show his/her ID card or passport the day of the exam in accordance with current regulations.

B) TYPES OF GRADINGS:

1. "Non presentado" grading (students that did not show up): Corresponds to the student, when he only participates in evaluation activities that have a weighting of less than 20% on the final grading, regardless of the grading achieved.

2. Students with recognition of part-time dedication and academic exemption of waiver attendance: Except for the dates approved in the "Junta de Facultad" for the "mixed tests", for the remaining tests a specific timetable compatible with their dedication will be agreed at the beginning of the course.

C) GRADING OPPORTUNITIES:

1. First opportunity: in the call corresponding to the 1ª opportunity will evaluate to the students enrolled in function of the following criteria: 1) realization, delivery and oral exhibition of the works and practical activities (60% of the qualification); and b) objective test with development questions on the theoretical content of the subject (40% of the grade). The sum of the scores obtained in each of the sections constitutes 100% of the final grade.

2. Second opportunity: in the call corresponding to the 2ª opportunity, the students will be evaluated by means of an objective test with development questions related to the theoretical part of the subject. In this case, the exam mark will represent 100% of the final grade.

3. Advance call: in the event that a student requests the advance call, it will be evaluated by means of an objective test with development questions related to the theoretical part of the subject. The weighting of this test in this call will be 100%.

D) OTHER EVALUATION OBSERVATIONS:

Anti-plagiarism system: teachers reserve the right not to evaluate works that present plagiarism in their content (all activities carried out within the framework of the subject will be subject to the Turnitin anti-plagiarism program).


Sources of information
Basic Fernández Enguita, M. (1998). Economía y sociología: para un análisis sociológico de la realidad económica. Madrid: Siglo XXI
Goldthorpe, J.H. (2017). La sociología como ciencia de la población. Alianza Editorial
Boudon, R. (2004). La sociología que realmente importa. Papers: Revista de Sociología, (72), pp. 215-226.
Schelling, T.C. (1989). Micromotivos y macroconducta. México: Fondo de Cultura Económica

Berger, P. L., Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Duverger, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ed. Ariel. 

Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel.

Garmendia, J. A. (Ed.) (1987). Sociología industrial y de la empresa. Madrid: Ed. Apilar.

Giner, S. (1979). Sociología. Barcelona: Ed. Península.

Golthorpe, J.H. (2010). De la sociología: números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. Madrid: CIS.

Guiddens, A. (2001). Sociología. Madrid: Ed. Alianza. 

Köhler, H. D. y Artiles, A. M. (2007). Manual de la Sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta Publicaciones.

Macionis, J. y Plummer, K. (2010). Sociología. Madrid: Prentice Hall.

Penalonga, A. (2011). Homo economicus: una explicación del mundo a través de la economía. Madrid: Grupo Planeta.

Portes, A. (2014). Sociología económica, una investigación sistemática (Vol. 9). CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.

Rocher, G. (1980). Introducción a la Sociología General. Barcelona: Ed. Herder. 

Solow, R. M. (1992). El mercado de trabajo como institución social. Madrid: Alianza Editorial.

Watson, T. (1995). Trabajo y sociedad. Manual introductorio a la sociología del trabajo, industrial y de la empresa. Barcelona: Hacer Editorial.

 

Complementary

Finkel, L. (1994). La organización social del trabajo. Madrid: Pirámide.

García Madaria, J. M. (1985). Teoría de la organización y sociedad contemporánea. Barcelona: Ariel Ciencia Política.

Mingione, E. (1994). Las Sociedades Fragmentadas. Una Sociología de la vida más allá del paradigma del Mercado. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Rifkin, J. (1996). El fin del trabajo. Nuevas tecnologías contra puestos de trabajo: El nacimiento de una nueva era. Barcelona: Ed. Paidós.

             -(2011). La tercera revolución industrial. Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Barcelona: Ed. Paidós.

Sayer, A. y Walker, R. (1992). La nueva economía social. Reelaboración de la división del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Sennet, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Principles of Microeconomics/611G01001
Economic History/611G01002
Statistics I/611G01006
Business Economics: Management and Organisation/611G01008

Subjects that continue the syllabus
Statistics II/611G01014
Statistical Methods and Introduction to Econometrics/611G01019
Economic Analysis of Organisations/611G01032
Marketing/611G01035
Market Research/611G01040

Other comments

1. The delivery of the documentary works carried out in this subject:

a. It will be requested in virtual format and/or computer support.

b. It will be done through Moodle, in digital format without the need to print them.

2. The importance of ethical principles related to sustainability values in personal and professional behavior must be taken into account.

3. Work will be done to identify and modify sexist prejudices and attitudes and the environment will be influenced to modify them and promote values of respect and equality.

4. The full integration of students who, for physical, sensory, psychological or sociocultural reasons, experience difficulties to an adequate, equal and profitable access to university life will be facilitated.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.