Identifying Data 2018/19
Subject (*) Mathematics II Code 611G01010
Study programme
Grao en Economía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Economía
Coordinador
Gómez Suárez, Manuel Alberto
E-mail
manuel.gomez@udc.es
Lecturers
Gómez Suárez, Manuel Alberto
Rodríguez González, David
E-mail
manuel.gomez@udc.es
david.rodriguez.gonzalez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
General description O obxectivo deste curso é presentar aos alumnos os conceptos básicos do cálculo diferencial en varias variables, a programación matemática e as ecuacións diferenciais, que serán necesarios para a aprendizaxe doutras disciplinas do grao e para a súa carreira futura. O estudante deberá entender os conceptos básicos presentados e os resultados que os relacionan, e aplicar ese coñecemento de forma adecuada e rigorosa para resolver problemas prácticos. Farase unha énfase especial na aplicación dos contidos do curso a problemas de natureza económica e á interpretación dos resultados obtidos. Tamén se pretende axudar os alumnos a desenvolver habilidades xenéricas, como a capacidade de análise e síntese, a capacidade de razoamento lóxico, a capacidade de resolución de problemas, o pensamento crítico, a aprendizaxe independente, ou a capacidade de recuperar e utilizar información de varias fontes.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Entender os conceptos básicos do espazo euclídeo IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
Identificar os conxuntos notábeis dun subconxunto de IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar se un conxunto é aberto, pechado, acoutado, compacto e convexo A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
C1
C4
C5
C6
Entender o concepto de función de varias variábeis A3
A7
A9
A12
B1
B3
B5
B7
C4
C5
C6
Representar gráficamente o mapa de curvas de nivel de funcións reais de dúas variábeis A1
A7
A9
A10
A11
B2
B3
B4
C2
C3
C7
Coñecer o concepto de límite dunha función nun punto e saber calcular límites A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
Entender o concepto de función continua e saber determinar se unha función é ou non continua A3
A4
A5
A8
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
Identificar unha función linear A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
C4
C5
C6
C7
Identificar unha forma cuadrática A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
B1
B2
B3
C1
C4
C5
C6
Clasificar unha forma cuadrática mediante o criterio dos menores principais A1
A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C2
C3
Clasificar unha forma cuadrática restrinxida A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C4
C5
Calcular derivadas e elasticidades parciais e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Estudar a diferenciabilidade dunha función de varias variábeis A3
A4
A5
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Coñocer as relacións entre diferenciabilidade, derivabilidade e continuidade A3
A7
A8
B2
B5
C1
C2
C3
Obter o polinomio de Taylor dunha función A3
A4
A5
A7
B1
B2
C4
C5
C6
Obter as derivadas parciais dunha función composta A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
Aplicar o teorema de existencia para estudar cando unha ecuación define de xeito implícito unha función real A3
A7
A9
B1
B3
B5
C3
C5
Obter as derivadas e elasticidades parciais da función implícita e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Coñecer o concepto de función homoxénea e saber determinar cando unha función é homoxénea A9
A10
A11
B2
B3
B4
C4
C5
C6
Estudar a convexidade dun conxunto A5
A7
B2
B4
B5
C4
C5
C6
Estudar a concavidade/convexidade dunha función A5
A7
A9
B6
B7
B8
C4
C5
C6
Formular problemas de programación matemática A5
A6
A7
B2
B3
B4
C4
C5
Diferenciar entre óptimo local e global A5
A7
A9
B2
B3
B4
C1
C2
C3
Estudar a existencia de extremos globais utilizando o teorema de Weierstrass A7
A10
A12
B1
B2
B3
C1
C4
Resolver de xeito gráfico programas matemáticos con dúas variábeis A6
A7
A8
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Obter os puntos críticos de funcións de variábel vectorial e clasificar aplicando as condicións de segundo orde A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa sen restricións A9
A10
A11
B3
B4
B5
C1
C4
C5
Formular problemas económicos como programas con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
C5
Calcular os puntos críticos dun programa con restricións de igualdade, clasificar e interpretar os multiplicadores de Lagrange A11
A12
A13
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Entender o concepto de ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B8
C1
C4
C5
Resolver ecuaciones diferenciais de primero orde. A9
A12
B5
B6
B8
C6
C7
C8
Representar e analizar o diagrama de fases dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B3
B5
B6
B7
B8
C4
C6
C7
C8
Calcular o estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B7
C1
C4
C5
Estudiar a estabilidade do estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B3
B6
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. O espazo euclídeo IRn O espazo euclídeo IRn.
Produto escalar. Norma. Distancia.
Conxuntos notables.
Conxuntos abertos e pechados.
Conxuntos compactos e convexos.
Tema 2. Funcións de varias variábeis Conceptos básicos.
Representación gráfica de funcións reais. Curvas de nivel.
Límite dunha función nun punto.
Continuidade.
Funcións lineares.
Formas cuadráticas. Clasificación.
Formas cuadráticas restrinxidas.
Tema 3. Diferenciabilidade de funcións de varias variábeis Derivadas parciais.
Diferenciabilidade. Función de clase un.
Teoremas relativos á diferenciación. A regra da cadea.
Derivadas parciais de orde superior. Teorema de Taylor.
Teorema da función implícita.
Funcións homoxéneas. Teorema de Euler.
Tema 4. Convexidade de conxuntos e funcións Conxuntos convexos. Propiedades.
Funcións convexas. Propiedades.
Caracterización das funcións convexas de clase dúas.
Tema 5. Introdución á programación matemática Formulación dun programa matemático.
Óptimos locais e globales.
Resolución gráfica.
Teoremas fundamentais de optimización.
Tema 6. Programación sen restricións Condicións necesarias de primeiro orde.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 7. Programación con restricións de igualdade Planteamento.
Condicións necesarias de primeiro orde: Teorema de Lagrange.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 8. Introducción ás ecuacións diferencias Ecuacións diferenciais ordinarias de primeiro orde.
Solución. Métodos de solución.
Estado estacionario. Diagrama de fases.
Estabilidade do equilibrio.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A1 A3 A4 A8 A9 A10 A11 A12 A13 1 0 1
Multiple-choice questions A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 2 7 9
Mixed objective/subjective test A5 A6 A7 B2 B1 B3 B4 B5 B6 3 15 18
Guest lecture / keynote speech A4 A5 A6 C3 C4 C5 15 15 30
Seminar A1 A3 A4 C4 C5 C6 C7 2 4 6
Practical test: A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 2 8 10
Problem solving A1 A3 A4 A10 A11 A12 B4 B5 B6 C8 25 50 75
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Durarán unha hora e será a presentación da materia
Multiple-choice questions Haberá duas probas de resposta múltiple (tipo test). Estas probas constarán de diversas preguntas con varias respostas das que só unha será verdadeira, relativas a conceptos teóricos e prácticos abordados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Mixed objective/subjective test Haberá varias probas obxectivas. Estas probas estarán constituídas por preguntas relativas a conceptos teóricos e prácticos aboradados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Guest lecture / keynote speech Haberá un total de 15 horas de clase maxistral, que estará centrada na exposición dos contidos de carácter mais teórico.
Seminar O grupo será dividido en dous subgrupos. Realizaránse 2 seminarios dunha hora de duración.
Practical test: Realizaranse duas probas prácticas na aula.
Problem solving Haberá un total de 25 horas de clase de solución de problemas, que consistirá na exposición e realización dos contidos prácticos dos diferentes temas.

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Seminar
Description
Para a preparación das diferentes probas, o estudante disporá das seguintes vías de comunicación co profesor:
-Plataforma Moodle (mediante o uso dos foros ou mensaxes directos).
-Correo electrónico do profesor.
-Titorías persoais no despacho (no horario de titorías que se estableza).
-Seminarios en grupo pequeno (titorías de grupo).
Ademáis, tamén será posible a realización de titorías en datas e horas diferentes ás establecidas, previa solicitude por parte do estudante.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A5 A6 A7 B2 B1 B3 B4 B5 B6 O exame final (presencial) suporá un 50% da cualificación final (5 puntos). Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 50
Practical test: A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá duas probas presencias de resolución de problemas, e cada unha delas suporá un 15% da calificación final (1.5 puntos). Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 30
Multiple-choice questions A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá duas probas presenciais de resposta múltiple (tipo test). Cada unha de elas suporá un 10% da cualificación final (1 punto). 20
 
Assessment comments

A primeira e a segunda oportunidade avaliaranse de igual maneira.

A avaliación continua consistirá na realización de dúas probas tipo test na aula (10% cada una) e a realización de dúas probas prácticas na aula (15% cada unha). A falta de asistencia non xustificada a máis de catro sesións de clase (maxistral, práctica ou seminario) dará lugar á pérda da avaliación continua, que supón o 50% da cualificación final. Para cualificar unha falta de asistencia como xustificada ou non estaráse ao disposto no artigo 12, puntos 1 e 5, das Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitarios. En caso de comportamento irrespetuoso cos compañeiros ou co profesor, ou de uso de dispositivos electrónicos (tableta, ordenador, teléfono, ...) ou outro material para actividades non relacionadas coa clase, será requirido para que abandone a aula, e computaráse como unha falta de asistencia non xustificada.

Otorgaráse a cualificación de NON PRESENTADO ao estudante que só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida.

Convocatoria adiantada de decembro: A cualificación final do estudante que solicite a convocatoria adiantada de decembro será a obtida na proba obxectiva presencial valorada sobre 10 puntos.

Condicións de realización das exames: Durante a realización dos exames non se poderá ter acceso a ningún dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información. Poderá denegarse a entrada á aula do exame con este tipo de dispositivos. O alumno poderá utilizar unha calculadora científica non gráfica e non programable na proba mixta. Non se admitirán os exames escritos con lapis. Os alumnos deberán identificarse mediante DNI ou equivalente para a realización das probas de avaliación.

Plataforma virtual: Utilizaráse a plataforma Moodle da UDC (http://moodle.udc.es)


Sources of information
Basic K. Sydsæter, P. J. Hammond y A. Carvajal (2012). Matemáticas para el análisis económico . Pearson Educación, Madrid

Complementary E. Minguillón, I. Pérez Grasa y G. Jarne (2004). Matemáticas para la economía. Libro de ejercicios. Álgebra lineal y cálculo diferencial. McGraw-Hill, Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (2001). Matemáticas para la economía: programación matemática y sistemas dinámicos . McGraw-Hill, Madrid
A. C. Chiang y K. Wainwright (2006). Métodos fundamentales de economía matemática . McGraw-Hill, Madrid
R. M. Barbolla, E. Cerdá y P. Sanz (2001). Optimización. Cuestiones, ejercicios y aplicaciones a la economía . Prentice Hall, Madrid


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Mathematics I/650G01004

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
<p>É aconsellabel ter superada a materia de Matemáticas I. Hai que estar familiarizado cos conceptos e resultados fundamentais da álxebra linear (matrices, determinantes e sistemas de ecuacións lineares), e do cálculo diferencial dunha variábel (límite, continuidade, derivada, elasticidade, extremos, convexidade). </p>


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.