Identifying Data 2020/21
Subject (*) Mathematics II Code 611G01010
Study programme
Grao en Economía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Economía
Coordinador
Gómez Suárez, Manuel Alberto
E-mail
manuel.gomez@udc.es
Lecturers
Gómez Suárez, Manuel Alberto
López Salas, José Germán
E-mail
manuel.gomez@udc.es
jose.lsalas@udc.es
Web http://moodle.udc.es
General description O obxectivo deste curso é presentar aos alumnos os conceptos básicos do cálculo diferencial en varias variables, a programación matemática e as ecuacións diferenciais, que serán necesarios para a aprendizaxe doutras disciplinas do grao e para a súa carreira futura. O estudante deberá entender os conceptos básicos presentados e os resultados que os relacionan, e aplicar ese coñecemento de forma adecuada e rigorosa para resolver problemas prácticos. Farase unha énfase especial na aplicación dos contidos do curso a problemas de natureza económica e á interpretación dos resultados obtidos. Tamén se pretende axudar os alumnos a desenvolver habilidades xenéricas, como a capacidade de análise e síntese, a capacidade de razoamento lóxico, a capacidade de resolución de problemas, o pensamento crítico, a aprendizaxe independente, ou a capacidade de recuperar e utilizar información de varias fontes.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Ningún

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas, pero a docencia presencial será online a través de Teams.

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Sin variación

4. Modificacións na avaliación
De ser preciso, as probas presenciais faranse de forma virtual.

*Observacións de avaliación en caso de que a evaluación sexa totalmente virtual:

Cualificación provisional e definitiva: A cualificación provisional será a media ponderada das cualificacións obtidas segundo o descrito no apartado de avaliación. Para aqueles estudantes que obteñan unha nota inferior a 7 puntos, esa será a súa cualificación definitiva, suxeita á eventual revisión de oficio descrita no apartado de avaliación. Os estudantes que obteñan unha cualificación provisional igual ou superior a 7 puntos poderán presentarse a unha sesión virtual para a defensa das súas probas e/ou entregas. De non presentarse a esa sesión a súa cualificación definitiva sería de 6.9 puntos (Aprobado), suxeita á eventual revisión de oficio descrita no apartado de avaliación. De presentarse á sesión de revisión, estaríase ao descrito sobre o proceso de revisión e, en caso de defender adecuadamente a realización das probas e/ou entregas, a cualificación definitiva do estudante sería a obtida de forma provisional.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

6. Comunicación e solución de problemas:

a) Se o problema é de falta de acceso a Internet ou de equipamento necesario para realizar as actividades de avaliación online a través de Moodle e/ou Teams, debe comunicarse ao profesor para poder tomar as medidas oportunas. Non se aceptarán como válidas xustificacións baseadas na falta de dispoñibilidade do equipamento necesario de non ser comunicado ao profesor antes da data convida.

b) Se o problema é unha dificultade técnica puntual durante algunha das probas online síncronas, deberá poñerse en coñecemento do profesor antes ou durante a realización da proba (por Teams, por correo electrónico, ou por teléfono). Con carácter xeral, non se aceptarán como válidas xustificacións de problemas técnicos comunicados despois de concluír o prazo de realización da proba.

c) Para previr problemas na entrega de probas e/ou boletíns a través de Moodle recoméndase non axustarse á data límite.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Entender os conceptos básicos do espazo euclídeo IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
Identificar os conxuntos notábeis dun subconxunto de IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar se un conxunto é aberto, pechado, acoutado, compacto e convexo A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
C1
C4
C5
C6
Entender o concepto de función de varias variábeis A3
A7
A9
A12
B1
B3
B5
B7
C4
C5
C6
Representar gráficamente o mapa de curvas de nivel de funcións reais de dúas variábeis A1
A7
A9
A10
A11
B2
B3
B4
C2
C3
C7
Coñecer o concepto de límite dunha función nun punto e saber calcular límites A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
Entender o concepto de función continua e saber determinar se unha función é ou non continua A3
A4
A5
A8
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
Identificar unha función linear A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
C4
C5
C6
C7
Identificar unha forma cuadrática A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
B1
B2
B3
C1
C4
C5
C6
Clasificar unha forma cuadrática mediante o criterio dos menores principais A1
A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C2
C3
Clasificar unha forma cuadrática restrinxida A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C4
C5
Calcular derivadas e elasticidades parciais e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Estudar a diferenciabilidade dunha función de varias variábeis A3
A4
A5
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Coñocer as relacións entre diferenciabilidade, derivabilidade e continuidade A3
A7
A8
B2
B5
C1
C2
C3
Obter o polinomio de Taylor dunha función A3
A4
A5
A7
B1
B2
C4
C5
C6
Obter as derivadas parciais dunha función composta A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
Aplicar o teorema de existencia para estudar cando unha ecuación define de xeito implícito unha función real A3
A7
A9
B1
B3
B5
C3
C5
Obter as derivadas e elasticidades parciais da función implícita e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Coñecer o concepto de función homoxénea e saber determinar cando unha función é homoxénea A9
A10
A11
B2
B3
B4
C4
C5
C6
Estudar a convexidade dun conxunto A5
A7
B2
B4
B5
C4
C5
C6
Estudar a concavidade/convexidade dunha función A5
A7
A9
B6
B7
B8
C4
C5
C6
Formular problemas de programación matemática A5
A6
A7
B2
B3
B4
C4
C5
Diferenciar entre óptimo local e global A5
A7
A9
B2
B3
B4
C1
C2
C3
Estudar a existencia de extremos globais utilizando o teorema de Weierstrass A7
A10
A12
B1
B2
B3
C1
C4
Resolver de xeito gráfico programas matemáticos con dúas variábeis A6
A7
A8
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Obter os puntos críticos de funcións de variábel vectorial e clasificar aplicando as condicións de segundo orde A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa sen restricións A9
A10
A11
B3
B4
B5
C1
C4
C5
Formular problemas económicos como programas con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
C5
Calcular os puntos críticos dun programa con restricións de igualdade, clasificar e interpretar os multiplicadores de Lagrange A11
A12
A13
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Entender o concepto de ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B8
C1
C4
C5
Resolver ecuaciones diferenciais de primero orde. A9
A12
B5
B6
B8
C6
C7
C8
Representar e analizar o diagrama de fases dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B3
B5
B6
B7
B8
C4
C6
C7
C8
Calcular o estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B7
C1
C4
C5
Estudiar a estabilidade do estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B3
B6
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. O espazo euclídeo IRn O espazo euclídeo IRn.
Produto escalar. Norma. Distancia.
Conxuntos notables.
Conxuntos abertos e pechados.
Conxuntos compactos e convexos.
Tema 2. Funcións de varias variábeis Conceptos básicos.
Representación gráfica de funcións reais. Curvas de nivel.
Límite dunha función nun punto.
Continuidade.
Funcións lineares.
Formas cuadráticas. Clasificación.
Formas cuadráticas restrinxidas.
Tema 3. Diferenciabilidade de funcións de varias variábeis Derivadas parciais.
Diferenciabilidade. Función de clase un.
Teoremas relativos á diferenciación. A regra da cadea.
Derivadas parciais de orde superior. Teorema de Taylor.
Teorema da función implícita.
Funcións homoxéneas. Teorema de Euler.
Tema 4. Convexidade de conxuntos e funcións Conxuntos convexos. Propiedades.
Funcións convexas. Propiedades.
Caracterización das funcións convexas de clase dúas.
Tema 5. Introdución á programación matemática Formulación dun programa matemático.
Óptimos locais e globales.
Resolución gráfica.
Teoremas fundamentais de optimización.
Tema 6. Programación sen restricións Condicións necesarias de primeiro orde.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 7. Programación con restricións de igualdade Planteamento.
Condicións necesarias de primeiro orde: Teorema de Lagrange.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 8. Introducción ás ecuacións diferencias Ecuacións diferenciais ordinarias de primeiro orde.
Solución. Métodos de solución.
Estado estacionario. Diagrama de fases.
Estabilidade do equilibrio.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A1 A3 A4 A8 A9 A10 A11 A12 A13 1 0 1
Multiple-choice questions A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 1 9 10
Guest lecture / keynote speech A4 A5 A6 C3 C4 C5 12 12 24
Mixed objective/subjective test A1 A3 A4 A13 B5 B7 B8 C4 C5 C6 C7 0 16 16
Practical test: A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 1.5 9 10.5
Events academic / information A1 A3 A4 A6 A7 A8 A9 B5 B6 B7 B8 B9 C5 C6 C7 C8 1.5 0 1.5
Seminar A1 A3 A4 A10 A11 A12 B4 B5 B6 C8 10 13 23
Problem solving A1 A3 A4 A10 A11 A12 B4 B5 B6 C8 21 42 63
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación da materia
Multiple-choice questions Haberá unha proba de resposta múltiple (tipo test). Esta proba constará de diversas preguntas con varias respostas das que só unha será verdadeira, relativas a conceptos teóricos e prácticos abordados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Guest lecture / keynote speech Estará centrada na exposición dos contidos de carácter mais teórico.
Mixed objective/subjective test Realizaránse dous boletíns de problemas a entregar en datas determinadas.
Practical test: Realizarase unha proba práctica de solución de problemas na data oficial de exame.
Events academic / information Asistencia obligatoria a algunha conferencia ou seminario de interés para o estudiante
Seminar Seminarios para efectuar un seguimento continuo da materia. Consistirá en sesións de apoio e reforzo dos contidos teóricos e prácticos vistos nas sesións maxistrais e de solución de problemas.
Problem solving Consistirá na exposición e solución de problemas prácticos dos diferentes temas.

Personalized attention
Methodologies
Seminar
Problem solving
Mixed objective/subjective test
Description
O estudante disporá das seguintes vías de comunicación co profesor:
-Plataforma Moodle (mediante o uso dos foros ou mensaxes directos).
-Correo electrónico do profesor.
-Titorías persoais ou grupais a través de Teams.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Practical test: A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá unha proba práctica de solución de problemas na data oficial, que suporá o 30% da cualificación final. Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 30
Mixed objective/subjective test A1 A3 A4 A13 B5 B7 B8 C4 C5 C6 C7 Haberá dous boletíns de problemas a entregar en datas determinadas, e cada un deles supoñerá un 20% da cualificación final. Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos idóneos, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas.
40
Multiple-choice questions A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá unha proba de resposta múltiple (tipo test) que suporá un 30% da cualificación final. 30
 
Assessment comments

As condicións de evaluación da 1ª e a 2ª oportunidade son as mesmas e detállanse a continuación:

  • Proba práctica: na data oficial de exame final da materia cun peso do 30%,
  • Boletíns de problemas: 2 boletíns de problemas a entregar nunha data determinada, cada un cun peso do 20%,
  • Exame tipo test: cun peso do 30%.

Na 2ª oportunidade poderanse recuperar tanto os boletíns de problemas como a proba tipo test, previa solicitude, en datas convenidas. De non solicitar repetir algunha destas probas, manteríase a cualificación obtida na 1ª oportunidade. De solicitar repetir algunha destas probas, a nova cualificación será a tomada en consideración na 2ª oportunidade.

A revisión das probas de avaliación pode ter lugar a iniciativa do estudante ou de oficio polo profesor. De ser a iniciativa do profesor, de forma aleatoria ou por elección directa, a revisión consistirá nunha exposición e defensa das probas ou entregas realizadas. En ningún caso esta revisión consistirá nunha proba adicional de contidos ou competencias. No caso de que estudante non poda defender axeitadamente a realización das probas ou entregas, a cualificación final obtida sería de suspenso.

Os mesmos criterios aplicaranse aos alumnos con dedicación parcial.

Será cualificado con NON PRESENTADO o estudante que só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida.

Convocatoria adiantada de decembro: A cualificación final do estudante que solicite a convocatoria adiantada de decembro será a obtida na proba obxectiva presencial valorada sobre 10 puntos.

Condicións de realización das exames presenciais: Durante a realización dos exames non se poderá ter acceso a ningún dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información. Poderá denegarse a entrada á aula do exame con este tipo de dispositivos. Os alumnos deberán identificarse mediante DNI ou equivalente para a realización das probas de avaliación.

Plataforma virtual: Utilizaráse a plataforma Moodle da UDC (http://moodle.udc.es)


Sources of information
Basic K. Sydsæter, P. J. Hammond y A. Carvajal (2012). Matemáticas para el análisis económico . Pearson Educación, Madrid

En Moodle están dispoñibles os resumos dos temas, presentacións, boletíns de exercicios, exercicios resoltos, tests, exames anteriores e exercicios resoltos paso a paso. Ademáis, en caso de que se imparta docencia de forma semipresencial ou virtual, en Moodle e  Teams estarán os vínculos ás clases e sesións de problemas impartidos por videoconferencia.

Complementary E. Minguillón, I. Pérez Grasa y G. Jarne (2004). Matemáticas para la economía. Libro de ejercicios. Álgebra lineal y cálculo diferencial. McGraw-Hill, Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (2001). Matemáticas para la economía: programación matemática y sistemas dinámicos . McGraw-Hill, Madrid
A. C. Chiang y K. Wainwright (2006). Métodos fundamentales de economía matemática . McGraw-Hill, Madrid
R. M. Barbolla, E. Cerdá y P. Sanz (2001). Optimización. Cuestiones, ejercicios y aplicaciones a la economía . Prentice Hall, Madrid


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Mathematics I/611G01009

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

1.- The delivery of the documentary works carried out in this matter:

1.1. It will be requested in virtual format and / or computer support

1.2. It will be done through Moodle, in digital format without the need to print them

1.3. If done on paper:

- Plastics will not be used.

- Double-sided prints will be made.

- Recycled paper will be used.

- Draft printing will be avoided.

2.- A sustainable use of resources and the prevention of negative impacts on the natural environment must be made

3.- The importance of ethical principles related to the values ??of sustainability in personal and professional behavior must be taken into account

4.- As it is included in the different regulations of application for university teaching, the gender perspective must be incorporated in this matter (non-sexist language will be used, bibliography of authors of both sexes will be used, intervention in class of students will be encouraged and students ...)

5.- Work to identify and modify prejudices and sexist attitude, and influence the environment to modify them and promote values ??of respect and equality

6. Situations of discrimination based on gender must be detected and actions and measures will be proposed to correct them.

7. The full integration of students who for physical, sensorial, psychic or sociocultural reasons, experience difficulties to an ideal, equal and beneficial access to university life will be facilitated

.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.