Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Matemáticas II Código 611G01010
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Gómez Suárez, Manuel Alberto
Correo electrónico
manuel.gomez@udc.es
Profesorado
Gómez Suárez, Manuel Alberto
Correo electrónico
manuel.gomez@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal
Descrición xeral O obxectivo deste curso é presentar aos alumnos os conceptos básicos do cálculo diferencial en varias variables, a programación matemática e as ecuacións diferenciais, que serán necesarios para a aprendizaxe doutras disciplinas do grao e para a súa carreira futura. O estudante deberá entender os conceptos básicos presentados e os resultados que os relacionan, e aplicar ese coñecemento de forma adecuada e rigorosa para resolver problemas prácticos. Farase unha énfase especial na aplicación dos contidos do curso a problemas de natureza económica e á interpretación dos resultados obtidos. Tamén se pretende axudar os alumnos a desenvolver habilidades xenéricas, como a capacidade de análise e síntese, a capacidade de razoamento lóxico, a capacidade de resolución de problemas, o pensamento crítico, a aprendizaxe independente, ou a capacidade de recuperar e utilizar información de varias fontes.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Identificar os conxuntos notábeis dun subconxunto de IRn A3
A12
B1
B4
B5
C1
C7
C8
Representar gráficamente o mapa de curvas de nivel de funcións reais de dúas variábeis A3
A4
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C1
C3
C6
C7
C8
Coñocer as relacións entre diferenciabilidade, derivabilidade e continuidade A3
A9
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C1
C6
C7
C8
Estudar a concavidade/convexidade dunha función A3
A4
A9
A12
B1
B5
C1
C6
C7
C8
Entender o concepto de función de varias variábeis A3
A9
A12
B1
B2
C1
C3
C6
C7
Identificar unha forma cuadrática A3
A4
A9
A10
A12
B1
B2
C1
C6
C7
C8
Clasificar unha forma cuadrática mediante o criterio dos menores principais A3
A4
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C1
C6
C7
C8
Clasificar unha forma cuadrática restrinxida A3
A4
A9
A10
A12
B1
B2
B4
B5
C1
Entender os conceptos básicos do espazo euclídeo IRn A3
A12
B1
B4
B5
C1
C7
C8
Estudiar a estabilidade do estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Calcular o estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C1
C4
C6
C7
C8
Coñecer o concepto de límite dunha función nun punto e saber calcular límites A3
A9
B1
B2
C1
C6
Entender o concepto de función continua e saber determinar se unha función é ou non continua A3
A9
A12
B1
B2
C1
C4
Identificar unha función linear A3
A9
B1
C1
Calcular derivadas e elasticidades parciais e as interpretar A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Obter o polinomio de Taylor dunha función A3
A9
A10
A12
B1
C1
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa con restricións de igualdade A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Entender o concepto de ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Diferenciar entre óptimo local e global A3
A4
A9
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C6
C8
Formular problemas de programación matemática A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Estudar a convexidade dun conxunto A3
A9
A12
B1
B4
B5
C1
C7
Obter os puntos críticos de funcións de variábel vectorial e clasificar aplicando as condicións de segundo orde A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Entender o concepto de función de varias variábeis A3
A4
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
C1
C6
C7
C8
Resolver de xeito gráfico programas matemáticos con dúas variábeis A3
A4
A9
A10
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Estudar a existencia de extremos globais utilizando o teorema de Weierstrass A3
A4
A9
A12
B1
B3
C1
Obter as derivadas e elasticidades parciais da función implícita e as interpretar A3
A5
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C4
C6
C7
C8
Coñecer o concepto de función homoxénea e saber determinar cando unha función é homoxénea A3
A9
B1
B3
B4
C1
Determinar se un conxunto é aberto, pechado, acoutado, compacto e convexo A3
A9
B1
C1
Obter as derivadas parciais dunha función composta A3
A9
A10
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B8
C1
C4
C6
Aplicar o teorema de existencia para estudar cando unha ecuación define de xeito implícito unha función real A3
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C1
C6
C7
C8
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa sen restricións A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Formular problemas económicos como programas con restricións de igualdade A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Calcular os puntos críticos dun programa con restricións de igualdade, clasificar e interpretar os multiplicadores de Lagrange A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Representar e analizar o diagrama de fases dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A5
A7
A9
A10
A13
B1
B2
B3
B9
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Resolver ecuaciones diferenciais de primero orde. A3
A4
A5
A7
A9
A10
A12
A13
B1
B2
B4
B5
B8
C1
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. O espazo euclídeo IRn O espazo euclídeo IRn.
Produto escalar. Norma. Distancia.
Conxuntos notables.
Conxuntos abertos e pechados.
Conxuntos compactos e convexos.
Tema 2. Funcións de varias variábeis Conceptos básicos.
Representación gráfica de funcións reais. Curvas de nivel.
Límite dunha función nun punto.
Continuidade.
Funcións lineares.
Formas cuadráticas. Clasificación.
Formas cuadráticas restrinxidas.
Tema 3. Diferenciabilidade de funcións de varias variábeis Derivadas parciais.
Diferenciabilidade. Función de clase un.
Teoremas relativos á diferenciación. A regra da cadea.
Derivadas parciais de orde superior. Teorema de Taylor.
Teorema da función implícita.
Funcións homoxéneas. Teorema de Euler.
Tema 4. Convexidade de conxuntos e funcións Conxuntos convexos. Propiedades.
Funcións convexas. Propiedades.
Caracterización das funcións convexas de clase dúas.
Tema 5. Introdución á programación matemática Formulación dun programa matemático.
Óptimos locais e globales.
Resolución gráfica.
Teoremas fundamentais de optimización.
Tema 6. Programación sen restricións Condicións necesarias de primeiro orde.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 7. Programación con restricións de igualdade Planteamento.
Condicións necesarias de primeiro orde: Teorema de Lagrange.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 8. Introducción ás ecuacións diferencias Ecuacións diferenciais ordinarias de primeiro orde.
Solución. Métodos de solución.
Estado estacionario. Diagrama de fases.
Estabilidade do equilibrio.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A3 A4 A5 A7 A9 A10 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1 0 1
Proba de resposta múltiple A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1 9 10
Sesión maxistral A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 13 16 29
Proba mixta A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1.5 10 11.5
Proba práctica A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 4 20 24
Eventos científicos e/ou divulgativos A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1.5 0 1.5
Solución de problemas A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 24 48 72
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia
Proba de resposta múltiple Haberá unha proba de resposta múltiple (tipo test). Esta proba constará de diversas preguntas con varias respostas das que só unha será verdadeira, relativas a conceptos teóricos e prácticos abordados nas clases de sesión maxistral e de solución de problemas.
Sesión maxistral Estará centrada na exposición dos contidos de carácter mais teórico.
Proba mixta Realizaranse catro boletíns de problemas na aula, dos que contarán os tres mellores para a avaliación.
Proba práctica Realizarase unha proba práctica de solución de problemas na data oficial de exame.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia obligatoria a algunha conferencia ou seminario de interés para o estudiante
Solución de problemas Consistirá na exposición e solución de problemas prácticos dos diferentes temas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Solución de problemas
Descrición
O estudante disporá das seguintes vías de comunicación co profesor:
- Campus virtual (mediante o uso dos foros ou mensaxes directos).
- Teams.
- Correo electrónico do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Proba de resposta múltiple (tipo test) cun peso do 25%. 25
Proba mixta A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Haberá catro boletíns de problemas a realizar na aula, das que so computarán as tres mellores cun 15% da cualificación final cada unha. Nestas probas valoraranse: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos idóneos, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas.
45
Proba práctica A3 A4 A5 A7 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Haberá unha proba práctica de solución de problemas na data oficial, que suporá o 30% da cualificación final. Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 30
 
Observacións avaliación

A asistencia a clase é obrigatoria. 

Na 1ª oportunidade a avaliación será continua e será requisito o ter asistido alomenos ao 75% das horas de docencia presencial. So se excluirán deste cómputo as ausencias debidamente xustificadas polas causas previstas no artigo 12.1 das Normas de Avaliación, Revisión e Reclamación das Cualificacións dos Estudios de Grao e Mestrado Universitario. 

A cualificación provisional (que será definitiva de cumprirse o requisito de asistencia) da 1ª oportunidade calcularase da seguinte forma:

  • Proba práctica: na data oficial de exame cun peso do 30%,
  • Boletíns de problemas: 4 boletíns de problemas a realizar na aula, dos que só computarán os tres mellores, cun peso do 15% cada un,
  • Exame tipo test: cun peso do 25%.

A cualificación da 2ª oportunidade calcularase da seguinte forma:

  • Proba práctica: na data oficial de exame, cun peso do 30%,
  • Proba práctica adicional (sustitutoria dos boletíns de problemas), na data oficial de exame cun peso do 45%,
  • Test, na data oficial de exame, cun peso do 25%.

O estudantado que cumpra o requisito de asistencia poderá manter a cualificación obtida na 1ª oportunidade no test e/ou nos boletíns de problemas (en conxunto), previa solicitude no prazo que se establecerá ao efecto.

O estudantado con dispensa académica está eximido do requisito de asistencia na 1ª oportunidade. A súa avaliación nas duas oportunidades será como a descrita anteriormente para a 2ª oportunidade (exame, 75%, test, 25%).

Será cualificado con NON PRESENTADO o/a estudante que só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida. De non cumprirse o requisito de asistencia na primeira oportunidade, a cualificación definitiva será a menor de: i) a cualificación provisional e ii) 4.9 puntos.

Convocatoria adiantada de decembro: A cualificación final do estudantado que solicite a convocatoria adiantada de decembro será a obtida nunha proba obxectiva presencial valorada sobre 10 puntos.

Condicións de realización das exames presenciais: Durante a realización dos exames non se poderá ter acceso a ningún dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información nin empregar ningún software/aplicación que non teñan sido permitidos de forma expresa. Poderá denegarse a entrada á aula do exame con este tipo de dispositivos. Os alumnos deberán identificarse mediante DNI ou equivalente para a realización das probas de avaliación.

Plataforma virtual: Utilizaráse o Campus Virtual da UDC (http://campusvirtual.udc.gal).

As titorías en grupo reducido empregaranse para a realización das problas de avaliación continua na aula.

En caso de cometer fraude, o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica K. Sydsæter, P. J. Hammond y A. Carvajal (2012). Matemáticas para el análisis económico . Pearson Educación, Madrid

No Campus Virtual están dispoñibles os resumos dos temas, presentacións, boletíns de exercicios, exercicios resoltos, tests, exames anteriores e exercicios resoltos paso a paso.

Bibliografía complementaria E. Minguillón, I. Pérez Grasa y G. Jarne (2004). Matemáticas para la economía. Libro de ejercicios. Álgebra lineal y cálculo diferencial. McGraw-Hill, Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (2001). Matemáticas para la economía: programación matemática y sistemas dinámicos . McGraw-Hill, Madrid
A. C. Chiang y K. Wainwright (2006). Métodos fundamentales de economía matemática . McGraw-Hill, Madrid
R. M. Barbolla, E. Cerdá y P. Sanz (2001). Optimización. Cuestiones, ejercicios y aplicaciones a la economía . Prentice Hall, Madrid


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Matemáticas I/611G01009

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
  1. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.
  2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
  3. Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...).
  4. Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.
  5. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
  6. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías