Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Economía Mundial Código 611G01011
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Fernandez Redondo, Marta
Correo electrónico
marta.fredondo@udc.es
Profesorado
Fernandez Redondo, Marta
Mezo Balaca, Ines
Correo electrónico
marta.fredondo@udc.es
ines.mezob@udc.es
Web
Descrición xeral El estudio de la economía mundial debe partir de la identificación de los elementos esenciales que definen e identifican la realidad socioeconómica que se va a estudiar. La economía internacional es concebida como un sistema interdependiente en el que su principal dinamismo surge del centro capitalista, aunque sus efectos se extiendan, hoy en día, a todos los países del mundo con suma rapidez. Por tanto, se debe empezar identificando las características estructurales del capitalismo, definiendo las relaciones económicas internacionales que comprenden y conceptualizando la evolución de estas relaciones.

Una vez realizado este paso, y dado que la realidad económica objeto de estudio está compuesta por innumerables hechos, objetos y relaciones, se exige algún criterio previo de selección. De ahí que el análisis comience por las economías capitalistas desarrolladas, centre su atención en la periferia del sistema y se extienda posteriormente al ámbito de las relaciones económicas internacionales.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A2 CE2-Identificar e anticipar problemas económicos relevantes en relación coa asignación de recursos en xeral, tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Identificar as fortalezas, debilidades das economías mundiais e postularse nos principais debates actuais sobre o coidado e as tendencias da economía mundial 2. Entender e analizar a influencia do crecemento da poboación, dos recursos naturais, da acumulación de capital física e humana, da tecnoloxía, das institucións e das desigualdades no desenvolvemento económico dos países 3. Coñecer e manexar con certa destreza as fontes estatísticas e documentais relacionadas coa economía mundial e española 4. Aplicar as ferramentas de análise económica ao estudo da economía mundial 5. Capacidade para interpretar con rigor económico as noticias relacionadas coa economía mundial e española 6. Utilizar correctamente o léxico económico máis vinculado á asignatura A2
A3
A4
A5
A6
A8
A9
A10
A11
A12
1. Coñecer os recortes básicos da economía mundial e comprender as claves do desenvolvemento nas súas dimensións económicas, sociais e medioambientais 2. Coñecer as interrelacións entre os fluxos de produción, renta e gasto, familiarizando ao alumno coas principais macromagnitudes dunha economía 3. Coñecer os principais modelos económicos que explican o funcionamento das economías, a nivel introdutorio 4. Coñecer e comprender a importancia da taxa de crecemento a longo prazo e a magnitude das diferenzas de renta entre países 5. Fixar uns coñecementos básicos das principais macromagnitudes e a súa sistematización a través de instrumentos de análise cuantitativa como a Contabilidade Nacional (SEC) e a Balanza de Pagos 6. Coñecer o fenómeno da globalización así como o seu potencial e os seus riscos para o desenvolvemento dos países 7. Coñecer e valorar o papel das institucións internacionais encargadas de regular as relacións económicas internacionais, especialmente as comerciais e as financeiras, e os seus retos de futuro 8. Coñecer os plantexamentos en relación coa sostibilidade do desenvolvemento e as estratexias que se deseñaron nos últimos anos a tal efecto A1
A7
A9
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C3
1. Compromiso ético co traballo e a sociedade 2. Capacidade para traballar en equipo 3. Capacidade para interesarse polos problemas económicos e a súa resolución 4. Capacidade para reflexionar e posicionarse en relación cos problemas económicos máis relevantes 5. Habilidade para buscar, filtrar, procesar e interpretar económicamente diversas fontes de información (bibliografía e estatísticas), tanto en lingua española como inglesa, mediante diferentes ferramentas, incluíndo recursos telemáticos 6. Capacidade para o pensamento crítico 7. Actitude activa ante os feitos de actualidade que afecten ao entorno económico da economía mundial C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
I. A medición da economía 1.As bases da actividade económica. Agregados macroeconómicos. A Contabilidade Nacional do SEC
2. As contas exteriores: Balanza de Pagamentos.
3. Indicadores socio-económicos de crecemiento e desenvolvementoo. Estadísticas do BM, OECD, FMI, UNCTAD, OMC, PNUD, EUROSTAT.
II. Análise da economía mundial. Creación e distribución da riqueza nun mundo globalizado. O papel das Institucións Económicas Internacionais. 4. Evolución da economía mundial nun marco capitalista. A globalización económica dende Bretton Woods.
5. Teorias de crecemento e desenvolvemento. O círculo virtuoso (vicioso) do desenvolvemento (pobreza). Economías emerxentes
6. Retos dun desenvolvemento sostible (ODS): Crecemento, benestar, medioambiente, migracións.
III. Relacións económicas internacionais e globalización 7. Internacionalización e Comercio internacional. OMC e UNCTAD
8. Sistema financeiro internacional, Globalización financeira e crisis financeiras. BM y FMI
9. Integración económica. A Unión Europea

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A3 2 0 2
Análise de fontes documentais A5 A7 A9 6 4 10
Aprendizaxe colaborativa A12 A13 B9 4 6 10
Discusión dirixida C3 C4 6 4 10
Lecturas B8 C6 0 4 4
Presentación oral A12 C1 6 12 18
Proba mixta A9 A12 C1 C3 2 8 10
Sesión maxistral A2 A3 A7 15 30 45
Solución de problemas A9 C3 C4 C6 C7 6 12 18
Seminario A3 A12 4 0 4
Traballos tutelados A3 A2 B7 6 12 18
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da asignatura para explicar ao alumno o desenvolvemento do programa, os instrumentos básicos para a medición da economía, as fontes documentais, bibliografia recomendada e requisitos para a evaluación continua.
Análise de fontes documentais Introducir ao alumno nas principais bases de datos económicos nacionais e internacionais, con información relevante para a análise da economía mundial.
Aprendizaxe colaborativa Aprender a traballar en grupo para conseguir os obxectivos previamente establecidos.
Discusión dirixida Orientada ao debate, reflexión, discusión sobre temas relacionados con a economía mundial nun contexto de globalización económica.
Lecturas Lectura artículos e informes de interese para a súa análise e debate posterior.
Presentación oral Presentación oral dos traballos tutelados que se expondrán e defenderán oralmente fronte o resto dos compañeiros e profesor.
Proba mixta Proba escrita sobre os coñecementos adquiridos da materia.
Sesión maxistral Método expositivo para facilitar ao estudante información organizada sobre os elementos, teorías, métodos fundamentais correspondentes aos distintos temas.
Solución de problemas Prácticas de economía aplicada encaminadas a aplicar as técnicas básicas da análise da estructura económica.
Seminario Traballo en grupo reducido ben realizando algunha proba de seguimento da asignatura, bien supervisando a elaboración dos traballos do curso de forma máis específica.
Traballos tutelados Traballos tutelados relacionados con algún tema do programa. Selección do tema, documentación, estructura xeral, sesions periódicas co profesor, preparación de la presentación...

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Destinadas a reforzar a aprendizaje autónoma do alumno a través do seguimento e a supervisión das distintas actividades programadas (búsqueda de datos económicos, fontes bibliográficas, resolución de problemas, exposición de traballos)

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A3 A2 B7 Traballo de curso correspondente á evaluación continua: parte de análise cuantitativa, explicación da metodoloxía utilizada, desenvolvemento do tema e bibliografía utilizada. Estes traballos serán tutorizados previamente polo profesor antes da defensa oral. 15
Proba mixta A9 A12 C1 C3 Proba escrita de coñecementos da materia. Poderanse facer duas probas, a decisión do profesor, co obxeto de axudar ao alumno a levar a materia ao día. A calificación de cada una das probas escritas dependerá dos temas que se examinen sendo a suma das dúas o correspondente ao 60% do total. 60
Presentación oral A12 C1 Traballo de curso correspondente a evaluación continua: parte de exposición e defensa oral. Esta parte de exposición e individual do alumno que expondrá fronte ó profesor e os sus compañeiros. 15
Discusión dirixida C3 C4 Participación nos debates, razoamiento na discusión, utilización de linguaxe económico, comentarios das lecturas, recomendadas, participación e interés pola asinatura... 10
 
Observacións avaliación

A asignatura está estructurada para axudar (e obligar) ao alumno a levar la materia ao día, dado o carácter actual da materia Economía Mundial. O examen final de coñecementos (proba escrita) representa o 60% da calificación total. Para sumar esta calificación á evaluación continua deberá superar una calificación de 4/10. A evaluación continua será o 30% do total máis o 10% que valora a participación, interese, implicación coa materia. Por tanto, a evaluación continua é fundamental para superar a asignatura.



O examen en segunda oportunidade manterá os mesmos criterios de avaliación que na primeira oportunidade.
Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado cando só participe de actividades de avaliación que teñan una ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final. Condicións de realización da avaliación final: Está prohibido acceder á aula de exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información

Convocatoria adiantada:

No caso de que o alumno
solicitase a convocatoria adiantada, éste será avaliado tal como indica la GADU da asignatura xa que é una materia do primeiro cuadrimestre.

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia:

Poderá facer o traballo de xeito individual. A titoría personalizada acordarase entre o profesor e o alumno.


Fontes de información
Bibliografía básica
Alonso, J.A.(dir.) (última edición, aunque según los temas valen ediciones anteriores) Lecciones sobre Economía Mundial. Lecciones de Economía Mundial, Civitas, Madrid. ? Durán, G. García de la Cruz y Sánchez Díez (2013), Estructura económica y relaciones internacionales, Garceta, Madrid. ? Viñas Apaolaza, Pérez Ortiz y Sánchez Díez (2013), Análisis del Entorno Económico Internacional, Garceta, Madrid. ? Requeijo y otros (2007), Indicadores de Estructura Económica, Delta Publicaciones, Madrid. ? García de la Cruz, Durán, y Sánchez Díez (coord.) (2011), La economía mundial en transformación, Paraninfo, Madrid. ? Nieto Solís, J. A. (2005) Organización económica internacional y globalización, Ed. Siglo XXI, Madrid. ? Pugel, Thomas A. (2004) Economía Internacional, Ed. McGraw-Hill (12 edición) Banco Mundial. Informe sobre el desarrollo mundial. www.worldbank.org ? EUROSTAT. Anuario Estadístico. www.europa.eu.int ? FMI. Direction of Trade Statistics Yearbook. www.imf.org ? INE. Cuentas económicas www.ine.es ? OCDE. Perspectivas económicas de la OCDE. www.oecd.org ? OMC. Informe anual. www.wto.org ? ONU. Anuario estadístico. www.un.org ? PNUD. Informe sobre el desarrollo humano. www.undp.org ? UNCTAD. Trade and Development Report. www.unctad.org ? CEPAL. Comisión Económica para América Latina y Caribe. www.eclac.cl ? Revista de Economía Mundial http://www.sem-wes.org/seccion.php?menu=15&idsec=15 ? Información Comercial Española http://www.revistasice.com/es-ES/Paginas/default.aspx ? Revista de Economía Aplicada http://www.revecap.com/revista/
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia Económica/611G01002
Estatística I/611G01006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Política Económica/611G01013

Materias que continúan o temario
Economía Española/611G01016
Integración Económica e Economía Europea/611G01025
Economía Regional: Economía de Galicia/611G01030

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías