Identifying Data 2019/20
Subject (*) Economic Policy Code 611G01013
Study programme
Grao en Economía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Economía
Coordinador
Seijas Diaz, Amparo Dolores
E-mail
amparo.seijas@udc.es
Lecturers
Casal Rodríguez, Bruno
Pena Lopez, Jose Atilano
Seijas Diaz, Amparo Dolores
E-mail
bruno.casal@udc.es
atilano.pena@udc.es
amparo.seijas@udc.es
Web
General description O principal obxectivo desta materia é familiarizar o alumno cos aspectos fundamentais dos procesos de toma de decisións das autoridades en materia de política económica. Para iso, preséntanse os conceptos básicos e principios explicativos dos procesos político-econonómicos. En particular estúdanse os principais obxectivos e instrumentos de política económica. O alumno, como consecuencia do desenvolvemento dos aspectos teóricos e prácticos do curso, ha de ser capaz de identificar e interpretar o papel das decisións públicas nos feitos económicos

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A2 CE2-Identificar e anticipar problemas económicos relevantes en relación coa asignación de recursos en xeral, tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To know the explanatory principles of the main processes of economic policy A2
A3
A5
A6
A7
A8
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
To analyze and understand the impact of policymakers’ decisions on the economic reality A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C4
To have capacity of logical and critical thinking to apply the knowledge acquired in the analysis of economic policy problems and of their possible solutions in changing contexts A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Part I. Theoretical foundations of Economic Policy 1.1. Introduction
1.2. Economic Policy as analysis field
1.3. Reasons and limitations of government's intervention in the economy
1.4. Economic functions of public authorities
Part II. The process of elaboration of the Economic Policy 2.1. Introduction
2.2. The aims-means scheme
2.3. Active agents in the process of elaboration of Economic Policy
2.4. Stages and problems of the elaboration process of Economic Policy
Part III. Models and Economic Policy 3.1. Introduction
3.2. The decision-making models.
3.3. The models of interdependence between politics and economics
3.4. Other problems and restrictions of the economic policy
Part IV. Stabilization Economic Policy versus Structural Economic Policy 4.1. Introduction
4.2. The economic cycle and the stabilization policy
4.3. The monetary policy
4.4. The fiscal policy
Part V. Objectives and instruments of Economic Policy
5.1. Introduction
5.2. Full employment
5.3. Price stability
5.4. Economic growth
5.5. Income redistribution

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A2 A3 A7 B1 5 10 15
Workbook A2 A3 A4 A5 B8 B9 C4 C7 3 6 9
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A8 17 51 68
Workshop A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 21 21 42
Objective test B2 B1 B3 2 12 14
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Different documental resources will be used to contribute to reach the objectives of this subject. They will help both to secure theoretical knowledge and to carry out the workshop activities.
Workbook In each part of the program the professors may provide the students some document(s) that could help them to deepen in the theoretical contents of the subject. This documentation may also be used as support material for the rest of methodologies of more practical nature.
Guest lecture / keynote speech The main aspects of the subject are explained.
Workshop Different activities that require the active participation of students will be carried out. The students’ analysis and reasoning capacity will be valued, deepening in the contents characteristic of the subject. As for the student's specific work, questions of short answer will be posed to value both the learning grade and the synthesis capacity; furthermore, there will be questions of wide answer related with aspects of the subject usually with reference to a text, a graph, a piece of news, etc. and where appropriate, there could also be multiple-choice questions.
Objective test At the end of the course a written exam will be carried out. It seeks to get a global objective valuation of the knowledge acquired by each student throughout the course and his/her reasoning capacity.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Description
To optimize the use of this methodology the individual learning needs of each student will be taken into account.

For those students with part-time dedication recognition an individual plan will be settled down for the continuous evaluation during the first days of the course.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8 Activities carried out throughout the course 40
Objective test B2 B1 B3 Final exam of the subject that will be carried out in the dates approved officially by the Economics and Business Faculty 60
 
Assessment comments
The qualification as “Non-presented” corresponds to the student when he only participates in evaluation activities that have a weight lower than 20% in the final qualification, regardless of the grade reached.

Final qualification: To pass the subject, it will be necessary to have done at least the 20% of the tests of continuous evaluation ("workshop").

The evaluation of the second opportunity (July) will be carried out with the same criteria that the evaluation of the first opportunity.

Those students who have opted to the evaluation of the early opportunity will be treated with the same criteria applied for the July opportunity, i. e., 60% final exam and 40% continuous evaluation.

Students with recognition of part-time dedication and academic assistance waiver exemption. Except for the dates approved by the Faculty Board for the mixed tests, for the remaining tests will be agreed at the beginning of the course a specific timetable compatible with their dedication.

Conditions for doing the final exam and the evaluation activities: The professors in charge of each group will communicate the students the material required for the realization of both the different activities of continuous evaluation and the final exam.

Sources of information
Basic Morán, J, C. (2014). Claves para el diseño de la política económica en la actualidad. Madrid: Piramide
Benassy-Quere, A. (2010). Economic policy theory and practice. New York:Oxford
Cuadrado, J.R.;Mancha. T. Villena, J. E.;Casares, J.;González, M. (1995). Introducción a la Política Económica. Madrid:Mc Graw Hill
Arias, X. C. (1996). La formación de la política económica. Madrid: Civitas
Fernández Díaz, A.; Parejo Gámir, J. A.; Rodríguez Sáiz; L. (2011). Política Económica. Madrid:Mc Graw Hill
Cuadrado, J.R.;Mancha. T. Villena, J. E.;Casares, J.;González, M.; Marín, J.Mª.; Peinado, Mª.L. (2015). Política Económica. Madrid:Mc Graw Hill
Aranda, E.;Pérez, S.;Sánchez, A (2018). Política Económica y Entorno Empresarial. Madrid:Pearson
Aranda, E.;Pérez, S.;Sánchez, A (2018). Política Económica y Entorno Empresarial. Madrid:Pearson
Ochando, C. (2015). Políticas económicas coyunturales. Objetivos e instrumentos. Valencia: Tirant Lo Blanch
Mankiw, N. G. (1998). Principles of Economics. Orlando: The Dryde
Acocella, N. (1998). The foundations of economic policy: Values and techniques. Cambridge: Cambridge University Press

            -  Acocella, N. (1998): The foundations of economic policy: Values and techniques. Cambridge: Cambridge University Press.

            -  Mankiw, N. G. (1998): Principles of Economics. Orlando: The Dryden Press.

            -  Mankiw, N. G. (2016): Macroeconomics. Nueva York: Worth Publishers.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.