Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Políticas Económicas Sectoriales Código 611G01018
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 1
Coordinación
Castellanos Garcia, Pablo
Correo electrónico
pablo.castellanos@udc.es
Profesorado
Castellanos Garcia, Pablo
Vasallo Rapela, Alejandro
Correo electrónico
pablo.castellanos@udc.es
alejandro.vasallo@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo básico da asignatura Políticas Económicas Sectoriais é o estudio dos fundamentos das políticas económicas sectoriais, das reformas estructurais e das políticas económicas de oferta. Con ese obxectivo, no desenrolo da materia estúdanse as implicacións sectoriais do proceso de formación da política económica e da regulación económica e analízanse as diferentes políticas sectoriais e de reformas estructurais desde unha perspectiva de política microeconómica. Ó longo do curso abórdanse tamén os elementos básicos das diferentes políticas económicas sectoriais transversais e específicas, tanto dende un punto de vista teórico como dende unha perspectiva aplicada.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A2 CE2-Identificar e anticipar problemas económicos relevantes en relación coa asignación de recursos en xeral, tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e comprender as xustificacións e os obxectivos das políticas económicas sectoriais, das reformas estructurais e das políticas de oferta. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A13
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
C1
C4
C6
C7
C8
Analiza-los instrumentos de política microeconómica dispoñibles para a intervención en materia de política económica sectorial e estructural. A1
A2
A3
A4
A7
A8
C4
C6
C8
Interpretar e analiza-las principais aportacións á investigación económica en materia de políticas económicas sectoriais e estructurais e analiza-la aplicación práctica deste tipo de políticas. A1
A2
A3
A4
A7
A8
A10
A11
A12
B1
B9
C4
C5
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Marco conceptual das políticas económicas sectoriais 1.1. Introducción
1.2. Concepto de política económica
1.3. Clasificación das políticas económicas
1.4. Regulación económica
Tema 2. Políticas económicas de oferta 2.1. Introducción
2.2. A economía da oferta
2.3. Planteamiento neoliberal das políticas de oferta
2.4. As políticas económicas de axuste estructural
Tema 3. Reformas estructurais 3.1. Introducción
3.2. Principales características das reformas estructurais
3.3. Reforma estructural do mercado de traballo
3.4. Reforma estructural do sistema financieiro
3.5. Reforma estructural do sector público
Tema 4. Políticas microeconómicas 4.1. Introducción
4.2. Microeconomía e política económica
4.3. Política de competencia
4.4. Política económica ambiental e de recursos naturais
4.5. Política de comercio exterior
4.6. Política de I+D+i
Tema 5. Principais políticas sectoriais específicas 5.1. Introducción
5.2. Política agraria
5.3. Políticas industrial e enerxética
5.4. Políticas de infraestructuras
5.5. Políticas do sector servicios
5.6. Políticas sociales e de equidad

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 A7 A8 C4 C6 C8 25 50 75
Obradoiro A6 A5 A4 A3 A2 A1 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 B2 B1 B3 B4 B5 C1 C4 C6 C8 4 0 4
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A7 A8 B6 B7 B8 B9 C4 C5 C6 C7 C8 17 51 68
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A7 A8 C4 C6 C8 2 0 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Estudo de casos prácticos sobre políticas económicas sectoriais e reformas estructurais mediante estatísticas e/o referencias bibliográficas especializadas na materia. Levaranse a cabo nas sesións de carácter interactivo. Inclúe preguntas breves de comprensión que puntuarán na calificación final da materia e que deben realizarse en clase. Esta actividade terá unha puntuación final de 3 puntos como máximo. Non é necesario obter ningunha puntuación mínima nesta parte para supera-la materia.
Obradoiro Sesións organizadas específicamente en grupos reducidos para comentario xeral e tutorías referidas ó contido da materia.
Sesión maxistral Sesións maxistrais nas que se desenrolan os temas incluidos no programa da asignatura. Sobre o contido destas sesións tratará o exame da proba obxectiva, cunha puntuación máxima de 7 puntos.
Proba obxectiva Exame da materia mediante unha prueba obxectiva cun contido esencialmente teórico e centrado nos temas do programa da materia. A puntuación máxima deste exame será de 7 puntos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Sesión maxistral
Obradoiro
Descrición
En todos los casos y en todas las metodologías descritas existirá una atención personalizada al alumno en el desarrollo de las clases.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 A7 A8 C4 C6 C8 Cuestionario realizado nas clases interactivas dedicadas a estudio de casos, consistente en preguntas breves sobre casos prácticos da materia que se deben responder en clase. A puntuación máxima desta parte será de 3 puntos. A devandita puntuación obterase por media aritmética entre as tres mellores prácticas feitas por cada alumno ó longo do curso. Se un alumno entregase menos de tres, a media aritmética prorretearáselle axeitadamente. 30
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A7 A8 C4 C6 C8 Examen final da asignatura mediante unha prueba obxectiva na que se valorarán os coñecementos adquiridos polos alumnos ó longo do curso. A devandita proba obxectiva constará de dúas partes: (I) Unha batería de 20 preguntas tipo test con catro alternativas posibles, das cales só unha será correcta (puntuación de cada pregunta: resposta correcta = 0,25 ptos., resposta incorrecta = -0,08 ptos., resposta en blanco = 0 ptos.) y (II) dos preguntas de desenrolo (1 pto. cada pregunta). A puntación final desta parte será como máximo de 7 puntos, sendo necesario como mínimo obter 2 puntos nesta proba obxectiva para supera-la asignatura. Enténdese que se supera a asignatura cando se obtén un mínimo de 5 puntos como suma dos cuestionarios entregados nas clases de análise de fontes documentais e do exame realizado mediante proba obxectiva. 70
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Sánchez, A. y Tomás, J. A. (dir.) (2014). Crisis y política económica en España: Un análisis de la política económica actual. Cizur Menor. Aranzadi
Fernández Díaz, A.; Parejo Gámir, J. A. y Rodríguez Sáiz, L. (1990). Curso de Política Económica. Madrid. AC
Fernández Albertos, J y Manzano, D. (2010). Democracia, instituciones y política económica. Madrid. Alianza Editorial
Dopico Castro, J. A. e Iglesias Gómez, G. (2010). Economía sostenible. Teoría y política. A Coruña. Netbiblo
Cuadrado Roura, J. R. (coord.) (1995). Introducción a la Política Económica. Madrid. McGraw-Hill
Parejo Gámir, J. A; Calvo Benardino, A. y Paul Gutiérrez, J. (1995). La política económica de reformas estructurales. Madrid. Centro de Estudios Ramón Areces
Arasa Medina, C. (1994). Lecciones de política económica. Madrid. Dykinson
Martín Mayoral, F. (coord.) (2009). Manual de economía española. Teoría y estructura. Madrid. Pearson Educación
Steger, M. B. y Roy, R. K. (2011). Neoliberalismo. Una breve introducción. Madrid. Alianza Editorial
Fernández Díaz, A.; Parejo Gámir, J. A. y Rodríguez Sáiz, L. (2011). Política Económica. Madrid. McGraw-Hill
Gámir, L. (dir.) (2008). Política económica de España. Madrid. Alianza Editorial
García Reche, A. y Sánchez Andrés, A. (coords.) (2010). Política Económica Estructural y de Competividad. Valencia. Tirant Lo Blanch
García Reche, A. (coord.) (2003). Política Económica Sectorial y Estructural. Valencia. Tirant Lo Blanch
Cuadrado Roura, J. R. (dir.) (2010). Política Económica. Elaboración, objetivos e instrumentos. Madrid. McGraw-Hill
Fernández Díaz, A. y otros (2003). Política Monetaria. I. Instrumentos y Estrategias. Madrid. AC

Aclaración importante sobre las referencias bibliográficas:

Las referencias bibliográficas que se exponen como bibliografía básica son las que se utilizan en mayor o menor medida para desarrollar el programa de la asignatura en las sesiones magistrales. Algunas de ellas se utilizan también en los estudios de casos y en los análisis de fuentes documentales que se realizan en las sesiones interactivas. No obstante, es posible que en esas sesiones interactivas se utilice documentación (estadísticas, artículos, capítulos de libros) que no figuran en las referencias bibliográficas citadas y que, en todo caso, serán puestas a disposición del alumnado por parte del profesor con tiempo suficiente para poder ser utilizadas en clase. Durante el curso podría añadirse alguna referencia adicional si se considera adecuado para mejorar la docencia en la materia y la comprensión de la misma por parte de los estudiantes, sobre todo en aquellos casos en los que se trate de alguna referencia de nueva publicación.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Política Económica/611G01013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Observacións finais:

  1. Ademáis das referencias bibliográficas citadas nesta guía docente poderanse utilizar outras que o profesor facilitará ós alumnos ó longo do curso. En particular, esas referencias adicionais se poderán usar nas clases interactivas ca finalidade de complementar os coñecementos teóricos que se imparten nas clases maxistrais. A bibliografía das clases maxistrais procede específicamente dos textos citados nesta guía.
  2. Lémbrase ó alumnado que, de acordo co criterio xeral utilizado nas materias de grado da Facultade de Economía e Empresa, cando se realizaran actividades que permitan obter ó menos dous puntos, a calificación final nunca poderá ser non presentado, senón que será a calificación numérica obtida como suma dos diferentes apartados que se califican na asignatura (neste caso os cuestionarios das clases interactivas e a proba final obxectiva).


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías