Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Contabilidade Código 611G01020
Titulación
Grao en Economía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Empresa
Coordinación
Muiño Vazquez, Maria Flora
Correo electrónico
flora.muino@udc.es
Profesorado
González García, Isaías
Longarela Ares, Ángeles María
Muiño Vazquez, Maria Flora
Correo electrónico
isaias.gonzalezg@udc.es
angeles.maria.longarela.ares@udc.es
flora.muino@udc.es
Web
Descrición xeral Introducir ao alumnado nos conceptos básicos relativos ao proceso de elaboración, comunicación e interpretación da información financeira.
Plan de continxencia Se a situación sanitaria así o require, cabe a posibilidade de que parte ou toda a docencia presencial teña que ser virtualizada. A planificación docente presentada xa foi deseñada para ser compatible con este escenario, polo que non será necesario realizar cambios. De darse esta situación, as clases presenciais pasarán a ser impartidas por videoconferencia síncrona e as probas de avaliación, orais ou escritas, realizaranse tamén de xeito virtual.

1. Modificacións nos contidos
Non é necesario.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas, coa excepción de que a docencia será realizada por videoconferencia síncrona.

*Metodoloxías docentes que se modifican
Ningunha.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Xa está prevista, no escenario de presencialidade, a atención personalizada virtual.

4. Modificacións na avaliación
Non son necesarias, coa excepción de que as probas, orais ou escritas, serán realizadas de xeito virtual.

*Observacións de avaliación:
Non hai.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai. A bibliografía proposta cubre toda a materia e comprende varias referencias que están dispoñibles en versión electrónica a través da biblioteca da UDC.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1- Contribuír á boa xestión da asignación de recursos tanto no ámbito privado como no público.
A2 CE2-Identificar e anticipar problemas económicos relevantes en relación coa asignación de recursos en xeral, tanto no ámbito privado como no público.
A3 CE3-Aportar racionalidade á análise e á descripción de calquera aspecto da realidade económica.
A4 CE4-Avaliar consecuencias e distintas alternativas de acción e seleccionar as mellores, dados os obxectivos.
A5 CE5-Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas da economía (internacional, nacional ou rexional) ou de sectores da mesma.
A6 CE6-Redactar proxectos de xestión económica a nivel internacional, nacional ou rexional. Integrarse na xestión empresarial.
A7 CE7-Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A8 CE8-Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A9 CE9-Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A10 CE10-Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A11 CE11Leer e comunicarse no ámbito profesional en máis dun idioma, en especial en inglés.
A12 CE12-Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A13 CE13-Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1 - Que os estudantes demostren posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que soe encontrar nun nivel que, ainda que se apoia en libros de texto avanzados, inclue tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ó seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que se demostran por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da su entorna de traballo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da su área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1- Que os estudantes formados se convertan en profesionais capaces de analizar, reflexionar e intervir sobre os diferentes elementos que constitúen un sistema económico
B7 CG2 - Que os estudantes coñezan o funcionamento e as consecuencias dos sistemas económicos, as distintas alternativas de asignación de recursos, acumulación de riqueza e distribución da renda e estean en condicións de contribuír ao seu bo funcionamento e mellora
B8 CG3 -Que os estudantes sexan capaces de identificar e anticipar os problemas económicos relevantes, identificar alternativas de resolución, seleccionar as máis axeitadas e avaliar os resultados aos que conduce.
B9 CG4 -Que os estudantes respecten os dereitos fundamentais e de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 CT1-Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT2-Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT3-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT4-Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT5-Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT6-Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer o método contable e o seu output: os estados financeiros A1
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A12
B2
B7
C3
Rexistrar contablemente, presentar e interpretar calquera transacción económica básica. A1
A2
A3
A4
A5
A9
C3
C5
Capacidade para aprender de xeito autónomo, buscando a solución a novos problemas a través da aplicación dos coñecementos adquiridos. A7
A9
B1
B3
B5
B6
B8
C3
C6
Capacidade para traballar en equipo de maneira consultiva. A7
A11
A13
B4
B9
C1
C7
C8
Ter un comportamento ético nos negocios. A1
A2
C4

Contidos
Temas Subtemas
Primeira parte: Fundamentos básicos da contabilidade
Tema 1: Decisións empresariais e contabilidade financeira
1.1. Actividade empresarial e necesidade de información
1.2. Usos e usuarios da información financeira e non financeira
1.3. Normativa para a elaboración da información
Tema 2: O balance de situación 2.1. Propósito do balance de situación
2.2. Compoñentes do balance de situación
2.3. Transaccións e balance de situación
Tema 3: A conta de resultados e o estado de fluxos de efectivo 3.1. Propósito da conta de resultados
3.2. Formato da conta de resultados
3.3. Relación entre conta de resultados e balance de situación
3.4. Fluxos de efectivo: cobros e pagos
Tema 4: O método contable 4.1. Análise das transaccións. Principio de dualidade
4.2. Rexistro de transaccións. O esquema de cargos e abonos
Tema 5: Rexistros contables 5.1. Anotacións no libro diario
5.2. Traspaso do libro diario ao libro maior
5.3. Balance de comprobación e estados financeiros
Tema 6: O ciclo contable 6.1. O exercicio contable
6.2. Rexistro de transaccións
6.3. Axustes previos ao peche de exercicio
6.4. Preparación de estados financeiros
6.5. Peche de contas temporais
Segunda parte: Análise e interpretación de estados financeiros
Tema 7: O contido dos estados financeiros 7.1. Estrutura e contido dos estados financeiros básicos.
7.2. Estados financeiros comparativos e gráficos para estudar a evolución ao longo do tempo
7.3. Comparacións entre empresas; utilidade das porcentaxes verticais
Tema 8: Estudo da rendibilidade 8.1. Rendibilidade económica
8.2. Rendibilidade financeira
8.3. Débeda e rendibilidade
Tema 9: Solvencia 9.1. Endebedamento
9.2. Cobertura de intereses
9.3. Capacidade de xerar fluxos de efectivo
Tema 10: Liquidez e eficiencia 10.1. Activos e pasivos correntes
10.2. Estudo das rotacións e dos prazos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A7 A8 8 12 20
Discusión dirixida A4 A5 A9 A11 A13 B4 B6 B8 B9 C4 C6 7 12 19
Obradoiro A6 A10 A12 B2 B1 B3 B5 B7 C1 C3 C5 C7 C8 13 26 39
Prácticas a través de TIC A7 A9 A10 B2 B3 C3 12 24 36
Presentación oral A9 A10 A13 B2 B3 B4 3 12 15
Foro virtual A13 B3 B4 C3 0 2 2
Proba de resposta múltiple A4 B2 1 5 6
Proba práctica A9 A12 B2 B3 C3 3 6 9
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición, feita polos docentes, dos conceptos básicos necesarios para que os estudantes poidan buscar solución aos problemas contables tratados no programa.
Discusión dirixida Preparación dos temas formulados polo profesorado da materia e participación na discusión dos mesmos na aula.
Obradoiro Traballo individual e en grupo, guiado polo profesorado da materia, para a resolución, presentación e discusión de exercicios e casos prácticos.
Prácticas a través de TIC Utilización de software de contabilidade para a teneduría de libros e a preparación de estados financeiros, uso da folla de cálculo, tanto para o rexistro de transaccións, como para desenvolver a análise de estados financeiros e emprego de ferramentas de presentación para a defensa do traballo na aula.
Presentación oral Presentación na aula dun traballo realizado en equipo e seguindo as orientacións do equipo docente da materia.
Foro virtual Utilización do foro de Moodle para propor dúbidas e/ou responder ás preguntas dos compañeiros sobre calquera aspecto relacionado ca materia, fundamentalmente, para a resolución dos casos prácticos.
Proba de resposta múltiple Durante o curso realizaranse dúas probas tipo test sen previo aviso.
Proba práctica Probas asociadas ao obradoiro e ás prácticas a través de TIC e deseñadas para avaliar o traballo realizado polos estudantes fóra da aula para resolver os exercicios e casos prácticos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Proba de resposta múltiple
Obradoiro
Prácticas a través de TIC
Presentación oral
Proba práctica
Descrición
Os problemas contables propostos para a súa resolución na aula teñen por obxecto afianzar a comprensión dos conceptos e da técnica contable. Para isto, o estudante será guiado polo docente de xeito que poda chegar á solución/s dos problemas que se lle propoñen. Adicionalmente, por medio das titorías, o profesorado da materia guiará a preparación das cuestións propostas para discutir na aula e a resolución das tarefas deseñadas para realizar fóra da aula. Por último, as titorías en grupo (unha hora semanal) realizaranse por videoconferencia e estarán destinadas a apoiar o resto da docencia e a realizar un seguimento do traballo levado a cabo polos estudantes fóra da aula

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A4 B2 Durante o curso realizaranse dúas probas tipo test sen previo aviso. 20
Presentación oral A9 A10 A13 B2 B3 B4 Pedirase aos estudantes que presenten na aula un caso práctico que deberán resolver previamente e traballando en grupo. Na valoración deste caso práctico terase en conta o rigor na súa resolución, a presentación feita na aula e a resposta ás preguntas formuladas por profesorado e estudantes. 20
Proba práctica A9 A12 B2 B3 C3 Ao inicio de cada unha das sesións destinadas a discutir exercicios e casos prácticos (clase ou titoría grupal), o docente poderá presentar aos estudantes un pequeno exercicio, similar aos propostos para realizar fóra da aula, que deberá ser resolto de xeito individual no tempo marcado polo docente. Ao remate do curso, seleccionaranse aleatoriamente seis desas probas para seren avaliadas. 60
 
Observacións avaliación

A metodoloxía proposta
persigue dous obxectivos básicos: i) incentivar ao alumnado para que traballe de
xeito continuado ao longo do curso e ii) fomentar a autonomía do estudante no
proceso de aprendizaxe. Con este fin, ao estudante pídeselle que:

a) Semanalmente realice os exercicios e casos prácticos propostos polo profesorado da materia. Recoméndase o traballo en equipo para discutir as posible solucións. 

b) Prepare, en grupo e seguindo as indicacións do equipo docente da materia, un caso práctico de análise de estados financeiros para ser presentado na aula na data marcada polo profesorado da materia. 

c) Prepare, individualmente ou en grupo, as cuestións e exercicios
propostos polo equipo docente da materia para ser debatidos na aula e que
participe activamente nas discusións promovidas na clase, así coma naquelas que xurdan no
foro virtual. Valorarase, tanto o rigor nos argumentos utilizados, consecuencia
da súa preparación previa, como a habilidade para presentar e defender o seu
punto de vista fronte ao dos seus compañeiros. Por esta vía (participación
activa na aula/foro) o estudante pode compensar con ata un punto a cualificación
total obtida nas probas escritas realizadas durante o curso, sen superar o máximo que corresponde a esta avaliación (oito puntos). Deste xeito, o estudante que, por calquera razón, non realice algunha das probas escritas de avaliación continua (probas de resposta múltiple ou probas prácticas) será cualificado con un cero nesa proba, pero esa cualificación poderá ser substituída pola nota obtida coa súa participación na clase. Isto é, dos nove elementos a ter en conta (dúas probas intermedias, seis probas prácticas e participación) elixiranse os oito que presenten as maiores cualificacións. 

Avaliación da segunda oportunidade e ”avaliación adiantada”. Axustarase ao mesmo esquema previsto para a primeira oportunidade coas seguintes observacións relativas á recuperación das actividades de avaliación continua:

Probas de resposta múltiple e probas prácticas. O estudante deberá preparar os casos prácticos de todos os temas da materia que están á súa disposición en Moodle. A resolución destes casos require unha revisión detallada de toda a materia. O traballo realizado polo estudante será avaliado nunha única proba, que será en parte ou totalmente oral, a realizar na data acordada co alumnado que opte por esta vía, sempre dentro do período de exames da segunda oportunidade ou avaliación adiantada, segundo corresponda. A mencionada proba poderá versar sobre os conceptos teóricos tratados durante o curso ou calquera dos casos prácticos propostos ao alumnado, ou outros semellantes, e o estudante deberá ser capaz de explicar razoadamente a súa resposta. 

- Traballo de análise de estados financeiros. Unha vez coñecida a cualificación da primeira oportunidade, ou decidido optar pola avaliación adiantada, segundo o caso, o estudante deberá contactar co profesorado da materia á maior brevidade para que lle asigne as dúas empresas sobre ás que versará o seu traballo. A presentación oral do mesmo realizarase na data acordada entre o equipo docente da materia e os estudantes que van ser avaliados, sempre dentro do período de exames da segunda oportunidade ou avaliación adiantada, segundo corresponda. No caso da avaliación na segunda oportunidade, o estudante que realizara e presentara o traballo durante o curso poderá optar por manter a cualificación obtida nesa actividade na primeira oportunidade. 

Estudantes
en réxime de dedicación parcial.

Dadas as peculiaridades da materia, recoméndase aos estudantes aos que lles
for concedido o réxime de dedicación parcial que, de ser factible, traten de
asistir ás clases e participar nas actividades de avaliación
continua. Se isto non fose posible, estes estudantes e só estes,
poderán  ser avaliados segundo o previsto para a segunda oportunidade. Os estudantes en réxime de dedicación parcial deben
contactar co profesorado da materia antes do 28 de febreiro.

Estudantes
que por mor da Covid 19 non podan asistir a clase.
Serán avaliados do mesmo
xeito que os estudantes en réxime de dedicación parcial que non poden asistir a
clase. 

Cualificación
de non presentado.

Corresponde ao alumnado, cando só participe de actividades de avaliación que
teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con
independencia da cualificación acadada. 

Condicións
de realización do exame final
.
Está prohibido acceder á aula de exame con calquera dispositivo que permita a
comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información. 

Identificación do estudante: O estudante ha de acreditar a súa identidade de acordo coa normativa vixente. 


Fontes de información
Bibliografía básica Corona Romero, E., Bejarano Vázquez, V. y González García, J. R. (2014). Análisis de Estados Financieros Individuales y Consolidados. UNED
Bonsón, E., Cortijo, V. y Flores, F. (2009). Análisis de Estados Financieros: Fundamentos Teóricos y Prácticos. Pearson Education
Muñoz Jiménez, J. (2008). Contabilidad Financiera. Pearson Education
Sutton, T. (2004). Corporate Financial Accounting and Reporting. Prentice Hall
Reverte Maya, C. (2014). Exercises of Financial Accounting. Ecobook
Phillips, F., Libby, R., and Libby, P.A. (2006). Fundamentals of Financial Accounting. McGraw Hill
Larrán Jorge, M. (Coord.) (2009). Fundamentos de Contabilidad Financiera. Pirámide
Muñoz Merchante, A. (2014). Introducción a la Contabilidad Financiera. Ediciones Académicas
Arquero Montaño, J. L., Jiménez Cardoso, S.M. y Ruiz Albert, I. (2015). Introducción a la Contabilidad Financiera. Pirmámide
Rivero Menéndez, M. J. y Camacho Miñano, M. M. (2010). Introducción a la Contabilidad Financiera. Pearson Education

Bibliografía complementaria Horngren, C.T.; Harrison, W.T y Bamber, L. S. (2003). Contabilidad. Pearson
Solà Tey, Magda y Vilardell Riera, Inmaculada (2009). Introducción a la Contabilidad General. McGraw Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Análise das Operacións Financeiras/611G01004
Economía da Empresa: Dirección e Organización/611G01008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Sustentabilidade

1. Todo o intercambio de documentos e traballos entre profesorado e alumnado realizarase en formato dixital, preferentemente Moodle.

2. Promoveranse os principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

Perspectiva de xénero

3. Incorpórase a perspectiva de xénero a través do uso de linguaxe non sexista, o emprego de exemplos e casos prácticos onde mulleres e homes se presenten como semellantes na súa relevancia profesional, o uso de bibliografía de autores de ambos os sexos, promovendo a intervención en clase de alumnas e alumnos, ...

4. Traballarase para modificar prexuízos e actitudes sexistas e para fomentar valores de respecto e igualdade.

5.- No caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero, proporanse accións e medidas para corrixilas.

Atención á diversidade

6. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades para un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías