Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Economía Mundial e Española Código 611G02011
Titulación
Grao en Administración e Dirección de Empresas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Correo electrónico
ramon.nunez.gamallo@udc.es
Profesorado
Fernandez Redondo, Marta
Lopez Martinez, Ivan
Mezo Balaca, Ines
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Sanchez Quinza-Torroja, Juan Manuel
Correo electrónico
marta.fredondo@udc.es
ivan.lopezm@udc.es
ines.mezob@udc.es
ramon.nunez.gamallo@udc.es
j.quinza-torroja@udc.es
Web
Descrición xeral
O estudo da economía mundial debe basearse na localización dos elementos esenciais que definen e identifican a realidade socio-económico que vai ser estudada. A economía internacional é concibida como un sistema interdependente no que o principal dinamismo xorde do centro capitalista, aínda que os seus efectos se espallan velozmente, hoxe en día, a todos os países do mundo. Xa que logo, débese comezar identificando as características estruturais do capitalismo, definindo, primeiro, as relacións económicas internacionais para, de seguida, conceptualizar a evolución desas relacións.

Unha vez dado ese paso e debido a que a realidade económica en estudo consta dunha chea de feitos, obxectos e relacións, é preciso un criterio previo de selección. Por tanto, a análise comeza coas economías capitalistas desenvolvidas, céntrase logo na periferia do sistema e, ao cabo, esténdese ao ámbito das relacións económicas internacionais.

Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
- Non se realizarán cambios.
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
- Actividades iniciais.
*Metodoloxías docentes que se modifican
- Sesión maxistral será a través do Teams.
- Presentación oral será a través do Teams.
- Proba mixta: substituirase a proba escrita por traballos tutelados ou probas tipo test a través do Moodle.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- Correo electrónico: De uso pra facer consultas, solicitar encontros virtuais para
resolver dúbidas e facer o seguimento dos traballos tutelados.
– Moodle: Segundo a necesidade do alumando. Dispoñen dos foros necesarios para o desenvolvemento de contidos teóricos da materia.
– Teams: 1 sesión semanal en gran grupo para o avance dos contidos teóricos e dos traballos
tutelados na franxa horaria que ten asignada a materia no calendario de aulas da facultade.
As sesións semanais necesarias (ou mais segundo o demande o alumnado) en pequeno grupo (ate
6 persoas), para o seguimento e apoio na realización dos “traballos tutelados”.

4. Modificacións na avaliación
- Non haberá modificacións.

*Observacións de avaliación:
- No caso de avaliar en estado de confinamento suprímese o requisito da cualificación mínima de 4 puntos


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non haberá modificacións a excepción da aparición de novas publicacións, preferentemente de acceso electrónico que se comunicarían oportunamente ao alumnado.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Xestionar e administrar unha empresa ou organización de pequeño tamaño, entendendo a súa ubicación competitiva e institucional e identificando as súas fortalezas e debilidades.
A2 Integrarse en calquera área funcional dunha empresa ou organización mediana ou grande e desempeñar con soltura calquera traballo de xestión nela encomendada.
A3 Valorar a partir dos rexistros relevantes de información a situación e previsible evolución dunha empresa.
A4 Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas de empresas e mercados.
A5 Redactar proxectos de xestión ou de áreas funcionais da empresa.
A6 Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A7 Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A8 Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A9 Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A10 Ler e comunicarse no ámbito profesional nun nivel básico en máis dun idioma, en especial en inglés
A11 Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A12 Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1-Comprender coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria general, que apóiandose en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 CB2-Saber aplicar os coñecementos ao seu traballo dunha forma profesional e posuír as competencias que adoitan desmostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de traballo
B3 CB3-Saber reunir e interpretar datos relevantes da área de estudo para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4-Transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5-Desenvolver habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1-Saber desempeñar labores de xestión, asesoramento e avaliación nas organizacións empresariais
B7 CG2-Saber manexar os conceptos e técnicas empregados nas diferentes áreas funcionais da empresa, así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización
B8 CG3-Saber tomar decisións, e, en xeral, asumir tarefas directivas.
B9 CG4-Saber identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, seleccionar e motivar as persoas, tomar decisións en condicións de - incerteza, alcanzar os obxectivos propostos e avaliar resultados
B10 CG5-Respectar os dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, respectar a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Coñece-los rasgos básicos da economía mundial e española. 2. Coñecer as interrelacións entre los fluxos de producción, renda e gasto, familiarizando ao alumnado coas principais macromagnitudes dunha economía. 3. Coñecer os principais modelos económicos que explican funcionamento das economías, a nivel introductorio. 4. Coñecer e comprender a importancia da taxa de crecemento a longo prazo e mais a magnitude das diferencias de renda entre países. 5. Fixar uns coñecementos básicos das principais macromagnitudes e mais a súa sistematización a través de instrumentos de análise cuantitativo como a Contabilidade Nacional (SEC) e aaa Balanza de Pagamentos. 6. Coñecer o fenómeno da globalización así como o seu potencial e mais os seus riscos para o desenvolvemento dos países. 7. Coñecer e valorar o papel das institucións internacionais encargadas de regular as relaciones económicas internacionais, especialmente as comerciais e financieras e os seus retos de futuro. 8. Coñecer as formulacións en relación á sostibilidadedo desenvolvemento e as estratexias deseñadas nos últimos años a tal efecto. A1
A2
A3
A4
A10
B1
B2
B8
B9
B10
C1
C8
1. Identificar as fortalezas e debilidades das economías mundial e española e posicionarse nos principais debates actuais sobre coiuntura e tendencias da economía mundial. 2. Entender e analisar a influencia do crecemento da la poboación, dos recursos naturais, da acumulación de capital físico e humano, da tecnoloxía, das institucións e das desigualdades no desenvolvemento económico dos países. 3. Coñecer e manexar con certa habilidade as fontes estatísticas e documentais existentes relacionadas coa economía mundial e española. 4. Aplicar as ferramentas de análise económica ao estudo da economía mundial. 5. Capacidade para interpretar con rigor económico as novas relacionadas coa economía mundial e española. 6. Utilizar correctamente o léxico económico más vencellado á materia. A5
A6
A7
A8
A9
A11
A12
B2
B5
1. Compromiso ético co traballo e a sociedade. 2. Capacidade para traballar en equipo. 3. Capacidade para interesarse polos problemas económicos e mais a súa resolución. 4. Capacidade para reflexionar e posicionarse en relación cos problemas económicos máis relevantes. 5. Habilidade para procurar, filtrar, procesar e interpretar económicamente diversas fontes de información (bibliografía e estatísticas), tanto en lingua galega como española ou inglesa, mediante diferentes ferramentas, incluindo os recursos telemáticos. 6. Capacidade para o pensamento crítico. 7. Actitude activa perante os feitos de actualidade que afectan ao entorno económico da economía española dentro do proceso de globalización económica. B3
B4
B6
B7
C4
C5
C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
1. A medición da actividade económica 1. Técnicas de análise estructural da economía.
2. A economía mundial. 2. A evolución da economía mundial e os factores de crecemento.
3. Crecemento, desenvolvemento e pobreza. A distribución da renda.
4. As relacións económicas internacionais. A globalización.

3. A economía española. 5.A evolución da economía española e os factores de crecemento.
6. Sectores produtivos e funcionais. A distribución da renda en España.
7. A inserción internacional da economía española.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A12 B1 2 0 2
Sesión maxistral A3 A4 A5 A6 A9 B3 B4 B6 B7 C1 C5 15 30 45
Proba mixta A7 A8 C6 C8 2 28 30
Obradoiro A1 A2 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 C1 C4 C7 17 51 68
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia onde se explica ao alumnado o desenvolvemento do programa, os instrumentos de análise básicos para a medición da economía, as fontes documentais que se han utilizar durante o curso, a bibliografía recomendada e mais os requisitos necesarios para a avaliación contínua.
Sesión maxistral Empregaráse o método expositivo coa finalidade de facilitar ao estudante información organizada sobre os coñecementos fundamentais corespondentes aos distintos temas
Proba mixta Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española.
Obradoiro Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación en clase

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Descrición
Destinadas a reforzar a aprendizaxe autónoma do alumnado a través do seguimento e mais a supervisión das distintas actividades programadas (procura de datos económicos, fontes bibliográficas, resolución de problemas, exposición de traballos).

O estudante pode recibir atención personalizada para resolver as súas dúbidas sobre a materia, principalmente nas titorías a través do correo electrónico, Moodle o Teams en encontros virtuais programados previamente.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A7 A8 C6 C8 Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española. Realizaráse en período de exámenes. Esíxese unhaa cualificación igual o superior a 4/10 nela para superar la materia. 60
Obradoiro A1 A2 A10 A11 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 C1 C4 C7 Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación na clase 40
 
Observacións avaliación

Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado, cando só participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación acadada.


Para superar a materia requírese un mínimo de 5 sobre 10.

No exame final é necesario obter un mínimo 4 sobre 10. No caso de non acadar a cualificación mínima de 4 puntos sobre 10, a nota final será a obtida na avaliación continua.

Na segunda oportunidade hánse manter os mesmos criterios de avaliación que na primeira oportunidade.


Está prohibido acceder á aula do exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou almacenamento da información.

As condicións da segunda oportunidade e mais as da convocatoria adiantada han ser as mesmas.

Os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, ainda que estén exentos da asistencia,
serán avaliados co mesmos criterios que os alumnos a tempo completo.


Fontes de información
Bibliografía básica

Alonso,J.A. (dir.) (2015). Lecciones sobre economía mundial. 7ª edición. Ed. Thomson&Civitas, Madrid.

GarcíaDelgado, J.L., Miro, R. (dir.) (20). Lecciones de economía española. 15ª edición. Ed. Thomson & Civitas, Madrid.

"Las transformaciones de la economía mundial". Angeles Sánchez Díez (coord.) 2021. UAM Haga clic en el enlace https://a0a30669-17f0-4d76-8af0-b536d59fcdef.filesusr.com/ugd/ab68bd_639c19374d6f4b1d854f17a9b931d62f.pdf para abrir el recurso.

Galbraith, J.K. Introducción a la economía. Una guía para todos (o casi), Ed. Crítica, Barcelona, 2001.

Garicano, L. El dilema de España, Ediciones Península, Barcelona, 2014.

Krugman, P.; !Acabad ya con esta crisis!, Crítica, Barcelona 2012.

Pilling, David El delirio del crecimiento, Ed. Taurus, 2O19

Prada Blanco, A. El despilfarro de las naciones, Editorial Clave Intelectual, Madrid, 2017.

Requeijo, J. et alii Técnicas básicas de Estructura Económica, Delta Publicaciones, Madrid, 2007.

Sachs, J. Economía para un planeta abarrotado, Debate, Barcelona, 2008

Sampedro, J.L. El mercado y la globalización, Ediciones Destino, Madrid, 2002

Páginas web de los principales organismos económicos españoles (Banco de España, BBVA, INE, Ministerio de Economía y Hacienda, Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, etc.)

Páginas web de los principales organismos económicos internacionales (EUROSTAT, Banco Mundial, FMI, OMC, OCDE, PNUD, UNCTAD, Penn World Tables, etc.).

Bibliografía complementaria

Akerlof, G. A. y Shiller, R. J. (2015): La economía de la manipulación.Deusto Centro Libros PAPF, Barcelona.

Carpintero Redondo, O. El metabolismo de la economía española. Recursos naturales y huella ecológica, Fundación César Manrique, 2005.

Cohen, D. La prosperidad del mal. Una introducción (inquieta) a la economía, Ed. Taurus, Madrid, 2010.

Delibes, M. y Delibes de Castro, M. La Tierra herida, Ediciones Destino, Madrid 2005.

Diamond, J. Colapso. Por que unas sociedades perduran y otras desaparecen, Debate, Madrid, 2006.

Galbraith, J.K. La cultura de la satisfacción, Ariel, 2000.

García de la Cruz, J.M. & Durán Romero, G. Sistema económico mundial, Ed. Thomson, Madrid, 2004.

González J., Requena, M. (eds.) Tres décadas de cambio social en España, Alianza Editorial , Madrid, 2005.

González, M. Temas de economía española, Tirant lo Blanch, Valencia, 2008.

Hamilton, C. El fetiche del crecimiento , Editorial Laetoli, Pamplona, 2006.

Heilbroner, R.L.  El capitalismo del siglo XXI, Ed. Península, Barcelona, 1996.

Klare, M. Sangre y petróleo, Tendencias (Ediciones Urano), Barcelona, 2007.

Martín Mayoral, F. (coord..) Manual de economía española: teoría y estructura, Pearson, Madrid, 2009.

Muñoz, C. et alii Las cuentas de la nación II. Ejercicios, Ed. Thomson &Civitas, Madrid, 2007.

Navarro, V. Bienestar insuficiente, democracia incompleta (Sobre lo que no se habla en nuestro país), Anagrama, Barcelona, 2002.

Navarro. V. El subdesarrollo social de España, Anagrama, Barcelona, 2006.

Nieto Solís, J.A. Organización económica internacional y globalización, Siglo XXI, Madrid, 2005.

Pastor, Alfredo La ciencia humilde. Economía para ciudadanos, Crítica, Barcelona, 2007.

Pugel, T. Economía internacional, Mc Graw-Hill, Madrid, 2004.

Rodrik, A. La paradoja de la globalización, Editorial Antoni Bosh, 2012

Sachs, J. El fin de la pobreza, Debate, Barcelona, 2005.

Sampedro, J.L. Economía humanista. Algo más que cifras, Debate, Barcelona, 2009 (prólogo de Carlos Berzosa).

Sampedro, J.L., Taibo, C. Conversaciones sobre política, mercado y convivencia, Los Libros de la Catarata, Madrid, 2006.

Sartori. G., Mazzoleni, G. La Tierra explota. Superpoblación y desarrollo, Ed. Taurus, Madrid, 2003.

VV.AA Ejercicios de economía mundial I y II, Edicións Universitat de Barcelona, 2003.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Principios de Macroeconomía/611G02005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
É importante a lectura da prensa e mais de revistas económicas. Hanse poñer a disposición do estudante diversos materiais tanto na fotocopiadora como no Moodle da materia.

Por outra banda,
A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:
a. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático
b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostibilidade e nos comportamentos persoais e profesionais.

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

Facilitarase a plena integración do alumnado que por razóns físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
 


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías