Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Facenda Pública Española. Sistema Fiscal Código 611G02031
Titulación
Grao en Administración e Dirección de Empresas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 1
Coordinación
Sieiro Constenla, Maria Milagros
Correo electrónico
m.sieiro@udc.es
Profesorado
Fernández Fernández, Ignacio
Sieiro Constenla, Maria Milagros
Correo electrónico
ignacio.fernandezf@udc.es
m.sieiro@udc.es
Web
Descrición xeral Coñecemento xeral do sistema fiscal español, e en particular das figuras centrais do noso sistema tributario (imposto sobre a renda, o IVE e imposto sobre a renda).

Tras unha primeira parte introdutoria dedicada a introducir os conceptos básicos de impostos e regras xerais de procedementos fiscais, o obxectivo principal é presentar aos alumnos o coñecemento das figuras centrais do sistema tributario, tanto na súa parte teórica e práctica. O imposto sobre a renda terá un impacto, en especial nas áreas implicadas na avaliación fiscal. Na importancia especial do imposto sobre a renda é dada ao réxime xeral e certos réximes especiais (pequenas empresas, o leasing, a consolidación fiscal, reestruturación societaria ...). Por último, o IVE será analizado dende a perspectiva das tres operacións tributáveis ??na mesma. Serán estudados igualmente determinados réximes especiais (simplificado Equivalencia sobretaxa, Agricultura e Pesca.).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Xestionar e administrar unha empresa ou organización de pequeño tamaño, entendendo a súa ubicación competitiva e institucional e identificando as súas fortalezas e debilidades.
A2 Integrarse en calquera área funcional dunha empresa ou organización mediana ou grande e desempeñar con soltura calquera traballo de xestión nela encomendada.
A3 Valorar a partir dos rexistros relevantes de información a situación e previsible evolución dunha empresa.
A4 Emitir informes de asesoramento sobre situación concretas de empresas e mercados.
A5 Redactar proxectos de xestión ou de áreas funcionais da empresa.
A6 Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contido.
A7 Entender as institucións económicas como resultado e aplicación de representacións teóricas ou formais acerca de cómo funciona a economía.
A8 Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
A9 Usar habitualmente a tecnoloxía da información e as comunicación en todo a seu desempeño profesional.
A10 Ler e comunicarse no ámbito profesional nun nivel básico en máis dun idioma, en especial en inglés
A11 Aplicar á análise dos problemas criterios profesionais baseados no manexo de instrumentos técnicos.
A12 Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo.
B1 CB1-Comprender coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria general, que apóiandose en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 CB2-Saber aplicar os coñecementos ao seu traballo dunha forma profesional e posuír as competencias que adoitan desmostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de traballo
B3 CB3-Saber reunir e interpretar datos relevantes da área de estudo para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4-Transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5-Desenvolver habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1-Saber desempeñar labores de xestión, asesoramento e avaliación nas organizacións empresariais
B7 CG2-Saber manexar os conceptos e técnicas empregados nas diferentes áreas funcionais da empresa, así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización
B8 CG3-Saber tomar decisións, e, en xeral, asumir tarefas directivas.
B9 CG4-Saber identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, seleccionar e motivar as persoas, tomar decisións en condicións de - incerteza, alcanzar os obxectivos propostos e avaliar resultados
B10 CG5-Respectar os dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, respectar a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con minusvalidez.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento dos aspectos generais do imposto sobre socedades B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Conocimiento de los incentivos fiscales en el impuesto sobre sociedades B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Estudios de los principales regímenes especiales en el impuesto sobre sociedades B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
Coñecemento dos aspectos generáis do imposto sobre renda B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Determinar la cuota diferencial del impuesto sobre sociedades a partir de diferentes supuestos. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Conocimiento y delimitación de los tres hechos imponibles del IVA. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Delimitación entre el IVA y el ITP y AJD. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Calcular la cuota a ingresar o a devolver en el IVA a partir de diferentes supuestos. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Conocimiento y delimitación de los tres hechos imponibles del IVA. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Conocer la integración entre el Impuesto sobre Sociedades y el IRPF. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Determinar la cuota diferencial del IRPF a partir de diferentes supuestos. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B10
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Aclarar os puntos de conexión do imposto sobre a renda B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C1
C2
C3

Contidos
Temas Subtemas
Tema I. Introducción.

Os tributos e a relación xurídica tributaria. Aspectos cuantitativos do feito impoñible. Elementos persoais da débeda tributaria.
Os procedementos tributarios e os recursos. Infraccións tributarias e delito fiscal.
Tema 2. O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (I) Natureza e ámbito de aplicación.
Feito impoñible.
Exencións.
Elementos patrimoniais afectos.
Presuncións e operacións vinculadas.
O suxeito pasivo
Tema 3.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (II) Aspectos vinculados á súa condición de tributo cedido.
Imputación temporal de ingresos e gastos. Período impositivo.
Deveño
Tema 4. O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (III) A determinación da base impoñible en estimación directa.
Rendementos do traballo persoal. Rendementos do capital mobiliario. Rendementos do capital inmobiliario.
Tema 5.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (IV) Rendementos de actividades económicas en Estimación Directa.
Aplicación do imposto sobre sociedades. Rendementos de actividades económicas en estimación obxectiva
Tema 6.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (V) Ganancias e perdas patrimoniais. Concepto. Regras xerais.
Regras especiais.
Ganancias non xustificadas
Tema 7.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (VI) Esquema xeral de liquidación.
Integración e compensación de rendas.
Determinación da base impoñible. Determinación da base liquidable
Tema 8.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (VII) Adecuación do imposto ás circunstancias persoais e familiares.
Determinación da cota íntegra.
Límite conxunto co imposto sobre o patrimonio
Tema 9.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (VIII) Deducións na cota íntegra estatal.
Deducións da cota íntegra autonómica.
Cota líquida e cota líquida diferencial
Tema 10.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (IX) Unidade familiar. Tipoloxía.
Tributación conxunta.
Tema 11.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (X)

Obrigación de declarar.
Autoliquidación. Borrador
Pago. Devolución
Tema 12.- O Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas (XI)

Obrigacións formais.
Infraccións e sancións.
Pagos a conta
Tema 13.- O Imposto sobre Sociedades (I) Natureza e obxecto.
Feito impoñible.
Exencións.
Suxeito pasivo.
Territorialidad.
Imputación temporal de ingresos y gastos. Período impositivo. Deveño
Tema 14.- O Imposto sobre Sociedades (II) A base impoñible. A compensación de perdas.
Valoración de ingresos e gastos. Operacións vinculadas.
Gastos. Requisitos.
Reglas de valoración.
Doble imposición económica y jurídica
Tema 15.- O Imposto sobre Sociedades (III) Compensación de perdas.
Tipos de gravame.
Cota íntegra.
Deducións. Disposicións xerais
Réxime Común
Réximes especificos
Tema 16.- O Imposto sobre Sociedades (IV) Fórmulas de colaboración empresarial. Institucións de investimento colectivo.
Réxime de consolidación fiscal.
Operacións de reestruturación empresarial.
Tema 17.- O Imposto sobre Sociedades (V) Minería e hidrocarburos.
Empresas de reducida dimensión.
Contratos de arrendamento financeiro. Entidades de tenencia de valores.
Transparencia fiscal internacional.
Tema 18.- O Imposto sobre Sociedades (VI). Retencións e pagos a conta.
Xestión do imposto.
Obrigacións formais.
Tema 19.- O Imposto sobre o Valor Engadido (I). Natureza e ámbito de aplicación.
Feitos impoñibles. Exencións.
Lugar de realización do feito impoñible. Deveño.
Base impoñible.
Tema 20.- O Imposto sobre o Valor Engadido (II). Suxeitos pasivos.
Tipos impositivos.
Deducións e devolucións.
Xestión do imposto.
Réximes especiais.
Efectos económicos do Imposto sobre o Valor Engadido.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral B1 17 17 34
Seminario B1 B2 C1 C2 4 6 10
Solución de problemas B2 B1 C3 25 25 50
Proba mixta A6 A12 A11 A10 A9 A8 A7 A5 A4 A3 A2 A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C5 C6 C7 C8 2 12 14
Actividades iniciais B1 2 0 2
Traballos tutelados B1 B2 C1 C2 2 30 32
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Haberá un total de 17 horas. Darase as explicacións conceptuais necesarias para a comprensión da materia e unha orientación sobre as fontes bibliográficas que poden facilitar a comprensión. Estas sesións terán un carácter teórico.
Seminario Realizaranse dous seminarios cunha duración de 2 horas. Os alumnos dividiranse en grupos dun máximo de 20 estudantes. Utilizaranse para profundar en ámbitos da materia, previamente impartida nas sesións maxistrais, que requiran especial atención. Poderase acompañar dunha lectura e comprensión previa por parte do alumno dun texto adecuado a tal fin
Solución de problemas As 25 horas destinadas á solución de problemas terán como obxectivo coñecer o esquema liquidatorio dos os diferentes impostos, así como resolver os supostos que se expoñan en relación a cada un deles.
Proba mixta Será a proba máis relevantes desde o punto de vista da avaliación de alumno. Terá unha duración de dúas horas. A través de preguntas teóricas e de supostos prácticos preténdese valorar os coñecementos adquiridos en relación coas materias desenvolvidas previamente.
Actividades iniciais Cunha duración de dúas horas, preténdese introducir os conceptos básicos que constitúen o contido esencial do Tema 1 do programa.
Traballos tutelados Proba complementaria a efectos da avaliación. Preténdese conseguir unha aplicación conceptual a un tema específico elixido polo alumno e orientado polo profesor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada consistirá, basicamente, en tutorías onde o profesor atenderá as cuestións que expoñan persoalmente os alumnos por mor das explicacións dadas durante as sesións maxistrais e aqueloutras que poidan xurdir no desenvolvemento dos traballos tutelados. As tutorías fixaranse antes do inicio do período docente.

Ademais, a dirección de correo electrónico do profesor estará a disposición dos alumnos para que estes poidan concertar unha atención personalizada fose dos horarios das tutorías, así como expor anticipadamente cuestións que poidan resolverse con posterioridade

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A6 A12 A11 A10 A9 A8 A7 A5 A4 A3 A2 A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 C5 C6 C7 C8 É a proba relevante a efectos da avaliación dos coñecementos adquiridos polos alumnos. Terá unha duración máxima de 2 horas. Consistirá nunhas preguntas teóricas de resposta curta (máximo 10 liñas)e varios supostos prácticos. A súa superación será imprescindible para aprobar a materia. Terá lugar, unha vez finalizado o período docente, na data oficial que se fixe. 70
Traballos tutelados B1 B2 C1 C2 É obrigatorio e individual, sobre un tema específico previamente elixido por alumno. Non esixirá unha gran extensión (entre 5 e 10 folios), sendo exclusivamente autodidacta na análise e comentario do suposto elixido. Deberá entregarse antes da data da proba mixta. 30
 
Observacións avaliación

Calificación de Non Presentado. Obterá a cualificación de Non Presentado o alumno que non se presente a realizar a proba mixta. A simple entrega do traballo tutelado non implica a condición de presentado aos efectos da avaliación

Chama antes de decembro. A clasificación dos alumnos que optaren pola sesión de decembro por diante será unha suma ponderada do exame final (70%) e avaliación continua curso de cualificación de 2013-14 (30%).

Condicións para a realización das probas. Durante a realización das probas non terán acceso a calquera dispositivo que permite a comunicación co almacenamento EXTERIOR / ou. O alumno pode utilizar un non-gráfico e calculadora científica non programable. Exames escritos a lapis non serán aceptados. Os estudantes deben ser identificados por ID ou equivalente, para a realización da proba mesturado. O uso de información adicional, en particular para a realización da parte práctica da proba mixta, que será establecido en cada caso.


Para a avaliación da segunda oportunidade se tera en conta o resultado do traballo tutelado, mais a resultado de unha nove proba mixta, con a mesma ponderación que na primeira avalIación

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, agás para as datas aprobadas na Xunta de Facultade no que compete á proba obxectiva, para as restantes probas acordarase ao inicio do curso un calendario específico de datas compatible coa súa dedicación.

Fontes de información
Bibliografía básica Argente Álvarez, Javier, Mellado Benavente, Francisco Manuel y otros (2016). Todo fiscal 2016. Editorial Ciss.

Bibliografía complementaria Varios autores (2016). Memento Práctico. Fiscal. 2016. Francis Lefebvre
Seijo, Pérez, Francisco Javier (2016). Memento Práctico. IRPF 2016. Francis Lefebvre.
Badás Cerezo, Jesús (2015). Renta y Patrimonio. Thomson Reuters
Albi, Emilio, Paredes, Raquel y Rodríguez, José Antonio (2015). Sistema fiscal español I. Ariel Editorial
Poveda Blanco, Francisco y Sánchez Sánchez, Ángel (2015). Sistema fiscal. Esquemas y supuestos prácticos. Aranzadi
Mellado Benavente, F. M. (2016). Todo Fiscal. Editorial Ciss
Argente Álvarez, Javier, Mellado Benavente, Francisco Manuel y otros: (2016). Todo Renta 2016. Editorial Ciss.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Contabilidade Financeira I/611G02013
Contabilidade Financeira II/611G02018
Facenda Pública. Sistema Fiscal/611G02026

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Contabilidade das Operacións Societarias/611G02027

Materias que continúan o temario
Facenda Pública. Fiscalidade empresarial Avanzada/611G02040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías