Identifying Data 2021/22
Subject (*) Constitution, citizenship and rights Code 612447304
Study programme
Mestrado Universitario en Dereito: Estudos da Unión Europea (Plan 2017)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Privado
Dereito Público
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1) Coñecer os diferentes estatutos xurídicos persoais existentes en base á nacionalidade: nacionais, comunitarios e estranxeiros alleos ao espazo Schengen. 2) Manexo solvente do portal xurídico comunitario en Internet a efectos de poder localizar todo tipo de documentación xurídica dá Unión Europea, normativa ou non normativa. 3) Comprensión sistemática dunha área de estudo e ou dominio das habilidades e métodos de investigación relacionados coa devandita área. 4) Coñecemento dos obxectivos do discurso dos dereitos no marco dá Unión para deducir, a partir do anterior, cómo se lexitiman os dereitos humanos. 5) Coñecemento e valoración das políticas de inmigración e asilo non marco da Unión Europea. 6) Coñecer os elementos integradores do Espazo de Liberdade, Seguridade e Xustiza. 7) Coñecer a natureza xurídica dá Unión Europea non marco dá tipoloxía dás formas de Estado 8) Comprensión dá problemática dá "Constitución europea" 9) Coñecemento dous dereitos e deberes dás rexións non marco comunitario, así como ou carácter evolutivo do proxecto comunitario. 10) Coñecemento dás vías de participación (nacionais e comunitarias) dous entes subestatales en asuntos comunitarios, con especial atención ao modelo autonómico español. 11) Capacidade de ponderar ou valor atribuído ao recoñecemento dous dereitos sociais non ámbito do proceso de integración supranacional. 12) Coñecer a regulación dá liberdade de pensamento, conciencia e relixión non ámbito comunitario, e a xurisprudencia do Tribunal Europeo de Dereitos Humanos a estes efectos

Contents
Topic Sub-topic
ÁREA DE DEREITO CONSTITUCIONAL

1.) A natureza xurídica da Unión Europea. O problema da integración e as súas consecuencias.

2.) O desenvolvemento da cidadanía europea e o estatuto xurídico dos nacionais de terceiros Estados. Os residentes de longa duración-Directiva 2003/109.

3.) A participación política na Unión Europea.

4.) A tutela dos dereitos no espazo comunitario.

5) Contido e valor xurídico da Carta dos Dereitos Fundamentais da Unión Europea despois do Tratado de Lisboa: un proceso constitucional?. O Protocolo nº 30.

6.) Adhesión da UE ao Convenio Europeo de Dereitos Humanos.

7.) O Dereito de inmigración na Unión Europea.

8.) O dereito á reagrupación familiar dos estranxeiros non comunitarios en España e na UE. Directiva 2003/86.

9.) Os menores estranxeiros non acompañados na UE.

10.) O Dereito de asilo na Unión Europea. Protección temporal e protección subsidiaria.

11.) A resposta da Unión Europea fronte á criminalidade organizada transnacional. Trátaa de persoas. Directivas comunitarias 2004/81, 2011/36.

12.) Cooperación policial e cooperación xudicial no espazo xudicial europeo. A orde europea de detención e entrega. A orde europea de protección de vítimas. Diretiva 2012/29.

ÁREA DE DEREITO ECLESIÁSTICO DO ESTADO (PROVISIONAL)

1.) Modelos de relación Igrexa-Estado. Sistemas nos que persiste unha Igrexa de Estado. Sistemas de separación estrita. Sistemas mixtos: separación-cooperación.

2.) O caso español como referencia. Principios constitucionais: a) Con carácter xeral: Liberdade e Igualdade. b) Con carácter específico: Laicidad e Cooperación.

3.) O dereito fundamental á liberdade relixiosa: Contido esencial e límites. Xurisprudencia do Tribunal Constitucional e do Tribunal Europeo de Dereitos Humanos.

4.) Liberdade de expresión e liberdade de información. Xurisprudencia do Tribunal Constitucional e do Tribunal Europeo de Dereitos Humanos.

ÁREA DE FILOSOFÍA DO DEREITO

1.) A Constitución Europea. a. Constitucionalización do dereito da UE. b. Os tratados como Carta constitucional. c. Relacións entre constitucións nacionais e Constitución europea.

2.) A protección dos dereitos humanos na UE. a. Precedentes. b. Análise da Carta Europea. c. Compresiones dos dereitos humanos no Dereito Europeo.

3.) A cidadanía Europea. a. Cidadanía democrática, soberanía e superación da Estado nación. b. Cidadanía e problemas de lexitimidade para o Dereito Europeo.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech 48 72 120
Directed discussion 3 3 6
Case study 5 5 10
Clinical practice placement 32 24 56
Introductory activities 1 1 2
Objective test 0 0 0
Seminar 3 3 6
Supervised projects 0 0 0
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech As sesións maxistrais constituirán a base teórica que facilite os coñecementos esenciais ao aluno sobre a matéria.

Directed discussion Esta actividade será realizada de modo presencial ou non presencial e consistirá a posta en común de opinións sobre unha matéria, ou ben, na resolución común de problemas actuais que estén diretamente relacionados có objeto de estudo
Case study Estudo de casos práticos, análisis de textos xurídicos o de xurisprudenza que os docentes plantexen aos alunos/as. Esta actividad poderá ser presencial ou non presencial.
Clinical practice placement Actividades de tipo práctico que consistirán na resolución individual ou coletiva de casos, comentários de xurisprudencia ou fragmentos de textos xurídicos. Se desarrollarán, de maneira presencial ou virtual.
Introductory activities Durante os primeros días do Módulo, se explicará aos alunos a estructura da guía docente, así como a materia obxeto de estudo, a distribución do cronograma e as fontes documentais máis útiles para o desarrollo do Módulo.
Objective test Cando finalice a docencia incardinada no Módulo, o aluno/a deberá enfrontarse a unha proba obxetiva (probablemente tipo test) que deberá desarroiar satisfactoriamente para superar o Módulo.
Seminar Os seminarios son sesións especializadas sobre un tema concreto que serán desarroiadas por expertos na materia de outras universidades (nacionales ou extranxeiras) ou institucións públicas.
Supervised projects Os profesores das diferentes materias integradas no Módulo poderán suxerir o desarroio de traballos individuais ou por grupos sobre un tema concreto. Ditos traballos poderán influir positivamente, no seu caso, na avaliación global do Módulo.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Clinical practice placement
Directed discussion
Description
O docente proporcionará ao alumno/a recomendacións e consellos para abordar a actividade, orientaralle sobre ela e recomendaralle materiais de apoio, textos xurídicos ou xurisprudencia que poidan axudarlle a resolver o problema ou a cuestión exposta.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech Será obxeto de avaliación:

-Asistencia ás aulas

-Participación activa

-Razoamento e análise crítica
1
Case study Se evaluará:

-Capacidad de comprender y comentar documentos y textos jurídicos

-Capacidad de trabajo individual y en grupo

-Capacidad de resolver problemas jurídicos

-Capacidad para emplear correctamente la terminología jurídica
2
Clinical practice placement Se evaluará:

-Capacidad de trabajar en grupo (en su caso)

-Debate activo

-Capacidad para desarrollar un comentario de manera individual

-Capacidad expositiva oral

-Capacidad para emplear correctamente la terminología jurídica
4
Objective test Se evaluará:

-Examen del Módulo que comprenderá preguntas tipo test de toda la materia estudiada y quizás algunas preguntas de desarrollo corto
90
Introductory activities Se evaluará:

-Asistencia a la presentación contenidos módulo y cronograma
0
Seminar Se evaluará:

-Asistencia

-Participación activa

-Desarrollo de las actividades marcadas por el especialista o experto en la materia
1
Supervised projects Se evaluará:

-Trabajo individual o en grupo sobre una materia concreta de las diferentes Áreas del Módulo.
1
Directed discussion Se evaluará:

-Preparación de materiales

-Búsqueda de documentación

-Participación activa

-Capacidad de trabajo en grupo

-Trabajo efectivo desarrollado
1
 
Assessment comments
















Posto que o obxectivo da materia é que o alumno/a
alcance uns coñecementos xerais sobre diferentes aspectos da Unión Europea,
será avaliado de forma continua e, especificamente, nos módulos troncales, a
través de exames ou probas obxectivas que valoren non só a súa capacidade
memorística, senón tamén a súa visión xeral e a súa capacidade crítica e de
reflexión. Así mesmo, será avaliada a participación activa dos estudantes nos
debates e actividades que se desenvolvan ao longo do curso académico.



Aspectos e criterios de avaliación:



-Todas as probas obxectivas desenvolveranse en
relación a contidos previamente analizados.



-O traballo persoal do alumno/a e unha actitude
participativa son elementos que resultarán necesarios para superar a materia do
presente Módulo.



A cualificación correspondente á Área de
Dereito Constitucional
suporá o 50% da nota final do Módulo e derivarase do
resultado dun exame test que puntuará sobre 9 puntos. O punto restante para
obter a máxima cualificación, conseguirase, no seu caso, das prácticas resoltas
satisfactoriamente polo alumno/a.



A avaliación da materia correspondente á Área
de Filosofía do Dereito
suporá o 30% da nota final do Módulo e o seu
cálculo realizarase a través dun exame test.



Polo que respecta á Área de Dereito Eclesiástico
do Estado
a puntuación suporá un 20% da nota final do Módulo e avaliarase
aos alumnos/as a través dun traballo de profundización sobre algún aspecto vinculado
ao programa da materia (PROVISIONAL)



Se o estudante superase na primeira convocatoria
algunha do tres partes e outras non, a cualificación desa parte superada
reservarase na convocatoria de xullo e o alumno/a quedará exento de examinarse
desa materia xa liberada.



As prácticas no tres materias poderán consistir
en exposicións orais na aula, análise de xurisprudencia, comentario de textos
doctrinales, resolución de casos prácticos, role playing, etc...




Sources of information
Basic
ÁREA DE DERECHO CONSTITUCIONAL 


BENHABIB, S. Los derechos de los otros. Extranjería, residencia y ciudadanía, Gedisa, Barcelona, 2005. . 

BLÁZQUEZ, I., Los naciones de terceros países en la Unión Europea, Córdoba, 2001. · 

CATALÁ I BAS, A. H. La intolerancia en el Estado de Derecho, RGD, Valencia, 2002. . 

CORVINO, N., Lo straniero in Italia, Maggioli, San Marino, 2002. 

FERRAJOLI, L. Derechos y garantías, Trotta, 2001.

GARCÍA VÁZQUEZ, S. El estatuto jurídico-contitucional del extranjero en España, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007. 

GUIRAUDON, V., Les politiques dímmigration en Europe, L´Harmattan, Paris, 2000. 

JIMÉNEZ ROMERO, C. ¿Qué es la inmigración?, Ed. RBA, 2003. 

MARTÍN Y PÉREZ DE NANCLARES, J., La inmigración y el asilo en la Unión Europea, Colex, Madrid, 2002. 

PAJARES, M. Inmigración y ciudadanía en Europa, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 2000. 

RUIPÉREZ, J. La Constitución Europea y la problemática del Poder Constituyente, Biblioteca Nueva, 2005. 

TURTON, D. & GONZÁLEZ, J. Diversidad étnica en Europa, Humanitarian Net, Universidad de Deusto, Bilbao, 2001. 

VVAA, La forma nueva de regular la inmigración en España, Lex Nova, Valladolid, 2005. 


 ÁREA DE FILOSOFÍA DEL DERECHO


BARCELLONA, PIETRO, «La costruzione dell´Europa e i Diritti Umani», en P. Barcellona y Canfora, Luciano. La democracia. Historia de una ideología. Edt. Crítica. Barcelona, 2004.

BOUDIEU, PIERRE. Poder, Derecho y Clases sociales. Desclée de Brouwer. Bilbao, 2000.

CANTARO, ANTONIO, «L´ideologia europea: costituzione senza popolo, popolo senza costituciones», en P. Barcellona y A. Carrino, antes citado. Págs.  35-58.

CAPELLA, J. R. Fruta Prohibida. Edtit. Trotta. Madrid, 1997.

CARRINO (a cura di). I Diritti Umani tra política, filosofia e storia. Alfredo Guida Edt. Napoli, 2003, pp. 15-34.

FARIA, JOSÉ EDUARDO. El derecho en la economía globalizada. Edt. Trotta. Madrid, 2001.

FERRAJOLI, LUIGI. Derechos y Garantías. La ley del más débil. Edt. Trotta. Madrid, 1999.

LEBEN, CH. «A propos du caractère spécifique de l´approche européenne des Droits de l´homme», en P. Barcellona y A. Carrino, cit. pp. 144-163.

SANTOS, BOAVENTURA DE SOUSA. La globalización del Derecho. Universidad Nacional de Colombia-ILSA. Bogotá, 1998.

ZOLO, DANILO. Cosmópolis. Paidos. Barcelona, 2002.

 

ÁREA DE DERECHO ECLESIÁSTICO DEL ESTADO

 

CASTRO JOVER, El derecho de la libertad de conciencia en la praxis jurisprudencial. Universidad Pública de Navarra, 2005

FERNÁNDEZ CORONADO et al., El Derecho de la libertad de conciencia en el marco de la Unión europea: pluralismo y minorías. Colex, 2002

FERREIRO GALGUERA, J., La protección jurídico-penal de la religión, Universidad de A Coruña, A Coruña, 1998.

MARTÍNEZ-TORRÓN et al., Estado y religión en la Constitución española y en la Constitución europea. Comares, 2006

MORÁN et al., “El asociacionismo religioso en Europa en el umbral del tercer milenio. Bases para su revisión doctrinal a la luz de la macro-comparación jurídica” en Cuestiones actuales de Derecho Comparado. Universidade da Coruña, 2003

 ROBERTS et al, Estado e Iglesia en la Unión Europea. Universidad Complutense,1996

 SUÁREZ PERTIERRA & CONTRERAS MAZARÍO, Interculturalidad y educación en Europa. Tirant lo Blanch, 2005

TOZZI, et al, Integrazione europea e società multi-etnica. Nuove dimensioni della libertà religiosa. Giappichelli, 2000

UITZ, Freedom of religion. Council of Europe, 2007

Complementary

 

ÁREA DE DERECHO CONSTITUCIONAL

 

· GARCÍA VÁZQUEZ, S. Menores inmigrantes no acompañados,Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad de A Coruña, nº 8, 2004.

· VVAA, El nuevo orden americano. ¿La muerte del Derecho?, Almuzara, 2005.

·ZAKARIA, F. El futuro de la libertad, Taurus, 2003.

  

Recursos web:

 

www.reicaz.es

www.extranjeros.mtas.es

www.mir.es

http://europa.eu.int/index_es.htm

 

 


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Políticas e Liberdades/612402107
Espazo de Liberdade, Seguridade e Xustiza/612402206
A Acción Exterior da UE/612402201

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.