Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Sistema xurisdicional da Unión Europea Código 612447306
Titulación
Mestrado Universitario en Dereito: Estudos da Unión Europea (Plan 2017)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral A docencia que se imparte nesta materia persigue principalmente a adquisición polo estudante dun grao axeitado de coñecementos sobre o Tribunal de Xusticia da Unión Europea e a convergencia dos distintos sistemas xurisdiccionais, que integra:
A) Dereito Internacional Público: Adquirir os coñecementos básicos sobre: a organización e funcionamiento do Tribunal de Xustiza da Unión Europea; o seu sistema de accións e recursos.

B) Dereito Procesual Penal e Civil: Adquirir os coñecementos básicos sobre a convergencia dos xuices europeos.

Asemade, coas aulas prácticas desta materia preténdese que os coñecementos teóricos podan ser aplicados polos estudantes para a resolución de casos prácticos, o que lles servirá non só como exercicio para o afianzamento dos coñecementos adquiridos, senón tamén para acadar unha serie de destrezas que poderán aplicar no exercicio profesional.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 CE5 - Coñecemento dos ámbitos materiais nos que existe unha primacía do Dereito da Unión Europea: consumo; Dereito industrial; Dereito da competencia; Dereito de sociedades; Dereito das telecomunicacións; espazo de liberdade, seguridade e xustiza.
A6 CE 6 - Coñecemento dos sistemas de recursos e procedementos xudiciais comunitarios
A8 CE 8 - Coñecemento das políticas de xénero da Unión Europea.
B1 CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que deberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B6 CG1 - Coñecemento das institucións da Unión Europea e da vías de acceso ante elas dos cidadáns e das persoas xurídicas
B7 CG2 - Coñecemento das áreas xeográficas e dos aspectos materiais nos que se desenvolve a acción exterior da Unión Europea
B8 CG3 - Manexo solvente da información sobre a UE e dos portais xurídicos e de información da Unión Europea
B9 CG4 - Comprensión do pasado xurídico común europeo
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocimiento de los instrumentos jurídicos e institucionales a través de los cuales se articulan las competencias jurisdiccionales de la Unión Europea BI1
BI2
BI3
CI4
Manejo de las fuentes del Derecho de la Unión Europea en su dimensión jurisdiccional AI8
BI4
BI5
BI6
BI7
BI8
BI9
Conocimiento de las vías de intervención ante los Tribunales de la Unión Europea AI5
AI6
Redacción de documentos procesales CI3
CI6
Lectura crítica de la jurisprudencia europea CI7

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1º.- DEREITO INTERNACIONAL PÚBLICO
Lección 1ª.- O Tribunal de Xustiza da Unión Europea. Organización e funcionamiento: A) O Tribunal de xustiza: Organización e funcionamiento.- B) O Tribunal General: Organización e funcionamiento; C) O Tribunal da Función Pública: Organización e funcionamiento; D) O Procedemiento; E) As relacions entre o TXUE e o TEDH.

Lección 2ª.- O Sistema de Accions e Recursos:A) As competencias do Tribunal de Xustiza da Unión Europea; B) O control do cumplimento do Dereito da Unión Europea: O recurso de incumplimento; C) O control da legalidade dos actos das institucions europeas: o recurso de nulidade; o recurso de omisión; o recurso de indemnización; D) A remisión prexudicial: a cooperación entre o TXUE e os órganos xudiciais nacionais; E) A competencia consultiva: o control da legalidade dos tratados internacionais.
Bloque 2º.- DEREITO PROCESUAL Lección 3ª.- O procedemento ordinario ante o Tribunal de Xustiza. Cuestiones xerais. Fase escrita
Lección 4ª.- O procedemento ordinario. Audiencia. Procedemento cautelar
Lección 5ª.- Procedemento en materia de propiedade industrial
Lección 6ª.- A casación
Lección 7ª – Os xuíces comunitarios. A organización das xurisdiccións estatales e a determinación das suas competencias.
Lección 8ª.- Os principios de cooperación entre autoridades xudiciales. As bases da cooperación. O recoñecemento mutuo. Perspectivas de futuro.
Lección 9ª.- Garantías procesuales comunitarias
Lección 10ª.- Organización institucional da Unión Europea dirixida á cooperación entre autoridades xudiciais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A6 2 8 10
Presentación oral A5 B2 B3 5 0 5
Proba mixta B5 4 27 31
Sesión maxistral A8 B7 B1 B4 B8 B9 B6 C3 C4 C6 C7 40 63 103
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida A discusión dirixida é una ferramenta que propicia a intervención do alumnado en clase a partir dun tema proposto sobre as materias que se están a impartir e, normalmente, de actualidade. Así mesmo provoca que o alumnado busque solucións de xeito rápida a partir do coñecemento adquirido nas sesions anteriores
Presentación oral A presentación oral é unha técnica habitualmente utilizada nos Mestrados para a exposición oral dos traballos preparados polo alumnado. Unhas veces tratarase dun traballo de investigación, outras da presentación de casos resoltos, etc.
Proba mixta Para a evaliación do alumnado ademais do que supón a avaliación continua durante o desenvolvemento do modulo tense en conta o resultado dunha proba mixta que, se ben pode variar dun curso a outro, basicamente está composta de preguntas tipo test, preguntas curtas, algunha pregunta a desenrolar e a resolución de casos prácticos.
Sesión maxistral As clases presenciais desenrólanse a partir dunhas sesións teóricas baseadas na lección maxistral. Despois utilízanse outras técnicas como as discusións dirixidas ou as presentacións orais

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Proba mixta
Descrición
Normalmente, para a preparación da presentación oral dos traballos de investigación ou dos casos resoltos é aconsellable a participación do profesorado para a supervisión, a resolución de dúbidas, a corrección dos borradores, etc.
Así mesmo en vistas á preparación da proba mixta é moi conveniente a consulta e o asesoramento do profesorado, o cal require unha atención personalizada.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A6 A valoración da discusión dirixida consistirá na asistencia habitual as clases presenciais e na participación dos mesmos 4
Presentación oral A5 B2 B3 Para a cualificación da presentación oral valorarase, principalmente, a calidade do traballo presentado ou a do caso resolto. Así mesmo, terase en conta a claridade na exposición e a corrección na argumentación e nas respostas ás cuestións formuladas 20
Proba mixta B5 Tal e como se expuxo no apartado das metodoloxías a proba conxunta pode estar constituída por varios capítulos: preguntas tipo test, curtas, a desenrolar, caso práctico, etc. Dependendo da configuración do exame concreto farase unha ponderación dos resultados de todas as cuestións 65
Sesión maxistral A8 B7 B1 B4 B8 B9 B6 C3 C4 C6 C7 A valoración da sesión maxistral consistirá na asistencia habitual ás clases presenciais e na participación nos debates dirixidos e na resposta ás cuestións formuladas 11
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía básica:

RICARDO ALONSO GARCIA : El Juez Español y el Derecho Comunitario

DIEZ DE VELASCO, M: Las Organizaciones internacionales, ed. Tecnos, 16ª ed., 2010. Epígrafe 7 del Capítulo XXVII (El Tribunal de Justicia de la Unión Europea)

MANGAS MARTIN, A. y LIÑAN NOGUERAS, D.J.: Instituciones y Derecho de la Unión Europea, Tecnos, 6ª ed., 2010. Capítulos 19 (El Tribunal de Justicia de la Unión Europea: Organización y funcionamiento) y 20 (El sistema jurisdiccional de la Unión Europea)

Bibliografía complementaria

Bibliografía complementaria:

JOSÉ ANTONIO PASTOR RIDRUEJO: Las relaciones entre el Tribunal de la Unión Europea y el Tribunal Europeo de Derechos Humanos tras la entrada en vigor de la Constitución para Europa

CARLOS ESPALIÚ BERDUD: Tribunal de Justicia de la Unión Europea

SOBRIDO PRIETO, M.: Las Comunidades autónomas ante el Tribunal de Justicia y el Tribunal de Primera instancia de las Comunidades Europeas, ed. Tirant lo Blanch, 2003, 518 pp.

SOBRIDO PRIETO, M.: “Primera condena al pago simultáneo de una multa coercitiva y de una suma a tanto alzado por inejecución de sentencia: comentario a la Sentencia del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas de 12 de julio de 2005, C-304-02, Comisión/Francia”, Revista General de Derecho europeo, ed. Iustel, nº9, 2006, 35 pp.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El sistema jurisdiccional en el proyecto de Tratado constitucional de la Unión Europea”, en Revista de Derecho comunitario europeo, nº16, 2003, pp. 993-1040.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “La actividad consultiva del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas”, en BADIA MARTI, A. y otros (coords.): Derecho internacional y comunitario ante los retos de nuestro tiempo (Homenaje a la profesora Victoria Abellán Honrubia), vol. 2, 2009, pp. 1259-1274.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El Tribunal de Justicia”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910384).

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El tribunal de primera instancia”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910385).

SOBRINO HEREDIA J.M. y SOBRIDO PRIETO, M.: “Procedimiento prejudicial”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910388).

Recursos web:

BIBLIOTECA UDC: http://www.udc.es/biblioteca/

BOE: http://www.boe.es/

DOGA: http://www.xunta.es/dog/

BASE DE DATOS ARANZADI: http://www.westlaw.es/westlaw/ (só pode consultarse a través da UDC)

PORTAL DE DERECHO IUSTEL: http://www.iustel.com/ (só pode consultarse a través da UDC)

www.unodc.org

www.coe.int

http://www.un.org/spanish/law/

http://www.hcch.net

http://hcch.e-vision.nl/index_en.php?act=text.display&tid=21

http://www.coe.int/

http://ec.europa.eu/civiljustice/

http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/index_es.htm

http://www.elorge.admin.ch/elorge/index.html

http://www.justice.gov.ma/fr/OrganisationJudiciaire/carte.aspx

http://eur-lex.europa.eu/es/index.htm

www.prontuario.org

http://curia.europa.eu/

http://eur-lex.europa.eu/es/legis/20101101/chap193020.htm

http://eur-lex.europa.eu/es/prep/latest/chap1930.htm

http://www.ejn-crimjust.europa.eu/

http://www.eurojust.europa.eu/

http://ec.europa.eu/dgs/justice/index_en.htm

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Traballo fin de mestrado/612447308
Espazo de liberdade, seguridade e xustiza/612447311
Dereito comunitario do mar/612447310

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías