Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Espacio de libertad, seguridad y justicia Código 612447311
Titulación
Mestrado Universitario en Dereito: Estudos da Unión Europea (Plan 2017)
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Dereito Público
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general A docencia que se imparte nesta materia persigue principalmente a adquisición polo estudante dun grao axeitado de coñecementos sobre a materia do Espazo de liberdade, seguridade e xustiza, que integra:
A) Dereito Procesual Penal e Civil: Adquirir os coñecementos básicos sobre a cooperación xudicial en materia civil e penal no marco da Unión Europea.
B) Dereito Penal: Adquirir os coñecementos básicos sobre os procedementos e mecanismos mediante os cales está a xurdir un emerxente sistema penal da Unión Europea, así como os primeiros resultados normativos deste novedoso ius puniendi da Unión.
C) Dereito Internacional Privado: Adquirir os coñecementos básicos sobre multiculturalidade, uniformidade e orden público no espazo de xustiza e seguridade.

Asemade, coas aulas prácticas desta materia preténdese que os coñecementos teóricos podan ser aplicados polos estudantes para a resolución de casos prácticos, o que lles servirá non só como exercicio para o afianzamento dos coñecementos adquiridos, senón tamén para acadar unha serie de destrezas que poderán aplicar no exercicio profesional.
Plan de contingencia 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias del título
Código Competencias del título

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Que o alumno coñeza as claves do réxime de libre circulación de persoas, servizos e capitais
Coñecemento das institucións da UE e das vías de acceso ante elas para os cidadáns e persoas xurídicas
Coñecemento dos diferentes estatutos xurídicos persoais existentes baseándose na nacionalidade: nacionais, comunitarios e estranxeiros alleos ao espazo Schengen.
Manexo solvente do portal xurídico comunitario en Internet, incluso dende a casa, ós efectos de poder localizar todo tipo de documentación xurídica da Unión Europea, normativa ou non normativa.
Coñecemento e aplicación do sistema de recursos e procedementos xudiciais comunitarios.
Estudo dos elementos integradores do espazo de liberdade, seguridade e xustiza
Capacidade crítica para analizar as distintas problemáticas derivadas dos aspectos xurídicos, institucionais, xeográficos e materiais que integran a dimensión exterior da Unión Europea.
Que o alumno sexa capaz de aplicar coñecementos para a resolución de problemas nos novos ámbitos ou en ámbitos pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos ou multidisciplinares.
Que sexa capaz de comunicar as súas conclusións -así como os coñecementos e razóns que as sustentan- a públicos especializados e non especializados.

Contenidos
Tema Subtema
Bloque 1º.- DEREITO PENAL
Lección 1ª.- Os presupostos dun Dereito Penal da UE: Evolución histórica e situación actual
Lección 2ª.- Europeización do Dereito e sistemas penais dos Estados membros
Lección 3ª.- O Corpus Iuris como modelo operativo. Perspectivas do Dereito Penal da UE
Lección 4ª.- Dereito Penal Económico da UE: libre competencia, branqueo de capitais, tutela dos intereses financeiros da UE
Lección 5ª.- Políticas penais da UE en materia de delincuencia organizada transnacional: terrorismo, migracións ilegais, tráfico de drogas
Lección 6ª.- Dereito Penal ambiental e delitos contra a Administración pública
Bloque 2º-A.- DEREITO PROCESUAL – Cooperación xudicial en materia civil Lección 7ª.- A cooperación xudicial civil no proceso de construcción da UE
Lección 8ª.- A asistencia xudicial civil entre os Estados membros da UE
Lección 9ª.- Os procesos europeos
Bloque 2º-B.- DEREITO PROCESUAL – Cooperación xudicial en materia penal Lección 10ª.- Eurojust e os equipos conxuntos de investigación na Unión Europea
Lección 11.- A orde de detención e entrega europea
Lección 12ª.- O recoñecemento mutuo de resolucións e de probas en materia penal
Bloque 3º.- DEREITO INTERNACIONAL PRIVADO Lección 13ª.- Diálogo cultural versus multiculturalidade no espazo de xustiza e seguridade
Lección 14ª.- A aproximación do Dereito Civil europeo: uniformidade versus seguridade
Lección 15ª.- A importancia da delimitación dun concepto de orde pública europea

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Discusión dirigida 4 16 20
Presentación oral 6 60 66
Sesión magistral 40 60 100
Prueba mixta 8 54 62
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Discusión dirigida A discusión dirixida é una ferramenta que propicia a intervención do alumnado en clase a partir dun tema proposto sobre as materias que se están a impartir e, normalmente, de actualidade. Así mesmo provoca que o alumnado busque solucións de xeito rápida a partir do coñecemento adquirido nas sesions anteriores
Presentación oral A presentación oral é unha técnica habitualmente utilizada nos Mestrados para a exposición oral dos traballos preparados polo alumnado. Unhas veces tratarase dun traballo de investigación, outras da presentación de casos resoltos, etc.
Sesión magistral As clases presenciais desenrólanse a partir dunhas sesións teóricas baseadas na lección maxistral. Despois utilízanse outras técnicas como as discusións dirixidas ou as presentacións orais
Prueba mixta Para a evaliación do alumnado ademais do que supón a avaliación continua durante o desenvolvemento do modulo tense en conta o resultado dunha proba mixta que, se ben pode variar dun curso a outro, basicamente está composta de preguntas tipo test, preguntas curtas, algunha pregunta a desenrolar e a resolución de casos prácticos.

Atención personalizada
Metodologías
Presentación oral
Prueba mixta
Descripción
Normalmente, para a preparación da presentación oral dos traballos de investigación ou dos casos resoltos é aconsellable a participación do profesorado para a supervisión, a resolución de dúbidas, a corrección dos borradores, etc.
Así mesmo en vistas á preparación da proba mixta é moi conveniente a consulta e o asesoramento do profesorado, o cal require unha atención personalizada.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Discusión dirigida A valoración da discusión dirixida consistirá na asistencia habitual as clases presenciais e na participación dos mesmos 2
Presentación oral Para a cualificación da presentación oral valorarase, principalmente, a calidade do traballo presentado ou a do caso resolto. Así mesmo, terase en conta a claridade na exposición e a corrección na argumentación e nas respostas ás cuestións formuladas 20
Prueba mixta Tal e como se expuxo no apartado das metodoloxías a proba conxunta pode estar constituída por varios capítulos: preguntas tipo test, curtas, a desenrolar, caso práctico, etc. Dependendo da configuración do exame concreto farase unha ponderación dos resultados de todas as cuestións 65
Sesión magistral A valoración da sesión maxistral consistirá na asistencia habitual ás clases presenciais e na participación nos debates dirixidos e na resposta ás cuestións formuladas 11
 
Observaciones evaluación

Fuentes de información
Básica

Bibliografía básica:

ARMENTA DEU, T., GASCON INCHAUSTI, F. y CEDEÑO HERNAN, M. (Coordinadores) con AAVV. El Derecho procesal penal en la Unión Europea. Madrid, 2006.

AA.VV.: El tercer pilar de la Unión Europea. La cooperación en asuntos de Justicia e interior. Madrid, 1997.

AA.VV.: El espacio europeo de libertad, seguridad y Justicia, Madrid, 2000.

Fonseca Morillo, F.: El espacio de libertad, justicia y seguridad. Barcelona, 2002.

Peers, S.: EU justice and home affairs law. London, 2000.

Complementária

Bibliografía complementaria:

MUSACCHIO, V., Diritto penale dell’Unione Europea. Cedam, Padova, 2005.

AA.VV., Harmonization of Criminal Law in Europe, Intersentia. Antwerp, 2005.

DANNECKER, G., Evolución del derecho penal y sancionador comunitario europeo. Marcial Pons, Madrid, 2001.

CARNEVALI RODRÍGUEZ, R., Derecho penal y derecho sancionador de la Unión Europea. Comares, Granada, 2001.

Gascón Inchausti, F.: El titulo ejecutivo europeo para créditos no impugnados, Navarra, 2005.

Herrera Petrus, C.: La obtención internacional de pruebas. Asistencia jurisdiccional en Europa, Bolonia, 2005.

Diago Diago, M.P.: La obtención de pruebas en la Unión Europea, Navarra, 2003.

Walter, G.; Baumgartner, S.P.: Recognition and enforcement of foreing judgements outside the scope of the Brussels and Lugano convenions, The Hague, 2000.

Werlauff, E.: Common European procedural law: European law requirements imposed on national administration of justice, Copenhagen, 1999.

Recursos web:

BIBLIOTECA UDC: http://www.udc.es/biblioteca/

BOE: http://www.boe.es/

DOGA: http://www.xunta.es/dog/

BASE DE DATOS ARANZADI: http://www.westlaw.es/westlaw/ (só pode consultarse a través da UDC)

PORTAL DE DERECHO IUSTEL: http://www.iustel.com/ (só pode consultarse a través da UDC)

UNIÓN EUROPEA: http://europa.eu/

EUROPOL: http://www.europol.europa.eu/

EUROJUST: http://www.eurojust.europa.eu/

RED JUDICIAL EUROPEA EN MATERIA CIVIL Y MERCANTIL: http://ec.europa.eu/civiljustice/

ATLAS JUDICIAL EUROPEO: http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/index_es.htm

RED JUDICIAL EUROPEA EN MATERIA PENAL: http://www.ejn-crimjust.eu.int/


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Espacio de Libertad, Seguridad y Justicia/612402206

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías