Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Práctica Sustantiva Penal Código 612499008
Titulación
Mestrado Universitario en Avogacía (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Faraldo Cabana, Patricia
Correo electrónico
patricia.faraldo@udc.es
Profesorado
Faraldo Cabana, Patricia
Fuentes Loureiro, María Ángeles
Rodríguez López, Silvia
Correo electrónico
patricia.faraldo@udc.es
maria.fuentes.loureiro@udc.es
s.rodriguezl@udc.es
Web
Descrición xeral Obxectivo xeral: a formación ten por obxecto que o alumno/a adquira as habilidades, actitudes e coñecementos en materia de dereito substantivo e procesual penal, en relación co asesoramento dos intereses encomendados, a análise e redacción de documentos xurídicos, dirección de procedementos xudiciais e, en xeral, ao correcto exercicio da profesión neste ámbito.

Os obxectivos deben complementarse cos correspondentes ás áreas de deontoloxía, materias instrumentais e transversais.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Ningunha.

2. Metodoloxías.
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas as non presenciais.

*Metodoloxías docentes que se modifican.
As que requiran presencialidade substituiranse por docencia virtual (sea por correo electrónico, Moodle ou Microsoft Teams).
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado.
A atención realizarase por correo electrónico, Moodle yeMicrosoft Teams.

4. Modificacións na avaliación.
Ningunha.
*Observacións de avaliación:
O sistema de avaliación será o mesmo, se ben as probas que se realizan de forma presencial serán realizadas de forma virtual (por correo electrónico, Moodle ou Microsoft Teams).

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
Ningunha.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Posuír, comprender e desenvolver habilidades que posibiliten aplicar os coñecementos académicos especializados adquiridos no grao á realidade cambiante á que se enfrontan os avogados para evitar situacións de lesión, risco ou conflito en relación aos intereses encomendados ou o seu exercicio profesional ante tribunais ou autoridades públicas e nas funcións de asesoramento
A2 Coñecer as técnicas dirixidas á investigación e establecemento dos feitos nos distintos tipos de procedemento, especialmente a produción de documentos, os interrogatorios e as probas periciais
A3 Coñecer e ser capaz de integrar a defensa dos dereitos dos clientes no marco dos sistemas de tutela xurisdicionais nacionais e internacionais
A4 Coñecer as diferentes técnicas de composición de intereses e saber atopar solucións a problemas mediante métodos alternativos á vía xurisdicional
A7 Saber identificar conflitos de intereses e coñecer as técnicas para a súa resolución, establecer o alcance do segredo profesional e da confidencialidade, e preservar a independencia de criterio
A10 Desenvolver destrezas e habilidades para a elección da estratexia correcta para a defensa dos dereitos dos clientes tendo en conta as esixencias dos distintos ámbitos da práctica profesional
A13 Saber expor de forma oral e escrita feitos, e extraer argumentalmente consecuencias xurídicas, en atención ao contexto e ao destinatario ao que vaian dirixidas, de acordo no seu caso coas modalidades propias de cada ámbito procedimental
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirigido ou autónomo
B6 Capacidade de traballo en equipo
B9 Capacidade de resolución de problemas
B11 Capacidade de argumentar tanto en forma oral como escrita
B12 Desenvolvemento dun espírito crítico, lóxico e creativo
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma
C2 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C5 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C6 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Obxectivo xeral: a formación ten por obxecto que o alumno/para adquira as habilidades, actitudes e coñecementos en materia de dereito substantivo e procesual penal, en relación co asesoramento dos intereses encomendados, a análise e redacción dos documentos xurídicos, dirección de procedementos xudiciais e, en xeral, ao correcto exercicio da profesión neste ámbito. Os obxectivos deben complementarse cos correspondentes ás áreas de deontología, materias instrumentais e transversais. 1. Xurisdición penal do menor. Obxectivos: coñecer o ámbito da xurisdición de menores. Coñecer os principios que a informan. Diferenciar as peculiaridades procedementais desde o momento da detención do menor. Coñecer aos distintos intervenientes no procedemento e especialmente as funcións do équipo técnico. Coñecer as medidas que se poden adoptar na xurisdición. Habilidades: realización de escritos procesuais na xurisdición de menores. Valorar a conveniencia da mediación para a resolución dos expedientes. Diferenciar as especialidades de defensa e acusación en materia de menores. Actitudes: informar con claridade ao menor da tramitación dos expedientes e o resultado posible. Valorar a posibilidade da mediación. Informar o cliente do sistema de execución de medidas. Informar os pais ou titores legais do alcance da responsabilidade civil en materia de menores. 2. O proceso #ante o tribunal militar. Obxectivos: coñecer o ámbito da xurisdición penal militar. Coñecer os principios que a informan. Coñecer as especialidades da xurisdición. Habilidades: realización de escritos procesuais na xurisdición penal militar. Valorar a conveniencia da conformidade. diferenciar as especialidades de defensa e acusación en materia penal militar. Actitudes: informar con claridade ao cliente da tramitación e o resultado posible. 3. Procesos relativos a violencia de xénero. Obxectivos: coñecer as diferenzas entre violencia de xénero e doméstica. Coñecer o tratamento procesual de ambas as formas de violencia. Coñecer as medidas cautelares. Coñecer o sístema e aplicación da orde de protección. Coñecer a competencia do xulgado de violencia. Coñecer o tratamento asistencial e psicolóxico da muller maltratada. Coñecer a lexislación na materia. Coñecer os programas de actuación vixentes. Coñecer os mecanismos de control e seguimento da vítima de malos tratos. Habilidades: preparar o procedemento desde o punto de vista da defensa e da acusación. Prever as posibles medidas cautelares. Asegurarse da competencia do xulgado de violencia. Elaborar escritos procesuais en solicitude de medidas. Saber interrelacionar esta área do dereito penal con outras: familia, civil, administrativo... Actitudes: asesorar de forma correcta na materia ás vítimas de violencia. Ser capaz de informar sobre o tratamento asistencial e psicolóxico á vítima. Informar correctamente os programas de actuación das distintas administracións públicas para as vítimas de violencia. 4. Os delitos máis comúns na práctica xudicial. Obxectivos: coñecer a lexislación que afecta aos distintos tipos delituosos. Coñecer as probas máis habituais relacionadas cos distintos tipos: testifica, recoñecemento en roda. Valoración de obxectos sustraidos, proba pericial dactiloscópica, proba de alcoholemia, análise de substancias estupefacientes… Coñecer a xurisprudencia na materia. Habilidades: actuar con dilixencia na asistencia ao detido @teniendo en cuenta o tipo delituoso imputado. Manexar adecuadamente os distintos medios de proba para os tipos máis frecuentes de delito. Solicitar correctamente as probas necesarias. Actitudes: facilitar ao cliente a máxima información sobre o feito imputado e a súa consecuencia xurídica. Valorar a transcendencia do atestado e os medios de investigación nos distintos tipos delituosos. Examinar a instrución e a legalidade dos medios de proba. AM1
AM2
AM3
AM4
AM7
AM10
AM13
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM9
BM11
BM12
CM1
CM2
CM5
CM6

Contidos
Temas Subtemas
1.- Xurisdicción penal do menor (Beatriz Pacios Núñez, Fiscal delegada de menores e María Ángeles Fuentes Loureiro)
Contidos: ámbito de aplicación da lei do menor. Procedemento: incoación do expediente, informe da equipa técnico, remisión do expediente ao xulgado de menores, fase de audiencia. As
medidas. Os recursos. Execución de sentencia. A responsabilidade civil.
2.- O proceso ante o tribunal militar (Jorge Arangüena Sande, Secretario Relator do Xulgado Togado Militar Territorial nº 41 de A Coruña) Contidos: ámbito de aplicación da lei penal militar. Procedemento: instrucción e xuicio oral. As penas. Os recursos. Execución de sentencia.
3.- Procesos relativos á violencia de xénero (Mª Digna Braña Iglesia, Patricia Faraldo Cabana y Silvia Rodríguez López) Contidos: especialidades procesuais. Tratamento da vítima. Os delitos de violencia de xénero.
4.- Os delitos mais comúns na prática xudicial (Luis Anguita, Fiscal da Audiencia Provincial, Fernando Suanzes Pérez, Fiscal Superior de Galicia, Patricia Faraldo Cabana, María Ángeles Fuentes Loureiro e Silvia Rodríguez López) Contidos: delitos contra o patrimonio, delitos contra a saúde pública, delitos contra a seguridade do tráfico, delitos medioambientais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A1 A2 A3 A4 A7 A10 A13 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B12 C1 C2 C5 C6 10 30 40
Sesión maxistral A2 A3 A4 B12 C5 C6 10 30 40
Saídas de campo A10 B2 B5 B12 4 0 4
Obradoiro A10 A13 B9 B11 C6 4 14.5 18.5
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Estudo, valoración e análisis de supostos prácticos referidos aos contidos da materia.
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Sesión maxistral Explicación da materia obxecto do módulo.
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Saídas de campo Visitas a institución xudiciais e penitenciarias.
Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc.
Obradoiro Realización de xuizos simulados e similares.
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Obradoiro
Descrición
Atención personalizada continua por parte do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A2 A3 A4 A7 A10 A13 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B12 C1 C2 C5 C6 valorarase especialmente o razoamento do estudantado no desenrolo do caso 85
Obradoiro A10 A13 B9 B11 C6 valoración de las actividades realizadas por el alumno 15
 
Observacións avaliación

Relizarase unha proba prática cunha ponderación do 50% da nota final. A avaliación continua das actividades dentro e fora da aula terá unha ponderación do 50% da nota final.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías