Identifying Data 2020/21
Subject (*) Legal Relations in the Digital Society Code 612539001
Study programme
Máster Universitario en Dereito Dixital e da Intelixencia Artificial
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Privado
Dereito Público
Coordinador
Seoane Rodriguez, Jose Antonio
E-mail
jose.antonio.seoane@udc.es
Lecturers
Aba Catoira, Ana Maria
Crego Blanco, Jorge
Legeren Molina, Antonio
Mkrtichyan , Artak
Oanta Oanta, Gabriela Alexandra
Seoane Rodriguez, Jose Antonio
E-mail
ana.abac@udc.es
jorge.crego@udc.es
antonio.legeren@udc.es
a.mkrtichyan@udc.es
gabriela.oanta@udc.es
jose.antonio.seoane@udc.es
Web http://dereito.udc.es
General description A materia "As relacións xurídicas na sociedade dixital" pretende servir de introdución ao Máster e presentar un panorama global das transformacións e os desafíos sociais, xurídicos, éticos, económicos e políticos derivados da dixitalización.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Sen modificacións.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesións maxistrais (Teams)
Estudo de casos (Teams)
Eventos científicos ou divulgativos (Teams)
Proba obxectiva (Moodle)

*Metodoloxías docentes que se modifican
Ningunha

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico: atención individualizada
Moodle: información periódica do grupo
Teams: conversación periódica individualizada ou do grupo, tanto a iniciativa dos estudantes como por parte de todo o profesorado.

4. Modificacións na avaliación
Mantéñense as porcentaxes e as modalidades de avaliación

*Observacións de avaliación:
Pode modificarse o modo de realización da proba obxectiva (Moodle no canto dunha proba presencial)

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Sen cambios

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Conocimiento de la dimensión ética y política de la sociedad digital
A3 Conocimiento y comprensión de los cambios en los conceptos, los sujetos y los procesos jurídicos en la sociedad digital
A14 Conocimientos y habilidades para comprender y resolver las cuestiones jurídicas relacionadas con la criminalidad informática, la ciberseguridad y la ciberdefensa
B4 Capacidad para identificar cuestiones jurídicas relevantes partiendo de un conjunto complejo de hechos no estructurado jurídicamente.
B7 Capacidad para diseñar estrategias y soluciones nuevas e imaginativas para los problemas
B20 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B21 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B22 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas a los que deban enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de su vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowing how to place digital and artificial intelligence law in the social and political context AJ2
AJ3
BJ4
BJ21
CJ4
CJ6
Knowing how to anticipate and adapt to technological changes AJ3
BJ7
BJ20
CJ6
Knowing how to place technological development within the framework of global human life AJ2
AJ3
CJ4
CJ6
Building a humanistic basis to face technological challenges AJ2
AJ3
BJ4
CJ4
CJ6
Knowing the changes and challenges for legal relationships due to the influence of technology AJ3
AJ14
BJ7
CJ4
CJ6
CJ7
Knowing the influence of digital technology in the configuration and guarantee of fundamental rights AJ2
AJ14
BJ21
CJ4
CJ6
Knowing the basic aspects of decision-making supported by artificial intelligence AJ2
AJ3
BJ4
BJ7
BJ20
BJ21
BJ22
CJ6
CJ7
Acquiring conceptual tools to think about current times AJ3
BJ20
CJ6
CJ7
Grasping a global vision of the Law in order to face the challenges and gaps in the technological context AJ3
BJ4
BJ21
BJ22
CJ4
CJ6

Contents
Topic Sub-topic
Technical introduction
Digital society and the cyberspace Science, technology and law
Transformations in international society: a digital world order International and European framework of cyberspace
State, territory, and digital soberanity Territorial sovereignty in the digital age
State and international actors in the digital scenario
Digital democracy: sovereignty and governance
Ethical framework of digital society Does the digital society need an Ethics?
Ethics of artificial intelligence and fundamental rights
Technology and fundamental rights Fundamental rights and digital rights
Freedoms and informative determinism
Equality and non-discrimination. Superintelligence
Justice and algorithm
Robotics, legal personhood, and liability Rights in the digital age
Digital identity
Digital inheritance
Robots liability
Legal reasoning and artificial inteliigence Rationality and biases
Legal argumentation and artificial intelligence
Algorithms and discretionality

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A2 A3 A14 B4 B7 B20 B21 B22 C4 C6 16 48 64
Objective test A2 A3 A14 B22 1 1 2
Events academic / information A3 A2 B20 C4 C6 C7 5 5 10
Guest lecture / keynote speech A2 A3 A14 B20 B21 C4 C6 C7 24 48 72
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Critical exposition and analysis of texts or cases that serve to link theoretical learning with its practical application and to develop the capacity for synthesis, systematic, critical and creative thinking and argumentative skills.
Objective test Assessment of the knowledge of the main contents of the subject
Events academic / information Acquisition and updating of knowledge and dialogue with leading experts in the field.
Incorporation of different perspectives that improves learning.
Guest lecture / keynote speech Introduction of the main contents of the subject.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Description
Supervision and reinforcement of the learning process.
Orientation for applying konwledges and developping argumentative skills.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A2 A3 A14 B4 B7 B20 B21 B22 C4 C6 Evaluation of the practical application capacity of knowledge.
Evaluation of the ability for synthesis, critical analysis and creativity.
Assessment of argumentative fluency and coherence.
Assessment of accuracy in argumentation
60
Objective test A2 A3 A14 B22 Assessment of knowledge and understanding of main contents. 40
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Segura Serrano, A. (2017). Ciberseguridad y Derecho internacional. Revista española de Derecho internacional 69/2
Barbé, E.; Costa, O.; Kissack, R. (eds.) (2016). EU policy responses to a shifting multilateral systema. Palgrave Macmillan
Domínguez León, J. (2016). La ciberguerra como realidad posible contemplada desde la prospectiva. Revista de pensamiento estratégico y seguridad CISDE
García Herrera, V (2017). La disposición sucesoria del patrimonio digital. Actualidad civil 7-8
Solar Cayón, José Ignacio (2019). La inteligencia artificial jurídica. Thomson Reuters
Solé Resina, J (2018). Las voluntades digitales: marco normativo actual. Anuario de Derecho civil LXXI
Cerrillo Martínez, A: Peguera Poch, M (coord.) (2020). Retos jurídicos de la inteligencia artificial. Aranzadi
Bostrom, Nick (2016). Superinteligencia. Teell

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.