Identifying Data 2022/23
Subject (*) Digital Administration and Public Intervention Code 612539006
Study programme
Máster Universitario en Dereito Dixital e da Intelixencia Artificial
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Dereito Público
Coordinador
Garcia Perez, Marta Maria
E-mail
marta.garcia.perez@udc.es
Lecturers
Garcia Perez, Marta Maria
Mkrtichyan , Artak
Oanta Oanta, Gabriela Alexandra
Rodriguez-Arana Muñoz, Jaime Fco.
Sanz Larruga, Francisco Javier
Vázquez Naya, José Manuel
E-mail
marta.garcia.perez@udc.es
a.mkrtichyan@udc.es
gabriela.oanta@udc.es
jaime.rodriguez-arana.munoz@udc.es
javier.sanz.larruga@udc.es
jose.manuel.vazquez.naya@udc.es
Web http://https://www.udc.es/es/dereito/estudos/mestrados/mestrado-universitario-en-dereito-dixital-e-da-intelixencia-artificial-muddia/
General description Ofrécese o marco xurídico-administrativo da sociedade dixital poñendo de relevo as potestades das Administracións Públicas e a protección dos dereitos dixitais dos cidadáns. Tamén se presenta unha panorámica xurídica dos sectores de intervención administrativa (seguridade pública, servizos públicos, actividades económicas, etc.) dado que, en virtude da protección e defensa dos intereses públicos, as Administracións interveñen en diversas actividades socioeconómicas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Conocimiento de la normativa y la doctrina jurídicas del mundo digital
A2 Conocimiento de la dimensión ética y política de la sociedad digital
A11 Conocimientos y habilidades para comprender y resolver las cuestiones jurídicas propias de la Administración pública electrónica
A16 Conocimientos y habilidades para desarrollar tareas de asesoramiento jurídico a instituciones, profesionales y empresas del entorno digital
A20 Conocimientos y habilidades para elaborar, comunicar y defender con rigor textos jurídicos (dictámenes, informes, memorias, trabajos de investigación
B1 Capacidad para planificar y llevar a cabo tareas jurídicas complejas de modo autónomo
B4 Capacidad para identificar cuestiones jurídicas relevantes partiendo de un conjunto complejo de hechos no estructurado jurídicamente.
B11 Capacidad para leer e interpretar trabajos y textos complejos relacionados con el ámbito técnico-jurídico.
B13 Capacidad para trabajar en equipos interdisciplinares como experto en Derecho y contribuir eficazmente a sus tareas.
B14 Capacidad para asesorar sobre las posibles soluciones de un caso.
B21 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnolgías de la información y de la comunicación (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para su aprendizaje a lo largo de su vida
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas a los que deban enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowledge of the legal problems posed by new technologies in the subjects of the subject AJ1
AJ2
AJ11
AJ16
AJ20
BJ1
BJ4
BJ11
BJ13
BJ14
BJ21
CJ3
CJ4
CJ6
CJ8
Ability to handle legal sources (legal, jurisprudential and doctrinal) related to the subject of the subject. AJ1
AJ2
AJ11
AJ16
AJ20
BJ1
BJ4
BJ11
BJ13
BJ14
BJ21
CJ3
CJ4
CJ6
CJ8
Use the basic tools of new technologies to resolve legal problems. AJ1
AJ2
AJ11
AJ16
AJ20
BJ1
BJ4
BJ11
BJ13
BJ14
BJ21
CJ3
CJ4
CJ6
CJ8
Ability to understand and write legal documents related to the subject of the subject. AJ1
AJ2
AJ11
AJ16
AJ20
BJ1
BJ4
BJ11
BJ13
BJ14
BJ21
CJ3
CJ4
CJ6
CJ8

Contents
Topic Sub-topic
1. e-Administration and electronic access to public services a. Bases of the legal regime of the Electronic Administration
b. Legal principles of electronic administration
c. Rights of citizens before the e-Administration
d. Electronic signature
and. electronic headquarters
F. IT security and interoperability
g. Electronic administrative procedure
h. electronic documentation
i. Records and telematic notifications
2. Administrative intervention in the digital society a. Foreign action and digital diplomacy
b. The EU before artificial intelligence: the proposal of "Artificial Intelligence Law"
c. Good Administration in the digital age
d. Citizenship and digital governance
3. The Public Administration before artificial intelligence Study of cases

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Oral presentation A16 A20 B11 B14 C6 42 0 42
Workbook A11 B13 B21 C3 0 20 20
Objective test A2 A11 B4 C3 2 0 2
Events academic / information A2 A20 B13 C4 10 0 10
Case study A1 A11 A20 B4 B11 B14 C4 C6 46 0 46
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B1 B4 C4 C8 26 0 26
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Oral presentation The students will prepare an in-depth study and present it in class
Workbook Texts will be provided to students for close reading.
Objective test The students must be examined in the various readings assigned to them.
Events academic / information Conferences will be organized or a conference will be given by a specialist on a topic related to the subject.
Case study The students will work on practical assumptions raised by the teaching staff.
Guest lecture / keynote speech The topics will begin with a theoretical exposition.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Oral presentation
Description
The teaching staff in charge will help the students in solving doubts, presenting exercises, solving cases, etc. The students will be able to arrange face-to-face tutorials or by Teams at the established time

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A1 A11 A20 B4 B11 B14 C4 C6 The students will analyze practical cases planned by the teaching staff and will have to propose solutions or results, following the instructions that will be offered in each case. 25
Oral presentation A16 A20 B11 B14 C6 The students will receive assignments from the teaching staff, which they must carry out and present orally in the sessions indicated for this purpose. 25
Objective test A2 A11 B4 C3 The students will carry out one or more objective tests on the readings provided for the preparation and study of the subject. These tests must be passed in order to pass the subject. 50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Valero Torrijos, Cotino Hueso (2010). Administración electrónica la Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los Servicios Públicos y los retos jurídicos del e-gobierno en España. Tirant lo Blanch
Martín Delgado, Isaac Moreno Molina, José Antonio (2020). Administración electrónica, transparencia y contratación pública. Iustel Publicaciones
Valero Torrijos, Julián (2013). Derecho, innovación y administración electrónica. Global Law Press
Almeida Cerreda, Marcos Míguez Macho, Luis (2018). La actualización de la Administración electrónica. Andavira Editora
Gómez Puente, Marcos (2019). La Administración electrónica. el procedimiento administrativo digital • Gómez Puente, Marcos. Editorial Aranzadi
Gamero Casado, Valero Torrijos (2010). La Ley de Administración Electrónica comentario sistemático a la Ley 11/2007, de 22 de junio, de acceso electrónico de los ciudadanos a los servicios públicos. Editorial Aranzadi
Martín Delgado, Isaac Moreno Molina, José Antonio (2017). La reforma de la Administración electrónica. una oportunidad para la innovación desde el Derecho. Instituto Nacional de Administración Pública (INAP).
Linares Gil, Maximinio I. (2016). MEMENTO EXPERTO-Administración electrónica. Ediciones Lefebvre
De la Quadra-Salcedo, T. e Piñar Mañas, J.L. (2018). Sociedad Digital y Derecho. Boe
Rodríguez Gómez, A.A. (2015). “Diplomacia digital, ¿adaptación al mundo digital o nuevo modelo de diplomacia?”. Revista "Opción" vol. 31, nº 2
Baños Bajo, P. (2015). “Geopolítica de la diplomacia: de la clásica a la digital”. Revista "Opinión" nº 60, pp. 915-937

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.