Competencias do título |
Código
|
Competencias do título
|
A2 |
CE 2 Claves da libre circulación de persoas, servizos y capitais |
A3 |
CE 3 Coñecemento dos distintos estatutos xurídicos persoais fundados na nacionalidade |
B1 |
CG1 Coñecemento das institucións da Unión Europea e das vías de acceso ante elas dos ciudadáns e das persoas xurídicas |
B2 |
CG2 Coñecemento das áreas xeográficas e dos aspectos materiais nos que se desenvolve a acción exterior da Unión Europea |
B3 |
CG3 Manexo solvente da información sobre a UE e dos portais xurídicos e de información da Unión Europea |
B4 |
CG4 Comprensión do pasado xurídico común europeo |
B5 |
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación |
B6 |
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
B9 |
CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias do título |
|
AI2
|
|
|
|
AI3
|
BI5 BI6 BI9
|
CI5 CI6 CI8
|
|
|
BI4 BI5 BI6
|
CI4 CI6 CI7
|
|
|
BI2 BI3 BI4
|
|
|
|
BI1 BI2
|
|
|
|
|
CI1 CI4 CI7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
O SISTEMA DO IUS COMMUNE EN EUROPA |
A formación do ius commune
O ius proprium dentro do sistema do dereito común
A universidade medieval e os estudos de dereito
|
A AUTONOMIA DO DEREITO NA TRADICION JURIDICA OCCIDENTAL |
I. Xurisprudencia e Dereito na cultura política romano¬-republicana. O modelo de Dereito legal justinianeo. Transmisión de valores e modelos diferentes á cultura política europea.
II. Formación e desenvolvemento da profesión xurídica na Europa medieval. Factores culturais e políticos que propician a profesionalización e consolidación da autonomía da función xudicial.
III. A dimensión político-cultural do Humanismo xurídico. A constitución romano-republicana como referente para a renovación do Dereito público.
IV. Os Estados nacionais como espazos xurídicos autónomos. Desenvolvemento de modelos legais pechados e de bloques normativos uniformes no conxunto do territorio.
V. O Estado de Dereito e o seu sistema de valores como conquista histórica da cultura occidental. Identidade europea e pluralismo cultural. Dereitos nacionais e Dereito común europeo
|
CULTURA XURÍDICA EUROPEA (PERSPECTIVA FILOSÓFICA) |
1. Sobre a orixe e a esencia de Europa.
2. O espírito da cultura europea: A filosofía grega. O dereito romano. O cristianismo. A ciencia. A democracia liberal. A Universidade.
3. Contribucións da filosofía á cultura xurídica europea.
a) As principais concepcións achega do dereito e os seus fundamentos filosóficos.
b) Os fundamentos filosóficos dos dereitos humanos.
c) As concepcións da xustiza. Ética e Teoría da xustiza.
|
CULTURA XURÍDICA EUROPEA (PERSPECTIVA DE DEREITO ECLESIÁSTICO) |
I.- COMUNIDADES POLÍTICAS E RELIXIOSAS: A IDENTIDADE CULTURAL EUROPEA
1) Que é Europa?
2) Que entendemos por civilización europea?
3) Cal é o papel da cultura relixiosa en Europa?
4) Cal é a relación entre identidade nacional e relixión na historia de Europa?
5) Como se desenvolveu a cultura constitucionalista en Europa?
6) Cales son as bases da nova identidade cosmoeuropea?
7) Cales son as principais concepcións actuais sobre a identidade europea?
II.- PODER POLÍTICO, ORGANIZACIÓNS RELIXIOSAS E CULTURA XURÍDICA EUROPEA: Europa como paradigma cultural
1) Paradigmas político-relixiosos e cohesión ideolóxica na historia europea ata o século XX: o desenvolvemento da cultura xurídica europea
2) A paradigma constitucionalista e o desenvolvemento do Estado laico/secular. Incidencia do Dereito Comparado en Europa.
3) A Unión Europea como paradigma político europeo contemporáneo. Integración cultural europea e os seus retos xurídicos: multiculturalidad, inmigración e minorías culturais.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A3 B1 B2 B4 C4 C7 |
12 |
18 |
30 |
Actividades iniciais |
B9 C4 C5 C7 C8 |
1 |
0 |
1 |
Presentación oral |
B3 B5 C1 |
2 |
3 |
5 |
Aprendizaxe colaborativa |
B9 C4 C6 |
3 |
4.5 |
7.5 |
Estudo de casos |
B3 B6 C1 C4 C6 |
3 |
4.5 |
7.5 |
Análise de fontes documentais |
B3 B5 C6 C8 |
2 |
3 |
5 |
Discusión dirixida |
B5 B6 C1 C4 C6 C8 |
4 |
6 |
10 |
Proba obxectiva |
B4 B5 B6 C1 C6 |
1 |
5 |
6 |
Traballos tutelados |
B4 B3 B5 B6 C1 C5 C6 |
0 |
20 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
O profesor exporá as ideas básicas e fundamentais de cada un dos puntos do programa, dando as instrucións e guiando a aprendizaxe autónoma do alumno. |
Actividades iniciais |
O coordinador do módulo realizará unha presentación do mesmo indicando as competencias que se pretende que alcance o alumno, os resultados de aprendizaxe e os obxectivos esenciais do módulo. Así mesmo, exporá as metodoloxías que se empregarán e o sistema de avaliación. |
Presentación oral |
Os alumnos realizarán presentacións orais froito de traballo previo e lecturas, sempre baixo a orientación e dirección do profesor. |
Aprendizaxe colaborativa |
Trátase de que os alumnos, divididos en pequenos grupos, aprendan a traballar en equipo. Para iso, as tarefas a realizar serán diversas pero todas perseguirán que os estudantes reforcen competencias de organización, xestión, liderado e capacidade de traballar en grupo. |
Estudo de casos |
O profesor presentará aos alumnos casos prácticos para resolver ou exporá unha aprendizaxe baseada en problemas. |
Análise de fontes documentais |
Baixo a orientación do profesor os alumnos analizarán as fontes xurídicas máis relevantes do ordenamento xurídico comunitario |
Discusión dirixida |
O profesor presentará un aspecto controvertido ou con varias vías de desenvolvemento e os alumnos defenderán algunha das posibles posturas, sinalando argumentos a favor da súa solución. Con iso perséguese, fundamentalmente, que o alumno consiga competencias que fortalezan a súa capacidade de argumentar e argüir xuridicamente. |
Proba obxectiva |
Realizarase, ao finalizar o cuadrimestre, un exame. |
Traballos tutelados |
O profesor encargará a elaboración de pequenos traballos sobre aspectos tratados nas sesións maxistrais e para o que facilitará a oportuna bibliografía aos alumnos a efectos de que complementen a súa formación con determinadas lecturas. En todo momento, o profesor guiará e orientará a tarefa que realice o alumno. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
Presentación oral |
Análise de fontes documentais |
Estudo de casos |
Discusión dirixida |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
O profesor orientará ao alumno sobre a forma de realizar a súa exposición oral ante os seus compañeiros. Así mesmo, corrixirá os aspectos de forma e fondo efectuados na súa presentación.
O profesor guiará ao alumno e ao seu grupo na tarefa da súa aprendizaxe.
O profesor seguirá os avances e evolución do alumno no caso ou problema concreto exposto, solucionando as dúbidas que o suposto vaia expondo.
O profesor velará polo correcto exame e análise das fontes xurídicas que efectúe o alumno.
O profesor dirixirá a discusión orientando e, de ser o caso, reordenando as intervencións dos estudantes.
O profesor tutorizará o traballo que realice cada alumno ou en grupo. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A2 A3 B1 B2 B4 C4 C7 |
Valoraranse as intervencións de interese realizadas polos alumnos dentro das sesións maxistrais que corran a cargo do profesor. |
20 |
Presentación oral |
B3 B5 C1 |
Avaliarase a expresión oral (forma) e o contido adecuado (fondo) das presentacións orais que, de ser o caso, efectúen os alumnos. |
10 |
Estudo de casos |
B3 B6 C1 C4 C6 |
Valoraranse as posibles prácticas realizadas polos alumnos sobre casos ou resolución de problemas expostos polo profesor. |
10 |
Discusión dirixida |
B5 B6 C1 C4 C6 C8 |
Serán avaliables as intervencións levadas a cabo polos estudantes no marco de debates ou discusións sobre aspectos vinculados á materia. |
10 |
Proba obxectiva |
B4 B5 B6 C1 C6 |
Realizarase un exame ao finalizar o primeiro cuadrimestre sobre os contidos formativos traballados durante ese período. |
40 |
Traballos tutelados |
B4 B3 B5 B6 C1 C5 C6 |
Valorarase a calidade do traballo realizado polo alumno seguindo as pautas previamente fixadas polo profesor. |
10 |
|
Observacións avaliación |
Para superar o módulo será requisito necesario asistir, polo menos, ao 80 % da actividade docente presencial. A avaliación levará a cabo mediante a valoración da actividade presencial que realice o alumno (60%) e un exame que se realizará ao finalizar o cuadrimestre (40%). Dentro da idea dunha metodoloxía de créditos ECTS, o alumno deberá ser consciente de que a avaliación será continua, polo que se valorará a súa participación activa en todas as actividades que se realicen na aula (debates, exposicións orais, discusión de casos, etc. )polo que cobra gran importancia o seu traballo persoal.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
MORÁN MARTÍN, R. (2005). "El Ius Commune como antecedente jurídico de la Unión Europea", en Cuadernos de Historia del Derecho, 12, pp. 99-123.. Madrid
PENNINGTON, K. (1994). "Learned law, droit savant, gelehrtes Recht: The Tyranny of a concept", en Rivista Internazionale di diritto comune, 5, pp. 197-209. Roma
ALEXY, R. (1987). "Sistema jurídico y razón práctica", en El concepto y la validez del derecho y otros ensayos, trad. de Jorge M. Seña, pp. 159-177. Barcelona
COING, H. (1989). Derecho privado europeo.
ZAGREBELSKI, G. (1995). El derecho dúctil, pp. 21-45. Madrid
STEIN, P. (1996). El Derecho romano en la historia de Europa.
PÉREZ LUÑO, A.E. (1993). El desbordamiento de las fuentes del derecho. Sevilla
FERNÁNDEZ BARREIRO, A. (1988). El factor jurisprudencial como elemento de identidad de la cultura jurídica europea: proyección histórica de la herencia jurídico-cultural romana.
WIEACKER, F. (1967). Historia del Derecho privado de la Edad Moderna.
CRUZ VILLALÓN, P. (2004). La Constitución inédita, pp. 17-41 y 131-154. Madrid
BELLOMO, M. (1999). La Europa del Derecho Común. Roma
FERNÁNDEZ BARREIRO, A. (1992). La tradición romanística en la cultura jurídica europea.
ROBLES MORCHÓN, G. (2007). Pluralismo jurídico y relaciones intersistémicas. Madrid
CAVANNA,A. (1982). Storia del diritto moderno in Europa. |
|
Bibliografía complementaria
|
BANCO CENTRAL EUROPEO (2005). "La política monetaria y los diferenciales de inflación en un área monetaria heterogénea", en Boletín Mensual del Banco Central Europeo, mayo, 2005, pp. 63-80.
ÁLVAREZ CONDE, E., GARRIDO MAYOL, V., Dirs. (2004). Comentarios a la Constitución Europea. Valencia
DÍEZ-PICAZO, L.M., (2002). Constitucionalismo de la Unión Europea. Madrid
RAZ, J. (1986). El concepto de sistema jurídico. México
LOUIS, J.V. (5ª ed. 1995). El ordenamiento jurídico comunitario. Luxemburgo
SEOANE, J.A., RIVAS, P. (2005). El último eslabón del positivismo jurídico. Dos estudios sobre J. Raz. Granada
MONTANOS FERRÍN, E. (). España en la configuración histórico-jurídica de Europa. Tomo II. Roma
CARBONELL, M., VÁZQUEZ, R., comps. (2003). Estado constitucional y globalización. México
CRUZ, L.M. (2006). Estudios sobre el neoconstitucionalismo. México
JIMENA QUESADA, L. (2006). Fundamentos constitucionales de la Unión Europea. Madrid
DOMINGO, R., ed. (2006). Hacia un Derecho global. Reflexiones en torno al Derecho y la globalización. Pamplona
ALCHOURRÓN, C.E., BULYGIN, E. (1975). Introducción a la metodología de las ciencias jurídicas y sociales. Buenos Aires
PRIETO SANCHÍS, L. (2003). Justicia constitucional y derechos fundamentales. Madrid
CRUZ, L.M. (2005). La Constitución como orden de valores. Granada
CLOSA MONTERO, C., FERNÁNDEZ SOLA, N., Coords. (2005). La Constitución de la Unión Europea. Madrid
PARIOTTI, E. (2004). La giustizia oltre lo Stato: forme e problemi. Turin
CASSESE, S. (2006). La globalización jurídica. Madrid
ABELLÁN HONRUBIA, V., VILA COSTA, B. Dirs. (3ª ed. 1998). Lecciones de Derecho Comunitario Europeo. Barcelona
ISAAC, G. (5ª ed. 2000). Manual de Derecho Comunitario General. Barcelona
CARBONELL, M. Ed. (2003). Neo-constitucionalismo(s). Madrid
MANGAS MARTÍN, A. Ed. ( 9ª ed. 2001). Tratado de la Unión Europea y Tratados Constitutivos de las Comunidades Europeas y otros actos básicos de Derecho comunitario. Madrid |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Constitución, Cidadanía, Dereitos e Rexións/612402101 | Metodoloxía Informática do Dereito Comunitario e do Dereito Comparado/612402114 | Políticas e Liberdades/612402107 | Sistema Xurisdicional da Unión Europea/612402109 |
|
Materias que continúan o temario |
|
|