Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Sistema xurisdiccional da Unión Europea Código 612847219
Titulación
Mestrado Universitario en Dereito: Estudos da Unión Europea (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Camara Ruiz, Juan
Correo electrónico
juan.camara@udc.es
Profesorado
Camara Ruiz, Juan
Oanta , Gabriela Alexandra
Roma Valdés, Antonio
Seoane Spiegelberg, José Luís
Sobrido Prieto, Marta
Sobrino Heredia, Jose Manuel
Correo electrónico
juan.camara@udc.es
gabriela.oanta@udc.es
antonio.roma@udc.es
jose.seoane2@udc.es
marta.sobrido@udc.es
j.sobrino@udc.es
Web
Descrición xeral A docencia que se imparte nesta materia persigue principalmente a adquisición polo estudante dun grao axeitado de coñecementos sobre o Tribunal de Xusticia da Unión Europea e a convergencia dos distintos sistemas xurisdiccionais, que integra:
A) Dereito Internacional Público: Adquirir os coñecementos básicos sobre: a organización e funcionamiento do Tribunal de Xustiza da Unión Europea; o seu sistema de accións e recursos.

B) Dereito Procesual Penal e Civil: Adquirir os coñecementos básicos sobre a convergencia dos xuices europeos.

Asemade, coas aulas prácticas desta materia preténdese que os coñecementos teóricos podan ser aplicados polos estudantes para a resolución de casos prácticos, o que lles servirá non só como exercicio para o afianzamento dos coñecementos adquiridos, senón tamén para acadar unha serie de destrezas que poderán aplicar no exercicio profesional.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE 1 Resolución de problemas derivados da unión económica e monetaria
A2 CE 2 Claves da libre circulación de persoas, servizos y capitais
A3 CE 3 Coñecemento dos distintos estatutos xurídicos persoais fundados na nacionalidade
A4 CE4 Resolución de problemas derivados dos usos e aproveitamentos dos mares e dos recursos pesqueiros.
A5 CE5 Coñecemento dos ámbitos materiais nos que existe unha primacía do Dereito da Unión Europea: consumo; Dereito industrial; Dereito da competencia; Dereito de sociedades; Dereito das telecomunicacións; espazo de liberdade, seguridade e xustiza.
A6 CE 6 Coñecemento dos sistemas de recursos e procedementos xudiciais comunitarios
A7 CE 7 Manexo solvente dos sistemas de captación e xestión de recursos comunitarios
A8 CE 8 Coñecemento das políticas de xénero da Unión Europea
A9 CE 9 Capacidade para ponderar o valor atribuído ao recoñecemento dos dereitos sociais no ámbito do proceso de integración supranacional.
A10 CE 10 Coñecemento dos dereitos e deberes das rexións no marco comunitario, así como o carácter evolutivo do proxecto comunitario
A11 CE 11 Coñecemento das vías de participación, nacionais e comunitarias, dos entes subestatais en asuntos comunitarios, con especial atención ao modelo autonómico español
A12 CE 12 Coñecer a regulación da liberdade de pensamento, conciencia e relixión no ámbito comunitario, así como la xurisprudencia do Tribunal Europeo de Dereitos Humanos (TEDH) nestes ámbitos.
B1 CG1 Coñecemento das institucións da Unión Europea e das vías de acceso ante elas dos ciudadáns e das persoas xurídicas
B2 CG2 Coñecemento das áreas xeográficas e dos aspectos materiais nos que se desenvolve a acción exterior da Unión Europea
B3 CG3 Manexo solvente da información sobre a UE e dos portais xurídicos e de información da Unión Europea
B4 CG4 Comprensión do pasado xurídico común europeo
B5 CB6 - Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B6 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B7 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B8 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as suas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sin ambigüidades
B9 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
AI2
AI3
AI4
AI5
AI6
AI9
AI10
AI12
BI9
CI5
CI7
CI8
AI1
AI7
AI8
AI11
BI1
BI2
BI3
BI4
BI5
BI6
BI7
BI8
CI1
CI2
CI3
CI4
CI6

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1º.- DEREITO INTERNACIONAL PÚBLICO
Lección 1ª.- O Tribunal de Xustiza da Unión Europea. Organización e funcionamiento: A) O Tribunal de xustiza: Organización e funcionamiento.- B) O Tribunal General: Organización e funcionamiento; C) O Tribunal da Función Pública: Organización e funcionamiento; D) O Procedemiento; E) As relacions entre o TXUE e o TEDH.

Lección 2ª.- O Sistema de Accions e Recursos:A) As competencias do Tribunal de Xustiza da Unión Europea; B) O control do cumplimento do Dereito da Unión Europea: O recurso de incumplimento; C) O control da legalidade dos actos das institucions europeas: o recurso de nulidade; o recurso de omisión; o recurso de indemnización; D) A remisión prexudicial: a cooperación entre o TXUE e os órganos xudiciais nacionais; E) A competencia consultiva: o control da legalidade dos tratados internacionais.
Bloque 2º.- DEREITO PROCESUAL Lección 3ª.- O procedemento ordinario ante o Tribunal de Xustiza. Cuestiones xerais. Fase escrita
Lección 4ª.- O procedemento ordinario. Audiencia. Procedemento cautelar
Lección 5ª.- Procedemento en materia de propiedade industrial
Lección 6ª.- A casación
Lección 7ª – Os xuíces comunitarios. A organización das xurisdiccións estatales e a determinación das suas competencias.
Lección 8ª.- Os principios de cooperación entre autoridades xudiciales. As bases da cooperación. O recoñecemento mutuo. Perspectivas de futuro.
Lección 9ª.- Garantías procesuales comunitarias
Lección 10ª.- Organización institucional da Unión Europea dirixida á cooperación entre autoridades xudiciais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 8 10
Presentación oral A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 B5 B6 C1 3 30 33
Proba mixta A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 C1 4 27 31
Sesión maxistral A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 20 30 50
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida A discusión dirixida é una ferramenta que propicia a intervención do alumnado en clase a partir dun tema proposto sobre as materias que se están a impartir e, normalmente, de actualidade. Así mesmo provoca que o alumnado busque solucións de xeito rápida a partir do coñecemento adquirido nas sesions anteriores
Presentación oral A presentación oral é unha técnica habitualmente utilizada nos Mestrados para a exposición oral dos traballos preparados polo alumnado. Unhas veces tratarase dun traballo de investigación, outras da presentación de casos resoltos, etc.
Proba mixta Para a evaliación do alumnado ademais do que supón a avaliación continua durante o desenvolvemento do modulo tense en conta o resultado dunha proba mixta que, se ben pode variar dun curso a outro, basicamente está composta de preguntas tipo test, preguntas curtas, algunha pregunta a desenrolar e a resolución de casos prácticos.
Sesión maxistral As clases presenciais desenrólanse a partir dunhas sesións teóricas baseadas na lección maxistral. Despois utilízanse outras técnicas como as discusións dirixidas ou as presentacións orais

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Proba mixta
Descrición
Normalmente, para a preparación da presentación oral dos traballos de investigación ou dos casos resoltos é aconsellable a participación do profesorado para a supervisión, a resolución de dúbidas, a corrección dos borradores, etc.
Así mesmo en vistas á preparación da proba mixta é moi conveniente a consulta e o asesoramento do profesorado, o cal require unha atención personalizada.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 A valoración da discusión dirixida consistirá na asistencia habitual as clases presenciais e na participación dos mesmos 4
Presentación oral A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 B5 B6 C1 Para a cualificación da presentación oral valorarase, principalmente, a calidade do traballo presentado ou a do caso resolto. Así mesmo, terase en conta a claridade na exposición e a corrección na argumentación e nas respostas ás cuestións formuladas 20
Proba mixta A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 C1 Tal e como se expuxo no apartado das metodoloxías a proba conxunta pode estar constituída por varios capítulos: preguntas tipo test, curtas, a desenrolar, caso práctico, etc. Dependendo da configuración do exame concreto farase unha ponderación dos resultados de todas as cuestións 65
Sesión maxistral A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B4 B3 A valoración da sesión maxistral consistirá na asistencia habitual ás clases presenciais e na participación nos debates dirixidos e na resposta ás cuestións formuladas 11
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía básica:

RICARDO ALONSO GARCIA : El Juez Español y el Derecho Comunitario

DIEZ DE VELASCO, M: Las Organizaciones internacionales, ed. Tecnos, 16ª ed., 2010. Epígrafe 7 del Capítulo XXVII (El Tribunal de Justicia de la Unión Europea)

MANGAS MARTIN, A. y LIÑAN NOGUERAS, D.J.: Instituciones y Derecho de la Unión Europea, Tecnos, 6ª ed., 2010. Capítulos 19 (El Tribunal de Justicia de la Unión Europea: Organización y funcionamiento) y 20 (El sistema jurisdiccional de la Unión Europea)

Bibliografía complementaria

Bibliografía complementaria:

JOSÉ ANTONIO PASTOR RIDRUEJO: Las relaciones entre el Tribunal de la Unión Europea y el Tribunal Europeo de Derechos Humanos tras la entrada en vigor de la Constitución para Europa

CARLOS ESPALIÚ BERDUD: Tribunal de Justicia de la Unión Europea

SOBRIDO PRIETO, M.: Las Comunidades autónomas ante el Tribunal de Justicia y el Tribunal de Primera instancia de las Comunidades Europeas, ed. Tirant lo Blanch, 2003, 518 pp.

SOBRIDO PRIETO, M.: “Primera condena al pago simultáneo de una multa coercitiva y de una suma a tanto alzado por inejecución de sentencia: comentario a la Sentencia del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas de 12 de julio de 2005, C-304-02, Comisión/Francia”, Revista General de Derecho europeo, ed. Iustel, nº9, 2006, 35 pp.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El sistema jurisdiccional en el proyecto de Tratado constitucional de la Unión Europea”, en Revista de Derecho comunitario europeo, nº16, 2003, pp. 993-1040.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “La actividad consultiva del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas”, en BADIA MARTI, A. y otros (coords.): Derecho internacional y comunitario ante los retos de nuestro tiempo (Homenaje a la profesora Victoria Abellán Honrubia), vol. 2, 2009, pp. 1259-1274.

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El Tribunal de Justicia”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910384).

SOBRINO HEREDIA, J.M.: “El tribunal de primera instancia”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910385).

SOBRINO HEREDIA J.M. y SOBRIDO PRIETO, M.: “Procedimiento prejudicial”. Portal Iustel—Apartado de “Base de Conocimiento jurídico”—Derecho de la Unión europea—Sección IV: Sistema jurisdiccional. (ref. RI §910388).

Recursos web:

BIBLIOTECA UDC: http://www.udc.es/biblioteca/

BOE: http://www.boe.es/

DOGA: http://www.xunta.es/dog/

BASE DE DATOS ARANZADI: http://www.westlaw.es/westlaw/ (só pode consultarse a través da UDC)

PORTAL DE DERECHO IUSTEL: http://www.iustel.com/ (só pode consultarse a través da UDC)

www.unodc.org

www.coe.int

http://www.un.org/spanish/law/

http://www.hcch.net

http://hcch.e-vision.nl/index_en.php?act=text.display&tid=21

http://www.coe.int/

http://ec.europa.eu/civiljustice/

http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/index_es.htm

http://www.elorge.admin.ch/elorge/index.html

http://www.justice.gov.ma/fr/OrganisationJudiciaire/carte.aspx

http://eur-lex.europa.eu/es/index.htm

www.prontuario.org

http://curia.europa.eu/

http://eur-lex.europa.eu/es/legis/20101101/chap193020.htm

http://eur-lex.europa.eu/es/prep/latest/chap1930.htm

http://www.ejn-crimjust.europa.eu/

http://www.eurojust.europa.eu/

http://ec.europa.eu/dgs/justice/index_en.htm

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías