Identifying Data 2020/21
Subject (*) Family Law Code 612G01013
Study programme
Grao en Dereito
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Privado
Coordinador
Garcia Presas, Inmaculada
E-mail
i.garcia.presas@udc.es
Lecturers
Garcia Presas, Inmaculada
Sande García, Pablo
E-mail
i.garcia.presas@udc.es
p.sande.garcia@udc.es
Web
General description A asignatura Dereito de Familia se ubica no primero cuadrimestre do segundo curso do grao en Dereito da Facultade de Dereito da Universidade de A Coruña. A localización de esta materia neste punto do plano de estudio concibese como unha proxeción específica no ámbito das relacións de familia dos coñecementos previamente adquiridos sobre o Dereito da persona en xeral. O estudo simultáneo e no mesmo curso do Dereito das obrigas resulta útil para comprender os aspectos patrimoniais do Dereito de Familia. Nesta sede, o Dereito de familia trata de acercar ao estudante a realidade social e xurídica da familia para que coñeza íntegramente a dimensión dos problemas que xurden nas relacións familiares e a resposta que ofrece o ordenamento xurídico dende a perspectiva dos dereitos e liberdades da persoa no marco do Estado Social que consagra a vixente Constitución española. Esta materia pretende fomentar as capacidades que permitan os estudantes adquirir o coñecemento das principais solucións xurídicas, a súa lóxica interna e a técnica que se utiliza coa finalidade de situarlos en condicións de resolver os conflictos e controversias que poidan xurdir no marco das relacións de familia. Para alcanzar os fines e obxetivos propostos nesta asignatura, se abordará o estudo do matrimonio como regulación xurídica paradigmática das relacións de parella, hoy extendida a persoas do mismo sexo, así como a diferencia entre os efeitos personais e patrimoniais do matrimonio e o sentido das institucións relativas as crisis matrimoniais . Respecto a transformación do modelo tradicional de familia, se acercará ao estudante a análise de outras realidades familiares e o sue tratamento xurídico, diferenciando os argumentos de oportunidade política e os estrictamente xurídicos. En canto as relacións paterno-filiais, se pergiue que os estudantes asuman unha percepción real dos conflictos de intereses a que responden as normas que regulan esta materia, dende a perspectiva dos dereitos do menor e o seu interese preferente e prevalente. Se examinan igualmente neste contexto, as institucións de garda legal, as cuales se ubican nesta sede non solo polo remarcable carácter familiar que presentan, sino tamén para non recargar en exceso os contidos que se comprendenno primeiro curso de Dereito Civil relativo a persoa.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Se manteñen as mesmas.

*Metodoloxías docentes que se modifican
Non hai modificacións.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico: Diariamente, según necesidades dos alumnos.
Moodle: Para levar a cabo as actividades que indique o profesor da asignatura.
Microsoft Teams: Para impartir as clases, si así o considera o profesor da asignatura, e levar a cabo as actividades que éste establece.

4. Modificacións na avaliación
Non hai modificacións.

*Observacións de avaliación:
Se manteñen as mesmas que figuran na guía docente.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Knowledge of the main legal institutions
A2 Knowledge of the role of law as a regulatory system of social relations
A3 Grasping the systematic nature of the legal system
A4 Appreciating the interdisciplinary nature of legal problems
A5 Knowing the constitutional principles and values.
A6 Understanding the different manifestations of law in its historical evolution and in its current reality.
A7 Knowing the national and international legal and political structures.
A8 Basic knowledge of legal argumentation.
A9 Ability to handle legal sources (legal, jurisprudential and doctrinal).
A10 Ability to interpret and critically assess the legal system.
A11 Ability to understand and write legal documents.
A13 Mastering new technologies applied to law.
A14 Ability to draft legal norms.
A15 Ability to negotiate and mediate.
B2 Ability to know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional way and possess the skills that are usually demonstrated through the elaboration and defense of arguments and the resolution of problems within their area of study.
B3 Ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) to make judgments that include a reflection on social, scientific or ethical relevant issues.
B4 Ability to transmit information, ideas, problems and solutions to a specialized and non-specialized public.
B5 Acquisition and assessment of those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy
B6 Learning to learn.
B7 Effective problem solving.
B8 Critical, logical, and creative thinking.
B9 Working autonomously on own initiative with a lifelong learning approach.
B10 Teamwork and collaboration.
B11 Ethical and social responsibility.
B13 Computing and ICT skills.
C4 Exercising an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship for the sake of the common good.
C7 Assume as a professional and citizen the importance of lifelong learning.
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer a función do Dereito de Familia como sistema regulador das relacións familiares tanto no ámbito personal como patrimonial. A1
A2
A3
A4
A7
B6
B8
B9
B10
B2
B3
B5
Coñecer os dereitos, principios e valores constitucionais que resultan de aplicación á familia a ás relacións entre familiares. A1
A2
A3
A4
A5
A8
B6
B8
B9
B10
B2
B3
B5
Comprender a evolución social e xurídica do modelo de familia comparando a súa realidade histórica e actual. A1
A2
A3
A4
A5
A6
B6
B8
B9
B10
B2
B3
B5
C8
Manexar as leis, a xurisprudenza e a doctrina existente en materia de Dereito de Familia. A9
A14
B6
B10
Interpretar e analizar críticamente as normas integrantes do Dereito de Familia no seu correspondente entorno casuístico. A10
B4
C4
C7
Utilizar os métodos alternativos de solución de conflitos familiares. A8
A15
Resolver de xeito efetivo os conflitos de familia fomentando o mantemento das relacións intersubxetivas entre familiares. B7
Afrontar os conflitos de familia cumplindo coas exixencias éticas propias da profesión e asumindo a responsabilide derivada da actuación profesional. B11
Comprender e redactar os documentos xurídicos cuxo otorgamento exixen as relacións de familia. A11
Dominar as novas tecnoloxías aplicables ao Dereito de Familia. A13
B13

Contents
Topic Sub-topic
A FAMILIA E O DEREITO DE FAMILIA Composición da Familia
Dereito de Familia, Código e Constitución.
Caracteres do Dereito de Familia.
Evolución da Familia.
A OBRIGA DE ALIMENTOS Natureza e caracteres.
Suxeitos
Obxeto e contido
Nacemento e extinción
O MATRIMONIO Concepto e natureza
A evolución da regulación do matrimonio en España.
O matrimonio entre persoas do mesmo sexo.
A promesa de matrimonio.
As parellas de feito
REQUISITOS DO MATRIMONIO O expediente matrimonial.
A capacidade matrimonial.
O consentemento matrimonial.
A forma do matrimonio.
A inscrición do matrimonio no Rexistro Civil.
OS EFECTOS DO MATRIMONIO Os efectos personais e patrimoniais do matrimonio. O principio de igualdade xurídica entre os cónxuxes.
Os deberes conxugais
O domicilio conxugal
A NULIDADE, SEPARACIÓN E O DIVORCIO As crises matrimoniais
A nulidade do matrimonio
A separación matrimonial
A disolución do matrimonio. O divorcio.
A mediación familiar
EFECTOS COMUNES A NULIDADE, SEPARACIÓN E DIVORCIO Medidas previas a presentación da demanda
Medidas provisionais derivadas da admisión da demanda
Medidas definitivas
O contido das medidas definitivas
O MATRIMONIO E A SUA ECONOMIA Os aspectos patrimoniais do matrimonio
O réxime económico matrimonial primario
As capitulacións matrimoniais
Oas doazóns por razón do matrimonio
A SOCIEDADE DE GANANCIAIS Concepto e natureza.
Comienzo
Masas patrimoniais: bens gananciais e privativos
A autonomía da vontade na determinación dos bens da sociedade de gananciais.
A proba da pertenza dos bens. A presunción de ganancialidade
A SOCIEDADE DE GANANCIAIS (PARTE SEGUNDA) Cargas da sociedade de gananciais
Réxime de responsabilidade dos bens gananciais
Xestión e disposición dos bens gananciais
Actos anómalos e irregulares
O deber de información
A SOCIEDADE DE GANANCIAIS (PARTE TERCERA) Causas de disolución da sociedade de gananciais
Comunidade posterior a disolución
Liquidación e división da sociedade de gananciais
As atribucións preferentes
Liquidación en caso de pluralidade de sociedades
Os bens gananciais e o Rexistro da Propiedade
O RÉXIME DE SEPARACIÓN DE BENS Vixencia
Publicidade
Principios inspiradores.
O deber de contribución as cargas do matrimonio.
A presunción muciana de carácter concursal.
O RÉXIME DE PARTICIPACIÓN Concepto e características.
Regulación aplicable ao réxime de participación.
Vixencia e extinción.
Normas de liquidación.
A FILIACIÓN Concepto, clases e efectos.
Determinación da filiación matrimonial.
Determinación da filiación non matrimonial.
Accións de filiación.
Accións de impugnación.
Filiación derivada de técnicas de reproducción asistida.
A PATRIA POTESTADE Concepto, natureza e caracteres.
Elementos subxetivos.
Contido.
Modificación, suspensión e extinción.
Prórroga da patria potestade.
AS INSTITUCIÓNS DE GARDA Descripción do sistema.
A tutela.
A curatela.
O defensor xudicial
Agarda de feito
A TUTELA AUTOMÁTICA E A GARDA ADMINISTRATIVA DE MENORES A garda administrativa.
O desamparo: concepto e características.
A tutela automática.
O ACOLLEMENTO Tipos.
Procedemento.
Extinción.
A ADOPCIÓN Características xerais
Adoptantes.
Adoptado.
Procedemento.
Efectos.
Extinción.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A8 A10 A12 B10 B11 B12 B2 B4 C4 6 3 9
Directed discussion A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A15 B6 B7 B8 B9 B3 C7 3 3 6
Workbook A1 A2 A3 A4 A6 A9 A11 B3 B5 3 3 6
ICT practicals A9 A13 B6 B13 B5 2 4 6
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A5 A6 A7 B2 B3 21 20 41
Case study A1 A2 A3 A4 A6 A9 A10 B7 B10 B11 B12 B2 B3 12 16 28
Objective test A1 A2 A3 A5 A6 A12 2 20 22
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A6 A10 A11 A14 B9 B10 B2 B3 B4 B5 C8 2 19 21
 
Personalized attention 11 0 11
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Esta actividade consistirá na explicación por parte do profesor e durante a primeira aula do curso, da Guía Docente, de xeito que os estudantes poidan ter una idea clara da forma na que vaise desenrrolar o cuadrimestre.
Directed discussion Esta actividade será realizada de xeito presencial e consistirá na posta en común de opinións sobre unha materia ou ben na resolución común de problemas actuais que estean directamente relacionados con obxecto de estudo.
Workbook Lecturas de libros, artigos ou sentencias en sesións presenciales ou non presenciais.
ICT practicals Trátase de que os estudantes manexen as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación precisas para o exercicio da sua profesión e para a aprendizaxe. Esta actividade require atención personalizada en traballo presencial e traballo no presencial.
Guest lecture / keynote speech As sesións maxistrais constituirán un apoio ao estudo do manual recomendado, co obxecto de facilitar a comprensión dos conceptos, figuras e cuestións esenciais da asignatura.
Case study Se propondrán casos prácticos que deberá resolver o alumno. O obxetivo dos casos será colocar ao alumno en situacións parecidas as que sobreveñen na práctica cotidián das distintas profesións xurídicas.
Objective test Cando remate o cuatrimestre realizarase un examen escrito de preguntas para desenrrolar ou ben un examen tipo test, a elección do profesor. O examen versará sobre os contidos da materia expostos e explicados durante o cuatrimestre.
Supervised projects O profesor suxerirá o desenrrolo de traballos tutelados, individuais ou en grupo, sobre un tema concreto. Estos traballos deberán ser expostos oralmente na clase, si o profesor así o especifica. Esta actividade precisa de traballo non presencial e atención personalizada.

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Supervised projects
Case study
Description
No referente as practicas mediante TICS, preténdese que cada un dos estudantes poida realizar a sua labor nun posto informático, en donde despois de impartir unhas explicacións xerais sobre o manexo da ferramenta tecnolóxica, o profesor encargará a realización de concretas actividades que serán supervisadas persoalmente. Durante a actividade do estudo de casos, parte do traballo do alumno debe desenrrolarse co profesor presente; de tal modo que se poidan plantexar consultas personalizadas ao mesmo.
Se prevé que o estudo final e global dos distintos contidos da asignatura plantee dúbidas razoables, que deberán ser resoltas persoalmente polo profesor. Mediante a realización dos traballos tutelados, a atención personalizada do profesor é necesaria para encauzar e orientar o tema a tratar, ensinar sobre os aspectos metodolóxicos, seleccionar a biliografía, resolver as dúbidas que vaian surxindo e asesorar en todas aquelas cuestións que requiran os estudantes.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A1 A2 A3 A5 A6 A12 Consistirá nun examen escrito de preguntas para desenrrolar, ou ben nun examen tipo test, según decida o profesor da asignatura. 70
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A6 A10 A11 A14 B9 B10 B2 B3 B4 B5 C8 Traballos tutelados que se entregarán por escrito e o profesor poderá pedir que se expoñan oralmente na clase. Esta actividade poderá ser sustituida pola realización doutra actividade proposta polo profesor da asignatura.
15
Case study A1 A2 A3 A4 A6 A9 A10 B7 B10 B11 B12 B2 B3 Resolución de casos prácticos. Esta actividade poderá ser sustituida pola realización doutra actividade proposta polo profesor da asignatura.
15
 
Assessment comments
- Os alumnos que se someten ó sistema de evaluación continua deben aprobar o examen para que se teña en conta a nota que alcanzan fora de examen xa que, para sumar a nota de fora de examen (sobre 3 puntos), é imprescindible aprobar o examen (3,5 puntos sobre 7).
- A nota de fora de examen se garda ata a segunda convocatoria.
- Os alumnos que teñan solicitado e concedido o "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia" poderán realizar o examen sobre 10 puntos (en vez de 7). Tres dos dez puntos consistirán en preguntas sobre a materia que foi evaluada con actividades de fóra de examen, materia que é exenta de examen para os alumnos que se someten ó sistema de evaluación continua xa que non teñen concedido o recoñecemento de tempo parcial. No grao en Dereito, turno de tarde, a avaliación farase según as regras concretas que o profesor da materia explicará ó principio do curso.

Sources of information
Basic ABAD ARENAS, E. (2018). Acogimiento de menores. Editorial Juruá
FLORIT FERNÁNDEZ, C. (2020). Alimentos debidos a los hijos. Editorial Juruá
SILLERO CROVETTO, B (2016). Crisis matrimoniales. Nulidad, Separación y Divorcio. Editorial Juruá
LASARTE ÁLVAREZ, C. (2019). Derecho de Familia. Principios de Derecho Civil VI.. Marcial Pons
GARCÍA PRESAS, I. (2015). Guarda y Custodia de los hijos. Editorial Juruá
GARCÍA PRESAS, I. (2019). Los criterios de atribución del uso de la vivienda familiar tras la crisis de pareja. Editorial Reus
BERCOVITZ RODRIGUEZ-CANO, R. (2019). Manual de Derecho Civil. Derecho de Familia.. Madrid. Bercal.
ABAD ARENAS, E. (2019). Matrimonio. Especial consideración a los forzosos, precoces e infantiles . Editorial Juruá

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Person's Law/612G01007

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Obligations and Tort Law/612G01016

Subjects that continue the syllabus
Contract Law/612G01024
Property Law/612G01027
Succession Law/612G01034

Other comments
Se aconsella aos estudantes seguir o sistema de avaliación continua asistindo regularmente as aulas (teóricas e prácticas) e realizando os traballos non presenciais que sexan encargados polo profesor. Só os alumnos que soliciten e se lle conceda o "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia" poderán realizar o examen sobre 10 puntos.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.