Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Institucións e ordenamento xurídico-administrativo Código 612G01015
Titulación
Grao en Dereito
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Garcia Perez, Marta Maria
Correo electrónico
marta.garcia.perez@udc.es
Profesorado
Aymerich Cano, Carlos Ignacio
Barrio Garcia, Gonzalo
Dios Vieitez, Maria Victoria
Garcia Perez, Marta Maria
Rodriguez-Arana Muñoz, Jaime Fco.
Correo electrónico
carlos.aymerich.cano@udc.es
gonzalo.barrio@udc.es
victoria.dios.vieitez@udc.es
marta.garcia.perez@udc.es
jaime.rodriguez-arana.munoz@udc.es
Web
Descrición xeral Introducción ao Dereito administrativo examinando os seus elementos estructurais, principios e o réxime xurídico que, con carácter xeral, goberna as actuacións das administracións públicas e outras entidades de dereito público nas súas relacións coa cidadanía así como no ámbito interadministrativo.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos

Non haberá modificacións nos contidos en caso de suspensión da actividade presencial

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se manteñen

A docencia pasará a ser telemática (síncrona ou non) na súa totalidade, mediante o uso das plataformas Moodle e Teams.

*Metodoloxías docentes que se modifican

As metodoloxías docentes reforzaranse coas seguintes actuacións, de acordo co criterio de cada un dos/as profesores/as responsables de grupo:

- Realización de presentacións de Powerpoint con apuntes y notas de apoio para facilitar a súa compresnión e suplir as carencias de manuais de apoio.

- Realización de titorías grupais non presenciais para solventar dúbidas sobre as diferentes materias.

- Elaboración de vídeos de apoio para facilitar a comprensión do tema e facilitar a identificación das cuestións máis relevantes.

- Atención personalizada reforzada a través dos diferentes mecanismos técnicos que ofrece o paquete OFFICE 365 (fundamentalmente chat de TEAMS).

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

Reforzarase o uso dos medios de atención personalizada non presencial xa previstos na Guía Docente.

Durante os horarios de titorización, ou cando así se sinale polo profesorado, os estudantes terán a posibilidade de programar titorías personalizadas mediante a plataforma Teams.

4. Modificacións na avaliación

Con carácter xeral, manterase a estrutura da avaliación tanto en primeira como en segunda oportunidade.

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Ningunha

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento das principais institucións xurídicas.
A2 Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
A3 Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico.
A4 Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos.
A5 Coñecemento dos principios e valores constitucionais.
A6 Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual.
A7 Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional.
A8 Coñecementos básicos de argumentación xurídica.
A9 Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais).
A10 Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico.
A11 Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos.
A12 Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público).
A13 Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito.
A14 Capacidade de elaboración de normas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B8 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora.
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida.
B10 Traballar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro.
B13 Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento das institucións curídico-administrativas A1
A4
A7
A8
A9
B7
B8
B10
B3
C2
C4
Manexo das fontes do Dereito administrativo A3
A9
B1
Redacción de documentos xurídicos e administrativos A11
A14
C1
Acceso ás normas administrativas básicas con facilidade e soltura A6
A7
A9
B4
B5
C3
Manexo das principais ferramentas xurídico-administrativas en Internet A13
B13
C3
Comprensión e resolución de casos prácticos e problemas xurídicos A1
A2
A3
A4
A5
A8
A9
A10
A11
B7
B8
B10
B12
C1
C6
C8
Argumentación xurídica e exposición oral A8
A10
A12
B7
B8
C1
C2
Lectura crítica B8
Coñecemento da doutrina xurídico-administrativa A9
Traballar de forma autónoma e colaborativa B6
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B2
B3
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
O dereito administrativo: evolución histórica e concepto. Evolución histórica
Concepto de dereito administrativo
A administración pública: natureza xurídica
O Ordenamiento xurídico administrativo. As fontes do dereito administrativo A Constitución española de 1978
As leis e as normas con forza de lei
O regulamento
O principio de legalidade e as potestades administrativas. O principio de legalidade e o dereito administrativo
As potestades regradas e discrecioanais e os conceptos xurídicos indeterminados
Os suxeitos xurídico-públicos. A organización das administracións públicas
O sector publico institucional
A posición xurídica do cidadán Dereitos e deberes da cidadanía nas súas relacións coas administracións públicas
O acto administrativo. Concepto.
Elementos
Validez e eficacia
Vicios do acto administrativo
O procedemento administrativo Fases do procedemento administrativo
Estudo do silencio administrativo
A revision non xurisdicional da actividade administrativa Recursos administrativos
Revisión de oficio

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A14 B6 B7 B8 B11 C1 C2 C3 C4 C8 30 60 90
Estudo de casos A3 A4 A8 A12 A13 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C5 C6 C7 C8 10 30 40
Proba mixta A7 A1 2 0 2
 
Atención personalizada 18 0 18
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O recurso á lección maxistral considérase imprescindible para explicar as cuestiones esenciais do Programa da asignatura. As clases maxistrais servirán de foro de reflexión e análise sobre cuestións actuais do Dereito administrativo e servirán de apoio ao estudo que deberá realizar o estudante para preparar as probas de avaliación.
Estudo de casos A realización de casos prácticos constitúe un dos aspectos máis relevantes na organización do traballo nesta asignatura. Formarán parte das explicacións do profesor e dos traballos individuais ou en grupo dos alumnos. As aprendizaxes prácticas serán unha das principais ferramentas de calificación da asignatura tanto na proba mixta como nos debates virtuais.
Proba mixta Os estudantes deberán realizar ao remate do cuatrimestre unha proba que poderá ser de preguntas abertas de desenvolvento dunha concreta materia do progrma da asignatura ou preguntas obxectivas, ben de combinación e resposta multiple, ben de respostas breves ou de completar contidos teóricos. Esta proba poderá completarse coa realización dun caso práctico sobre os contidos do programa. Na resolución do caso práctico poderán empregarse todos os materiais docentes traballados ao longo do curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Os estudantes poderán dirixirse aos profesores/as da asignatura nos días e horas sinalados para titorías e a través dos correos electrónicos que figuran nesta guía, facendo constar no asunto a palabra TITORÍA. Non se admitirán mensaxes de contas de correo que non sexan da UDC.

Ademais, poderán dirixirse aos profesores/as a través dos recursos non presenciais que ofrece a propia Universidade (Temas, Onenote, etc.) seguno a metodoloxía escollida por cada docente e que será explicada nos primeiros días de clase.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A14 B6 B7 B8 B11 C1 C2 C3 C4 C8 Dos contidos expostos ao longo das sesións maxistrais e correspondentes a cada tema do programa, os estudantes atoparán actividades na Plataforma Moodle ou entregadas no desenvolvemento da sexión que complementarán as explicacións de clase e poderán ter un valor de ata un 10 % da cualificación da asignatura. 10
Estudo de casos A3 A4 A8 A12 A13 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C5 C6 C7 C8 As actividades prácticas realizadas nas sesións de grupos reducidos deberán ser realizadas nos prazos e coas condicións que para cada caso se estableza. As actividades prácticas podrán ter un valor de ata un 10% do total de cualificación da asignatura 10
Proba mixta A7 A1 E requisito necesario aprobar esta proba para superar a asignatura, que ten un valor sobre o total de ata un 80%. Consistirá nunha proba escrita que poderá ser de preguntas abertas de desenvolvemento sobre os contidos da materia ou preguntas obxectivas ben tipo test, ben de respostas breves ou de completar contidos teóricos. Esta proba poderá complementarse coa realización dun caso práctico sobre os contidos do programa. 80
 
Observacións avaliación

Os profesores/as poderán axustar a planificación xeral ás peculiaridades dos diferentes grupos, reasignando as porcentaxes de cualificación das diversas metodoloxías (por exemplo, dando mais peso á puntuación obtida no estudo de casos). A eses efectos, na primeira semana de clase explicaranse as adaptacións e deixarase constancia delas nas plataformas que se utilicen (moodle, teams, OneNote, etc.). Igualmente, o profesorado responsable de cada grupo poderá establecer adaptacións específicas -consistentes en potenciar metodoloxías docentes non presenciais- no caso do estudantado que tivera concedida unha dispensa de asistencia a clase.



Fontes de información
Bibliografía básica (). .
RODRIGUEZ-ARANA MUÑOZ, J., (2009). Código da Administración Galega. Netbiblo, A Coruña
SÁNCHEZ MORÓN, Miguel (Ultima edición). Derecho Administrativo. Tecnos, Madrid
RODRIGUEZ-ARANA MUÑOZ, J., (Ultima edición). Derecho administrativo español. Introducción al Derecho administrativo constitucional. Netbiblo, A Coruña
FUENTETAJA PASTOR, Jesús (2019). Derecho Administrativo Europeo. Aranzadi
BLANQUER, David (Ultima edición). Derecho Administrativo, I y II. Tirant lo Blanch
CRAIG, Paul (2018). EU Administrative Law. Oxford University Press
ESTEVE PARDO, J. (Ultima edición). Lecciones de Derecho Administrativo. Ed. Marcial Pons
MARTÍN REBOLLO, Luis (Ultima edición). Leyes Administrativas. Ed. Aranzadi
GAMERO CASADO, Eduardo, FERNÁNDEZ RAMOS, S. (Ultima edición). Manual Básico de Derecho Administrativo. Ed. Tecnos
SANTAMARÍA PASTOR, Juan Alfonso (Ultima edición). Principios de Derecho Administrativo General. Iustel
RECURSOS NA INTERNET LEXISLACIÓN. 1. Fontes oficiais. A. Unión Europea: Diario Oficial da Unión Europea(antes DOCE), pódese consultar a texto completo, así como casi toda a normativa comunitaria vixente na páxina:http://www.europa.eu.int/eur-lex/es Para todo tipo de información sobre a Unión Europea e as suas Instituciones resulta fundamental a páxina: http://www.europa.eu.int/ B. Estado español: Gaceta de Madrid e Boletín Oficial do Estado (este último nome dende o 25 de xullo de 1936), coleccións; é o texto oficial. A consulta das normas máis recentes está disponible na internet: http://www.boe.es Para o seguimento da tramitación parlamentaria dos proxectos de lei estatais poden consultarse as direcciones de internet do Congreso dos Diputados e do Senado: http://www.congreso.es y http://www.senado.es/ Para contactar e consultar información (tamén lexislativa) das institucións e órganos do Estado existen varios portais públicos entre os que cabe destacar: http://www.map.es/">http://www.minhap.gob.es http://www.administracion.gob.es C. Comunidades Autónomas: Diarios Oficiais das distintas Comunidades Autónomas. A súa maior parte están disponibles en internet. Para a búsqueda de textos normativos nos diferentes boletíns oficialis resulta moi útil a páxina (privada) de internet:http://www.todalaley.com; e tamén http://www. boe.es 2. Recopilacións privadas. - Repertorio cronológico de Lexislación Aranzadi dispoñible “on line”, previa suscripción ou a través da Aula Aranzadi: http://www.westlaw.es - Bases de datos de lexislación vigente de La Ley: disponible “on line”, previa suscripción, na páxina de internet:http://www.laley.net - Asimismo, existen outras editoriais xurídicas que ofrecen a información normativa –moitas veces gratuita- a través de internet como por exemplo: http://www.elderecho.com/;http://www.juridicas.com/;http://noticias.juridicas.com/;http://v2.vlex.com/es/ Para a consulta de diversos aspectos constitucionais, legais, institucionais do Dereito Público españolé sumamente interesante a gran base de datos mantida desde fai anos pola Área de Derecho Constitucional da Universidad de Oviedo, que se puede localizar en: hytp://constitucion.rediris.es/Princip.html II. XURISPRUDENCIA. A colección máis coñecida é a comúnmente denominada de Aranzadi. Está disponible “on line” ou a través da Aula Aranzadi: http://www.westlaw.es/ Asimismo, a editorial xurídica La Ley ofrece en soporte informático a xurisprudencia dos Tribunais españois, previa suscripción; cfr. http://www.laley.net/ Non obstante, nos últimos tempos o Poder Xudicial español realizou un gran esforzo para informatizar os tribunais e a sua producción xurisprudencial. Grazas a ese esforzo, é posible dispoñer en internet un pleno acceso as resolucións xudiciais a través da páxina do Consello Xeral do Poder Xudicial que incorpora un útil buscador de xurisprudencia: http://www.poderjudicial.es/tribunalsupremo/ Dende fai más tiempo, es posible consultar los últimos autos y sentencias del Tribunal Constitucional desde 1980)así como de un buscador temático de todas as emitidas polo Alto Tribunal na páxina: http://www.tribunalconstitucional.es/ En canto a xurisprudencia comunitaria europea, en especial do Tribunal de Xustiza da Unión Europea, sito en Luxemburgo, pode accederse a través do seguinte enlace:http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm Por último, tamén están dispoñiible en internet as últimas resolución do Tribunal Europeo de Derechos Humanos, sito en Estrasburgo, na dirección: http://www.echr.coe.int/ III. PORTAIS E BASES DE DATOS (dispoñibles a través da páxina web da Biblioteca da UDC, pero sólo cos ordenadores conectados a rede universitaria): IUSTEL: http://www.iustel.com/;TIRANT ON LINE:http://www.tirantonline.com/; ADMIWEB: http://www.admiweb.org/
Bibliografía complementaria COSCULLUELA MONTANER, L (Ultima edición). Manual de Derecho Administrativo. Civitas
ENTRENA CUESTA, R. (Ultima edición). Curso de Derecho Administrativo. Tecnos
GARCÍA ENTERRÍA, E. y FERNÁNDEZ-RODRIGUEZ, T. R. (Ultima edición). Curso de Derecho Administrativo. Civitas
MORELL OCAÑA, L (Ultima edición). Curso de Derecho Administrativo. Aranzadi
PARADA VÁZQUEZ, J.R. (Ultima edición). Derecho Administrativo. Marcial Pons


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías