Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Dereito de obrigas e danos Código 612G01016
Titulación
Grao en Dereito
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Privado
Dereito Público
Coordinación
Peña Lopez, Fernando
Correo electrónico
fernando.pena@udc.es
Profesorado
Alvarez Lata, Natalia
Aymerich Cano, Carlos Ignacio
Bello Janeiro, Domingo
Peña Lopez, Fernando
Rodríguez Martín-Retortillo, María del Carmen
Correo electrónico
natalia.alvarez.lata@udc.es
carlos.aymerich.cano@udc.es
domingo.bello@udc.es
fernando.pena@udc.es
maria.rodriguez.martin-retortillo@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura ten como obxectivo dotar ao alumno de aptitudes, coñecementos e competencias que resultan básicas paraa súa formación en Dereito privado económico ou patrimonial. O Dereito de obrigas e danos constitúe o primeiro contacto do estudante de Dereito coa regulación xurídica das relacións económicas que se entablan no mercado entre os particulares. O manexo competente da estructura e vicisitudes da relación obrigatoria, como cobertura xurídica primaria dos acordos de contenido económico entre os particulares e do problema do dano extracontractual -tamén fronte a Administración Pública-, constitúe un eslabón esencial na formación de cualquier xurista, e resulta presuposto indispensable para a acaída comprensión doutra moitas materias pertencentes ao Dereito privado, e ao Dereito público.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento das principais institucións xurídicas.
A2 Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
A3 Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico.
A4 Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos.
A5 Coñecemento dos principios e valores constitucionais.
A6 Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual.
A7 Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional.
A8 Coñecementos básicos de argumentación xurídica.
A9 Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais).
A10 Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico.
A11 Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos.
A12 Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público).
A13 Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito.
A14 Capacidade de elaboración de normas.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B8 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora.
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida.
B10 Traballar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B13 Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Manexo das leis, a xurisprudencia e a doctrina existente en materia de Dereito de Obrigas e Danos. A1
A3
A4
A7
A8
A9
A14
B6
B7
B8
B9
B10
B2
B3
B5
C4
C6
C7
Coñecer os dereitos, principos e valores constitucionais que resultan de aplicación ao Dereito de Obrigas e Danos e as relacións xurídico obrigatorias. A5
Comprender a evolución social e xurídica do Dereito de Obrigas e Danos. A6
Coñecer a función do Dereito de Obrigas e Danos como sistema regulador das relacións xurídicas no ámbito patrimonial. A2
Interpretar e analizar críticamente as normas integrantes desta parte do Dereito no seu correspondente entorno casuístico. A10
Afrontar os conflictos surxidos na execución e aplicación das relacións obrigatorias cumplindo as esixenciass éticas propias da profesión e asumindo a responsabilidade derivada da actuación profesional. B11
Comprender e redactar os documentos xurídicos cuxo otorgamento esixen as relacións obrigatorias. A11
Expresarse apropiadamente en público. A12
Dominar as novas tecnoloxías aplicables ao Dereito de Obrigas e Danos. A13
B13

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: A obriga. Concepto e fontes. 1. Concepto de obriga. 2.Débeda e responsabilidade. 3. A patrimonialidade da obriga. 4. A complexidade da relación obrigatoria. 5. Fontes de obrigas. 6. A declaración unilateral de vontade.
TEMA 2: Os suxeitos da relación obrigatoria. 1. Introducción. 2. As relacións obrigatorias con pluralidade de suxeitos. 3. Réximen das obrigacións mancomundas divisibles. 4. Réximen das obligacións mancomunadas indivisibles. 5. Réximen das obligacións solidarias.
TEMA 3: O obxecto da relación obrigatoria. 1. A prestación e o seu contido. Obrigas de dar, facer e non facer. 2. As obrigas xenéricas. 3. As obrigas alternativas. 4. As obrigas sinalagmáticas. 5. As obrigas pecuniarias. A débeda de intereses.
TEMA 4: As circunstancias da relación obrigatoria. 1. o tempo da relación obrigatoria. 2. As obrigas a prazo. 3. O lugar da relación obrigatoria. 4. A relación obrigatoria condicional.
TEMA 5: O pago ou cumprimento da obriga. 1. Os medios solutorios. 2. O pago e os seus requisitos. 3. A imputación de pagos.
TEMA 6: Os subrogados do cumprimento. 1. Introducción. 2. A consignación. 3. A compensación. 4. A dación en pago e o pago por cesión de bens. 5. A remisión ou condonación da débeda.
TEMA 7: O incumprimento da obriga e as súas consecuencias. 1. O incumprimento da obriga e o cumprimento defectuoso. 2. As medidas de protección do dereito de crédito lesionado. 3. A responsabilidade polo incumprimento. Criterios de imputación. 4. A mora do debedor. 5. A imposibilidade sobrevenida.
TEMA 8: Protección e garantías do dereito de crédito. 1. Introducción. 2. Medios de tutela preventiva. 3. Acción pauliana. 4. Acción subrogatoria. 5. Pena convencional. 6. Arras. 7. Dereito de retención.
TEMA 9: Concurrencia de acreedores e insuficiencia do patrimonio do debedor. 1. Nocións xerais. 2. Os créditos privilexiados. 3. Concurrencia singular de acreedores. 4. Concurrencia universal de acreedores. 5. O concurso de acreedores e Lei Concursal.
TEMA 10: A modificación e a extinción da relación obrigatoria. 1. A novación e as súas clases. 2. Novación por cambio do acreedor. 3. Novación por cambio do debedor. 4. Novación por cesión de contrato. 5. Extinción da relación obrigatoria.
TEMA 11: Os cuasicontrantos 1. Os cuasicontratos. 2. O enriquecimento sin causa. 3. A xestión de negocios alleos sin mandato. 4. O cobro do indebido.
TEMA 12: A responsabilidade civil. 1. Concepto e funcións da responsabilidade civil. 2. Responsabilidade civil contractual e extracontractual. 3. Responsabilidade civil e responsabilidade penal. 4. Os elementos constitutivos da responsabilidade civil. 5. Os suxeitos da responsabilidade civil. A responsabilidade por feito alleo. 6. A prescripción da acción de reclamación de danos. 7. O seguro de repsonsabilidade civil.
TEMA 13: As responsabilidades civiles especiais. 1. A responsabilidade civil na circulación de vehículos a motor. 2. A responsabilidade civil por danos causados por productos defectuosos. 3. A responsabilidade civil médica. 4. A responsabilidade por danos causados por animais e no ámbito da caza. 5. Os accidentes de traballo e a responsabilidade do empresario.
TEMA 14: A responsabilidade pola actuación administrativa 1. Introducción. 2. O réximen xurídico da responsabilidade da a
Administración pública. 3. O resarcimento da lesión. A indemnización. 4. Os procedimentos de responsabilidade patrimonial.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A2 A6 A9 A10 A11 17 0 17
Presentación oral A2 A5 A6 A9 A10 A11 10 20 30
Proba de resposta breve A2 A5 A6 A9 A10 A11 8 6 14
Sesión maxistral A2 A6 A9 A10 A11 45 20 65
Actividades iniciais A2 A6 A9 A10 A11 4 4 8
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A3 A4 A7 A8 A12 A13 A14 B13 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B3 B2 C4 C6 C7 8 0 8
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Esta actividad será realizada de modo presencial y consistirá en la puesta en común de opiniones sobre una materia, o bien en la resolución común de problemas actuales que estén directamente relacionados con el objeto de estudio.
Presentación oral Los estudiantes deberán defender en el aula los temas y materias que les sean encargadas por el Profesor. Se trata de una actividad presencial de exposición oral pública que no requiere presentación por escrito, pero que precisa trabajo no presencial.
Proba de resposta breve Cada tres semanas (aproximadamente) se realizarán pruebas de respuesta breve las cuales versarán sobre los contenidos expuestos y estudiados hasta ese instante. Dichas pruebas exigen trabajo no presencial.
Sesión maxistral Las sesiones magistrales constituirán la base teórica que facilite los conocimientos esenciales al estudiante sobre la materia.
Actividades iniciais Esta actividad consistirá en la resolución de los problemas y casos propuestos por el Profesor en donde los estudiantes asumirán los distintos roles propios de un proceso juidicial sobre Derecho de Obligaciones y Daños: demandante, demandado, Juez, etc.
Eventos científicos e/ou divulgativos Esta actividad consiste en la realización de eventos científicos o divulgativos sobre la materia

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Descrición
Durante a realización dos traballos tutelados por parte dos estudantes, a atención personalizada do profesor é necesaria para: encauzar e orientar o tema a tratar, seleccionar a bibliografía e xurisprudenza, resolver as dúbidas de contido ou metodóloxicas que xurdiran na redacción del trabajo.
No referente ás prácticas mediante TICS, preténdese que cada un dos estudantes poida realizar a súa labor nun posto informático, desde onde despois poida impartir unhas explicacións xerais sobre o manexo da ferramenta teconlóxica. En calquera caso, o profesor encargarase da realización de concretas actividades que serán supervisadas persoalmente.
A discusión dirixida centraráse no debate en aula, supervisada e controlada polo profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta breve A2 A5 A6 A9 A10 A11 As probas escritas a realizar estarán compostas por varias respostas breves. 70
Discusión dirixida A2 A6 A9 A10 A11 Valoraráse a iniciativa na intervención, o número de intervencións e a utilización de argumentos e razonamientos xurídicos adecuados. Non se precisa que se aporte a solución ocrrecta. Interesa o debate. 15
Presentación oral A2 A5 A6 A9 A10 A11 Valoraráse a expresión oral, o manexo dos térmos, a orientación pedagóxica, e a utilización de TICS e contenidos da exposición. 5
Actividades iniciais A2 A6 A9 A10 A11 Valoraráse a iniciativa na intervención, o debate e a discusión, a defensa da propia posición xurídica, a expresión oral, e a capacidade de convicción e o contenido xurídico en xeral. 10
 
Observacións avaliación

Os estudantes dos diferentes grupos de Dereito de Obrigas e danos recibirán indicacións concretas e específicas sobre as probas de avaliación no momento de presentación da materia polos seus respectivos profesores encargados da docencia, que poderán modular ou modificar as pautas establecidas con carácter xeral nesta Guía docente.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía complementaria

BELADÍEZ ROJO, M. Responsabilidad e imputación de daños por el funcionamiento de servicios públicos. Tecnos. Madrid 1997.

GONZÁLEZ PÉREZ, J. Responsabilidad patrimonial de las Administraciones Públicas. Civitas. Madrid 2000.

MIR PUIG PELAT, O. La responsabilidad patrimonial de la Administración. Hacia un nuevo sistema. Civitas. Madrid 2002.

GAMERO CASADO, EDUARDO; FERNÁNDEZ RAMOS, SEVERIANO. Manual Básico de Derecho Administrativo. Tecnos. Decimocuarta Edición, 2017 (Tema 21).


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Dereito da persoa/612G01007

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Dereito da Contratación/612G01024

Observacións
Na presentación da materia nos respectivos grupos, os profesores encargados da docencia concretarán e especificarán as recomendacións para cada grupo. En todo caso, como regla xeral, recoméndase aos estudantes seguir o sistema de avaliación continua asistindo regularmente ás aulas (teóricas y prácticas) e realizando as actividades e traballos que sean encargados polos profesores de cada grupo respectivo.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías