Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Actuación e bens das administracións públicas Código 612G01017
Titulación
Grao en Dereito
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público Especial
Coordinación
Garcia Perez, Marta Maria
Correo electrónico
marta.garcia.perez@udc.es
Profesorado
Garcia Perez, Marta Maria
Pernas Garcia, Juan Jose
Ron Romero, José
Correo electrónico
marta.garcia.perez@udc.es
jose.pernas@udc.es
j.ron@udc.es
Web
Descrición xeral O estudo desta materia ten como finalidade primordial o estudo das diversas formas de actividade administrativa, a súa incidencia sobre a esfera xurídica dos particulares, os medios e bens afectados pola intervención administrativa e as garantías xurisdicionais da legalidade da actuación administrativa.

Por medio da ensinanza do Dereito Administrativo preténdese facilitar a comprensión da densa actividade administrativa a través do estudio das institucións, o sistema de fontes, a organización, as formas de actuación administrativa e a súa incidencia sobre a esfera xurídica particular e as garantías xurídicas articuladas no ordenamento xurídico.

Para conseguir ditos obxectivos propiciarase a comprensión do ordenamento xurídico con espírito crítico e mentalidade de xurista, farase un especial fincapé no manexo fluído e crítico das fontes do ordenamento xurídico administrativo, e perseguirase a aprendizaxe das ferramentas xurídicas que permitan aos alumnos facer fronte as esixencias do mercado de traballo con certa dose de seguridade e confianza nas súas posibilidades. “Ensinar a pensar”, en definitiva, orientando a docencia cara a diferentes modelos, todos eles compatibles e complementarios.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento das principais institucións xurídicas.
A2 Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
A3 Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico.
A4 Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos.
A5 Coñecemento dos principios e valores constitucionais.
A6 Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual.
A7 Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional.
A8 Coñecementos básicos de argumentación xurídica.
A9 Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais).
A10 Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico.
A11 Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos.
A12 Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público).
A13 Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito.
A14 Capacidade de elaboración de normas.
A15 Capacidade de negociación e mediación.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B8 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora.
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida.
B10 Traballar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro.
B13 Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Manexo das fontes do Dereito administrativo. A3
A9
B1
- Acceso ás normas administrativas básicas con facilidade e soltura A6
A7
A9
A13
B4
B5
C3
- Comprensión e resolución de casos prácticos e problemas xurídicos A1
A2
A3
A4
A5
A8
A9
A10
A11
B7
B8
B10
B12
C1
C6
C8
- Redacción de documentos administrativos A11
A14
C1
- Coñecemento da doutrina xurídico administrativa A9
- Coñecemento das principais institucións xurídico-administrativas A1
- Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico A3
- Traballar de forma autónoma e tamén colaborativa B6
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B2
B3
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
- Lectura crítica B8
- Desenvolver un razoamento lóxico, crítico e creativo B6
B8
C4
C5
C6
C8
- Argumentación xurídica e exposición oral A8
A10
A12
B7
B8
C1
C2
- Mellora da redacción xurídica C1
- Capacidade de negociación e traballo en grupo A15
B10
- Manexo das bases e recursos informáticos útiles en materia xurídica B13
C3

Contidos
Temas Subtemas
I. Actuación administrativa e garantía xurídica 1. Revisión da legalidade en vía administrativa.
2. A Xurisdición Contencioso-administrativa: Ámbito. O proceso contencioso-administrativo: os suxeitos. O obxecto. O
procedemento. O réxime de recursos. Procesos especiais.
II. A actuación administrativa sobre a propiedade privada 1. Dereito administrativo e propiedade privada. Alcance constitucional do dereito da propiedade. Técnicas administrativas de limitación e delimitación da propiedad privada.

2. A Expropiación forzosa: Evolución histórica. Concepto e natureza. Elementos subxectivos e obxectivos. O contido da expropiación. O xustiprecio. O procedemento expropiatorio. A reversión. Ocupacións temporais. Rexímenes especiais. Requisas.
III. Incidencia das modalidades de actuación administrativa no sistema de dereitos fundamentais e liberdades públicas
1. A policía administrativa: Evolución histórica e delimitación conceptual. Medios e técnicas da actividade administrativa de limitación. La incidencia de la Directiva 2006/123/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 12 de diciembre de 2006, relativa a los servicios en el mercado interior, en las técnicas de intervención administrativa.

3. A actividade promocional ou de fomento: Evolución histórica e delimitación conceptual. Técnicas de fomento, en especial, a subvención administrativa. A actividade prestacional ou de servizo público: Evolución histórica e delimitación conceptual. Notas definidoras. Bases do seu réxime xurídico: Creación e establecimiento. Potestades da Administración. A posición xurídica del usuario. Modos de xestión.


IV. Medios e bens para a actuación administrativa 1. O dominio público. Evolución histórico-xurídica. Natureza xurídica. Titularidade e competencias. Réxime xurídico sustantivo. Afectación e desafectación. Mutacións demaniaies. Potestades administrativas sobre o dominio público. Utilización dos bens de dominio público.

2. Bens patrimoniais da Administración. Réxime xurídico.

3. Exemplos de reximes específicos de bens de dominio público:

3.1. O dominio público marítimo-terrestre. Evolución histórica. Determinación do dominio público maritimo-terrestre. O deslinde administrativo. Réxime das servidumes e limitacións sobre terreos lindeiros. Usos e aproveitamentos.

3.2. O dominio público hidraúlico. Evolución histórica. Determinación de dominio público hidráulico. A planificación hidrológica. A Administración das augas. Réxime dos usos e aproveitamentos. Medidas de protección.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A6 A7 A9 A10 A11 A14 B6 B7 B8 B11 C1 C2 C3 C4 C8 20 79 99
Seminario A8 A12 A13 B9 B10 B13 B1 B4 B5 C6 7 3 10
Prácticas clínicas A3 A4 A13 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B12 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C5 C6 C7 C8 8 30 38
Proba obxectiva A1 A7 3 0 3
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explición por el profesor de los temas más relevantes de la materia, con el apoyo de preentaciones Powerpoint
Seminario Durante las sesiones de los viernes se llevará a cabo seminarios de materias específicas de la asignatura. En él se expondrán contenidos básicos sobre esta materia y los alumnos participarán mediante la realización de preguntas o la preparación y exposición de temas.

Asimismo, durante el desarrollo de la materia se realizarán seminarios de presentación de trabajos voluntarios por parte de los alumnos.
Prácticas clínicas Consistirá en el planteamiento de consultas prácticas, no presenciales, a grupos definidos a principio de curso. Se realizarán unas seis consultas.
Proba obxectiva Realización de pruebas objetivas, es decir, evaluaciones test sobre las lecturas de obligado estudio planteadas pr el profesor. Se realizarán unas tres.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Prácticas clínicas
Descrición
Los estudos de casos que se lleven a cabo en clase requerirá un trabajo más cercano y directo con los alumnos.

Los seminarios requieren de un trabajo de tutorización a los alumnos que participen en ellos.

Las prácticas clínicas o consultas de grupo requiere la evaluación y seguimiento de cada una de los grupos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas clínicas A3 A4 A13 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B12 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C5 C6 C7 C8 As prácticas terán un valor de 4 puntos. Cada mes terá lugar unha ou dúas consultas no presenciais aos grupos. En total se levarán a cabo 3.

Para superar a materia terá que realizarse as tres consultas.
40
Proba obxectiva A1 A7 As probas obxectivas serán tres e terán carácter presencial.

As probas avaliarán a comprensión e o coñecemento adquirido polo alumnos tras o estudo e lectura dos temas encargados polo profesor.

Para superar a materia o alumno terá que ter unha medida de 5 nesta proba obxectiva.
60
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica SÁNCHEZ MORÓN, Miguel (2010). Derecho administrativo, Tecnos. Madrid
ESTEVE PARDO, Jose (2011). Lecciones de Derecho administrativo, Marcial Pons. Madrid
GAMERO CASADO, E. y FERNÁNDEZ RAMOS, S. (2010). Manual de Derecho Administrativo, Tecnos. Madrid

Bibliografía complementaria GARCÍA ENTERRÍA, E. y FERNÁNDEZ-RODRIGUEZ, T. R. (Última edición). Curso de Derecho Administrativo, 2 vols. Civitas. Madrid

SE RECOMENDA O USO DOS SEGUINTES RECURSOS:

I. LEXISLACIÓN.

1. Fontes oficiais.

A. Unión Europea:
• Diario Oficial de la Unión Europea (antes DOCE), pódese consultar a texto completo, así como case toda a normativa comunitaria vixente,
en castelán, na páxina: http://www.europa.eu.int/eur-lex/es
• Para todo tipo de información sobre a Unión Europea e as súas institucións resulta fundamental a páxina: http://www.europa.eu.int/

B. Estado español:
• Gaceta de Madrid y Boletín Oficial del Estado (este último nomedende o 25 de xullo de 1936). A consulta das normas máis recentes
está dispoñible en internet: http://www.boe.es
• Para o seguimento da tramitación parlamentaria dos proxectos de lei estatais pódense consulta-las direccións de internet do Congreso dos
Deputados e do Senado:
http://www.congreso.es y http://www.senado.es
• Para contactar e consultar información (tamén lexislativa) das institucións e órganos do Estado existen varios portais públicos entre os
que cabe destacar:
http://www.map.es/ (páxina principal do Ministerio de Administracións Públicas)
http://www.administracion.es/ “Portal del ciudadano”, do Ministerio de Administracións Públicas)
http://www.igsap.map.es/ Centro de Información Administrativa do Ministerio de Administracións Públicas

C. Comunidades Autónomas:
• Diarios Oficiales das distintas Comunidades Autónomas. A súa maior parte están dispoñibles en internet. Para a busca de textos normativos
nos diferentes boletíns oficiais resulta moi útil a páxina (privada) de internet: http://www.todalaley.com/

2. Recopilacións privadas.
• Repertorio cronológico de Legislación Aranzadi: dispoñible “on line”, previo pago ou a través da Aula Aranzadi: http://www.westlaw.es
• Bases de datos de legislación vigente de La Ley: dispoñible “on line”, previa suscrición, na páxina de internet: http://www.laley.net/
• Así mesmo, existen outras editoriais xurídicas que ofrecen a información normativa –moitas veces gratuíta- a través de internet,
como por exemplo:
http://www.elderecho.com/
http://www.juridicas.com/
http://noticias.juridicas.com/
http://v2.vlex.com/es/
• Para a consulta de diversos aspectos constitucionais, legais, institucionais do Dereito Público español é sumamente interesante a
gran base de datos mantida dende hai uns anos pola Área de Dereito Constitucional da Universidade de Oviedo, que se pode
localizar en: http://constitucion.rediris.es/Princip.html

II. XURISPRUDENCIA.

A colección máis coñecida é a de Thomson-Aranzadi. A súa base específica sobre “Jurisprudencia Contencioso-administrativa” contén unha selección de máis de 74.000 resolucións dictadas polos tribunais sobre esta materia dende 1992: Tribunal Constitucional, Tribunal Supremo, Audiencia Nacional, Tribunais Superiores de Xustiza, Xulgado Central do Contencioso Administrativo e Xulgados do Contencioso Administrativo.

Está dispoñible “on line” ou a través da Aula Aranzadi: http://www.westlaw.es.

Así mesmo, a editorial xurídica La Ley ofrece en soporte informático a xurisprudencia dos Tribunais españois previa suscrición; cfr.
http://www.laley.net/

Non obstante, nos últimos tempos o Poder Xudicial español ven realizando un gran esforzo para informatizar os tribunais e a súa producción
xurisprudencial. Gracias a este esforzo, é posible dispoñer en internet das últimas sentencias do Tribunal Supremo na páxina:
http://www.poderjudicial.es/tribunalsupremo/

Dende hai tempo, é posible consulta-los últimos autos e sentencias do Tribunal Constitucional (dende 1980) así como dun buscador temático de
todas as emitidas polo Alto Tribunal na páxina:
http://www.tribunalconstitucional.es/

En canto á xurisprudencia comunitaria europea, en especial do Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas, sito en Luxemburgo, a maior
parte da información obtense en:
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm

Por último, tamén están dispoñibles en internet as últimas resolucións do Tribunal Europeo de Derechos Humanos, sito en Estrasburgo, na dirección:
http://www.echr.coe.int/

III. PORTAIS E BASES DE DATOS (dispoñibles a través da páxina web da Biblioteca da UDC, pero só coos ordenadores conectados á rede universitaria)

• IUSTEL: promovido por varios Profesores de Dereito das Universidades españolas. A parte de Dereito Administrativo está dirixida polo Prof. MUÑOZ MACHADO. A súa páxina web é: http://www.iustel.com
• TIRANT ON LINE: promovida po dita editorial xurídica valenciana; consultable en: http://www.tirantonline.com/
• ADMIWEB: para a búsqueda de calquera referencia sobre as Administracións Públicas españolas é bastante útil e está ben
estructurada: cfr. http://www.admiweb.org/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Dereito de obrigas e danos/612G01016
Dereito Sancionador/612G01020
Dereito da Contratación/612G01024

Materias que continúan o temario
Institucións e ordenamento xurídico-administrativo/612G01015

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías