Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Dereito Sancionador Código 612G01020
Titulación
Grao en Dereito
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Faraldo Cabana, Patricia
Correo electrónico
patricia.faraldo@udc.es
Profesorado
Amoedo Souto, Carlos Alberto
Barrio Garcia, Gonzalo
Dios Vieitez, Maria Victoria
Faraldo Cabana, Patricia
Fuentes Loureiro, María Ángeles
Correo electrónico
carlos.amoedo.souto@udc.es
gonzalo.barrio@udc.es
victoria.dios.vieitez@udc.es
patricia.faraldo@udc.es
maria.fuentes.loureiro@udc.es
Web
Descrición xeral A finalidade primordial da materia é o estudo do ius puniendi estatal nas súas vertentes penal e administrativa. Na mesma analizaranse os elementos estructurais que conforman o exercicio da acción penal e a imposición de sancións administrativas. Particularmente, desde a perspectiva do Dereito Penal abordaranse cuestións tales como qué sentido teñen as penas, qué clases de penas existen, cómo se aplican, en qué tipo de responsabilidade poden incurrir as personas xurídicas, etc. Pola súa parte, e cun enfoque propio do Dereito Administrativo, examinarase unha das actividades administrativas que presenta unha singular incidencia na esfera xurídica dos particulares, como é a potestade administrativa sancionadora, tratándose tanto os aspectos sustantivos como procedimentais que rixen o seu exercicio.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non haberá.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas.
*Metodoloxías docentes que se modifican
As sesións maxistrais e as actividades formativas prácticas pasarán a realizarse por Teams e/ou Moodle.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Os profesores da materia estarán dispoñibles polas canles habituais nestes casos: Moodle, Teams e email.

4. Modificacións na avaliación
As probas pasará a realizarse por Moodle, mantendo a súa estrutura.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento das principais institucións xurídicas.
A2 Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
A3 Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico.
A4 Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos.
A5 Coñecemento dos principios e valores constitucionais.
A8 Coñecementos básicos de argumentación xurídica.
A9 Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais).
A10 Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico.
A11 Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos.
A12 Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público).
A13 Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito.
A14 Capacidade de elaboración de normas.
A15 Capacidade de negociación e mediación.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B8 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora.
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida.
B10 Traballar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro.
B13 Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer o papel do Dereito Penal e do Dereito Administrativo sancionador como medios formais de control social integrados nun ordenamento xurídico complexo A1
A2
A3
A4
A10
Coñecer a norma penal e a administrativa sancionadora na súa estructura interna, a súa interpretación e a súa aplicación tempo-espacial A1
A2
A3
A4
A5
A9
A10
A14
B8
B2
B3
B5
Coñecer a infracción penal nos seus elementos constitutivos, especialmente as súas consecuencias xurídicas A1
A2
A3
A4
A5
A8
A9
A10
Analizar uns feitos concretos e argumentar a existencia ou non de responsabilidade penal / administrativa A3
A4
A5
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A15
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C7
C8
Coñecer o procedemento administrativo sancionador A1
A2
A3
A4
A5
A9
A10

Contidos
Temas Subtemas
LECCIÓN 1.- CONCEPTO, FINS E CLASES DE PENAS CONCEPTO, FUNDAMENTO, XUSTIFICACIÓN E FINS. CLASES DE PENAS.
LECCIÓN 2.- AS PENAS PRIVATIVAS DE LIBERTADE CLASES. A SUSPENSIÓN DA EXECUCIÓN DA PENA PRIVATIVA DE LIBERTADE. A SUBSTITUCIÓN DA PENA PRIVATIVA DE LIBERTADE.
LECCIÓN 3. A PENA DE MULTA SISTEMAS DE APLICACIÓN DA MULTA. RESPONSABILIDADE SUBSIDIARIA POR IMPAGO DA MULTA.
LECCIÓN 4. AS PENAS PRIVATIVAS DE DEREITOS CUESTIÓNS XERAIS. TRABALLOS EN BENEFICIO DA COMUNIDADE. INHABILITACIÓNS E SUSPENSIÓNS. OUTRAS PENAS PRIVATIVAS DE DEREITOS.
LECCIÓN 5. AS CIRCUNSTANCIAS MODIFICATIVAS DA RESPONSABILIDADE CRIMINAL CIRCUNSTANCIAS AGRAVANTES. CIRCUNSTANCIAS ATENUANTES. CIRCUNSTANCIA MIXTA
LECCIÓN 7. A DETERMINACIÓN DA PENA REGRAS DE DETERMINACIÓN E CONCRECIÓN DA PENA. A INDIVIDUALIZACIÓN XUDICIAL.
LECCIÓN 8. AS MEDIDAS DE SEGURIDADE CUESTIÓNS XERAIS. A PERIGOSIDADE CRIMINAL. CLASES. PRINCÍPIOS XERAIS DE EXECUCIÓN.
LECCIÓN 9. CONSECUENCIAS ACCESORIAS CUESTIÓNS XERAIS. O DECOMISO. AS CONSECUENCIAS ACCESORIAS CONTRA ENTES COLECTIVOS.
LECCIÓN 10. AS CAUSAS DE EXTINCIÓN DA RESPONSABILIDADE CRIMINAL CAUSAS. A CANCELACIÓN DE ANTECEDENTES DELICTIVOS.
LECCIÓN 11. RESPONSABILIDADE PENAL DOS MENORES MEDIDAS APLICABLES A MENORES. REGLAS DE APLICACIÓN DAS MEDIDAS.
LECCIÓN 12. POTESTADE ADMINISTRATIVA SANCIONADORA (I) ASPECTOS XERAIS. PRINCIPIOS REITORES DO SEU EXERCICIO. O PROCEDEMENTO ADMINISTRATIVO SANCIONADOR XERAL.
LECCIÓN 13. POTESTAD ADMINISTRATIVA SANCIONADORA (II) DISCIPLINA URBANÍSTICA. DEREITO SANCIONADOR AMBIENTAL. SANCIONES NA SEGURIDADE VIAL.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 3 15 18
Aprendizaxe colaborativa A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 12 5 17
Discusión dirixida A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B2 B3 B5 C1 C2 C3 C4 C7 C8 12 0 12
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 10 0 10
Lecturas A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 0 20 20
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 4 10 14
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 39 10 49
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais O alumnado, co asesoramento dos docentes, aprenderá a manexar bases de datos de xurisprudencia penal e a realizar unha análise crítica das diversas decisións xudiciais sobre a materia.
Aprendizaxe colaborativa O alumnado traballará en grupo diversos temas, debendo amosarse activo e colaborador cos compañeiros do seu grupo.
Discusión dirixida Nas clases prácticas os docentes organizarán discusións sobre os temas esenciais da materia, nas que o alumnado deberá adoptar unha postura crítica e argumentada.
Eventos científicos e/ou divulgativos Ao longo do curso, organizaranse diversas xornadas, conferencias e seminarios sobre temas de interese para o alumnado, complementándose así a sua formación.
Lecturas As obras en cuestión serán seleccionadas cuidadosamente polos docentes e o alumnado terá a posibilidade de elexir entre o elenco que se lle propoña.
Proba obxectiva Plantexamento de preguntas acerca dos temas do programa da materia no momento do exame final, proba o cal resultado suporá un 70% da calificación final. As preguntas poderán ser tanto teóricas como prácticas.
Sesión maxistral Mediante o sistema de lección maxistral, os docentes introducirán ao alumnado nos aspectos básicos de cada tema. Como soporte as suas explicacións, os docentes poderán proporcionar materiais (sentenzas, extractos de obras doctrinais...), apuntamentos ou un esquema-guía cos puntos clave do desenvolvemento da sua explicación. En todo caso, a explicación dos docentes deberá ser complementada polo alumnado tanto cos materiais proporcionados ao efecto, como poa consulta dos manuais que aparecen na bibliografía.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Análise de fontes documentais
Aprendizaxe colaborativa
Discusión dirixida
Descrición
A atención persoalizada ao alumnado non estará vencellada a só unha metodoloxía, senon que será constante. Neste senso, tanto o contido das clases teóricas, como o estudo persoal do estudantado, como calquera das actividades que integran o curso contarán coa posibilidade dunha tutorización por parte dos docentes, a fin de que o alumnado poda plantexar as suas dúbidas e dificultades e que os docentes podan axustar as suas metodoloxías ás especificidades da persoa concreta. A estes efectos, o estudantado poderá contar con atención persoalizada (sempre, lóxicamente, dun modo organizado) tanto nas horas lectivas como nos horarios de tutorías.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Esame teórico ou teórico-práctico 75
Lecturas A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Presentación de traballos sobre algunha das obras propostas como lectura 5
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Participación activa en eventos científicos organizados 5
Análise de fontes documentais A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Análise de xurisprudencia 5
Aprendizaxe colaborativa A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Realización de traballos en equipo 5
Discusión dirixida A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B2 B3 B5 C1 C2 C3 C4 C7 C8 Intervención activa en debates en clase 5
 
Observacións avaliación

Dado que se trata
dunha materia interdisciplinar, na que concorren Dereito Penal e Dereito
Administrativo, pero na que os principios do Dereito Administrativo Sancionador
proveñen en esencia dos do Dereito Penal, considérase axeitado outorgar un
maior peso á primeira das materias, de modo que -ademáis de haber un reparto do
80%-20% nas clases presenciais- existirá un 80-20% na avaliación da
calificación final. 

Deste xeito, a
cualificación final da materia virá dada da seguinte maneira:

a) Cualificación
do exame oficial
:

O exame oficial
consistirá en:


  • Unha proba
    obxectiva única (test con resposta alternativa e/ou preguntas de desenvolvemento) e eliminatoria, que terá
    un valor máximo de 7,5 puntos. Neste exame, a nota de corte para
    poder sumar os restantes aspectos avaliables será, como mínimo, de 4
    puntos.

  • Un caso práctico
    de Dereito Penal, cun valor máximo de 2 puntos.

b)  Cualificación
de actividades prácticas en avaliación continua

Sempre que se supere a proba obxectiva, as actividades prácticas
realizadas na parte de Dereito administrativo serán cualificadas sobre un total
de 0,5 puntos e as realizadas na parte de Dereito penal con 2 puntos.

Para o caso dos
estudantes con matrícula a tempo parcial que resulten beneficiarios da dispensa
de asistencia ás aulas, a actividades prácticas realizadas ao longo do curso
poderán ser realizadas telematicamente nos termos que fixe cada profesor/a. Esta posibilidade tamén será de aplicación para os estudantes da simultaneidade durante o primeiro cuadrimestre do curso 2020-2021, en función da evolución epidemiolóxica xeral.


Fontes de información
Bibliografía básica ORTS BERENGUER, Enrique y otros (2019). Compendio de Derecho penal Parte General. Valencia. Tirant Lo Blanch
Nieto García, Alejandro (2012). Derecho Administrativo Sancionador. Madrid, Tecnos
MUÑOZ CONDE, F. (2019). Derecho penal. Parte general . Valencia: Tirant Lo Blanch
GRACIA MARTÍN, L., y otros (2016). Lecciones de consecuencias jurídicas del delito : el sistema de penas, medidas de seguridad, consecuencias accesorias y responsabilidad civil derivada del delito. Valencia; Tirant Lo Blanch
SANTAMARÍA PASTOR, J. A (2018). Principios de Derecho Administrativo general. Madrid, Iustel

Ao filo dalgunhas leccións os docentes poderán por a disposición do estudantado bibliografía complementaria. Asemade, os docentes poderán entregar ao estudantado os apuntamentos da materia.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003
Dereito Penal. Parte xeral/612G01010

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Dereito Penal. Parte especial/612G01025
Criminoloxía/612G01038
Dereito Penitenciario/612G01039

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías