Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Técnica xurisprudencial romana Código 612G01043
Titulación
Grao en Dereito
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Garcia Camiñas, Julio
Correo electrónico
julio.garcia.caminas@udc.es
Profesorado
Garcia Camiñas, Julio
Correo electrónico
julio.garcia.caminas@udc.es
Web
Descrición xeral Sitúa o Dereito na súa dimensión práctica, dentro do ámbito da Cultura xurídica occidental europea, iniciando ao alumno na metodoloxía xurisprudencial para poder resolver casos, preitos ou asuntos plantexados na práctica, desenvolvendo a súa capacidade profesional

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento das principais institucións xurídicas.
A2 Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
A3 Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico.
A4 Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos.
A6 Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual.
A7 Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional.
A8 Coñecementos básicos de argumentación xurídica.
A9 Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais).
A10 Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico.
A11 Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos.
A12 Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público).
A13 Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito.
A14 Capacidade de elaboración de normas.
A15 Capacidade de negociación e mediación.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B8 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora.
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida.
B10 Traballar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B12 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro.
B13 Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as bases da argumentación xurídica a través do estudo da metodoloxía xurisprudencial romana A1
A2
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
A14
A15
B6
B8
B9
B10
B11
B13
C1
C2
C3
C4
C7
C8
Aprender a analizar comparativamente as solucións dadas polos xuristas romanos desde formulacións de equidade e xustiza coas proporcionadas polos xuristas posteriores para vos mesmos supostos, tanto en Dereito español como noutros Dereitos occidentais, valorándovos de forma crítica A2
A3
A4
A6
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A15
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B2
B3
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Aprender a discriminar entre a ratio decidendi e os elementos adxectivos dunha sentenza jurisprudencial ou xudicial A2
A3
A4
A6
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A15
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B4
B5
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
I. Inroducción.Nocións básicas sobre metodoloxía jurisprudencial romana. O método do caso. Características xerais do sistema xurídico romano. Os xuristas romanos e a súa posición no sistema. Metodoloxía jurisprudencial romana
II. Casos de Dereitos reais. Ao comezo do curso académico seleccionaranse para esta parte algúns casos prácticos dos comprendidos entre os números 20 a 60 (ambos inclusive), do libro titulado "Dereito jurisprudencial romano. Método do caso", Andavira Editora, Santiago de Compostela, 2011, (1ª ed.), Autores: Fernández Barreiro, García Camiñas, e Rodríguez Montero
III. Casos de Dereito de Obligacións Ao comezo do curso académico seleccionaranse para esta parte algúns casos prácticos dos comprendidos entre os números 61 a 154 (ambos inclusive), do libro titulado "Dereito jurisprudencial romano. Método do caso", Andavira Editora, Santiago de Compostela, 2011, (1ª ed.), Autores: Fernández Barreiro, García Camiñas, e Rodríguez Montero.
IV. Casos sobre negocios con función de garantía das obligacións. Ao comezo do curso académico seleccionaranse para esta parte algúns casos prácticos dos comprendidos entre os números 155 a 184 (ambos inclusive), do libro titulado "Dereito jurisprudencial romano. Método do caso", Andavira Editora, Santiago de Compostela, 2011, (1ª ed.), Autores: Fernández Barreiro, García Camiñas, e Rodríguez Montero
V. Casos sobre obligacións nadas de actos ilícitos Ao comezo do curso académico seleccionaranse para esta parte algúns casos prácticos dos comprendidos entre os números 185 a 198 (ambos inclusive), do libro titulado "Dereito jurisprudencial romano. Método do caso", Andavira Editora, Santiago de Compostela, 2011, (1ª ed.), Autores: Fernández Barreiro, García Camiñas, e Rodríguez Montero.
VI. Cuestións e casos relativos a Responsabilidad civil contractual e extracontractual Ao comezo do curso académico, seleccionarase para tratar e exponer nesta parte determinadas cuestións e textos recollidos no libro "Responsabilidad civil contractual y extracontractual en Derecho romano", Andavira editora. Santiago de Compostela 2015. Autor: Rodríguez Montero.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A2 A3 A4 A6 A8 A9 4 8 12
Presentación oral A10 A11 A12 A13 B6 B7 B8 B9 B10 B11 4 8 12
Sesión maxistral A15 B12 B13 C1 C4 C5 C6 C7 C8 1 7 8
Estudo de casos A14 1 15 16
Lecturas A1 A7 B2 B3 B4 B5 C2 C3 4 40 44
 
Atención personalizada 20.5 0 20.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Probas parciais liberatorias escritas dalgúns dos casos do programa da materia, con preguntas concretas a través das que o profesor poida comprobar a correcta asimilación por parte dos alumnos dos contidos da materia. Nos mesmos termos descritos, exame final da parte restante pendente.
Presentación oral Intervencións en clase expondo individualmente ou por grupos o desenvolvemento e realización dos casos suxeridos, someténdose posteriormente ás posibles preguntas dos demais compañeiros e do profesor sobre os casos expostos.
Sesión maxistral Exposición impartida polo profesor sobre nocións relativas á metodoloxía jurisprudencial romana, coa posibilidade de intervención e participación activa dos alumnos, formulando preguntas en atención aos casos expostos, cuxa lectura se suxeriu previamente
Estudo de casos Estudo de supostos do Dixesto, determinando os feitos xuridicamente relevantas , as accions procesais e outros recursos empregables, aislando a ratio decidendi e propoñendo a solución da controversia
Lecturas Realización de lecturas relativas aos materiais que constitúen un caso, preito ou asunto, recompilando posible información sobre resolucións xurisdicionais e ditames xurídicos relativos aos mesmos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Presentación oral
Sesión maxistral
Descrición
- Tutorías personalizadas coa finalidade de resolver as posibles dúbidas particulares xurdidas ao ler, comprender e estudar a metodoloxía jurisprudencial e a formulación e realización de casos prácticos.
- Seguimento das capacidades e progresos dos alumnos a través das intervencións expositivas dos casos expostos e resoltos por estes de maneira individual ou en grupo.
- Atención e resolución dos problemas expostos ao estudar e realizar os casos prácticos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A2 A3 A4 A6 A8 A9 Probas parciais liberatorias escritas dalgúns dos casos do programa da materia, con preguntas concretas a través das que o profesor poida comprobar a correcta asimilación por parte dos alumnos dos contidos da materia. Nos mesmos termos descritos, exame final da parte restante pendente. 60
Lecturas A1 A7 B2 B3 B4 B5 C2 C3 Realización de lecturas relativas aos materiais que constitúen un caso, preito ou asunto, recompilando posible información sobre resolucións xurisdicionais e ditames xurídicos relativos aos mesmos. 10
Presentación oral A10 A11 A12 A13 B6 B7 B8 B9 B10 B11 Intervencións en clase expondo individualmente ou por grupos o desenvolvemento e realización dos casos suxeridos, someténdose posteriormente ás posibles preguntas dos demais compañeiros e do profesor sobre os casos expostos. 20
Sesión maxistral A15 B12 B13 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Exposición impartida polo profesor sobre nocións relativas á metodoloxía jurisprudencial romana, coa posibilidade de intervención e participación activa dos alumnos, formulando preguntas en atención aos casos expostos, cuxa lectura se suxeriu previamente 10
 
Observacións avaliación

Realización de probas parciais liberatorias a determinar segundo o desenvolvemento do curso, e exame final da materia.

Aspectos ou criterios da avaliación: valoración da capacidade para resolver problemas xurídicos mediante a aplicación dos coñecementos adquiridos, tomándose en consideración a exposición realizada, os materiais utilizados e as solucións propostas aos distintos casos expostos.


Fontes de información
Bibliografía básica Fernández Barreiro, García Camiñas, Rodríguez Montero (2011). Derecho jurisprudencial romano. Método del caso. Santiago de Compostela, Edit. Andavira
Rodríguez Montero (2014). Responsabilidad contractual y extracontractual en Derecho romano. Santiago de Compostela. Andavira editora

Bibliografía complementaria Vacca (1976). Contributto allo studio del metodo casistico nel diritto romano. Milano
Fernández Barreiro (1976). El modelo romano de derecho de juristas. Chile (Revista de Estudios Histórico Jurídicos (Valparaiso-Chile)
Kaser (1964). En torno al método de los juristas romanos. Valladolid
Álvarez Suárez (1966). La Jurisprudencia romana en la hora presente. Madrid
Fernández Barreiro (1978). Presupuestos de una concepción jurisprudencial del derecho romano. Santiago de Compostela
Lombardi (1967). Saggio sul diritto giurisprudenziale. Milano
Bretone (1982). Tecniche e ideologie dei giuristi romani 2. Napoli
Viehweg (1964 (reimp.1986)). Tópica y Jurisprudencia. Madrid

Aparte da Bibliografía reseñada con carácter xeral, ao inicio do curso académico correspondiente proporcionarase os alumnos bibliografía específica sobre os temas o cuestión que se traten.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Fundamentos romanísticos da cultura xurídica occidental/612G01001
España na configuración histórico-xurídica de Europa/612G01002
Comunicación oral e escrita/612G01004
Teoría do Dereito/612G01006
Dereito Penal. Parte xeral/612G01010
Dereito de obrigas e danos/612G01016
Dereito da Contratación/612G01024
Dereitos Reais/612G01027

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Repasar conceptos explicados nas materias que se recomenda cursar previamente. 



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías