Identifying Data 2022/23
Subject (*) Literary and Cultural Traditions Code 613584110
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Ferraces Rodriguez, Arsenio
E-mail
a.ferraces@udc.es
Lecturers
Ferraces Rodriguez, Arsenio
E-mail
a.ferraces@udc.es
Web http://https://coruna.academia.edu/AFerracesRodriguez/
General description A materia 'Tradicións literarias e culturais' pretende levar a cabo un enfoque integrado dos feitos literarios e culturais desde as perspectivas diacrónica e comparada. O punto de partida é unha reflexión sobre os termos de tradición e legado, e as súas relacións cos conceptos de identidade cultural e canon. A continuación distinguiranse, por unha parte, os contidos e códigos formais que integran o patrimonio literario ou cultural herdado en cada momento, e, por outra, as canles mesmas de transmisión e as formas de recepción dese legado.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A2 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cine, as artes, no marco da diversidade cultural
A5 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación
A8 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A12 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais
A14 Adquirir a capacidade de xestionar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C5 Integrar coñecementos de campos de estudos diversos
C7 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador
C8 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico
C9 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Integrar o estudo de obras pertencentes á literatura española no plano das diferentes tradicións literarias e culturais europeas AC1
Poñer en relación as producións literarias con outras manifestacións artísticas e intelectuais AC2
AC8
AC9
CC5
Tomar conciencia da continuidade e da diversidade cultural nos eixos sincrónico e diacrónico CC3
CC4
Coñecer e utilizar con efectividade as ferramentas de estudo básicas no ámbito dos estudos literarios e culturais AR3
BJ1
BJ3
BJ4
Adquirir destrezas básicas en materia de comunicación científico-académica e planificación da investigación BJ7
CC2
CR1
Explorar campos e liñas de investigación innovadoras no ámbito dos estudos literarios e culturais referidos ao mundo hispánico AC5
AR1
BJ5
CR2
CR3

Contents
Topic Sub-topic
1. Cuestións conceptuais: literatura, cultura, tradición. 1.1. O concepto de literatura da Antigüidade ós tempos modernos.
1.2. Literatura e cultura.
1.3. O concepto de tradición literaria e cultural.
2. A maxia na literatura e na cultura popular. 2.1. Amuletos e fórmulas máxicas na Antigüidade.
2.2. Estudo de formas e elementos compositivos das fórmulas máxicas
2.3. As 'precationes' ou súplicas paganas.
2.4. Antigüidade Tardía e Idade Media: cristianización de procedementos e fórmulas.
2.5. Pervivencia moderna de tradicións e procedementos da maxia antiga no contido e na forma expresiva.
3. Persistencia do saber máxico antigo nos textos e na cultura popular. 3.1. A mandrágora
3.2. A peonía
3.3. Adivinación por medio de plantas e animales.
4. Recursos máxicos particulares na literatura e na cultura tradicional. 4.1. Términos secretos
4.2. O emprego dos números
4.3 O círculo

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Collaborative learning A5 A14 B7 B8 C2 C3 8 16 24
Supervised projects A12 B4 B10 C8 C9 0 21 21
Workbook A1 A2 A8 B6 C4 C7 C5 0 5 5
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A8 A9 7 15 22
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Collaborative learning Reservarase unha parte das sesións presenciais para o debate de cuestións concretas relativas aos contidos previamente expostos. Asimesmo, proporase ós estudantes a preparación previa de certos aspectos que serán tratados en sesións posteriores, efectuando, por exemplo, exercicios de reflexión ou de procura de información sobre un tema dado. Estas actividades terán unha dinámica de traballo en equipo.
Supervised projects Os estudantes elaborarán e exporán públicamente un traballo, coa asistencia do profesor. O tema deste traballo versará sobre algún aspecto concreto da elaboración, transmisión e recepción dun tema da tradición cultural ou dunha forma literaria dentro do dominio cultural hispánico.
Workbook Os estudantes realizarán por conta propia unha serie de lecturas, que se referirán ben a aspectos xerais da materia, ben ao tema do traballo tutelado que teñan que elaborar. Unha parte destas lecturas constituirán a base para levar a cabo sesións de debate en aulas presenciais. Outra parte terá carácter complementario e poderá ser realizada durante o período que media entre o fin das aulas presenciais e o prazo establecido para a avaliación.
Guest lecture / keynote speech O profesor destinará as sesións maxistrais a expor oralmente os contidos dos temas e subtemas. Empregará ordinariamente instrumentos auxiliares como textos, documentos gráficos ou sonoros, remisión a páxinas web ou guions en formato power-point. A exposición razoada estará aberta ao debate e á solución de dúbidas levantadas polos estudantes.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Os estudantes contarán coa asistencia do profesor para a programación e supervisión do traballo tutelado. A tal efecto programarase un calendario de titorías específicas que se estenderá ao longo do segundo cuatrimestre. Antes de iniciar o traballo o alumno asistirá a unha titoría co profesor para acordar o tema e mais o calendario de realización e entrega.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Collaborative learning A5 A14 B7 B8 C2 C3 Valorarase o grado de participación dos/das estudiantes nos exercicios de debate desenvolvidos nos tramos das sesións presenciais destinados a tal efecto. Especial importancia terá a capacidade de síntese, o grado de competencia na argumentación oral e a habilidade para resolver problemas ou conflitos. 20
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A8 A9 Valorarase a asistencia e a participación activa dos/das estudantes nas sesións presenciais. 10
Supervised projects A12 B4 B10 C8 C9 No traballo individual elaborado por cada estudante valoraranse de forma integrada: a) a correción na expresión escrita e na configuración editorial do documento; b) a claridade e a eficacia na exposición c) o rigor e a profundidade na argumentación; d) a adecuación aos contenidos da materia; e) o carácter innovador dos plantexamentos, métodos empregados e conclusións. 50
Workbook A1 A2 A8 B6 C4 C7 C5 O/a estudiante dará conta das lecturas obrigatorias a través da elaboración de fichas específicas. 20
 
Assessment comments

Os/as estudantes que se matriculen en modalidade non presencial (dispensa académica) serán avaliados en función unicamente das metodoloxías 2: Traballos tutelados (65%) e 3: Lecturas (35%)


Os criterios para a avaliación en segunda oportunidade serán os mesmos que os aplicados á primeira. As cualificacións obtidas naquelas metodoloxías que requiren presencialidade (Aprendizaxe colaborativa e Sesión maxistral) conservaranse da primeira para a segunda oportunidade.

Na convocatoria adiantada de decembro será aplicado o mesmo sistema de avaliación indicado para o alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica.

Será considerado NON PRESENTADO/A o/a alumno/a que non presente o traballo titorizado

Sources of information
Basic Reynolds, L.D. - Wilson, N.G. Madrid, Gredos, 1986. (1986). Copistas y Filólogos. Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina.. Madrid; Gredos
Highet, G. (1954). La tradición clásica: influencias griegas y romanas en la literatura occidental.. México, Fondo de Cultura Económica.
Eliot, T.S. (2003). La unidad de la cultura europea notas para la definición de la cultura. Madrid, Encuentro
Curtius, E.R. (1955). Literatura europea y Edad Media latina.. México, Fondo de Cultura Económica.
García Jurado, F. (2016). Teoría de la tradición clásica. Conceptos, historia y métodos. México, UNAM
Cristóbal, V. (2005). Tradición clásica: concepto y bibliografía. Edad de Oro 24, pp. 27-46
García Jurado, F. (2015). Tradición frente a recepción clásica. Historia frente a estética. Receptor frente a lector. Nova Tellus 33/1, 2015, 11-40

Complementary Kallendorf, C.W. (2007). A Companion to the Classical Tradition. Oxford, Blackwell Publishing
Signes Codoñer, J. (2005). Antiquae lectiones. El legado clásico desde la Antigüedad hasta la Revolución Francesa.. Madrid; Cátedra
González Rolán, T. - Saquero, P. - López Fonseca, A. (2002). La Tradición Clásica en España (siglos XIII-XV).. Madrid; Edciones Clásicas
Bolgar, R.R. (1954). The Classical Heritage and its Beneficiaries. Cambridge U.P.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.