Identifying Data 2022/23
Subject (*) Literature and Gender (Hispanic Studies) Code 613584111
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Galbarro García, Jaime
E-mail
j.galbarro@col.udc.es
Lecturers
Galbarro García, Jaime
E-mail
j.galbarro@col.udc.es
Web
General description Estudo avanzado de textos literarios priorizando o xénero como categoría de análise. Achegamento a distintas producions literarias significativas desde esta perspectiva.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A2 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cine, as artes, no marco da diversidade cultural
A6 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos hispánico e galego-portugués
A7 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes
A8 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A10 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos
A12 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais
A14 Adquirir a capacidade de xestionar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais
B3 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B5 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C1 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C5 Integrar coñecementos de campos de estudos diversos
C6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos o non familiares en contextos interdisciplinares
C7 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Saber analizar a historia da literatura e da cultura desde unha perspectiva contextual, considerando as condicións históricas e sociais particulares que condicionaron as posibilidades de acceder á literatura no caso dos homes e das mulleres. AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
AJ1
AR3
BC3
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ7
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
CR1
Coñecer a categoría de xénero e a súa relevancia no estudo das creacións culturais, artísticas e literarias, tendo en conta o contexto histórico en que se producen e os cambios que trouxo a adopción desa perspectiva. AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
BJ2
BJ4
CC2
CC3
CC4
CC5
Ser capaz de aplicar a perspectiva de xénero a algunhas producións significativas da literatura española atendendo aos distintos aspectos implicados AC1
AC6
AC7
AC8
AC9
AR1
BC3
BJ2
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Ser quen de producir textos escritos, debidamente elaborados e organizados, en que se apliquen os coñecementos adquiridos, se ofreza unha síntese, se contrapoñan puntos de vista ou teorías..., sempre cunha visión crítica e reflexiva. AC1
AC2
AC6
AC7
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR3
BC3
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR1

Contents
Topic Sub-topic
1. Introdución.
Ideas xerais sobre o concepto de xénero como estudo da literatura.
2. A muller na literatura da Idade Media. A muller na sociedade medieval. A muller lectora, escritora e destinataria da literatura.
3. Escritoras da Idade Moderna Revisión do canon e rescate de autoras.
4. Escritoras da Idade Contemporánea. Revisión do canon e rescate de autoras.
5. A muller e o mundo do libro. Mecenas, impresoras, gravadoras, editoras, axentes literarias, etc.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Seminar A1 A6 A7 A8 B6 B7 B10 B3 C2 C5 12 22 34
Events academic / information B5 B7 B10 C7 C5 1 0 1
Supervised projects A1 A2 A6 C4 C7 C5 0 22 22
Speaking test A1 A6 A14 A7 A10 A8 A9 A12 B4 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C7 C5 C6 2 14 16
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Seminar Sesións expositivas e dinámicas do profesor e traballo participativo do alumnado na análise e comentario dos textos.
Events academic / information Asistencia a conferencias ou actividades culturais programadas como complemento da materia.
Supervised projects O alumnado preparará un traballo de investigación sobre algún aspecto relacionado coa materia dunha extensión aproximada de 10 páxinas. Valorarase a capacidade de análise, a organización das ideas, a orixinalidade, a fundamentación científica..., etc. Tamén serán tidas en conta as cuestións formais (presentación, expresión, sistema de citas, referencias bibliográficas...).
Speaking test O traballo deberá ser defendido oralmente na aula e sometido a un breve debate co profesor e o alumnado.

Personalized attention
Methodologies
Seminar
Supervised projects
Events academic / information
Description
O alumno ou alumna poderá, sempre que for preciso, requerir atención personalizada do docente, especialmente para establecer as orientacións sobre o traballo.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Speaking test A1 A6 A14 A7 A10 A8 A9 A12 B4 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C4 C7 C5 C6 O traballo deberá ser defendido oralmente nas aulas e sometido a un breve debate co profesor e os compañeiros e compañeiras.


40
Seminar A1 A6 A7 A8 B6 B7 B10 B3 C2 C5 A asistencia regular ás aulas valorarase positivamente. 10
Supervised projects A1 A2 A6 C4 C7 C5 O alumnado preparará un traballo de investigación sobre algún aspecto relacionado coa materia dunha extensión aproximada de 10 páxinas. Valorarase a capacidade de análise, a organización das ideas, a orixinalidade, a fundamentación científica..., etc. Tamén serán tidas en conta as cuestións formais (presentación, expresión, sistema de citas, referencias bibliográficas...). 50
 
Assessment comments

A mala praxe académica e o plaxio será perseguido severamente e poderá supor o suspenso da materia.


Sources of information
Basic

-ALBERS, Irene, y Uta FELTEN, eds., Escenas de transgresión. María de Zayas en su contexto literario-cultural, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2009. 

-BUTLER, Judith, El Género en disputa. Feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Paidós, 2007

-CACHO, Mª Teresa, «Los moldes de Pygmalión (Sobre los tratados de educación femenina en el Siglo de Oro)», en Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). II. La mujer en la literatura española, coord. Iris M. Zavala, Madrid: Anthropos, 1995, pp. 177-215. 

-DUBY, G. Y PERROT, M. (dir.), Historia de las mujeres, Madrid, Taurus, 1991-1993, 5 vols

-DEYERMOND, Alan (1995). «Las autoras medievales castellanas a la luz de las últimas investigaciones?», Medioevo y literatura: actas del V Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, coord. por Juan Salvador Paredes Núñez, Vol. 1, 1995, ISBN 84-338-2024-9, págs. 31-52.

-LÓPEZ ESTRADA, Francisco, «Las mujeres escritoras en la Edad Media castellana», La condición de la mujer en la Edad Media: actas del coloquio celebrado en la Casa de Velázquez, 1986, pp. 9-38.

-MERIDA JIMÉNEZ, Rafael, Mujer y cultura literaria en las letras ibéricas medievales y del Renacimiento temprano, Kassel, Reichenberger, 2011.

-PÉREZ PRIEGO, Miguel Ángel (ed.), Poesía femenina en los cancioneros, Madrid, Castalia, 1989.

-SEGARRA, M. y A. CARABI, eds., Feminismo y crítica literaria, Barcelona, Icaria, 2000.

-VIGIL, Mariló, La vida de las mujeres en los siglos XVI y XVII, Madrid, Siglo XXI, 1986.

Complementary

O profesor proporcionará a bibliografía específica e textos a través da plataforma do Campus Virtual.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Dispor dunha competencia lingüística acorde ao nivel universitario dunha titulación de posgrao é requisito; de calquera xeito recoméndase a aqueles estudantes que teñan problemas na expresión (sexan ortográficos, sintácticos ou doutro tipo) que os subsanen.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.