Identifying Data 2020/21
Subject (*) Literature and Sociocultural Context Code 613584112
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Valcarcel Lopez, Maria Eva
E-mail
eva.valcarcel@udc.es
Lecturers
Valcarcel Lopez, Maria Eva
E-mail
eva.valcarcel@udc.es
Web http://cileccongresos.com
General description Estudo da literatura en relación co contexto histórico no que se produce, impulsando unha reflexión en torno a historia e a ficción literaria e a sua interconexión en diferentes momentos da historia.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías

*Metodoloxías docentes que se manteñen

–Sesión maxistral (telemática síncrona ou asíncrona)
–Traballos tutelados
–Atención personalizada

*Metodoloxías docentes que se modifican:

Sustitúense as discusións dirixidas por atendimento de carácter grupal a través de Teams (por vía síncrona ou asíncrona) para a resolución de dúbidas respecto das lecturas obrigatorias.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

–Correo electrónico
–Moodle
–Teams (con sesións síncronas ou asíncronas en virtude das necesidades e posibilidades do alumnado e profesorado).

4. Modificacións na avaliación

Traballos tutelados (100%)

En relación cos traballos tutelados valorarase:

– A adecuación metodolóxica das propostas de traballo.
– A orixinalidade e profundidade do contido.
– O dominio das aplicacións utilizadas na elaboración das propostas socioeducativas.
– O tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
– A utilización de fontes documentais (bibliografía básica) e complementarias/actuais.
– A presentación e a claridade da exposición

*Observacións de avaliación:

- Mantéñense as mesmas que figuran na guía docente.

- O alumnado que tivese dificultades para o seguimento da materia durante a aplicación deste plano de continxencia por motivos de saúde, de conciliación (coidado de menores ou maiores dependentes) ou de carencia de recursos técnicos, de espazo ou materiais, deberá porse en contacto co profesorado para arbitrar as condicións de flexibilización necesarias a fin de minimizar o impacto destas circunstancias no seu desempeño académico.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Non se realizarán cambios. Todos os materiais de traballo estarán ao dispor en acceso dixital a través de Moodle o correo electrónico.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A4 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos
A8 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A10 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos
A12 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais
A13 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais
A14 Adquirir a capacidade de xestionar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais
B3 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C5 Integrar coñecementos de campos de estudos diversos
C6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos o non familiares en contextos interdisciplinares
C8 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico
C9 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Integrar los estudios literarios en un contexto cultural más extenso que trascienda los límites de una sola lengua y /o nación, atendiendo a la diversidad cultural AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Que os estudiantes sexan capaces de integrar coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducción. Literatura e historia. Interpretación e creación da orde da historia a través da ficción. 1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.
1.3. Prospección bibliográfica.
1.4. Consideracions críticas e historiográficas.
2. Obradoiro: estudo de casos.
La obra de Jorge Edwards (Chile 1931): novelista, memorialista e cronista.
1. Persona non grata.(1973)
2. Adiós Poeta.(1990)
3. Los convidados de piedra.(1978)
3. Esclavos de la consigna (2018)
4. Los círculos morados (2012)
5. La última hermana (2016)
6. Oh Maligna ( 2019)


Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 B6 B7 B14 B8 C7 10 0 10
Workshop A1 B5 B14 C7 10 21 31
Supervised projects A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 0 33 33
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech O profesor presentará contidos teórico-criticos pertinentes da materia obxecto de estudo.
Workshop Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, ensaios críticos, resúmenes, etc.) oalumno levará a cabo distintas actividades relacionadas coa materia obxeto de estudio
Supervised projects O/a alumno/a fará un traballo tutelado (previamente concertado co profesor) sobre algún aspecto hermenéutico pertinente á materia obxecto de estudo. Se valorará a orixinalidade, o pensamento crítico autónomo e o dominio do idioma castelá.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
O alumno acudirá periódicamente a tutorías (presenciais, cando fose posible, ou telemáticas, en caso de confinamento por covid19) para aclarar dúbidas sobre a temática obxeto de estudo.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 Valorarase a capacidade de comprensión e reflexión crítica do alumno en función dunha análise hermenéutica e histórico-social sobre un tema obxeto de estudo da asignatura, o razoamento ordenado da exposición, as referencias pertinentes á bibliografía e o uso correcto do idioma castelán. 50
Workshop A1 B5 B14 C7 Os alumnos levarán a cabo os seguintes exercicios prácticos:
1. Reflexións críticas sobre temas pertinentes á lectura.
2. Análise de textos e contextos: interpretación crítica de diversas lecturas obxecto de estudo.
Valorarase a capacidade de comprensión, a orixinalidade do plantexamento crítico, o rigor da análise, a claridade da exposición e o dominio do idioma castelán.
50
 
Assessment comments

En calquera das metodoloxías avaliables, é necesario obter unha cualificación mínima de catro sobre dez para superar a materia.Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles estudantes que non presenten en tempo e forma o traballo tutelado.

Na segunda oportunidade (convocatoria de Xullo), gardaranse as notas de todas as actividades superadas e proporánse actividades alternativas ás que se fixeron nos obradoiros e non se superaron.

Os traballos e actividades entregaranse en tempo e forma e deberán cumprir as esixencias de corrección lingüística propias destes textos (ortografía, puntuación, precisión léxica, rexistro formal, discurso coherente e cohesionado, etc).

O estudantado con dispensa académica de asistencia a clases entregará o traballo tutelado e realizará actividades alternativas ás que se fagan nos obradoiros. Poderánse adoptar as adaptacións oportunas para o estudantado con necesidades específicas de aprendizaxe.

Na convocatoria adiantada de decembro, o sistema de avaliación será o mesmo que para as persoas con dispensa académica. O/A estudante deberá pórse en contacto co profesor no mes de outubro.

Será necesario polo menos un nivel de competencia lingüística en español B1 para cursar esta materia.

Se, no curso da avaliación, o profesorado tiver algunha dúbida razoable a propósito da autoría do traballo tutelado, poderá entrevistar ao alumnado durante a revisión de notas para verificar a mesma. Neste caso, a entrevista será grabada e servirá para revisar a nota.


Sources of information
Basic

1. Lecturas obligatorias: 

Será de obrigada lectura unha selección de fragmentos das obras do programa, aportada polo profesor. En canto a bibliografía secundaria, o profesor asesorará ao alumno sobre bibliografía específica e personalizada acorde coas suas necesidades.

Complementary
  • Obras de Jorge Edwards:
  • Persona non grata, Barral Editores, Barcelona, 1973.
  • Adiós poeta: Pablo Neruda y su tiempo, Tusquets,1990.
  • Los círculos morados, Lumen, 2012.
  • Esclavos de la consigna, Lumen, 2018
  • Los convidados de piedra, Seix Barral, Barcelona, 1978.
  • La última hermana, Acantilado, Barcelona, 2016
  • Oh, maligna, Acantilado, Barcelona, 2019.
Bibliografía secundaria y recursos web:

http://blogs.lasegunda.com/redaccion/columnistas-permanentes/edwards-jorge/
http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-3471.html
https://www.march.es/conferencias/anteriores/voz.aspx?p1=22967&l=1
http://www.cervantesvirtual.com/obras-autor/edwards-jorge--0/0
http://www.cervantesvirtual.com/obras-autor/edwards-jorge--0/0BIBLIOGRAFÍA

Barthes, Roland  et  al. Lo verosímil. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo, 1970.

Collingwood, Robin George. Idea de la Historia. México:  FCE, 2004.

Cruz, Nicolás. (Reseña) Viu, Antonia. Imaginar el pasado, decir el presente. La novela chilena (1985-2003) en Historia, núm. 42, vol.1, enero-junio 2009, pp.293-296.

Domínguez Michael, Christopher. "Jorge Edwards o el arte de la casi novela" en Letras libres. México: Editorial Vuelta, 2012.

Edwards, Jorge. Mito, historia y novela. Santiago de Chile: Biblioteca Nacional de la Academia Chilena de la Lengua, 1980.

Edwards, Jorge. "Héroes desconocidos" en El País, 19 de agosto de 2010.

Gallagher, David. "Edwards, Montaigne y los géneros híbridos" en Estudios Públicos. Santiago de Chile: CEP, 2012, pp.192-212.

González Echevarría, Roberto. Mito y archivo. Una teoría de la novela latinoamericana. México: FCE, 2000.

Matamoro, Blas, ed. Jorge Edwards. Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica, 1988.

Menton, Seymur. La nueva novela histórica de América Latina. México: FCE, 1993.

Valcárcel, Eva, "La ficción de la historia. Teoría y práctica de la novela en Jorge Edwards", América sin nombre, 24, 2020, pp.111-122.

Viu, Antonia. Imaginar el pasado, decir el presente. La novela chilena (1985-2003). Santiago de Chile. Ril Editores, 2007.

 






Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.