Identifying Data 2023/24
Subject (*) Literature and Sociocultural Context Code 613584112
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Pena Sueiro, Nieves
E-mail
nieves.pena.sueiro@udc.es
Lecturers
Pena Sueiro, Nieves
E-mail
nieves.pena.sueiro@udc.es
Web
General description Estudo da literatura en relación co contexto histórico no que se produce, impulsando unha reflexión en torno a historia e a ficción literaria e a sua interconexión en diferentes momentos da historia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A4 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos
A8 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A10 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos
A12 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais
A13 Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais
A14 Adquirir a capacidade de xestionar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais
B3 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C5 Integrar coñecementos de campos de estudos diversos
C6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos o non familiares en contextos interdisciplinares
C8 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico
C9 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Integrar los estudios literarios en un contexto cultural más extenso que trascienda los límites de una sola lengua y /o nación, atendiendo a la diversidad cultural AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Que os estudiantes sexan capaces de integrar coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3
Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador AC1
AC4
AC8
AC9
AJ1
AR1
AR2
AR3
BC3
BJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CR2
CR3

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducción. Literatura, cultura e historia. 1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.
2. Literatura e sociabilidade. 2.1. A festa pública
2.2. Espectáculos e xogos cortesanos
2.3. O teatro
2.4. As academias literarias.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 B6 B7 B8 10 0 10
Workshop A1 16 0 16
Document analysis A1 A10 A8 B6 B8 B3 C3 C6 C8 C9 8 0 8
Supervised projects A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 3 37 40
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech O profesor presentará contidos teórico-criticos pertinentes da materia obxecto de estudo.
Workshop Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, ensaios críticos, resúmenes, etc.) oalumno levará a cabo distintas actividades relacionadas coa materia obxeto de estudio
Document analysis O alumno realizará unha analise de fontes documentais sobre as ideas e concetos explicados na aula a partir de documento do século XVII.
Supervised projects O/a alumno/a fará un traballo tutelado (previamente concertado co profesor) sobre algún aspecto hermenéutico pertinente á materia obxecto de estudo. Se valorará a orixinalidade, o pensamento crítico autónomo e o dominio do idioma castelá.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
O alumno acudirá periódicamente a tutorías (presenciais, cando fose posible, ou telemáticas para aclarar dúbidas sobre a temática obxeto de estudo.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A13 A4 A14 A10 A8 A9 A12 B4 B10 B3 C2 C3 C4 C5 C6 C8 C9 Valorarase a capacidade de comprensión e reflexión crítica do alumno en función dunha análise hermenéutica e histórico-social sobre un tema obxeto de estudo da asignatura, o razoamento ordenado da exposición, as referencias pertinentes á bibliografía e o uso correcto do idioma castelán. 75
Workshop A1 Os alumnos levarán a cabo os seguintes exercicios prácticos:
1. Reflexións críticas sobre temas pertinentes á lectura.
2. Análise de textos e contextos: interpretación crítica de diversas lecturas obxecto de estudo.
Valorarase a capacidade de comprensión, a orixinalidade do plantexamento crítico, o rigor da análise, a claridade da exposición e o dominio do idioma castelán.
15
Document analysis A1 A10 A8 B6 B8 B3 C3 C6 C8 C9 Actividade na que o/a alumno/a dará conta da súa capacidade de análise e contexualización dos contidos impartidos na aula, dun xeito práctico 10
 
Assessment comments

Será indispensable cumprir coa corrección lingüística esperable nun estudante de mestrado (ortográfica, de puntuación, redación, precisión léxica, resxistro adecuado); no caso de deficiencias lingüístico-expresivas, estas poderán serán ser penalizadas.

Non se aceptará a entrega de actividades fóra dos prazos previstos se non houbese  causa xustificada. 

No caso de detectarse plaxio ou deshonestidade académica por parte dun estudante, este será cualificado cun suspenso (nota numérica de 0,0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto si a comisión da falta prodúcese na primeira oportunidade como na segunda. Para cumprir coa normativa vixente da UDC, poderase modificar a acta da súa cualificación na primeira oportunidade cando isto fose necesario.

Segunda oportunidade

Os estudantes que deban recuperar as actividades programadas deberán realizar outras semellantes, sustitutivas, sempre co acordo e titorización previda da profesora. 

Cualificación de non presentado/a

Se o alumno non presentase oo traballo tutelado recibirá a cualificación de NP.

Alumnado a tempo parcial con dispensa académica

 O alumnado matriculado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida deberá pórse en contacto co profesorado da materia no inicio do curso para planificar, en cada situación concreta, os axustes necesarios na avaliación no tocante ás actividades presenciais (que serán substituídas por outras non presenciais equivalentes).

No caso de que algún estudante teña calquera dificultade para cumprir no calendario previsto coas actividades avaliábeis exixidas (e non se lle teña concedido a dispensa académica), deberá dirixirse á docente, coa maior antecedencia posíbel, para fixar en conxunto datas alternativas.


Na convocatoria adiantada de decembro será aplicado o mesmo sistema de avaliación indicado para o alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica. O alumnado deberá contactar co profesor antes do mes de novembro.

Atención á diversidade

A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa Titora ADI da Facultade de Filoloxía: pat.filoloxia[at]udc.gal. 


Sources of information
Basic Díez Borque, J. M., dir. (1995). Culturas en la Edad de Oro. Madrid, Universidad Complutense
Carducho, Vicente (1979). Diálogos de la pintura. Madrid, Turner
Egido, Aurora (2004). De la mano de Artemia. Estudios sobre literatura, emblemática, mnemotécnica y arte en el Siglo de Oro.. Barcelona, Olaneta,
Sánchez Jiménez, Antonio (2011). El pincel y el Fénix: pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio. Madrid, Iberoamericana.
Deleito y Piñuela, J. (1988). El rey se divierte. Madrid, Alianza Editorial,
Maravall, José Antonio (1976). La cultura del Barroco. Barcelona, Ariel
Deleito y Piñuela, J. (1988). La mala vida en la España de Felipe IV. Madrid, Alianza Editorial
Díaz Plaja, F (1994). La vida cotidiana en la España del Siglo de Oro. Madrid, Edaf,
Deleito y Piñuela, J. (1988). La vida religiosa española bajo el cuarto Felipe. Santos y pecadores. Madrid, Alianza Editorial,
Chevalier, M (1976). Lectura y lectores en la España de los siglos XVI y XVII. Madrid, Turner
Deleito y Piñuela, J. (1988). También se divierte el pueblo. Madrid, Alianza Editorial,
Brown, J. y J. H. Elliott (1982). Un palacio para un Rey. El "Buen Retiro" y la corte de Felipe IV. Madrid, Alianza Editorial,
Armas, Frederick (2004). Writing for the eyes in Spanisg Golden Age. Lewisburg, Bucknell University Press

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.