Identifying Data 2019/20
Subject (*) New Trends in Contemporany Literature Code 613584116
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Valcarcel Lopez, Maria Eva
E-mail
eva.valcarcel@udc.es
Lecturers
Valcarcel Lopez, Maria Eva
E-mail
eva.valcarcel@udc.es
Web
General description Estudo avanzado orientado o coñecemento de obras significativas da literatura hispanoamericana desde unha perspectiva de análisis crítico de textos e contextos. Estudio crítico dun tema ou línea de investigación específicos relacionados ca literatura hispanoamericana. Análisis de perspectivas de ulterior investigación sobre o tema.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A2 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cine, as artes, no marco da diversidade cultural
A5 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación
A6 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos hispánico e galego-portugués
A7 Coñecer as principais correntes teóricas que integraron e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes
A8 Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e os seus cambios de paradigma
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A10 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B9 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser, en grande medida, autodirixido ou autónomo
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B11 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C1 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C7 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador
C8 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico
C9 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Saber reconstruir os contextos sociales que propician o novo modelo de literatura e recoñecer a nova transgresión da cultura pop. AC1
AC2
AC5
AC7
AC9
AJ1
BJ3
BJ6
BJ8
Identificar as novas identidades fráxiles que aparecen analizadas nestas obras: migrante, muller, homoxesual,LGTB. AC1
AC5
AC9
AJ1
BJ3
Saber relacionar a escrita co mundo global no que vivimos hoxe. AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
AC9
AJ1
BJ3
BJ4
BJ5
BJ7
CC1
CC2
Poder opinar críticamente sobre a sociedad actual e relacionala ca producción artística. AC1
AC2
AC5
AC6
AC8
AC9
AJ1
BJ1
BJ3
BJ5
BJ7
CC1
CC2
CR1
CR2
CR3
Realizar ensayos teóricos correctamente documentados y originales que puedan explicar los modelos sociales y culturales dentro del ámbito de estudio. AC2
AC5
AC9
BJ1
BJ5
BJ7
CC1
CC2
CR2
CR3
Saber reconocer el nuevo mapa literario y saber reconstruir la historia de las ideas artísticas en la América Latina del siglo XXI. AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
BJ5
CC1
CC2
CC3
CC4
CR1
CR2
CR3
Saber reconstruir la evolución das ideas artísticas na América Latina do seculo XXI. AC1
AC2
AC6
AC8
BJ3
CC4
CR1

Contents
Topic Sub-topic
A nova literatura latinoamericana entre 1996 e 2016.
Introducción e contextos.
Literatura y política.
De Macondo a Mac Ondo.
Liberalismo y globalización.
A redefinición da figura dol autor.
Cambio de voz: do nos o eu.
Do público o privado
A relación co canon.
Hibridación textual.
Os diversos centros da literatura urbana.
De París a New York?
A ficción migrante.
O novo imaxinario emerxente.

As identidades sexuais e a sua fraxilidade social.


Práctica textual. Análise de textos seleccionados.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A8 2 2 4
Guest lecture / keynote speech A5 A7 A8 5 11 16
Research (Research project) B6 B7 B8 B10 C3 C8 C9 1 33 34
Workshop A1 A2 A5 A6 A7 A10 A9 B4 B9 B11 C1 C2 C4 C7 C8 7 14 21
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación do contido e avaliación dos coñecementos previos do alumnado, así como avaliación da sua disposición fronte a materia. Valoración das necesidades específicas do alumnado.
Guest lecture / keynote speech Nestas sesións daránse as claves teóricas e describiránse conceptos básicos para fixar as nocións fundamentais que se precisan para o desenvolvimento do resto das metodoloxías de aprendizaxe.
Research (Research project) Orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
No proxecto de investigación amósanse as habilidades logradas no obradoiro e as outras metodoloxías utilizadas e ponse de manifesto a autonomía fronte a aprendizaxe.
Workshop O obradoiro consta dunha serie de exercicios prácticos diversos nos que se persigue o dominio da disciplina mediante a práctica e a metodoloxía. Os alumnos farán comentarios, manipularán textos, farán exposicións e articulacións de ideas conrecreación intelectual dos contextos históricos e situacións comunicativas,agás da reflexión estética e a contextualización socio-histórica.

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Description
O deseño e a posta en marcha do proxecto de investigación precisa a relación individual co aluno, o que hai que escoitar e facilitar os medios teóricos e técnicos para que poida deseñar un proxecto de interés.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A1 A2 A5 A6 A7 A10 A9 B4 B9 B11 C1 C2 C4 C7 C8 Valorarase a participación e o desenvolvemento satisfactorio das actividades propostas na aula e do mesmo xeito as tarefas encargadas para fora da mesma. 50
Guest lecture / keynote speech A5 A7 A8 Valorarase a participación activa nas sesións. 10
Research (Research project) B6 B7 B8 B10 C3 C8 C9 Valorarase a orixinalidade e a efectividade da proposta de traballo de investigación. Tamén a seu modo de plantexamento e a realización final. Será importante a redacción e/ou exposición claras e cunha linguaxe axeitada a un ejercicio avanzado. 40
 
Assessment comments

No obradoiro valoraráse a eficacia e  na resolución de problemas propostos e a orixinalidade para plantexar outros novos para resolver en grupo.; teráse en conta a vontade de ambición nas respostas e nas propostas.

Valoraráse tamén a  correcta exposición oral e escrita dos traballos que se propoñan.
Na sesión maxistral esíxese unha resposta activa, participando nos coloquios e debates que se propoñan  nas mesmas.

Teráse en conta a situación particular dos alumnos con dispensa académica nas dúas convocatorias, dando un tratamento particularizado a cada caso no momento en que sexa presentado, para o que é preciso que o  alumno se presente o seu caso ante o profesor antes do incio da docencia. A avaliación incluirá, a lo menos, unha proba mixta.

A evaluación da segunda convocatoria faráse mediante unha proba mixta que pode incluir un traballo de investigación.
Do mesmo xeito se procederá na convocatoria de decembro.
Se un alumno non presenta o traballo de avaliación ou non se presenta o examen na convocatoria extraordinaria recibirá a calificación de non presentado. 



Sources of information
Basic
  • Barrera Enderle, Víctor. “Entradas y salidas del fenómeno literario actual o la ‘alfaguarización’ de la literatura hispanoamericana”. Ensayos sobre literatura y cultura latinoamericanas. Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2002, pp. 91-111.
  • Becerra, Eduardo (edic., sel. y pról.). Líneas aéreas. Madrid: Ediciones Lengua de Trapo, 1999.
  • Bolaño, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 1998.
  • Fresán, Rodrigo. “Conocido por una amplia minoría pero no suficiente”. Tomado de http://www.clubcultura.com/nuevotalento/rodrigofresan.htm
  • _Fuguet, Alberto y Sergio Gómez (comp. y pról.). Cuentos con walkman. Santiago: Planeta, 1993.
  • _____. (comp. y pról.). McOndo. Barcelona: Grijalbo Mondadori, 1996.
  • Gamboa, Santiago. Los impostores. Barcelona: Seix Barral, 2002.
  • Guerrero, Gustavo. “La novela hispanoamericana en los años noventa: apuntes para un paisaje inacabado”. Cuadernos Hispanoamericanos 599 (2000): 71-88.
  •  “Manifiesto Crack”. lateral. Revista de Cultura 70 (2000). Tomado de http://www.lateral-ed.es/revista/articulos/manifiestocrack70.html
  • Margolis, Mac. “Is magical realism dead?” Newsweek International. 6 may. 2002. Tomado de http://www.fuguet.com/fuguet/bio/prensa/otros/newsweek.html
  • Mignolo, Walter D. “Posoccidentalismo: las epistemologías fronterizas y el dilema de los estudios (latinoamericanos) de área”. Revista Iberoamericana 200 (2002): 847-864.
  • Palaversich, Diana. “Rebeldes sin causa. Realismo mágico vs. realismo virtual”. Hispamérica 86 (2000): 55-70.
  • Paz Soldán, Edmundo. “Escritura y cultura audiovisual en Por favor, rebobinar de Alberto Fuguet”.Latin America Literary Review 30:59 (2002): 43-54.
  • Paz Soldán, Edmundo y Alberto Fuguet (sel. y pról.). Se habla español. Voces latinas en USA. Miami: Alfaguara, 2000.
  • Piglia, Ricardo y Juan José Saer. Por un relato futuro; diálogo Ricardo Piglia-Juan José Saer. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 1990.
  • Subercaseaux, Bernardo. “La integración intelectual y cultural en América Latina”. Revista Universum1997. Tomado de http://www.fuguet.com/fuguet/libros/mcondo/prensa/ universum.htm
  • Volpi, Jorge, “El fin de la narrativa latinoamericana”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 59 (2004): 33-42.G arcía-Corales, Guillermo (2009). «Dieciséis entrevistas con autores chilenos contemporáneos: La emergencia de una nueva narrativa». The Edwin Mellen Press. Retrieved 20 March 2010.
  • Mateo del Pino, Ángeles, Ángeles maraqueros. Trazos Neobarroc-s-ch–os en las poéticas latinoamericanas. Editorial Katatay, Buenos Aires, 2013, 464 páginas. I.S.B.N.: 978-987-29565-0-9. http://www.edicioneskatatay.com.ar
  • Meruane, Lina , Viajes Virales. La crisis del contagio global en la escritura del sida,. Fondo de Cultura Económica, México, 2012.
  • Meruane, lIna; Contra los hijos,Tumbona Ediciones, México 2015.
  • Palaversich, Diana De Macondo a McOndo. Senderos de la postmodernidad latinoamericana (From Macondo to McOndo: Paths of Latin American Postmodernity), First, Plaza Y Valdes, México City.2005.
  • ——. «Rebeldes sin causa. Realismo mágico vs. realismo virtual». Hispamérica. vol. 29, no. 86 (2000):55-70.
  • Sabo, María José (2015). La Nueva Narrativa en los años noventa.El Manifiesto Crack en diálogo con las transformaciones del horizonte teórico-crítico latinoamericano. Córdoba, Eduvim.
  • Sarduy, Severo (1987). Nueva inestabilidad, México, Vuelta.
  • ____________. (1978). «El barroco y el neobarroco», en Ce?sar Ferna?ndez Moreno, (ed.). Ame?rica Latina en su literatura.Me?xico, Siglo Veintiuno, pp. 169-174.
  • Volpi, Jorge (2004). «La literatura latinoamericana ya no existe», en Bolaño, R. et al., Palabra de América. Barcelona, Seix Barral, pp. 206-223.
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.