Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Literatura, Memoria e Historia Código 613584119
Titulación
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade (plan 2016)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Profesorado
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo e análise da produción, transmisión e recepción das obras literarias que reconstruen a memoria e/ou a historia, individual ou colectiva.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural mais extenso que trascenda os límites dunha soa lingua e/ou nación, atendendo á diversidade cultural
A3 Ser capaz de realizar aportacións creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos productos artísticos e das realidades culturais
A4 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos
A5 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación
A6 Coñecer e valorar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos hispánico e galego-portugués
A9 Aplicar as técnicas de análise cultural respetando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos
A10 Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos
A12 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais
B2 Falar ben en público
B4 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións(TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida
B5 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
B6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñibles para resolver problemas cos que deben enfrontarse
B7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe
B8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B10 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C1 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva
C2 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos
C3 Demostrar un compromiso ético coas desigualdades
C4 Promover o entendemento intercultural desde a comprensión da diversidade
C5 Integrar coñecementos de campos de estudos diversos
C6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos o non familiares en contextos interdisciplinares
C7 Desenvolver habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntesise, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver a capacidade de participar con precisión de pensamento e expresión (tanto oralmente como por escrito) nos debates propios destes estudos. AM1
AM3
AM4
AP1
AI1
BP1
BP4
BP5
CM1
CM2
CM3
CM5
CM6
CI1
Realizar análises de textos literarios encadrándoos no contexto cultural que os integra, de forma que sexa capaz de levar a bo fin investigacións avanzadas desde un enfoque orixinal e creativo. Nestas análises seguirá os principios e os métodos propios das correntes teóricas máis relacionadas cos contenidos da materia. AM1
AM3
AM4
AP1
AI1
BM2
BP1
BP2
BP3
BP5
BP7
CM1
CM2
CM4
CM6
Realizar comentarios críticos contemplando diferentes modelos teóricos e xenéricos, aplicando os diferentes fundamentos ideolóxicos da análise cultural e incorporando a perspectiva transnacional aos estudos literarios. AM1
AM4
AM5
AM6
AM9
AP1
AI1
BM2
BP1
BP2
BP3
BP5
BP7
CM1
CM2
CM3
CM4
CM6
CI1

Contidos
Temas Subtemas
1. As representacións artísticas do pasado e a súa relación coa historia: o teatro histórico.
"O Mariscal", de Ramón Cabanillas e Ramón Villar Ponte.
2. Ficción histórica e memoria.
"O silencio redimido", de Silvio Santiago
3. O papel social e político da ficción histórica.
Artigos, recesións e comentarios.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A3 A6 A12 B5 B6 B8 B2 C7 C5 3 15 18
Lecturas A1 A3 A4 A5 A6 A10 A12 B5 B7 B8 C1 C2 C3 C4 C7 C5 C6 0 22 22
Proba mixta A1 A3 A4 A10 A9 A12 B4 B5 B6 B8 B2 B10 C1 C4 C7 C5 C6 3 13 16
Sesión maxistral A1 A6 B10 9 8 17
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Eventos científicos e/ou divulgativos Ao longo do curso será recibido un investigador/a externo cuxa visita será preparada colectiva e individualmente para realizarmos un encontro científico fructífero.
Lecturas Realización dunha serie de lecturas recollidas nos apartados 3 e 8 desta guía así como na plataforma moodle.
Proba mixta Esta proba poderá ser oral ou escrita, individual ou grupal, segundo se acorde entre o alumnado e o docente.
Sesión maxistral Exposicións do docente co fin de introducir o contexto histórico e cultural do tema correspondente, así como os fundamentos teóricos e metodolóxicos da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Descrición
O docente resolverá calquera dúbida do alumnado durante o horario de titorías ou no correo laura.tato@udc.gal.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A3 A6 A12 B5 B6 B8 B2 C7 C5 O alumnado deberá participar activamente con preguntas ou reflexións no encontro co investigador/a externo/a. 20
Lecturas A1 A3 A4 A5 A6 A10 A12 B5 B7 B8 C1 C2 C3 C4 C7 C5 C6 As lecturas serán avaliadas a través dos comentarios e das intervencións do alumnado na aula e no encontro científico. 20
Proba mixta A1 A3 A4 A10 A9 A12 B4 B5 B6 B8 B2 B10 C1 C4 C7 C5 C6 Esta proba poderá ser oral ou escrita, individual ou grupal segundo se acorde entre o alumnado e o docente. 60
 
Observacións avaliación

O alumnado con dispensa académica, matrícula semipresencial ou calquera outra circunstancia excepcional deberá porse en contacto coa profesora a través do correo electrónico (laura.tato@udc.gal) ou durante o horario oficial de titoría para fixarmos as condicións da súa avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica Thompson, John (2009). As novelas da memoria: trauma e representación da historia na Galiza contemporánea. Vigo: Galaxia
Even-Zohar, I. (1994). La función de la literatura en la creación de las naciones de Europa. Villanueva, D. (ed.): Avances en teoría da literatura. Universidade de Santiago, pp. 357-377
Kohut, K. (ed.) (1997). La invención del pasado:la novela histórica en el marco de la postmodernidad. Frankfurt-Madrid: Vervuert,
Lukács, G. (1966). La novela histórica. México: Era
Barata, J. O. (2001). O Espaço Literário do Teatro. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral 'Francisco Pillado Mayor' da Universidade da Coruña
Marinho, Mª de F. (1999). O Romance Histórico em Portugal. Porto: Campo das Letras
Ínsua López, E. (2005). Sobre O Mariscal de Cabanillas e Villar Ponte. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral 'Francisco Pillado Mayor' da Universidade da Coruña
Ogando, Iolanda (2004). Teatro histórico: construción dramática e construción nacional. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral 'Francisco Pillado Mayor' da Universidade da Coruña
Marinho, Mª de F. (2005). Um Poço sem Fundo. Novas Reflexoes sobre Literatura e História. Porto: Campo das Letras

Obras de lectura obrigada:

Ramón Cabanillas e Antón Villar Ponte: O Mariscal
Silvio Santiago: O silencio redimido, Vigo: Galaxia.
Os textos que están na plaforma moodle.
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías