Identifying Data 2019/20
Subject (*) Spanish Phonetics and Phonology Code 613G01020
Study programme
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Gonzalez Garcia, Luis
E-mail
luis.gonzalezg@udc.es
Lecturers
Gonzalez Garcia, Luis
E-mail
luis.gonzalezg@udc.es
Web
General description Descrición e estudo fonético-fonolóxico da lingua española.
Perséguese, por unha banda, obter un coñecemento detallado do nivel fónico do español e, por outra, poder aplicar os métodos e as técnicas de análise fonética e fonolóxica.
Estúdase o son, a articulación e, sobre todo, a configuración fonolóxica e fonética do español.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A9 Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A21 Coñecer a variación lingüística da lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer os principais conceptos lingüísticos relacionados co nivel fónico das linguas. A1
A3
B5
Familiarizarse cos principais traballos sobre Fonética e Fonoloxía e sabelos enmarcar no seu contexto. A3
A11
A14
A15
B1
B5
B7
B8
C8
Adquirir a capacidade para valorar con espírito crítico a bibliografía sobre esta materia. A3
A14
A15
B1
B7
Analizar e describir o sistema fonolóxico do español e as variantes de realización dos fonemas. A1
A10
A14
B7
Coñecer os mecanismos de produción da voz humana. A5
A15
B3
C1
Adquirir competencia na transcrición fonética e fonolóxica de textos. A1
A2
Coñecer os aspectos do son como fenómeno físico que sexan de interese para os estudos lingüísticos. A1
A15
B1
B2
B3
C3
Coñecer as distintas formas de abordar o estudo do son desde as diferentes perspectivas da Lingüística. A3
A11
A14
A15
B7
B8
B9
Adquirir competencia no estudo instrumental do son e familiarizarse co uso das tecnoloxías aplicadas á lingüística. A1
A2
A3
A15
B1
B2
B9
C3
C6
Contribuír a adquirir un pleno dominio da lingua española que permita producir textos orais e adecuados á situación. A5
A9
B4
B6
C1
Desenvolvemento da capacidade para recoñecer, xustificar e corrixir as principais incorreccións do español nos niveis de análise relacionadas coa materia: ortoloxía, pronunciación, entoación, etc. A1
A2
A5
A10
A15
B2
B5
B7
B8
C1
Coñecemento e valoración tanto da norma culta como da diversidade lingüística do español. A21
B7
B8
C1

Contents
Topic Sub-topic
1. Fonética e Fonoloxía 1. Fundamentación teórica da distinción.
2. Perspectiva histórica.
2. Fonética acústica, articulatoria, perceptiva 1. Os distintos enfoques da Fonética
2. O sistema articulatorio. A produción do son articulado
3. O son como fenómeno físico
4. O estudo experimental do son. Ferramentas para o estudo instrumental do son
5. Audición e percepción do son
3. Transcrición 1. A transcrición fonética
2. O Alfabeto Fonético Internacional
3. O alfabeto fonético da RFE
4. Transcrición fonética estreita
5. Transcrición fonolóxica
6. Transcrición mediante ordenadores
4. Unidades fonéticas e fonolóxicas 1. Sons, fonemas, trazos e outras unidades fonéticas e fonolóxicas
2. A sílaba
5. Sistema fonético e fonolóxico do español (1). O subsistema vocálico. 1. Os fonemas vocálicos do español
2. Realización fonética
3. Combinacións de vocais
6. Sistema fonético e fonolóxico do español (2). O subsistema consonántico 1. Fonemas consonánticos do español
2. Realizacións dos fonemas consonánticos
7. Unidades suprasegmentais 1. A entoación

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B5 1 0 1
Workshop A1 A3 A15 A21 B1 B2 B5 C6 12 12 24
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A5 A11 A14 A21 B1 B7 B8 C3 C8 20 40 60
Laboratory practice A1 A3 A11 A15 B2 B9 C3 C6 C8 9 13.5 22.5
Workbook A1 A2 A3 A5 A9 A10 A15 B3 B4 B6 B9 C1 0 13.5 13.5
Events academic / information A1 A3 A11 A14 B5 B7 B9 0 2 2
Mixed objective/subjective test A1 A3 A5 A11 A15 B2 B6 B7 C1 0 25 25
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación da materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obter información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa.
Workshop Diversas metodoloxías e probas (debates, solución de problemas, prácticas guiadas, especialmente practicas de transcrición, etc.) a través das que se desenvolven tarefas principalmente prácticas co apoio e supervisión do profesorado.
Guest lecture / keynote speech Exposición teórico-práctica. Valorarase a participación do alumnado.
Laboratory practice Uso do ordenador para traballar con gravacións, realizar espectrogramas, etc. Análise de espectrogramas e outros medios de estudo do son. Transcrición mediante ordenadores.
Workbook Lectura de artigos sobre aspectos concretos do temario.
Events academic / information Asistencia a conferencias, relatorios de congresos ou eventos relacionados coa materia.
Mixed objective/subjective test Exame final, tanto dos aspectos teóricos como prácticos.

Personalized attention
Methodologies
Workbook
Mixed objective/subjective test
Laboratory practice
Workshop
Description
Tanto as prácticas dos talleres como de laboratorio realizaranse cun seguimiento personalizado por parte do profesor.
Tamén se espera que se faga uso das titorías para resolver dúbidas relacionadas coas lecturas ou coas clases maxistrais.
Enténdese que a avaliación forma parte do proceso de aprendizaxe e, xa que logo, recoméndase que se empreguen as titorías para revisar os exercicios, o traballo e o exame final.
As titorías poderanse levar a cabo persoalmente ou mediante correo electrónico.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A1 A3 A5 A11 A15 B2 B6 B7 C1 Written control of reading assignments. 50
Laboratory practice A1 A3 A11 A15 B2 B9 C3 C6 C8 Analysis of spectrographs and waveform graphics, phonetic and phonological transcription of utterances 30
Workshop A1 A3 A15 A21 B1 B2 B5 C6 Diction and production of texts 20
 
Assessment comments

Para superar a materia, a cualificación mínima da proba mixta deberá ser de 5 puntos sobre 10.

Será cualificado como “non presentado” quen non realice o exame final oficial, independentemente do número de actividades entregadas.

Na segunda edición de actas (mes de xullo) poderanse recuperar todos os instrumentos de avaliación arriba descritos coas mesmas porcentaxes que na primeira edición. Só se cualificará como non presentado quen xa tivese esta cualificación na edición de actas de xaneiro e, ademais, non se presente ao exame oficial de xullo.

Para a segunda edición de actas a data límite de entrega das actividades será o día fixado oficialmente para o exame.

As actividades poderán ser enviadas por correo electrónico desde a dirección que a UDC proporciona a cada estudante. O estudante comprométese a gardar unha copia de cada traballo, en previsión de problemas na recepción.

Só se aceptarán traballos, actividades, etc., que se entreguen dentro do prazo establecido.

As actividades e exames deben cumprir as esixencias de corrección lingüística propias destes textos (ortografía, puntuación, precisión léxica, rexistro formal, discurso coherente e cohesionado, etc.). Penalizarase a nota dos escritos que non se axusten a esta norma.

O plaxio (é dicir, a utilización de textos ou ideas doutros autores sen indicar a fonte de procedencia), mesmo parcial, ou calquera outra falta de honradez académica, dará lugar á descualificación automática da actividade.

Estudantes a tempo parcial con dispensa académica recoñecida. Realizarán actividades compensatorias dos talleres e as prácticas de laboratorio, previo acordo co profesor.

 


Sources of information
Basic

Alarcos Llorach, Emilio: Fonología española, 4.ª ed. Madrid: Gredos, 1964 (hay reimpresión de 2012).

Fernández Planas, Ana Mª: Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Barcelona: Horsori, 2005.

Gil Fernández, Juana: Los sonidos del lenguaje. Madrid: Síntesis, 1995.

Gil Fernández, Juana, ed.: Panorama de la fonología española actual. Madrid: Arco Libros, 2000.

Hidalgo Navarro, Antonio: Aspectos de la entonación del español: viejos y nuevos enfoques. Madrid: Arco Libros, 2006.

Hidalgo Navarro, Antonio y Mercedes Quilis Merín: La voz del lenguaje: Fonética y fonología del español. Valencia: Tirant, 2012.

Martínez Celdrán, Eugenio: Fonología general y española. Barcelona: Teide, 1989.

Martínez Celdrán, Eugenio: Análisis espectrográfico de los sonidos del habla, 2.ª ed. Barcelona: Ariel, 2007.

Martínez Celdrán, Eugenio: El sonido en la comunicación humana. Introducción a la fonética, 2.ª ed. rev.. Barcelona: Octaedro, 2003.

Martínez Celdrán, Eugenio y Ana M. Fernández Planas: Manual de fonética española. Articulaciones y sonidos del español. Barcelona: Ariel, 2007.

Navarro Tomás, Tomás: Manual de pronunciación española, 28.ª ed. Madrid: CSIC, 2004.

Penas Ibáñez, Mª Azucena (ed.): Panorama de la fonética española actual. Madrid: Arco Libros.

Quilis, Antonio: Tratado de Fonología y Fonética españolas. Madrid: Gredos, 1993.

Real Academia Española: Nueva gramática de la lengua española. Fonética y fonología, Madrid: Espasa, 2011.

Recursos web:

Boersma, Paul y David Weenink: Praat: doing phonetics by computer. Amsterdam: University of Amsterdam, 2013 (http://www.praat.org).

Audacity: http://audacityteam.org

Fonética: Los sonidos del español. Iowa, University of Iowa, 2005 (http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/spanish/frameset.html).

Summer Institute of Linguistics: IPA Transcription with SIL Fonts. Dallas: SIL International, 2013  (http://scripts.sil.org/IPAhome).

Summer Institute of Linguistics: Speech Tools, Dallas: SIL International, 2013 (http://www.sil.org/computing/speechtools).

Complementary

Incluirase documentación na plataforma Moodle da UDC.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Recoméndase o traballo diario e a asistencia ás sesións tanto expositivas como prácticas.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.